ד"ר אלטמן כרמית 77-323-01 תהליכי חשיבה וטיפוחם בגיל הרך
שם ומספר הקורס:
תהליכי חשיבה וטיפוחם בגיל הרך
77-323-01
סוג הקורס: שיעור
מרצה: ד"ר כרמית אלטמן
שנת לימודים: תשע"ט סמסטר: א' היקף שעות: 1
מטרות הקורס:
במהלך הקורס נתעמק בתהליכי חשיבה מרכזיים בגיל הרך ונדון בעקרונות לטיפוח החשיבה בגילאים שונים, בתחומים שונים, ובאוכלוסיות מגוונות.
תוכן הקורס:
בקורס נתמקד בתהליכי חשיבה מרכזיים המאפיינים ילדים בגיל הרך. נדון בקשר בין שפה וחשיבה, בתהליכים קוגניטיביים ומטא-קוגניטיביים, בתהליכי חשיבה מתמטית ומדעית, ובקשרים בין תהליכי חשיבה בסיסיים בתחומי תוכן שונים (כמו, שפה, מתמטיקה ומוסיקה). בנוסף, נתייחס לחשיבה מוסרית בגיל הרך תוך התמקדות בהיבטים קוגניטיביים-חברתיים ורגשיים. כמו כן, נדון בעקרונות לטיפוח החשיבה בקבוצות גיל שונות ובאוכלוסיות מגוונות.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה |
1 |
מבוא - תהליכי חשיבה |
|
2-3 |
תהליכי חשיבה מרכזיים בגיל הרך |
Dixon-Krauss (1996) |
4-6 |
חשיבה מטה קוגניטיבית |
Anderson (2004) |
7-8 |
שפה חשיבה וסביבה |
Hsu & Bishop (2011) |
9-10 |
תהליכי חשיבה מתמטית ומדעית בגיל הרך |
Mevarech & Fridkin (2006) |
11-12 |
חשיבה ומוסיקה |
Gruzelier, Foks Steffert, Chen, & Ros (2014) |
13 |
חשיבה מוסרית |
Cushman, Sheketoff, Wharton, & Carey (2013) |
14 |
סיכום |
|
ג. חובות הקורס:
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):
נוכחות
בחינה (70%)
מטלה (30%)
ד. קריאה נדרשת:
Anderson, N. J. (2004). Developing metacognitive awareness. In J. Bamford & R. R. Day (Eds.), Extensive reading activities for teaching language (pp. 175-180). Cambridge: Cambridge University Press. (אין בבר אילן)
Bialystok, E., & Barac, R. (2012). Emerging bilingualism: Dissociating advantages for metalinguistic awareness and executive control. Cognition, 122(1), 67-73. (000140978)
Butler, D., & Winn, P. (1995). Feedback and self-regulated learning: A theoretical synthesis. Review of Educational Research, 65, 245-282. (000133699)
Cushman, F., Sheketoff, R., Wharton, S., & Carey, S. (2013). The development of intent-based moral judgment. Cognition, 127, 6-21. (000140978)
Dehaene, S. (1997). The number sense: How the mind creates mathematics. New York: Oxford University Press. (אין בבר אילן)
Dehaene, S., Spelke, E., Pinel, P., Stanescu, R., & Tsivkin, S. (1999). Sources of mathematical thinking: Behavioral and brain-imaging evidence. Science, 284(5416), 970-974. (000135020)
Dixon-Krauss, L. (1996). Vygotsky's sociohistorical perspective on learning and its application to western literacy instruction. In L. Dixon-Krauss (Ed.). Vygotsky in the classroom: Mediated literacy instruction and assessment. ( pp. 7-17 ). New York: Longman. (לבדוק גם באתר המודל של הקורס)
Flavell, J. H. (1987). Speculations about the nature and development of metacognition. In F. E. Weinert & R. H. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation and understanding (pp. 21-29). Hillside, NJ: Erlbaum. (גם באתר הקורס)
Gruzelier, J. H., Foks, M., Steffert, T., Chen, M. J. L., & Ros, T. (2014). Beneficial outcome from EEG-neurofeedback on creative music performance, attention and well-being in school children. Biological Psychology, 95, 86-95. (000581204)
Mevarech, Z. R., & Fridkin, S. (2006). The effects of IMPROVE on mathematical knowledge, mathematical reasoning and meta-cognition. Metacognition and Learning, 1(1), 85-97. (001119124)
Mevarech, Z. R., & Kramarski, B. (1997). IMPROVE: A multidimensional method for teaching mathematics in heterogeneous classrooms. American Educational Research Journal, 34(2), 365-395. (000117972)
Schraw, G. (1998). Promoting general metacognitive awareness. Instructional Science, 26(1-2), 113-125. (000437845)
Torff, B. (2006). Expert teachers' beliefs about critical-thinking activities. Teacher Education Quarterly, 33(2), 37-52. (001091906)
Torff, B., & Warburton, E. (2005). Assessment of teachers' beliefs about classroom use of critical-thinking activities. Educational and Psychological Measurement, 65, 155-179. (000143451)
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes . Cambridge, MA: Harvard University Press. (חינוך 155.413 VYG) (000010975)
Zohar, A., Degani, A., & Vaakin, E. (2001). Teachers beliefs about low-achieving students and higher-order thinking. Teaching and Teacher Education, 17, 469-485. (000141830)
בן חורין, י' (2003). חשיבה המצאתית: תכסיסי חשיבה בפעולה. ירושלים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (מכון פדגוגי 153.35 בן-חור) (000583803)
ויגוצקי, ל' (2004). פעילות למידה בין למידה והתפתחות. בתוך מ', צלרמאייר וא', קוזולין (עורכים), למידה בהקשר חברתי: התפתחות התהליכים הפסיכולוגיים הגבוהים (עמ' 113-128). תל אביב: הקבוץ המאוחד. (000586302( ( חינוך 370.152 ויג.למ תשס"ד) (העותק האלקטרוני ברשומה 1229151)
וינברגר, י' וזוהר, ע' (2005). פיתוח החשיבה: אתגר בהכשרת מורים - מחקר מלווה תהליכי למידה והתנסות. תל אביב: מכון מופ"ת. (חינוך370.711 וינ.) (001100642)
זוהר, ע' (1996). ללמוד, לחשוב וללמוד לחשוב. ירושלים: מכון ברנקו-וייס לטיפוח החשיבה. (מכון פדגוגי 153.42 זהר) (000322989) ( העותק האלקטרוני ברשומה 2368639)
זוהר, ע' (1999). הכשרת מורים לקראת פיתוח החשיבה של התלמיד. תל אביב: מכון מופ"ת. (חינוך 153.42 זהר.) (000427412)
זיו, א' (2001). פסיכולוגיה בחינוך. תל אביב: יחדיו. (עמ' 84-101 ) (000490770) (חינוך 370.15 זיו.פס תשס"א)
לביא, צ' (1991). עיונים בחינוך עכשווי. קרית ביאליק: אח. (עמ' 83-111) (000167537) ( חינוך E371.1 לבי.עי תשנ"א)
פיאז'ה, ז' (1972). הפסיכולוגיה של הילד. תל אביב: ספריית הפועלים. (עמ' 99-127) (000114510) ( חינוך, מדעי החברה, פסיכולוגיה 155.4 פיז’.פס תשל"ב) (העותק האלקטרוני ברשומה 2359363 )
קליין, פ"ש ויבלון, י"ב (2008). ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך. ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (חינוך 372.21 ממח) (001158712) (ספר + משאב אלקטרוני)