ד"ר ארדרייך איריס 79-505-01 ניווט כיתה ופתרון בעיות משמעת
קורס מס. 79-505-01 : ניווט כיתה ופתרון בעיות משמעת
סוג הקורס: הרצאה
שנת לימודים: תשע"ט סמסטר: ב' היקף שעות: 1 ש"ש
מרצה: ד"ר איריס ארדרייך
מועד: ס"ב: יום ראשון 18:00 – 20:00
א. מטרות הקורס:
- הסטודנט יכיר דרכים להתמודד באופן יעיל עם מערכת היחסים היום-יומית בינו לבין התלמידים ; מהותה של הסמכות החינוכית ושימוש בסמכות.
- הסטודנט יכיר את מקורות הכוח והסמכות שלו בעיני עצמו ובעיני תלמידיו.
- הסטודנט יתוודע לגישות המסייעות להפחתה בהיקף בעיות המשמעת, בעיות בכרסום הסמכות והתנהגויות חריגות בקרב תלמידים וכלפי מורים.
תוצרי הלמידה: הסטודנטים יקבלו כלים להתמודד עם מצבים שונים המתרחשים בכיתה בין מורה לתלמיד (טיפול בבעיות משמעת לטווח הקצר ולטווח הארוך) ; כמו גם התמודדות עם מערכות יחסים מורה- הורה; מורה וקולגות. הסטודנטים יתנסו בתרחישים אפשריים במרחב הבית ספרי.
ב. תוכן הקורס:
רציונל הקורס: הקורס מבוסס על ניסיון מקצועי ארוך שנים ביחס להתנהלות מורים ותלמידים; מורים והורים; מורים וקולגות למקצוע. הסטודנטים יקבלו תשתית תיאורטית רעיונית וכן הצגת מצבים ותרחישים המתרחשים במערכת החינוך.
מהלך השיעורים: הקורס ילמד בשיטת modeling - הצגת הרקע התיאורטי והיישומי; תיאוריה מלווה במגוון גדול של דוגמאות ובאופן יישומן של התיאוריות במרחב הבית ספרי.
מהלך השיעורים - תכנית הוראה מפורטת:
מס' השיעור |
נושא השיעור וטכניקות פעולה |
|
1- 2 |
* המורה האלוף (למוב); מהו המורה הטוב; מאפיינים ומודלים של המורה הטוב;עשרת הדיברות לדיאלוג בין מורה לתלמיד; מהו המורה המשפיע סמכות היררכית וחינוכית וכיצד ליצור סמכות חינוכית |
|
3- 5 |
*משמעת – סוגים, בעיות וטכניקות לטיפול בנושא; יעדי המשמעת והדיון במושג עונש; מה משמעות עונש - יתרונות וחסרונות של ענישה; השעייה: יתרונותיה וחסרונותיה. ההבדלים בין משמעת לענישה; הוצאת תלמיד מהכיתה-חסרונות ויתרונות, מכשולים ובעיות *סוגי שיחות עם תלמידים: -עידוד , בירור, משמעת ונזיפה (דגש על שיחת משמעת) כוח וסמכות; ווכחנות; אבחנה בין סוגי התנהגויות לא רצויות; הבדלים בין משתנים פנימיים למשתנים חיצוניים; יתרונותיה של תקשורת לא מילולית בפתרון בעיות משמעת; הזדהות והשלכה הבדל בין חיזוק לעונש וכיצד לחזק תלמיד
|
|
5- 7 |
*מהי הוראה תומכת ומה יוצר אותה *כיצד לנהל כיתה- סדר פעולות; *מטרות החינוך וכיצד ליישמן; תיאוריית הייחוס, 'עדת הזאבים' *סוגי היררכיות בדגש על היררכיה חינוכית ודרכים ליצירתה |
|
9 - 11 |
*מוטיבציה –סוגים וכיצד לעורר מוטיבציה *עידוד וחיזוק-הבדלים, יתרונות וחסרונות תיכון הזדמנות שנייה – "ברנקו וייס". יחסי הורים-מורים . סרטונים וכלים איך לדבר עם הורים: שיחות טלפוניות ומפגשים
|
|
13-12 |
*אלימות – סמויה וגלויה - דרכי הטיפול באלימות; הבעיות הקיימות בתוכניות למיגור האלימות * טיפוסי מורים מתוך סרטים – דיון בקטעים מתוך סרטונים
|
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין (חובה לתעודת הוראה)
חובות ומטלות:
- נוכחות פעילה בקורס כתנאי לגשת לבחינה. חובת נוכחות. תלמיד שיעדר מעל שלוש הרצאות ללא סיבה מוצדקת, לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת, ולא יקבל ציון בקורס.
