חינוך מיוחד - רב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית)

מלגת פטור מלאה משכר לימוד ללימודי תעודת הוראה בכפוף לתקנון

אייקון לוח שנה

לפרטים להרשמה למגמה רב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות  שכלית) 

זמינים למענה על שאלות וייעוץ בדוא"ל או דרך עמוד יצירת קשר

צרו איתנו קשר פנו אלינו לקבלת מידע נוסף בנושא לימודי חינוך מיוחד - רב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית).

תואר שני | חינוך מיוחד - רב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות  שכלית)

"מדע עם נשמה"

ד"ר הינדי שטרן
ד"ר הינדי שטרן | ראשת התוכנית לחינוך מיוחד

ראשת התוכנית: ד"ר הינדי שטרן | hindy.stern@biu.ac.il

מובילה אקדמית של התוכנית: פרופ' חפציבה ליפשיץ | hefziba.lifshitz@biu.ac.il

רכזת פרוייקט עוצמות: ד"ר שושנה ניסים | nissimshoshana@gmail.com

מזכירת ההתמחות: אביטל וייס | 054-5707678 | avital.weiss@biu.ac.il

מתאמת המגמה: גב' אביטל ברקוביץ'־סנאי intelectual-dis.edu@biu.ac.il

חינוך מיוחד - התמחות במוגבלות שכלית
סרטון על התוכנית

"יש לאפשר לאנשים עם מוגבלויות לפתח את מירב האפשרויות הגלומות באישיותם, כישרונותיהם ויצירתיותם ובכישוריהם השכליים והפיזיים", אמנת האו"ם למען זכויות האדם המוגבל (2006)

הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן הוא המוסד להשכלה גבוהה היחיד בישראל (ובעולם) בו פועלת התמחות לתואר שני בתחום הרבגוניות הקוגניטיבית, מטריה הכוללת בתוכה אנשים עם הנמכה קוגניטיבית, יכולות גבוליות אינטלקטואליות ומוגבלות השכלית.

מטרת המגמה

  • האם  קיימת תופעה  של  מחוננות  בתוך האוכלוסיה  עם מש"ה?  כיצד  היא נימדדת? 
  • האם  ניתן  לשפר את ה-IQ   באוכלוסיה  עם מש"ה? 
  • מהם  משאבי  החוסן של אנשים  עם  מש"ה המאפשרים  גדילה  והתפתחות  לאורך  מעגל  החיים? 
  • כיצד  ניתן  לשפר  את  האינטראקיה  התיווכית עם פעוטות  וילדים  עם  עיכוב  התפתחותי 
  • האם  בוגרים  עם  מש"ה  קשה  ועמוקה  יכולים  להנות מחינוך  גבוה  לאנשים  עם  מש"ה? 

בשאלות אלה ואחרות עוסקת המגמה חינוך מיוחד-רבגוניות קוגניטיבית (מוגבלות  שכלית). המגמה מתמקדת בחקר ושיטות קידום של אוכלוסיות עם הנמכה קוגניטיבית, רמה אינטלקטואלית גבולית, ו/או: נכויות שכליות, פיזיות, חושיות ותקשורתיות לאורך מעגל החיים. המגמה האקדמית לתואר שני נועדה לשנות את עמדות אנשי המקצוע (מורים והעובדים עם הגיל המבוגר) כלפי היכולות הגלומות ביחידים עם רמה גבולית ועם מש"ה, לציידם במידע תאורטי ואמפירי לגבי היכולות של באוכלוסייה הנ"ל על מנת לסייע להם לפתח את כישוריהם בהתאם לעקרונות אמנת האום. מטרת העל היא גם לשנות עמדות חברתיות ופרופסיונליות בישראל כלפי אוכלוסייה זו. קיומה של המגמה מעיד כי גבוליות ומוגבלות שכלית היא פרופסיה ייחודית וכי עבודה בתחום זה דורשת רכישת ידע תיאורטי, אסטרטגיות וכלים על מנת לממש את הפוטנציאל הטמון בצעירים, מתבגרים  ובוגרים. 

