תוכנית הכוכבים
תוכנית מצוינות ייחודית המיועדת לסטודנטיות וסטודנטים מצטיינים בשנים א'–ב'.
התוכנית מאפשרת הצטרפות למעבדת מחקר פעילה, התנסות בעבודה אמיתית בשטח ופטור מהסמינריון בשנה ג'.
מידע כללי - תוכנית הכוכבים
- תנאי קבלה
ממוצע ציונים מעל 85 בסוף שנה א' או ב' , המלצת מרצה
- מה כוללת ההשתתפות?
שיבוץ למעבדה לפי תחום עניין
עבודה מחקרית מעשית – לא נדרש ידע קודם! ליווי אישי לאורך השנה
- יתרונות התוכנית
להשתלב כעוזרי מחקר באחת מהמעבדות המובילות בפקולטה לחינוך
התווית אופק מחקרי לקראת לימודי המשך רכישת כלים וניסיון להערכה ומחקר מהטובים ביותר
אפשרות להמרת סמינריון שנה ג' בתמורה
- ליצירת קשר
מזכירות תואר ראשון | toar1.edu@biu.ac.il | טל. 03-5318444 נא לציין "תוכנית הכוכבים"
מעבדות המחקר המשתתפות השנה:
- ד"ר אורנית ספקטור לוי - פיתוח אוריינות וסקרנות STEM
המעבדה של ד"ר אורנית ספקטור-לוי מתמקדת בפיתוח סקרנות ואוריינות בתחומי הטכנולוגיה, הנדסה, מתמטיקה והסביבה, מילדות ועד בגרות. במעבדה מתקיימים מחקרים בגני הילדים, בכיתות היסוד ובחטיבת הביניים. צוות המחקר מפתח שיטות מחקר ייחודיות הכוללות מתן משימות חקר מדעי, פתרון בעיות הנדסיות, צילום וידיאו וניתוח באמצעות מחוון קידוד מפורט ועוד. תחום נוסף של המחקר עוסק בשילוב טכנולוגיות בהוראה ולמידה כולל מצלמות GoPro, רובוטים ומשימות למידה מתוקשבות. בתחום החינוך הסביבתי המחקרים עוסקים בפיתוח אוריינות סביבתית, פיתוח ידע, כוונת פעולה ואקטיביזם סביבתי, כמו גם אוריינות אקלים. צוות המעבדה בראשותה של ד"ר אורנית ספקטור-לוי עוסק גם במחקר המתמקד במודל הוראה הוליסטי רב-ערוצי שפותח על ידי קבוצת המחקר. המודל ההוליסטי הרב-ערוצי נותן מענה למגוון הלומדים בכיתה. המודל מבסס הוראה ולמידה מכילה ומשלבת בתחומי ה-STEM ונחקר במגוון אוכלוסיות.
- פרופ' מיכל ציון - חינוך לסביבה וקיימות; חקר בדגש חוסן תזונתי .
מעבדת המחקר של פרופ' מיכל ציון עוסקת בשני תחומי מחקר עיקריים. תחום הוראה ולמידה של חקר, ותחום החינוך הסביבתי. בתחום הוראה ולמידה של חקר המעבדה מתמקדת ברמה הגבוהה – חקר פתוח. בתחום זה הוכרה מעבדת המחקר של פרופ' ציון כמובילה בעולם בתחום המחקר בתחום. המעבדה עוסקת כרגע בפרוייקטים המקדמים הוראה ולמידה מעשית של חקר בנושאי ביטחון תזונתי וקיימות במדינות הבלקן, קפריסין וטנזניה. בתחום החינוך הסביבתי המחקר מתמקד בפיתוח אחריות אישית וסולידריות חברתית כמנוף לפעולה אקטיביסטית למען הסביבה, עם מיקוד במניעת ליכלוך במרחב הציבורי. המחקר בתחום זה בוחן את הקשר שבין אוריינות סביבתית ומיומנויות של המאה ה:21- יצירתיות, חשיבה ביקורתית ומטה קוגניציה.
- ד"ר אלי שכטר וד"ר מאיה כהן מלייב - זהות וג'נרטיביות
המעבדה לחקר חינוך, זהות וג'נרטיביות מנוהלת על ידי ד"ר אלי שכטר וד"ר מאיה כהן מלייב, ומתמקדת במחקר על חינוך מנקודת מבט אריקסוניאנית. תחומי המחקר כוללים התפתחות זהות בהקשרים חינוכיים, ג'נרטיביות של מורים ואנשי חינוך, תפיסות מורים על תפקידם כמעצבי זהות ומורים משמעותיים. המחקרים במעבדה נעשים בכלים כמותיים ואיכותניים, ותלמידי המעבדה נפגשים לסמינרים בזום בנושאים שונים. תלמידים לתואר שני ושלישי יכולים להשתלב כעוזרי מחקר במחקרים המתנהלים במעבדה.