- בחינה (100%) – ניתוח סיטואציות עפ"י הנלמד בקורס + חומר קריאת חובה כמפורט ברשימה הביבליוגרפית המצ"ב
ד. ביבליוגרפיה:
- קריאת חובה – פריטים מסומנים בעברית . חומר מחייב לבחינה.
אורן, י' (1993). המחנך וחברת הכתה. ראשון לציון: יחד. (רשות: עמ' 36-20) (218181) (חינוך 371.1024 ארן)
ארליך-רון, ר', כהן-ג'וור, א' (2003). איתי או בלעדי העולם אינו אותו עולם – ואני המורה ישראל: המחבר. רשות: עמ' 17-15, 34-27, 52-49, 59-58, 71-68, 143-140. (573054)
בנש"ק, א' (1977). התלמיד הבעייתי. תל-אביב: אוצר המורה. (רשות: עמ' 92-81) (248205) (חינוך 370.15 תלמ)
ברומברגר, א' (תשנ"ד). אלימות ובעיות משמעת בביה"ס. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
(258918) (מידענות 371.58 אלי)
ברט, א' ושויצקי, צ' (2000). צמתים בדרך - מודל לפתרון בעיות בכיתה. תל אביב: מכון מופ"ת. (454100) (חינוך371.1024 ברט)
גינות, ח' (1978). בין הורים למורים. תל אביב: עם עובד. (0120682) (חינוך 371.103 גנו). עמ' 62-39 ; 74 - 92
גרוסמן, ד' (1986). ילדים בעייתיים בכיתות רגילות. תל אביב: צ'ריקובר. (000052345) (חינוך 371.9046 גרו)
דביר, נ' ושץ אופנהיימר, א' (2011). להתבונן במראה: תהליך הבניית הזהות המקצועית של מורות מתחילות. בתוך: א' שץ-אופנהיימר, ד', משכית וש' זילברשטרום (עורכות). להיות מורה. (עמ' 116-91) . תל אביב: מכון מופ"ת. (001205927) (חינוך E371.1 להי.מו תשע"א )
דליות, מ' (תשס"ח). אין ילדים רעים. תל אביב: קשת. (001210712) (חינוך 649.1 דלי)
הורביץ, ת' (תש"ס). אלימות כתופעה אנטי חברתית: תיאוריה ומעשה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. עמ' 42-40, 69-62. (חינוך 303.6 הור) (462937)
הטי, ג' (2012). למידה נראית למורים. מאנגלית: א. צוקרמן. ת"א: ידיעות אחרונות, קרן טראמפ ומכון ברנקו וייס. חובה: עמ' 39-32, 57-41, 81-87 (002424042)
וגנר, ל', ודוד, ד' (2002). התמודדות עם בעיות התנהגות בקרב תלמידים, חוברת הדרכה לעובדים במערכת החינוך. רחובות : משרד החינוך, מתי"א רחובות. (אין בבר-אילן)
ויקוף, ג' יונל, ב' (תשס"ב). לחנך בלי צעקות ובלי מכות: פתרונות מעשיים לבעיות ההתנהגות האופייניות ביותר אצל ילדים. (תרגום: א' ברוורמן). תל אביב: מטר. (000544451) (חינוך 649.64 ויק.)
חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (רשות: עמ' 326-316, 338-329) (000572256) (חינוך 371.1 חטי)
חטיבה, נ' (2015). מה אומר המחקר על הוראה טובה והמורה המצטיין. הוראה באקדמיה ,5, 42-61. (001208320)
טרופר, ח' (2013). מקום בעולם: מחשבות על חינוך. תל אביב: ידיעות אחרונות. (002360464) (חינוך E370.114 טרו.)
יריב, א' (2010). יש לי עיניים בגב!: טיפול בבעיות התנהגות בבית הספר. אבן יהודה: רכס. ( 001207979) (חינוך E371.5 ירי.יש תש"ע)
יריב, א' (1996). שיחת משמעת. אבן יהודה: רכס. (רשות: עמ' 96-88) (000323907) (חינוך E371.5 ירי)
יריב, א' (1999). שקט בכיתה בבקשה. אבן יהודה: רכס. (עמ' 174-163, 225-220, 243-231 ).
לאבוי, ר' (2008). פריצת דרך במוטיבציה (תרגום: ל' ברקת). חיפה: אמציה. (עמ' 120-135, 139-172).