 

חזרה למעלה

תוכנית הלימודים

מבחינה תאורטית מבוססת המגמה על תיאורית קוגניטיביות בהן:

  • תיאורית כושר ההשתנות הקוגניטיבית המבנית (Feuerstein, 2003)
  • תאוריית ה"גיל המפצה" (Lifshitz, 2020; Lifshitz - Vahav, 2015)
  • תאוריית ה"רזרבות הקוגניטיביות" (Cognitive Reserve, Stern, 2012) 
  • תאוריית ה-"Cognitive activity" (Wilson & Bennet, 2005)

תאוריות אלה טוענות כי האדם הוא בעל יכולת השתנות וקיימות אצלו רזרבות קוגניטיביות מעבר לגורמי הגיל, האטיולוגיה וחומרת הפגיעה, וכי לעיכוב בהתפתחות בשנותיהם הראשונות של יחידים עם רבגוניות קוגניטיבית יש פיצוי בשנים מאוחרות יותר והם ממשיכים להתפתח ולהתקדם אף בשנות הבגרות. מחקרים בתחום הגנטיקה ומדעי המוח בתחום המוגבלות השכלית מאוששים תאוריות אלה. המדע בתחום המוגבלות השכלית עוסק ביצירת מודלים של ליקויים קוגניטיביים המאפיינים אטיולוגיות שונות בבעלי חיים (תסמונת דאון, תסמונת ה-X  השביר, תסמונת רט) במציאת תרופות כימיות מחד ותוכניות ההעשרה סביבתיות מאידך לשמירה על הפלסטיות של המוח וליצרית מנגנונים מפצים באזורים האחראיים ללמידה.

; Head  et al., (2007; Geudi et al., 2023) 

המידע הנ"ל מהווה את התשתית המדעית התאורטית והאמפירית של ההתמחות ב רבגוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית). 

המידע הנ"ל מהווה את התשתית המדעית התאורטית והאמפירית של ההתמחות במ"ש.

הנושאים הנלמדים במגמה כוללים: 

  • משאבי פיצוי באוכלוסייה עם מוגבלות
  • אבחונים פסיכולוגיים וחינוכיים
  • הנגשת השכלה אקדמית לבוגרים עם מוגבלות*
  • טכנולוגיות ויישומן באוכלוסייה עם מש"ה (רובוטיקה, ארגז חול אינטראקטיבי, מדפסת תלת מימד)
  • איתור קשיי קריאה וכישורים מתמטיים
  • תוכניות קידום ולימוד
  • התערבות ואינטראקציה תיווכית עם ילדים בגיל הרך, מתבגרים ומבוגרים וכן מבוגרים -קשישים עם מוגבלות בתהליכי ירידה  קוגניטיבית. 

מטרות אופרטיביות של המגמה:

  • להעניק לסטודנטים מידע החדשני בתחום הקוגניטיבי, בתחום הגנטיקה ומדעי המוח לגבי פיתוח הפוטנציאל של יחידים עם רבגוניות קוגניטיבית רמה גבולית ומש"ה, מעבר למגבלות של אטיולוגיה, גיל וחומרת מגבלה.
  • לציידם באסטרטגיות וכלים לבניית תוכניות התערבות ואינטראקציות תיווכיות לגיל  הרך,  לבוגרים  ולבוגרים קשישים  עם  מוגבלות בתהליכי ירידה.
  • הקניית מקצוע – הנגשה השכלה אקדמית לבוגרים עם מוגבלות.
  •  להכשיר חוקרים ואנשי מדע בתחום הרבגוניות הקוגניטיבית (גבוליות ומוגבלות שכלית).

בין נושאי ההתמחות:

  • גיל כרונולוגי, קוגניציה ופנאי - משאבי פיצוי באוכלוסייה עם מוגבלות
  • אבחונים פסיכולוגיים וחינוכיים ואיתור קשיי קריאה וכישורים מתמטיים בקרב אוכלוסיות עם מוגבלות
  •  אוטיזם ובעיות רגשיות - אפיונים ודרכי התערבות
  •  עקרונות וכללים של הנגשת השכלה אקדמית ופישוט לשוני  לבוגרים  עם  מוגבלות
  • שימוש באמצעים טכנולוגיים (רובוטיקה, ארגז חול אינטראקטיבי, מדפסת תלת מימד)
  • תכניות לימודים מינקות ועד זקנה
  •  מתמודדי נפש – חינוך ושיקום
  • אינטראקציה תיווכית עם ילדים, בוגרים ובוגרים -קשישים  בתהליכי ירידה.

