פרופ' נירית באומינגר צביאלי הספקטרום האוטיסטי (ASD): מאפיינים, דרכי אבחון והערכה תפקודית 817-7491-01
תאריך עדכון: אוקטובר 2022
הספקטרום האוטיסטי (ASD): מאפיינים, דרכי אבחון והערכה תפקודית
817-7491-01
שם המרצה: פרופ' נירית באומינגר-צביאלי
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשפ"ג סמסטר: א היקף שעות: 1 ש"ש
אתר הקורס בספריה:
פרופ' באומינגר-צביאלי נירית 817-7491-01 הספקטרום האוטיסטי (ASD) | בית הספר לחינוך (biu.ac.il)
- מטרות הקורס ותוצרי למידה (מטרות על / מטרות ספציפיות): הבנה מעמיקה של הספקטרום האוטיסטי (ASD). בסמסטר הנוכחי נדון בהבנת המאפיינים המרכזיים של ילדים אלה, ודרכי אבחון והערכה מקובלות.
ב. רציונל, נושאים: הקורס יתמקד בהיכרות עם מאפייני מרכזיים של ילדים בספקטרום האוטיסטי (ASD), אבחנה מבדלת על פי ה- DSM-5. הקורס יעסוק בתיאוריות מרכזיות להבנת ASD. מאפיינים מרכזיים בתחום חברתי-רגשי של ילדים עם ASD ומאפיינים מרכזיים בתחום ההתנהגותי. נלמד על קומורבידיות של ASD עם הפרעות אחרות. בנוסף הקורס יעסוק בהצגת עקרונות באבחון והערכה, הצגת כלי איתור ואבחון דיאגנוסטיים: , ADI, ADOSתרגול כלי האבחון וכלי הערכה בתחומי תפקוד שונים והדגמה של תהליך אבחון קוגניטיבי.
מהלך השיעורים:
ההוראה הפרונטאלית בקורס מלווה בסרטוני המחשה ומצגות, למידה מתוך דיונים וניתוח תיאורי מקרה.
3 שעורים יתקיימו במפגשי זום, כמפורט בתוכנית ההוראה.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
1 23.10 |
מאפיינים מרכזיים, המעבר מ IV-DSM ל 5-DSM |
2-3 30.10 6.11-זום |
תיאוריות מרכזיות להבנת ASD: רגשיות, סוציו קוגניטיביות וקוגניטיביות+ניתוח סרט
|
4-5-6 13.11, 20.11, 27.11 |
ASD תפקוד חברתי-רגשי: קוגניציה חברתית ASD תפקוד חברתי רגשי – אינטראקציה חברתית |
7 4.12-זום
|
ASD תפקוד תקשורתי ASD מאפיינים התנהגותיים |
8 11.12
|
אבחון והערכה בספקטרום האוטיסטי--עקרונות |
9 18.12
|
אבחון--הצגת כלי איתור אבחון
|
25.12 |
חופש חנוכה |
10- 1.1 זום
|
ADI/ADOS הצגת האדוס- הרצאת אורח |
8.111
|
הערכה תפקודית—הצגת כלי הערכה בתחומי תפקוד שונים
|
12 15.1 |
ASD קומורבידיות |
13 22.1 |
סיכום הקורס |
ג. דרישות קדם:
אין
ד. חובות / דרישות / מטלות:
קריאת החומר הנלווה
ה. מרכיבי הציון הסופי:
100% בחינה
ו. ביבליוגרפיה:
קריאת חובה
- Happe, F., & Frith, U. (2020). Annual Research Review: Looking back to look forward - changes in the concept of autism and implications for future research. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 61, 218–232.
- Lord et al., (2022). The Lancet Commission on the future of care and clinical research in autism. Lancet, 15(399), 271-334. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)01541-5
- Bauminger-Zvielly, N. (2013). Social and academic abilities in high-functioning autism spectrum disorders. New York: Guilford press. Chapter 4 – Development (pp 88-109)
קריאה מומלצת-ספרים
Gal, E., & Yirmiya, N. (2021). Repetitive and Restricted Behaviors and Interests in Autism Spectrum Disorders: From Neurobiology to Behavior. Cham: Springer
Bauminger-Zviely, N., Eytan, D., Hoshmand, S., & Rajwan Ben-Shlomo, O. (2021). Preschool peer social intervention (PPSI) in Autism Spectrum Disorder: Social communication growth via peer interaction, play, and conversation. Cham: Springer
Bauminger-Zvielly, N. (2013). Social and academic abilities in high-functioning autism spectrum disorders. New York: Guilford press.
חומר מחייב למבחנים:
החומר הנלמד בהרצאות וחומר קריאת החובה
ז. שם הקורס באנגלית: ASD -- Autism Spectrum Disorders