הקתדרא לחקר וקידום כושר ההשתנות ע"ש מצ'אדו - פרוייקט 'עוצמות' - שילוב אקדמי בין 3 דרגות לבוגרים עם מגבלה קוגנטיבית

קתדרת מצאדו לחקר כושר ההשתנות האנושית
יו"ר הקתדרה: פרופ' כרמית אלטמן
חברי ועד היגוי: פרופ' חפציבה בתיה ליפשיץ, ד"ר הינדי שטרן, פרופ' ג'ואל וולטרס
קתדרת מצאדו ע"ש לואיס אלברטו מצ'אדו פועלת לקידום מחקר ויישום בתחום ההתפתחות הקוגניטיבית, החברתית והלשונית לאורך החיים. הקתדרה מאגדת חוקרים מתחומים שונים, אנשי טיפול ומומחים בהתפתחות שפה, דו־לשוניות והפרעות התפתחותיות (כגון אוטיזם, לקות שכלית, תסמונת דאון והפרעת שפה התפתחותית). מטרתה ליצור מסגרת משותפת למחקר ולפיתוח כלים להערכה ולהתערבות, מהאבחון הדיפרנציאלי ועד לפתרונות טיפול מדויקים, תוך שיתוף פעולה עם מערכת החינוך, קליניקות, מקבלי החלטות והורים.
יעדי הקתדרה
- קידום מחקרים בין־תחומיים על יחסי הגומלין בין התפתחות לשונית, קוגניטיבית, רגשית וחברתית.
- פיתוח והטמעת תוכניות התערבות מבוססות־ראיות לילדים ולבוגרים, עם ובלי לקויות נוירו־התפתחותיות, תוך דגש על אוכלוסיות דו־לשוניות וקבוצות בסיכון.
- הפצת ידע והנגשתו לאנשי מקצוע, חוקרים והציבור הרחב באמצעות כנסים, סדנאות ופרסומים בארץ ובעולם.
יוזמות מחקר מרכזיות
- התערבות נרטיבית: מחקר הבוחן כיצד פעילות סיפורית מובנית משפרת יכולות לשוניות וקוגניטיביות בילדים דו־לשוניים ובילדים עם התפתחות טיפוסית או לקויות שפה.
- שינוי קוגניטיבי לאורך החיים: מחקר משווה בקרב אנשים עם לקויות שונות (תסמונת דאון, לקות שכלית התפתחותית) במטרה להבין כיצד חוויות מתווכות משפיעות על גמישות חשיבתית ויכולת למידה.
- זהות, שפה וחברה: מחקר העוסק בהתפתחות זהות בקרב לומדים דו־לשוניים והקשר בין מדיניות שפה משפחתית, זהות תרבותית והישגים לימודיים.
מחקרי הקתדרה מהווים בסיס לפיתוח כלים ותוכניות חינוכיות וקליניות, ומספקים ידע הניתן ליישום במערכת החינוך ובשירותים הקהילתיים לצורך קידום הכלה, שוויון הזדמנויות וחיזוק השפה והחשיבה בקרב ילדים ובוגרים ממגוון תרבותי.
למידע נוסף ויצירת קשר:
תאריך עדכון אחרון : 06/11/2025