חלק  אינטגרלי של ההתמחות לתואר שני הוא  הפרקטיקום  של הסטודנטים לתואר  שני המתבצע בתוך  כתלי  האוניברסיטה.

במרכז בייקר לחקר וקידום פעוטות  וילדים עם עיכוב התפתחותי בפקולטה  לחינוך פותח מודל ייחודי ברמה עולמית המסייע לילדים עם עיכוב התפתחותי  עם וללא תסמונת דאון, לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. העבודה במרכז בייקר מבוססת על גישת  MISC -More Intelligent and Social Competent Sensitive Child, אינטראקציה תיווכית אותה פיתחה פרופסור פנינה קליין ז"ל כלת פרס ישראל בהתבססה על תיאוריית כושר ההשתנות של פרופסור ראובן פוירשטיין  ז"ל, אבי הפוטנציאל האנושי. תמציתה וגדולתה של השיטה היא בשילוב הקוגניציה, האוריינות והרגש בחיי היומיום של פעוטות, ילדים ומבוגרים ובכללם גם עם עיכוב התפתחותי ומוגבלות שכלית. סטודנטים מדריכים צוותות במעונות כיצד לשפר את האינטראקציה התיווכית עם הילדים.

מוקד שני של פרקטיקום הוא פרוייקט "עוצמות" - שילוב אקדמי בן 3 שלבים  של בוגרים  עם רבגוניות קוגניטיבית בהשכלה  הגבוהה: שלב א',ב  –העשרה אקדמית מותאמת בקבוצה כ-40 סטודנטים בעלי רב גוניות קוגניטיבית   מגיעים  פעם בשבוע לפקולטה לחינוך באוניברסיטת "בר אילן" ליום לימודים בן 4 שעות. הקורסים מבוא לפסיכולוגיה, מבוא לסוציולוגיה, סינגור עצמי, ספריה ומחשבים  מועברים ע"י הסטודנטים לתואר שני בהתמחות ברב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית).

 

חזרה למעלה

קהל  יעד: 

  • מורים/ות, יועצים/ות, גננים/ות, פסיכולוגים/ות, עוסי"ם/יות
  • מקצועות פרא - רפואיים: (קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק)
  • בוגרי תואר ראשון בכל המקצועות של מדעי החברה והרוח כולל פסיכולוגיה, לינגוויסטיקה, ועוד...
  • צוותי הדרכה וניהול מסגרות חינוך מגורים  ותעסוקה לגיל  הבוגר.

 

חזרה למעלה

אפשרויות תעסוקה

  • ריכוז תוכניות קידום במסגרות למוגבלים בגיל המבוגר – מינהל מוגבלויות משרד הרווחה.
  • הדרכה ניהול והוראה במגוון אוכלוסיות ושכבות גיל במשרד החינוך (ניתן להשלים לתעודת הוראה בחינוך מיוחד)
  • מקצוע חדש: בתשפ"ה ייפתח קורס ללימודי תעודה  -מנגישי  השכלה  אקדמית לבוגרים עם מוגבלות. בסיום  הקורס  יוכלו  המסיימים לשמש מנגישים  אקדמיים  שיתווכו השכלה  אקדמית  לבוגרים עם מיגוון רחב של מוגבלויות.
  • למודים במגמה ייחשבו  כחלק  מהקורסים בלימודי  התעודה.

המרצים  במגמה: פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ, פרופ' נירית באומינגר-צביאלי, ד"ר דליה טל, ד"ר אירית חן, ד"ר שושנה ניסים, אורלי  אלשייך 

קהל היעד: מורים ויועצים, גננות, פסיכולוגים, עוסי"ם מקצועות פארא -רפואיים: (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק), בוגרי תואר ראשון בכל המקצועות של מדעי החברה והרוח כולל לינגוויסטיקה. אין צורך בניסיון בעבודה בחינוך המיוחד.

