ללמוד על הנגשה קוגניטיבית במסגרת תואר שני בפקולטה לחינוך בבר-אילן

הנגשה קוגניטיבית נועדה לאפשר לאוכלוסיות בעלות מוגבלות שכלית לפענח מידע, להשתלב, לחוות ולהיות חלק ממרקם החיים של האוכלוסייה הכללית, מתוך הבנה שאוכלוסיות אלו זקוקות להתאמות.

"הנגשה קוגניטיבית" זהו מונח המתאר "תהליך של הפיכת הסביבה לפשוטה, ברורה, מובנת וחד משמעית, כך שנוח ובטוח להתמצא בה" (המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית). סביבה שעברה הנגשה קוגניטיבית זוהי סביבה שהמידע בה מוצג בפשטות, שהתקשורת בה נגישה והשפה בה ברורה וגם הטכנולוגיה ידידותית למשתמשים.  הנגשה קוגניטיבית היא נושא חשוב והיא שואבת את השראתה וכוחה מתוקף "חוק שוויון זכויות לאנשים מוגבלויות" ובתוך כך מפרק הדן בחובת הנגישות.

אם הנגשה קוגניטיבית מעניינת אתכם ואתם רוצים ללמוד על אודותיה, על יתרונותיה ויישומיה במסגרת אקדמית, אז כדאי לדעת שנושא זה נמצא בלב התוכנית ללימודי חינוך מיוחד – התמחות במוגבלות שכלית לתואר שני באוניברסיטת בר-אילן.

לימודי הנגשה קוגניטיבית במסגרת תואר שני בחינוך מיוחד

הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן מקיימת תוכנית ייחודית וראשונה מסוגה בארץ (וגם בעולם) ללימודי תואר שני במסלול חינוך מיוחד עם התמחות באוכלוסיות בעלות מוגבלות שכלית. תוכנית זו היא עשירה ומגוונת, ומעניקה הזדמנות להתמחות בתחום מתגמל, מספק ומתפתח.

מטרת תוכנית התואר השני היא לצייד אנשי מקצוע המגיעים משדה זה, כגון: מורים, מטפלים, יועצים ועובדים עם אוכלוסיות בעלות מוגבלויות קוגניטיביות – בתוכניות התערבות, בכלים מעשיים ובמידע חדש ועדכני, על מנת לסייע לאוכלוסיות אלו לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם, כמו גם להכשיר חוקרים ואנשי מדע בתחום המוגבלות השכלית.

לצד הנגשה קוגניטיבית, אקדמית ולשונית, לומדים הסטודנטים במסלול התואר השני עוד מבחר נושאים מרתקים בתחום החינוך המיוחד לאוכלוסיות בעלות מוגבלות שכלית, ביניהם: דרכי התערבות, משאבי פיצוי באוכלוסייה עם מוגבלויות, אבחונים פסיכולוגיים וחינוכיים, יישום טכנולוגיות, איתור קשיי קריאה וכישורים מתמטיים, תוכניות קידום ולימוד, מתמודדי נפש ועוד.

סטודנטיות וסטודנטים הלומדים בתוכנית התואר השני בפקולטה לחינוך בבר-אילן יכולים לבחור בין מסלול תואר שני עיוני ללא תזה לבין מסלול מחקרי עם תזה, כאשר אלו הבוחרים במסלול המחקרי, יכולים לחקור את שדה ההנגשה הקוגניטיבית במסגרת עבודת התזה שלהם.

 

לקבלת מידע נוסף בנושא לימודי הנגשה קוגניטיבית או להרשמה ללימודי תואר שני בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, צרו קשר דרך עמוד צור קשר ונחזור אליכם בהקדם.

 

על הנגשה קוגניטיבית, לשונית ואקדמית

האמצעים אשר בהם משתמשים על מנת להעביר מידע לאוכלוסייה הכללית הם מורכבים, מהירים, מבוססים במידה רבה על תקשורת כתובה, ומקשים על השתלבותם של אוכלוסיות בעלות מוגבלות שכלית בחיים, בשוק העבודה וגם במערכות חינוך ובאקדמיה. העדר מידע נגיש וברור מדיר אוכלוסיות אלו משגרת החיים של האוכלוסייה הכללית, מעמיק את הפער בין אוכלוסיות אלו ומונע את יישום עקרון שוויון ההזדמנויות לכל.

כדי להתגבר על כך ולאפשר לאוכלוסיות בעלות מוגבלות שכלית להשתלב במרחב החיים הכללי, בוצעו מחקרים רחבי היקף וממצאיהם הראו כי הנגשה קוגניטיבית מקלה על התנהלותם של אוכלוסיות אלו. הנגשה קוגניטיבית מסייעת באופן משמעותי לאוכלוסיות בעלות מוגבלות שכלית בפענוח הסביבה, וניתן ליישמה בין היתר, כך:

  • פישוט לשוני – השמטת מידע עודף, שימוש בשפה פשוטה ונפוצה והתאמה לאוצר המילים של אוכלוסיות אלו.
  • שימוש באמצעים חזותיים, קוליים ומישושיים – העדפת ייצוגים גרפיים, סמלילים, אמצעים תלת-ממדים, אמצעי מגע, דיבור, כריזה, העברת מידע בעל פה ומידע מוקלט - על העברת מידע כתוב.
  • ועוד.

השפה היא אמצעי מרכזי ומשמעותי ביותר בתקשורת האנושית, אך רבדיה ומורכבותה מהווים אתגר עבור אנשים המתמודדים עם בעיות קוגניטיביות ושכליות. בכוחה של הנגשה קוגניטיבית לשפר את איכות חייהם של אוכלוסיות אלה, לאפשר קיום משמעותי וחיבור אמיץ יותר ומכבד עם כלל החברה.

 

לקבלת מידע נוסף בנושא לימודי הנגשה קוגניטיבית או להרשמה ללימודי תואר שני בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, עיינו בעמוד התוכנית או צרו קשר דרך עמוד צור קשר ונחזור אליכם בהקדם.