- פרופ' יניב אפרתי - התמכרויות בקרב בני נוער
המעבדה להתמכרויות בראשות ד"ר יניב אפרתי מתמקדת בהתמכרויות בקרב בני נוער בישראל, בדגש על אוכלוסיות ייחודיות כמו נוער בסיכון, המגזר הערבי ואוכלוסיות עולים. המחקרים במעבדה נמצאים בשלבים שונים וחלקם מובלים על ידי סטודנטים לתארים מתקדמים. עוזרי המחקר במעבדה עוסקים בחיבור תאורטי ואיסוף נתונים מהשדה, ומפתחים מיומנויות מחקר מתקדמות לקראת מחקרים בתארים שני
- ד"ר נופר סוקניק - יכולות שפתיות של ילדים עם לקויות התפתחותיות
המעבדה של ד"ר נופר סוקניק מתמקדת בחקר יכולות שפתיות )תחביר וסמנטיקה( של ילדים עם לקות על הרצף האוטיסטי. המחקרים משתמשים במטלות שפתיות שמועברות לילדים בצורת משחק ותגובותיהם מנותחות על סמך מדדים שפתיים שונים. נושאי המחקר כוללים את הקשר בין שפה ויכולות מתמטיות בגילאי גן, ניצני אוריינות ומאפיינים מורפולוגיים של ילדים עם ASD והשפעת סוגי טקסטים שונים על הבנת הנקרא.
- פרופ' עינת לוי גיגי - התמודדות וצמיחה בעקבות טראומה
Accordion content.
- פרופ' אסתי עדי יפה - אינטראקציה בין הורה לילד סביב משחק
המעבדה לטראומה, התמודדות וצמיחה בראשות פרופ' עינת לוי גיגי חוקרת את ההשפעות של חשיפה מתמשכת לטראומה על תפקודים מוחיים, התנהגות ופסיכופתולוגיה. המחקרים מתמקדים בזיהוי מנגנונים קוגניטיביים ורגשיים המסבירים את השונות בתגובה לטראומה ובהתמודדות עימה לאורך זמן. במעבדה נעשה שימוש בכלי מחקר מתקדמים, איסוף נתונים וקריאה ודיונים בספרות בתחום הטראומה. עוזרי המחקר במעבדה צוברים ניסיון אקדמי ומעשי חשוב שמקדם את ההבנה בנושא הטראומה ועשוי לפתוח דלתות להמשך הלימודים והקריירה האקדמית.
- פרופ' ראומה גדסי-פולק - קשר משפחה/חברים וגורמים נוירוביולוגים תומכים בהתפתחות הרגשית בגיל ההתבגרות
המעבדה של פרופ׳ ראומה גדסי פולק מתמקדת בגורמים התורמים להתפתחות תקינה ולא תקינה (כלומר הפרעות רגשיות כמו דיכאון, חרדה חברתית והפרעות אכילה) של תגובתיות וויסות של רגשות בקרב ילדים ומתבגרים. נושאי המחקר כוללים את הקשר עם ההורים, האחאים ובני הגיל והאופן בו הם קשורים להתפתחות רגשית ולמנגנונים קוגניטיביים, הורמונליים ומוחיים. המטרה של המחקר במעבדה היא למצוא גורמים התומכים בהתפתחות תקינה וגורמים המגבירים את הסיכון להתפתחות לא תקינה. במעבדה נעשה שימוש בכלי מחקר שונים (יומנים יומיים, מטלות קוגניטיביות, מדידות פיזיולוגיות ומוחיות), כאשר חלק מהמחקר מתבצע באופן מקוון וחלקו מתבצע במעבדה. עוזרות מחקר במעבדה מקבלות הזדמנות ייחודית להשתתף בשלבים השונים של מחקר – החל מבחירה של שאלה מחקרית, דרך איסוף וניתוח נתונים ועד כתיבת מאמרים אקדמיים. אין צורך בידע מוקדם, רק נכונות ללמוד.
- ד"ר ורד חלמיש - אסטרטגיות למידה ומטה קוגניציה
המעבדה ללמידה וקוגניציה, בראשות ד"ר ורד חלמיש, עוסקת בחקר תהליכים קוגניטיביים ומטה- קוגניטיביים בלמידה. מחקרי המעבדה בוחנים מהם התנאים והאסטרטגיות שמקדמים למידה אפקטיבית ועמידה לאורך זמן. לצד זאת, המחקרים עוסקים בתהליכים מטה-קוגניטיביים כגון האופן שבו לומדים מעריכים את הלמידה שלהם ומנהלים אותה לאורך הדרך. המחקרים מבוססים על ניסויים התנהגותיים, שכוללים לרוב מטלות למידה ולאחריהן מבחנים, ומתקיימים הן במעבדה שנמצאת בפקולטה לחינוך עם נבדקים סטודנטים, והן בבתי ספר עם ילדים. עוזרי המחקר ישתלבו בעבודת המחקר השוטפת, יעבדו בשיתוף פעולה עם סטודנטים לתארים מתקדמים, וישתתפו בפגישות מעבדה.
מזכירות תואר ראשון | toar1.edu@biu.ac.il | טל. 03-5318444 נא לציין "תוכנית הכוכבים"
תאריך עדכון אחרון : 03/07/2025