לוין, א' (2011). דרך לכל ילד: שיעורים גדולים מבית ספר קטן (תרגום: ר' אידלשטיין). ירושלים: מכון ברנקו וייס. (001214275) (חינוך 371.256 לוי.)
ליסוולד, ר' ומילר, ג' (תשס"ז). עכשיו גלה את חוזקותיך – למורים: כיצד תהפכו ממורים רגילים למורים מעולים (תרגם: אודי תגרי). תל-אביב: מטר. (001125900) (חינוך 371.1 ליס)
לם, צ' (2000). לחץ והתנגדות בחינוך. ת"א: ספריית הפועלים, הקיבוץ המאוחד. (000449797) (חינוך 370.1 לם)
מור, מ' (2003). מידה כנגד מידה: מסות על מבחנים, הערכה ומחקר. חיפה: מכלול אקדמיה. (001066369) (חינוך371.26 מור)
מידן, א. ואריעם, ח. (2003). נהול כתה: כלים לעידוד התנהגות נאותה. מושב גן חיים: מתי"א. (עמ' 29-38, 67-94)
מק'קורט, פ' (2005). המורה (תרגום: עדית שורר). תל אביב: מטר. (01133430) (חינוך 371.10092 מקק)
נלסון, ג' (תשס"א). משמעת טובה ילדים טובים: גישה מועילה וחדשנית למשמעת (מאנגלית: אורלי אגרנט). נתניה: שמעוני. (000494462) (מכון פדגוגי 649.64 נלס.)
סמילנסקי ש', פישר, נ' ושפטיה, ל' (1987). המערכת המשפחתית והמערכת הבית-ספרית. תל אביב: עם עובד. (66706) (חינוך 371.192 סמי)
סמילנסקי י' ובר-לב, מ' (1991). שיקול דעת בפתרון בעיות משמעת בכיתה. ירושלים: האוניברסיטה העברית, המכון לחקר הטיפוח בחינוך. (232868) (רשות: עמ' 24-16, 48-40).
ספיר, ל' (תשס"ז). התאמה בין הורים ומורים בסגנון המשמעת ותרומתה להתנהגות התלמידים בבית הספר (עבודה לשם קבלת תואר מוסמך). אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001138987) (חינוך E371.5 ספי.)
עומר, ח' (2008). הסמכות החדשה: במשפחה, בבית הספר, בקהילה. תל אביב: מודן. (עמ' 149-175).
עומר, ח' (2002). המאבק באלימות ילדים: התנגדות לא אלימה. תל אביב: מודן. (526563) (חינוך 155.418 עמר)
עמית, ח' (2006). הורים כמנהיגים: להיות הורה משפיע. מושב בן-שמן: מודן. (רשות: עמ' 165-209, הצבת גבולות)
פוקס-שבתאי, א' ובלנק, ש' (2004). הורים טובים מדי: לדעת לחבק לדעת לדרוש. אור יהודה: כנרת. (000590129) (חינוך 649.64 פוק)
פיבר, א' ומייזליש, א' (2005). איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו (תרגום: נ' הימן). אלקנה: לייף סנטר. (01164887) (חינוך 649.1 פיב).
פרידמן, י' (1999). מורים ותלמידים: יחסים של כבוד הדדי. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (0411609) (חינוך 371.1023 פרי)
פרידמן, י' ולוטן, א' (1993). לחץ ושחיקה בהוראה - גורמים ודרכי מניעה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (רשות: עמ' 148-135) (229287) (חינוך 371.1 פרי)
קובובי, ד' (1978). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידו. תל אביב: ספריית הפועלים. (000140199) (חינוך 371.1 קוב)
קומבס, ב' וניומן, ו' (1981). חינוכם המקצועי של מורים. תל אביב: מסדה. (רשות: עמ' 116-114) (000233563) (חינוך 370.7 חנו)
קינן, ע' (1996). חדר המורים. באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון. (0303019) (חינוך E371.14 קינ)
קרמר-חיון, ל' (1990). שיקולי דעת בהוראה. תל אביב: צ'ריקובר. (000044940) (חינוך 371.1 קרמ)
רפינו, ג"פ (1985). משמעת. תל אביב: אור-עם. (47146) (חינוך 371.5 רפי)
שהם, נ', ולנגברג, פ' (2002). ניתוח התנהגות בסביבה חינוכית:להשיב את החינוך לידי המורה. מכון מופ"ת והוצאת כליל (000525105) ( 371.1024 שהם)
שון, ס' (תשס"ט). גבול לפניך! לך ההורה וגם לך הילד. תל אביב: סער. (001168853) (מכון פדגוגי C5 שון.)