 

חזרה למעלה

קבצי תוכנית הלימודים

תוכנית לימודים תשפ"ג

תוכנית לימודים תשפ"ד

הלימודים יתקיימו יום וחצי בשבוע במשך שנה. חמישי – 8-19-30 ; ראשון 16-19.30 . 

מסלולים: מסלול מחקרי עם תזה* ( 16 ש"ש); מסלול יישומי ללא תזה (20 ש"ש).  

* אפשרות למענק מחקר בן 7000 ₪ לכותבי עבודת תזה. פרטים באתר  קרן  "שלם" 

 

חזרה למעלה

תנאי קבלה

  • מורים ויועצים, גננות, פסיכולוגים, עוסי"ם, אנשי מקצועות הבריאות (פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק), בוגרי תואר ראשון בכל המקצועות של מדעי החברה והרוח כולל לינגוויסטיקה. אין צורך בניסיון בעבודה בחינוך המיוחד.
  •  מאוניברסיטה או מכללה מוכרת בעלי ממוצע ציונים של 85 לפחות
  • המלצות- המלצה אקדמית והמלצת מעסיק
  • ראיון אישי

 

חזרה למעלה

אופן הרישום

1.  הרישום לתוכנית זו טרם נפתח. נא להשאיר פרטים בטופס זה ונחזור אליכם כאשר יפתח הרישום.

2. שליחת קורות חיים מעודכנים דוא"ל: intelectual-dis.edu@biu.ac.il

3. שליחת המלצות: יש לשלוח שתי המלצות - המלצת מעסיק והמלצה אקדמית. סטודנטים שסיימו לימודיהם לתואר לפני מעל לשנתיים, יכולים להגיש שתי המלצות מעסיק במקום.

טופס המלצה אקדמית רצוי המלצות ממרצה בקורס אקדמי (עדיפות לסמינריון).

טופס המלצת מעסיק המלצה מגורם מקצועי שמכיר את המועמד/ת מהתנסות בשדה.

על ההמלצות להגיע ישירות מהממליצים ולא באמצעות המועמדים לקבלה. (יש להעביר לממליצים את טופס ההמלצה עם פרטי המועמד ממולאים בתחילת ההמלצה). על הממליצים לשלוח ישירות לכתובת הדוא"ל: intelectual-dis.edu@biu.ac.il

המועמד ימלא את הפרטים האישיים ע"ג טופס ההמלצה, שימולא ע"י הממליץ ויישלח על ידיו לפי הכתובת המופיעה בטופס ההמלצה.

4. מילוי שאלון למועמד/ת

5. ראיון - מועמד העונה על הקריטריונים, יוזמן לראיון אישי. זימון לראיון מותנה בהשלמת כל תהליכי הרישום (1-4) ולאחר קבלת כל המסמכים הנ"ל.

***אלו הן דרישות מינימום ואין בהן התחייבות לקבל כל מועמד העומד בתנאים אלה.***

לכל לשאלה נוספת בעניין תהליך הרישום, פנו למתאמת התוכנית לחינוך מיוחד- מוגבלות שכלית בכתובת הדוא"ל :  intelectual-dis.edu@biu.ac.il

 

חזרה למעלה

לפרטים נוספים וקבלת קהל

לפרטים נוספים ניתן לפנות למתאמת התוכנית גב' אביטל ברקוביץ'־סנאי
בטלפון 03-5318444 | דוא"ל : intelectual-dis.edu@biu.ac.il

קבלת קהל: ”דלת פתוחה“ בימים א‘, ג‘, ה‘ בשעות 12:00-10:00 בזום ובאופן פרונטלי

מזכירת ההתמחות:
אביטל וייס | 054-5707678 | avital.weiss@biu.ac.il 

רכזת פרוייקט עוצמות:
ד"ר שושנה ניסים | 052-2222982 

בוגרי התכנית ומנגישים בפרוייקט עוצמות:
מורג כראדי | 052-7295999, מתניה ריגר | 052-8884726

מוזמנים לעיין בעמוד הבוגרים של הפקולטה לחינוך 

לקרוא ולהתרשם מהבוגרים של התוכנית לחינוך מיוחד- מוגבלות שכלית.

ךםך

תאריך עדכון אחרון : 08/05/2024