יריד משפיענים - מאי 2023

צעירי רמת-גן מתגייסים להשפיע על כדור הארץ ???

יריד משפיענים סביבתי נערך היום בשיתוף פעולה בין עיריית רמת-גן ואוניברסיטת בר-אילן, בהובלת מרכז בר-אילן לערים חכמות והפקולטה לחינוך באוניברסיטה.

היריד התקיים בסמוך ובהקשר לנחל כופר שעובר בעיר.

נחל כופר עובר באזורים עירוניים בנויים של רמת גן, גבעתיים וגבעת שמואל ומנקז את מי הגשמים שלהם. עיריית רמת-גן בשיתוף פעולה עם פרופ' אייל יניב ואיילת ספיר מהמרכז לערים חכמות וחוקרים מאוניברסיטת בר-אילן, החלה לפני מספר שנים פרויקט חדשני, שמטרתו לאגור ולטהר 500 אלף מ״ק מי נגר הזורמים ומציפים את נחל כופר והשכונות הסמוכות בכל חורף ולהחדירם למי התהום ובכך לסייע גם להגדלת מאגרי המים העירוניים ומאגרי המים לשעת חירום.  מטרת הפרויקט היא להציג מודל למדיניות שיקום נחלים וניהול מי נגר עילי, שיכול להיות מיושם בכל עיר בארץ. המיזם זכה למימון משותף מהאיחוד האירופי על סך מיליוני שקלים. 

בעקבות שיתוף פעולה פורה זה, והעלייה בצורך להיערכות חכמה עם שינויי אקלים קיצוניים, עיריית רמת-גן בשיתוף עם פרופ' מיכל ציון, ניב גרינשפן וצוות תגליות, וד"ר יואב עברון מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, פיתחו והטמיעו תוכנית חינוכית ייחודית בה השתתפו בשנתו הראשונה של הפרויקט, תלמידות ותלמידים מ- 11 בתי ספר שונים, בגילים 10-15. מטרתה לעורר אצל התלמידים אחריות ויזמות להשפעה סביבתית. בתוכנית פותחו עשרות מיזמים חדשניים בתחום הקיימות העירונית, פרי דמיונם של ילדי וילדות רמת-גן.  

המיזמים הוצגו ב"יריד המשפיענים" - הפנינג יזמות לשדרוג המרחב העירוני שהתקיים במתחם הספארי בו עובר גם נחל כופר.  מומחי חינוך סביבתי ומדענים צפו ביוזמות, הציעו לילדים כיצד לשפרן ונתנו להן ציונים לשבח במגוון קטגוריות. לדוגמא, תלמידי כיתה ז' מבית הספר "ארנון" פיתחו אפליקציית "TECH- GARDEN", המאפשרת לכל משתמש לצלם את הגינה הפרטית שלו או הגינה הקהילתית, ולקבל מידע על העציצים והשתילים בה, מתי צריך להשקות מים וכמה אור צריך לספק לצמח. כך בעצם הם מאמינים ש"דרך האפליקציה אנשים יחזרו למיומנות העתיקה של האדם - גידול צמחים למאכל", מסביר התלמיד עמית פסח בן ה-12. תלמידי כיתה י' מתיכון "אורט אבין", יצרו אפליקציה שמטרתה לעורר את המודעות למגוון הביולוגי של הנחל הזורם בעיר ולתת מידע על הצמחייה ובעלי החיים הנמצאים בו. "אפילו שאנחנו שגרים ממש קרוב לנחל, לא הכרנו אותו קודם", אומרת רוני גבאי, בת ה-15, "דרך הפרויקט הזה אנחנו רוצים להנגיש את הנחל לאנשים".  

"התחלנו בתהליך למידה של איך לפתח מיזם ואז התחלקנו לקבוצות חשיבה על איזה סוגייה נרצה לפתור, הכנו מצגת עם כל הרעיונות ואורח חיצוני שהגיע לבית הספר בחר את הרעיון שהוא הכי אהב", מסביר התלמיד אביב קיש, בן ה-15 מבית הספר אוהל שם. ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן אמר ביריד: ״ראינו פה עתיד ירוק יותר למדינת ישראל, לרמת גן ולכדור הארץ.  אתם, תלמידי העיר, העתיד שלנו. מדהים כאשר אנו רואים מה ילדים בגיל שלכם יוצרים ושואפים להגשים. תודה למערכת החינוך בעיר שלנו שמאפשרת לכם לחלום ליזום ולעשות למען עתיד טוב יותר לכולנו, אשרינו שאתם דור העתיד שלנו.״

יריד משפיענים 2023

איילת ספיר מנהלת קהילת ערים חכמות במרכז בר-אילן לערים חכמות: "מרכז ערים חכמות היה מעורב בפרויקט שיקום נחל כופר משלב התכנון ההתחלתי שלו, והחיבור לאיחוד האירופי על ידי ההבנה של איך ישראל יכולה לתרום לאירופה. יש לנו חיבור של האקדמיה, החוקרים, היזמים, עיריית רמת גן וכמובן התושבים שהם חלק מרכזי בהצלחת הפרויקט. הפעילות החינוכית היא חלק מהפעילות מול שיתוף הציבור".

פרופ' מיכל ציון, מהפקולטה לחינוך והמרכז לאנרגיה וקיימות באוניברסיטת בר-אילן, אחראית על חיבור התושבים והקהילה לשיקום הנחל דרך החינוך. צוות בראשותה בנה מתווה לחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי אשר יוצר מנהיגות בקרב הילדים והנוער של העיר רמת גן. "הילדים בונים מיזמים בשיתוף העירייה שמחברים את תושבי העיר לערכים של קיימות בהקשר נחל כופר" מסבירה פרופ' ציון, "במתווה אנחנו מדגישים פיתוח של מיומנויות המאה ה-21 אשר מביאות את הצעירים להיות יזמים יצירתיים ומנהיגי קיימות וסביבה. נחל כופר המשוקם יהיה ריאה ירוקה מקיימת לכל תושבי רמת גן בהווה ובעתיד" אנו מצפים להמשיך ולהגדיל את הפרויקט בשנה הבאה.