פריצת דרך מדעית

לימודים  באקדמיה תרמו  לשיפור  ה-IQ
של סטודנטים עם מוגבלות שכלית המשתתפים  בפרוייקט "עוצמות"

מאת: פרופ  חפציבה  בתיה ליפשיץ

לימודים באקדמיה תרמו לשיפור מנת המשכל של סטודנטים עם מוגבלות שכלית, כך עולה ממחקרה של פרופ פרופ חפציבה בתיה ליפשיץ ראש התכנית לתואר שני בחינוך מיוחד- מוגבלות שכלית בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן, שפורסם זה עתה ב-European Journal of Special Needs Education.

פרוייקט "עוצמות" שילוב אקדמי בן 3 שלבים לבוגרים עם מוגבלות שכלית (מש"ה) - פועל במסגרת הקתדרא לחקר וקידום כושר ההשתנות האנושית ע"ש מצ'אדו. כיום משתתפים בו 120 בוגרים במיגוון תכניות להעשרה אקדמית. כמו כן 6 סטודנטים עם וללא תסמונת דאון הלומדים לתואר ראשון יסיימו את חוק לימודיהם בסוף תשפ"ג ויקבלו תואר ראשון במדעי החברה רב תחומי.

הוא מבוסס על תאוריות מדעיות שפותחו ע"י פרופ ליפשיץ בהן תאוריית ה"גיל המפצה" (Lifshitz –Vahav, 2015; Lifshitz. 2020) וכן על סדרת מחקרים המאוששת תיאוריה זו. על פי התאוריה לעיכוב בהתפתחות בשנותיהם הראשונות של בעלי מוגבלות שכלית יש פיצוי בשנים מאוחרות יותר והם ממשיכים להתפתח ולהתקדם אף בשנות הבגרות.

לסטודנטים עם המוגבלות הועברו מבחני אינטליגנציה (WAIS; Wechsler, 2001) וכעבור 4.5 שנים הם הועברו בשנית. נמצא שיפור במנת המשכל הן בקרב הסטודנטים הלומדים בהעשרה אקדמית והן הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון. מנת המשכל של האחרונים אף חצתה את הסף העליון של מוגבלות שכלית העומד על IQ =70-75.

lifshitz data

לדעת ליפשיץ הממצאים מפריכים תוצאות קודמות ולפיהם מנת המשכל ה -IQ הינו נתון קבוע שאינו נתון לשיפור. המחקר אף מפריך את טענת ה- DSM-5 (2013), ולפיה אנשים עם מוגבלות שכלית אינם מסוגלים ללמוד לימודים אקדמיים.

צוות עוצמות פיתח  תכניות אקדמיות מתאימות לאנשים עם מוגבלות שכלית בכל רמות המוגבלות השכלית כולל  בוגרים עם מוגבלות שכלית קשה ועמוקה הזקוקים לתמיכות מרובות.

מכללה לשילוב – עם דגש על שילוב תעסוקתי (20 סטודנטים ) מטעם "ציימס" – ארגון למתן שירותים לאנשים בצ"מ בישראל האוריינטציה של מכללה זו היא תעסוקתית. המיכללה נועדה לשמש גשר בין הבוגר לעולם התעסוקה ולשפר את יכולותיו של הבוגר עם מוגבלות להשתלב במקום עבודה בשוק החופשי ע"פ העדפותיו באופן מיטבי ויציב וכן לשנות את יחס המעסיקים והיחס החברתי בכלל כלפי בוגרים עם מש"ה. הסטודנטים עובדים בבתי אבות ובבית החולים הויטרינרי בבית דגן. בהתאם לכך נושאי הלימוד במיכללה כללו: גרונטולוגיה, מבוא לזואולוגיה, חשיבה חברתית, מבוא לתעסוקה ומיומנויות אקדמיות.  

מיכללה לבוגרים הזקוקים לתמיכות מרובות בתפקוד קשה ועמוק: בתשפ"ב נפתחה מיכללה ראשונה מסוגה באר ובעולם. הבוגרים אינם מסוגלים להגיע לאוניברסיטה והלימודים מתקיימים במסגרת השיקום היומי שלהם. הם לומדים מבוא לסוציולוגיה וחשיבה חברתית ברמה בסיסית בליווי ספר אלקטרוני ואסטרטגיות ייחודיות והנתונים הסטטיסטיים מצביעים על שיפור בהישגים בעקבות ההשתתפות בפרוייקט.

כל התכניות מלוות במחקרים המתבצעים עם הסטודנטים לתואר שני במוגבלות שכלית.

לעמוד התוכנית לחינוך מיוחד - מוגבלות שכלית

למחקר

הירשמו ליום הפתוח - 12.5.2023, יום שישי