שמעוני, ש', סגל, ש' ושרוני, ו' (1996). משמעת בכתה: הבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל אביב: מכון מופ"ת. (רשות: עמ' 16-10, 30-20) (308584) (מכון פדגוגי E371.5 שמע) (עותק אלקטרוני 1211582)
שרון, ד' (2014). סמכות חינוכית. כיוונים חדשים, 30, 193-201 (000433641)
תדמור, י' (1999). מלים מחנכות-לקט הרצאות ומאמרים . תל אביב: הוצאת קדם. (000409662) ( E370.114 תדמ)
תדמור, י' (2007).החינוך כחוויה קיומית. תל אביב ועמק יזרעאל:הוצאת מופ"ת/סדרת כליל והוצאה אקדמית יזרעאל. (001137284) ( E370.1 תדמ)
Barth, I. (2005). The influence of conventional and distance learning environments. Doctoral Dissertation, Bar-Ilan University, Ramat Gan. (1072690) (חינוך 378.17 BAR)
Bowers, C.A. (1990). Responsive teaching: An ecological approach to classroom patterns of language, culture, and thought. New York: Teachers College, Columbia University. (215155) (חינוך 371.1024 BOW)
Breaux, A. & Whitaker, T. (2015). Seven Simple Secrets: What the Best Teachers Know and Do! 2nd ed. New York: Routledge. (002405205) (371.102 BRE חינוך)
Canfield, J., Hansen, M. V., & Newmark, A. (2009). Chicken soup for the soul: teacher tales: 101 inspirational stories from great teachers and appreciative students. Cos Cob, CT: Chicken Soup for the Soul Publications. (001213635) (חינוך 371.1023 CHI).
Clark, R. (2011). The end of molasses classes: Getting our kids unstuck: 101 extraordinary solutions for parents and teachers. New York: Simon & Schuster. (001213634) (חינוך 371.192 CLA)
Greer, R. D. (2002). Designing teaching strategies: An applied behavior analysis systems approach. San Diego, CA: Academic. (1072934) (חינוך 371.1024 GRE)
Isaacson, A. (2010). Defining the Ideal Teacher: Productive Dialogue in Schools in Israel. Educational Practice and Theory, 32(2), 57-85. (000137612)
Jagla, V. M. (1994). Teachers' everyday use of imagination and intuition: In pursuit of the elusive image. Albany: State University of New York. (263858) (חינוך 371.1 JAG)
Kottler, J. A., Zehm, S. J., & Kottler, E. (2005). On being a teacher: The human dimension (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin. (002384189) (חינוך 371.1 KOT)
Latham, G. (1998). Keys to classroom management. North Logan, UT: P & T Ink. (אין בבר אילן)
Latham, G.I. (1999). Management, not discipline: a wake-up call for educators. Utah State University. (אין בבר אילן)
Lemov, Doug. (2015). Teach Like a Champion. Dan Francisco: Jossey-Bass. (002398628) (373.1102 LEM t חינוך)
Martin, G.L. (1992). Behavior modification: What it is and how to do it. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. (00181580) (פסיכולוגיה 616.89142 MAR)
Nash, R. (2009). The active teacher: Practical strategies for maximizing teacher effectiveness. Thousand Oaks: Corwin. (002384185) (חינוך 371.1024 NAS)
Noddings, N. (2005). The challenge to care in schools. New York: Teachers College, Columbia University. (001153692) (חינוך 370.114 NOD)
Olsen, J. (2001). Dealing with disruptive students in the classroom. London: TES. (1092238) (חינוך 371.93 OLS)
Riley, P. (2011). Attachment theory and the teacher-student relationship: A practical guide for teachers, teacher educators and school leaders. New York: Routledge. (001213638) (חינוך 371.1023 RIL)
Thompson, J. G. (2011). Discipline survival guide for the secondary teacher. San Francisco: Jossey-Bass. (001213637) (חינוך 373.11024 THO)
Vandenberghe, R., & Huberman, M.A. (Eds.). (1999). Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press. (000490832) (חינוך371.10019 UND)
Vitto, J. M. (2003). Relationship-driven classroom management: Strategies that promote student motivation. Thousand Oaks, CA: Corwin. (001213639) (חינוך 371.1024 VIT)
Watkins, C. (2005). Classrooms as learning communities: What's in it for schools? London: Routledge. (1092434) (חינוך 371.1024 WAT)
Class Navigation &Disciplines Problemsה. שם הקורס באנגלית: