המעבדה למציאות מדומה ולממשקי מוח מחשב בחינוך
המעבדה למציאות מדומה באוניברסיטת בר-אילן, בראשות פרופ' דוד פסיג, הינה צומת מחקרי חלוצי המוקדש לממשק שבין מתודולוגיות חקר העתיד, ממשקים טכנולוגיים והעצמה קוגניטיבית. המעבדה, הממוקמת בבית הספר לחינוך, מתמקדת בחקירה כיצד טכנולוגיות מתקדמות, וביחוד מציאות מדומה אימרסיבית (3D Immersive Virtual Reality - IVR) וממשקי מוח-מחשב (Brain-Computer Interfaces - BCI), יכולות לשמש לשיפור האינטליגנציה האנושית ותהליכי למידה. הפילוסופיה המרכזית של המעבדה נטועה בתורת המערכות (Systems Theory) ובחקר העתיד (Future Studies), ומטרתה לא רק לחזות מגמות טכנולוגיות, אלא לעצב באופן פעיל עתידים חינוכיים וחברתיים באמצעות מחקר אמפירי ועיצוב ממשקים חדשני.
פעילות המחקר העיקרית של המעבדה סובבת סביב ההשפעה של סביבות אימרסיביות על השתנות קוגניטיבית (Cognitive Modifiability). פרופ' פסיג וצוותו ערכו מחקרים נרחבים המדגימים כי תרגול מיומנויות קוגניטיביות בתוך סביבות 3D-IVR משפר משמעותית הישגים קוגניטיביים בהשוואה לשיטות דו-ממדיות (2D) מסורתיות או לשיטות שאינן ממוחשבות. הישגים מרכזיים כוללים:
העצמה קוגניטיבית (Cognitive Enhancement): פיתוח פרוטוקולים לשיפור חשיבה אנלוגית מופשטת בקרב ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה (High-functioning ASD) באמצעות שימוש ב-BCI ו-VR.
מתודולוגיות עתיד (Future Methodologies): הפיתוח של הליך "אימן-דלפי" (Imen-Delphi - ID), וריאציה של טכניקת החיזוי דלפי (Delphi) שנועדה לאפשר קבלת החלטות קבוצתית ודימוי עתיד (Future Imagery).
הגנת סייבר (Cyber Defense): פרויקט מרכזי עכשווי הכולל פיתוח כלי VR אימרסיביים לסיוע למגני סייבר (Cyber Security Defenders - CSDs) לזהות תבניות חזותיות וחריגות (Anomalies) בזמן אמת, כמענה למורכבות של איומי הסייבר המודרניים.
טקסונומיה של מיומנויות עתיד (Taxonomy of Future Skills): המעבדה ביססה טקסונומיה של מיומנויות חשיבה מסדר גבוה לעתיד, הנלמדת באופן גלובלי במכללות להוראה ובתוכניות מנהל עסקים (MBA).
תאריך עדכון אחרון : 04/12/2025