המחסור במורים הוא משבר, אך גם הזדמנות לטובת הסבת אקדמאים להוראה
המחסור החמור במורים הולך ומחריף ומלבד היותו תופעה כלל עולמית, הוא הפך לאתגר לאומי ממשי בישראל. אך אתגר זה הוא גם הזדמנות - הוא פותח דלת לשינוי ומאפשר לבעלי תארים אקדמיים הסבה להוראה. אם מוסיפים לכך את מגוון המלגות הזמינות, את הלימודים ההיברידיים ואת התוכנית הגמישה, הרי שמדובר בהזדמנות ממשית להשפעה, לשינוי ולצמיחה, שפשוט לא כדאי להחמיץ.
הסבת אקדמאים להוראה מתאימה לאקדמאים המעוניינים בגיוון בקריירה, המבינים שלאנשי חינוך מוכשרים ואיכותיים יש תפקיד מכריע בעיצוב החברה, ושתפקידם והשפעתם חורגים הרבה מעבר לכותלי הכיתה. הסבת אקדמאים מתאימה למי שיודע שמורים אינם אחראים אך ורק על הקניית ידע, אלא מהווים מודל לחיקוי וסוכני שינוי.
בר-אילן נרתמת למאמץ הלאומי ומציעה מגוון מסלולי הסבת אקדמאים ושפע מלגות
בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן לא מקלים ראש, נרתמים למאמץ הלאומי ומציעים הסבת אקדמאים להוראה לבוגרי תואר ראשון ושני במגוון תחומי דעת. הלימודים מספקים תשתית מקצועית ברמה גבוהה, אסטרטגיות הוראה ולמידה ומעטפת תמיכה אישית, מנהלית ומקצועית. הלימודים כוללים בין היתר אף מספר קורסים מתוקשבים ומונגשים גם ללקויי למידה. כל זאת לצד מלגת פטור משכר לימוד בלימודי תעודת הוראה, לבעלי תואר ראשון המתחילים ללמוד לתואר שני באוניברסיטה בשנת תשפ"ד. בנוסף, קיימות מגוון מלגות גם מגופים חיצוניים בכפוף להתאמה ולתחום הנלמד (כגון: מפעל הפיס, משרד החינוך ועוד). לרוב ניתן לממש מספר מלגות במקביל. תנאי המלגות משתנים כל העת ויש לעקוב אחר הפרסומים.
משך הלימודים לתעודת הוראה בפקולטה לחינוך בבר-אילן עומד על שנתיים, אך יש תוכניות מקוצרות שניתן ללמוד בשנה אחת (לבדיקת קיצור משך הלימודים יש לפנות להכשרת מורים לבירורים נוספים). תוכניות הלימוד הן מובנות וניתן לשלב עבודה וקריירה עם הלימודים, שכן לימודי תעודת הוראה מתקיימים יום אחד מלא בלבד במהלך השבוע.
זהר ינון, משנה לנשיא ומנכ"ל אוניברסיטת בר-אילן, אמר: "בשל המחסור החמור במורים במערכת החינוך אנו באוניברסיטת בר-אילן נרתמים למאמץ הלאומי למלא את השורות במורות ומורים איכותיים שיקבלו את הכשרתם בפקולטה לחינוך, שהינה עתירת הישגים אקדמיים ופרסים מדעיים".
ואכן לפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן מוניטין מרשים, היא מדורגת בין 151 ל-200 המחלקות הטובות בעולם בחינוך לפי מדד שנחאי ונחשבת לפורצת דרך. בנוסף, משורותיה זכו במהלך השנים 4 חוקרים וחוקרות בפרס ישראל על מחקר בעל השפעה בינלאומית. ניכר שיש התגייסות כוללת למאבק במחסור במורים תוך פתיחות וגמישות מצד המערכת. כך למשל, בעלי תואר שני אשר תחום הדעת שלהם לא מופיע ברשימת המסלולים לתעודת הוראה, יכולים לפנות למזכירות הכשרת מורים לבדיקת התאמה למסלול קיים או להתאמת מסלול מיוחד עבורם.
הסבת אקדמאים להוראה למחפשים עבודה עם משמעות, וקריירה שהיא שליחות
הסבת אקדמאים להוראה אינה מתאימה לכל אחת ואחד. אם יש לך רצון לשינוי מקצועי, לעבודה משמעותית ולעבודה שהיא שליחות - הסבת אקדמאים להוראה מתאימה לך. הסבת אקדמאים מתאימה למי שרוצה להשפיע, לתרום לקהילה ולחברה ולהיות חלק מהעיצוב וההשפעה על דור העתיד.
בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן מלווים את האקדמאים שעורכים הסבה להוראה לאורך כל הדרך, מתוך הבנה שלא מדובר בהכשרת מורים סטנדרטית. על פי רוב, מדובר בסטודנטיות ובסטודנטים שהגיעו מתרבות ארגונית שונה. לכן, בבית הספר להכשרת מורים עוזרים להם להסתגל, לעשות את השינוי באופן הדרגתי ועם עזרה אקדמית ומנהלית צמודה. כל אחת ואחד מלווים לפי צרכיהם האישיים, הן לאורך תקופת ההכשרה והן לאורך שנת ההתמחות וההשתלבות בעולם העבודה.
הסבת אקדמאים להוראה בסביבה חדשנית ובתחום הקרוב לליבכם
המחסור במורים ניכר במגוון מגזרים ואזורים בארץ. הוא בא לידי ביטוי מחינוך לגיל הרך דרך בית ספר היסודי וחטיבה ועד לתיכונים. הוא נוכח בחינוך הממלכתי, בחינוך הדתי ובחינוך המיוחד והוא גם חוצה מקצועות לימוד.
הצורך של מנהלים בכל רחבי הארץ בגיוס מורים במגוון מקצועות לימוד מאפשר, אפוא, לבעלי תואר ראשון ושני השוקלים שינוי כיוון בקריירה לעשות הסבת אקדמאים להוראה - ללמוד לתעודת הוראה בתחום הדעת שהם כבר מכירים היטב, ולהשתלב במוסדות חינוך הסמוכים למקום מגוריהם. הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן מציעה 19 מסלולים ללימודי הוראה במגוון עשיר של תחומי דעת, ביניהם: מתמטיקה, פיזיקה, תנ"ך, כימיה, אומנות יהודית, אנגלית, ספרות, ערבית, גאוגרפיה, היסטוריה, תיאטרון, תנ"ך ועוד, בנוסף, קיים גם מסלול לתעודת הוראה בחינוך המיוחד מגילאי 6-21 ומסלול רב גילי ללימודי מוזיקה.
בבית הספר להכשרת מורים בפקולטה לחינוך לומדים מדי שנה למעלה מאות סטודנטיות וסטודנטים. הפקולטה לחינוך ככלל, מקדמת חדשנות ונודעת בהישגים המרשימים שלה וביכולתה להתאים את שיטות ההוראה ותוכניות הלימוד לתנאי המציאות הנוכחיים והמשתנים, תוך שמירה על סטנדרטים אקדמיים גבוהים.
פרופ' זהבית גרוס, דקנית הפקולטה לחינוך, על המחסור במורים: "מדובר באתגר לאומי משמעותי שיש לתת לו פתרונות ולא לעגל פינות. חשוב לשמר ולהרחיב את ההכשרה המקצועית שנעשית באוניברסיטאות כדי שהילדים שלנו יקבלו את המורות והמורים הטובים ביותר. מורים עם הכשרה נרחבת ויכולות הוראה עדכניות המחוברות לשטח ולצרכים של ילדי ישראל...כך למשל, בבר-אילן פותח מערך ההתנסות הסימולטיבית בחינוך שהפך להיות כלי מוביל, שאומץ על ידי משרד החינוך לקידום תהליכי הכשרה ופיתוח מקצועי של מורים בכל הארץ".
מרכז הסימולציה בפקולטה לחינוך הוא ראשון מסוגו בארץ והוא המקום שבו הפרקטיקה והתיאוריה נפגשים. מרכז זה משמש את הסטודנטיות והסטודנטים לאורך כל תהליך ההכשרה, מתקיימות בו סדנאות התנסות והוא מעניק תמיכה מעשית, חווייתית ויישומית לתכנים הנלמדים.
היתרון שבהכשרת המורים באוניברסיטת בר אילן
המורים שמסיימים את מסלול ההכשרה בבית הספר להכשרת מורים בפקולטה לחינוך, מגיעים למערכת החינוך עם מספר יתרונות שממקמים אותם בראש המועמדים. ההכשרה, הידע והניסיון של מורים אלו מהווים נכס משמעותי למערכת החינוך. מדובר במורים עם ידע נרחב בתחום הדעת אותו הם מלמדים, לעיתים אף עם ניסיון מקצועי בתחום, יתרון אשר מאפשר למידה משמעותית, חווייתית ומעניינת יותר. מדובר באנשים בעלי ידע איכותי, שבחרו בהוראה מתוך תחושת שליחות והינם בעלי מוטיבציה גבוהה לשנות ולשפר את המערכת החינוכית בארץ.