המעבדה ללמידה משמעותית: הכוונה עצמית בלמידה ובהוראה
בשנים האחרונות אנו עדים לתנופה בהטמעה של הוראה ולמידה בדרך החקר במערכת החינוך בישראל. ניתוח של מאפייני ההטמעה מעיד על הצלחות בהיקף ההטמעה, שכן הוא בקנה מידה רחב במערכת החינוך ומקיף שכבות גיל מגוונות. עם זאת, ניצבים בפנינו אתגרים נמשכים, הנוגעים לעומק תהליכי החקר המתרחשים במסגרת הלמידה. נראה כי בכיתות רבות החקר מתבצע באופן "טכני" ושטוח. הווה אומר, היבטים חיצוניים של התהליך באים אמנם לידי ביטוי, אך היבטים עמוקים ומהותיים יותר- כגון תהליכי החשיבה המרכיבים את החקר אינם מתרחשים ומקשים על יכולת העברה של לומדים. אחת הסיבות ללמידה מכנית ורדודה של תלמידים נעוצה בהעדר עיסוק בתהליכי למידה ברמת הַמֶטָה כמו: מטה-קוגנציה והכוונה עצמית בלמידה. מחקרים רבים מעידים כי לרכיבים אלה תרומה מכרעת ללמידה בדרך החקר. אולם, החוקרים מעידים על פער גדול בין תיאוריה ופרקטיקה ובהוראה המיישמת תהליכי מטה קוגניצייה והכוונה עצמית בלמידה. סיבה מרכזית לפער נעוצה באתגרים בפיתוח המקצועי של מורים בתחום.
כדי לנסות להתמודד עם בעיה זו, פרופ' טובה מיכלסקי מבר אילן נענתה לקול קורא של משרד החינוך בשיתוף עם הקרן הלאומית למדעים שבקש להציע דרכים להעמקת הלמידה המשמעותית. הצעת המחקר הנ"ל זכתה במענק שמטרתו לגבש דרכים להעמקת תהליכי הוראה – למידה של חשיבה מסדר גבוה וחקר במדעים ובהיסטוריה, וזאת באמצעות כלים של מטה-קוגניציה והכוונה עצמית בלמידה. ההצעה כללה שלב של הטמעת דרכי העבודה המוצעות בקרב מורי מורים על מנת לאפשר בהמשך הטמעה רחבה ועמוקה בקרב מורים. לצורך כך גם בנינו מעבדה ואתר זה כדי לתת מענה לפיתוח המקצועי של מורי מורים ומורים בתחומי הדעת היסטוריה ומדעים בהקשר זה.
פרופ’ מיכלסקי וצוות המעבדה פיתחו את שיטת PfS – Pedagogical Frameworks for Self-regulation, המיועדת לשפר את הראייה המקצועית (Professional Vision) של מורים בהכשרה ומורים בפועל בהקשר של הכוונה עצמית בלמידה . (Self-Regulated Learning – SRL) שיטה זו מאפשרת למורים לנתח תהליכי הוראה המקדמים SRL באמצעות תיעוד וידאו של מורים מומחים. שיטת PfS משלבת כלי תצפית ומערכות קידוד מבוססות מחשב לניתוח תרחישים פדגוגיים איכותניים וכמותיים.
המחקר במעבדה תורם לעיצוב מחדש של מדע הלמידה, ההוראה וההכשרה, במטרה להתמודד באופן שיטתי עם אתגרי החינוך של המאה ה־21 ולהוביל לשינוי בעל השפעה לאומית ובינלאומית.
פיתוח חומרי למידה והכשרה מקצועית של מורים לטיפוח הכוונה עצמית בלמידה
אנו מזמינים את המורים להכנס לאתר לפי תחום הדעת שלהם ולהעשיר את הידע הפדגוגי שלהם בלמידה משמעותית.
המחלקות לחינוך ביישובים: אופקים, באר־שבע, קיבוץ כפרי, אשל הנשיא, חולון וכדורי.
מענקי מחקר הקרן הישראלית למחקר – ISF Meaningful learning stage two: Deepening current innovative learning and instruction by adding components of meta-level learning/No. 2687/19
יוזמת הקרן נועדה לתמוך בחוקרים הפועלים בתחומים מבטיחים מעניקה להם הזדמנות לחקר אינטנסיבי בתחום מועדף ולקידום הידע בתחום.
- פרופ’ טובה מיכלסקי
- דוקטורנטיות: יפעת פילו, זורית יסין, שרון עופרי, שרון סופר, אודליה עוזרי
דוא״ל: Tova.Michalsky@biu.ac.il
תאריך עדכון אחרון : 09/12/2025