מוגבלות שכלית התפתחותית - מאמרים אקדמיים

מוגבלות שכלית התפתחותית – יכולת לא כל כך מוגבלת: ממצאי מחקרים

ריכזנו עבורכם מגוון רחב של מאמרים אקדמיים בנושא מוגבלות שכלית התפתחותית, שיכולים לסייע לכם הן בלימודי התואר והן בתהליך המחקרי. עמוד זה משמש מרכז מידע אקדמי למתעניינים במוגבלות שכלית התפתחותית המחפשים להרחיב את אופקיהם ואת הידע שלהם באמצעות מאמרים אקדמיים, והוא נועד לספק ידע תיאורטי, מחקרי ומעשי לסטודנטיות ולסטודנטים במסלול ללימודי חינוך מיוחד – רב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות  שכלית) לתואר שני באוניברסיטת בר-אילן, וכן למתעניינים בתחום בקרב הציבור הרחב.

כאוניברסיטה היחידה בישראל (וגם בעולם) המציעה תוכנית תואר שני עם התמחות ייחודית במוגבלות שכלית, שמנו לנו למטרה להציג מאמרים ומחקרי מודלים, גישות, תיאוריות ושיטות המתמקדים בקידום אוכלוסיות בעלות מוגבלות שכלית התפתחותית.

מוגבלות שכלית התפתחותית - מאמרים אקדמיים

פרופ' חפציבה בתיה ליפשיץ:

  • תיאוריית הגיל המפצה גיל, קוגניציה ופנאי – משאבי חוזק ופיצוי של אנשים עם מוגבלות  שכלית בכל רמות המוגבלות השכלית בתקופת הבגרות והזקנה
  • Lifshitz, H. (2020). Growth and development in adulthood in persons with intellectual disability: New frontiers in theory, research, and intervention (8 chapters). Springer.

          https://doi.org/10.1007/978-3-030-38352-7

כאן  תוכלו למצוא תיאוריות ומחקרים על משאבי פיצוי של אנשים עם מוגבלות שכלית בגיל המבוגר

תפיסת הדת אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית

  • Lifshitz, H. & Glaubman, R. (2007). Behavioral, cognitive, and emotional components of religious concepts among students defined as borderline or possessing intellectual disability. Megamot, 42, 2, 330-369 (Hebrew).
  • Lifshitz, H., Weiss, I., Fridel, S. & Glaubman, R. (2009). Why individuals with intellectual disability turn to religion: behavioral and psychological motives of adolescents and adults. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 44, 2, 196-207.
  • Lifshitz, H., & Katz, Y.,J . (2009). Religious concepts among individuals with intellectual  disability: A comparison between adolescents and adults. European Journal of Special Needs Education, 24, 2, 183-201.

מהמחקרים  עולה כי גם אנשים עם מוגבלות שכלית מסוגלים  להבין מושגים הקשורים בתפיסת הדת כגון: מה זה אלוקים, שכר ועונש, יעילות התפילה, השגחה ואמונה.

Brain reserve - רזרבות קוגניטיביות ואינטליגנציה בקרב מבוגרים עם מש"ה

  • Zemach, M., Lifshitz, H., & Vakil, E. (2023). Brain reserve theory: Are individuals with intellectual disability more vulnerable to age than peers with typical development? Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. https://doi.org/10.1111/jar.13096.

בעבר חשבו שאנשים עם מוגבלות שכלית חשופים לירידה קוגניטיבית מוקדמת. מן המחקרים עולה כי גם לאנשים  עם מוגבלות שכלית יש "רזרבות קוגניטיביות" וכי הם יכולים לחיות בבריאות טובה וללא ירידה גם בגילים מבוגרים.

תרומת ההשכלה גבוהה על הכושר הקוגניטיבי והאינטליגנציה של בוגרים עם מש"ה

  • Lifshitz, H., Nissim, S., & Shnitzer-Meirovitz, S. (2020). Post-secondary academic enrichment contribution to cognitive performance of adults with intellectual disability in .Lifshitz H. (2020).  Growth and development in adulthood in persons with intellectual disability: New frontiers in theory, research, and  intervention
  • Lifshitz, H., Shnitzer-Meirovitz, S. & Vakil, E. (2023). Postsecondary university education increases crystallized and fluid intelligence of adult students with intellectual disability. European Journal of Special Needs and Education. https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2177944  

מהמחקרים הנ"ל עולה כי השכלה אקדמית למבוגרים עם מוגבלות שכלית במסגרת פרוייקט "עוצמות" תורמת ליכולתם הקוגניטיבית ואף גרמה לשיפור האינטליגנציה שלהם. כמו כן, 6 אנשים עם מוגבלות שכלית עם וללא תסמונת דאון יסיימו השנה תואר ראשון רב תחומי במדעי החברה. האינטליגנציה שלהם חצתה את הסף העליון של הגדרת המוגבלות  השכלית  (IQ>70).  

סיפורי חיים של בוגרים מתמודדי נפש עם מוגבלות שכלית

מסיפורי החיים של בוגרים עם מוגבלות שכלית ו"התמודדות" נפש עולה כי הם נהנים מיחס טוב  במסגרות המגורים בפיקוח מינהל מוגבלויות במשרד הרווחהת אך סובלים מיחס משפיל, דוחה ופוגעני מצד הצוות הרפואי בבתי החולים לחולי נפש.

מוגבלות שכלית התפתחותית מאמרים אקדמיים ומחקרים

עמוד זה כולל מבחר מחקרים ומאמרים אקדמיים בנושא מוגבלות שכלית התפתחותית, הוא מתעדכן על בסיס קבוע ומציג את חזית המחקר בתחום.

אם יש לכם שאלות בנושא מאמרים אקדמיים בתחום המוגבלות השכלית התפתחותית או שאתם מעוניינים לקבל פרטים נוספים על תוכנית התואר השני בפקולטה לחינוך בבר-אילן, עיינו בעמוד התוכנית להתמחות במש"ה או צרו קשר דרך עמוד צור קשר ונחזור אליכם בהקדם.