למידה מעבר לדמיון: מציאות מדומה בחינוך
מעבדת מציאות מדומה בחינוך: למידה מעבר לדמיון, ניצבת בחזית העשייה המחקרית והיישומית לשינוי חינוכי. זוהי מעבדה חדשנית הפועלת לקידום פרקטיקות חינוכיות מתקדמות באמצעות טכנולוגיות אימרסיביות. במסגרת פעילותה בפקולטה לחינוך, מהווה המעבדה נדבך מרכזי בצמצום פערים חינוכיים באזורים מוחלשים. באמצעות תוכניות ייעודיות המקדמות תהליכי למידה בקרב תלמידים ופיתוח מקצועי בקרב מורים, אנו פועלים ליצירת הזדמנויות חינוכיות משמעותיות ולתמיכה במורים בעשייתם המרכזית.
פרופ’ מיכלסקי וצוות המעבדה פיתחו את שיטת PfS – Pedagogical Frameworks for Self-regulation, המיועדת לשפר את הראייה המקצועית (Professional Vision) של מורים בהכשרה ומורים בפועל בהקשר של הכוונה עצמית בלמידה . (Self-Regulated Learning – SRL) שיטה זו מאפשרת למורים לנתח תהליכי הוראה המקדמים SRL באמצעות תיעוד וידאו של מורים מומחים. שיטת PfS משלבת כלי תצפית ומערכות קידוד מבוססות מחשב לניתוח תרחישים פדגוגיים איכותניים וכמותיים.
בנוסף, פרופ’ מיכלסקי וצוותה פיתחו תוכנית מחקר אינטרדיסציפלינרית חדשנית הבוחנת טכנולוגיות אימרסיביות – מציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR) ומציאות מעורבת (MR) – ככלים לחקר, מדידה, הבנה, הוראה והכשרה של תהליכי הכוונה עצמית ומטא־קוגניציה בקרב לומדים ומורים אנושיים ובינה מלאכותית כאחד, במיוחד בהקשרי למידה והוראה בתחומיSTEM . טכנולוגיות אלו מאפשרות יצירת חיבורים פורצי דרך בין מדעי החינוך, הפסיכולוגיה, ההוראה, ההנדסה ומדעי המחשב לפתרון אתגרי למידה והכשרה מורכבים.
המחקר במעבדה תורם לעיצוב מחדש של מדע הלמידה, ההוראה וההכשרה, במטרה להתמודד באופן שיטתי עם אתגרי החינוך של המאה ה־21 ולהוביל לשינוי בעל השפעה לאומית ובינלאומית.
סימולציות קליניות בחינוך
סימולציות קליניות מספקות סביבה מבוקרת וריאליסטית לאימון מיומנויות מקצועיות, במיוחד בתחומים כמו רפואה, פסיכולוגיה והכשרת מורים. הן מאפשרות ללומדים התנסות חווייתית במצבים מורכבים המדמים את המציאות, ללא הסיכונים הכרוכים בפרקטיקה ממשית.
סביבות למידה אימרסיביות במציאות מדומה (VRLEs)
סביבות VR אימרסיביות יוצרות מרחב אינטראקטיבי ומרתק המאפשר לתלמידים ולמורים לחקור רעיונות מורכבים ולהתנסות בתרחישים דינמיים.
גיוון בכיתות
תחום זה עוסק בהבנה ובניהול של גיוון תרבותי, לשוני, חברתי־כלכלי וקוגניטיבי בכיתה. המחקר בוחן דרכים לפיתוח כיתות מכילות ושוויוניות ולהתמודדות עם חסמים מערכתיים.
הוראה אדפטיבית
הוראה מותאמת (Adaptive Teaching) מתמקדת בהתאמת ההוראה לצורכי הלומד. המחקר בוחן כיצד טכנולוגיות חכמות יכולות לתמוך במסלולי למידה מותאמים אישית ולשפר תוצאות לימודיות של תלמידים בעלי צרכים מגוונים.
המחלקות לחינוך ביישובים: אופקים, באר־שבע, קיבוץ כפרי, אשל הנשיא, חולון וכדורי.
מענקי מחקר : EFG – EARLI
יוזמת Emerging Field Group נועדה לתמוך בחוקרים הפועלים בתחומים חדשניים ומבטיחים. קבוצה כזו מורכבת מחוקרים בינלאומיים הפועלים במשותף לקידום תחום מחקר מתפתח בלמידה ובהוראה . EARLI
מעניקה לחוקרים אלו הזדמנות לשיתוף פעולה אינטנסיבי ולקידום הידע בתחום.
- פרופ’ טובה מיכלסקי
- דוקטורנטיות: יפעת פילו, זורית יסין, שרון עופרי, שרון סופר, אודליה עוזרי
דוא"ל: Tova.Michalsky@biu.ac.il
תאריך עדכון אחרון : 09/12/2025