ד"ר קסירר ענת 77-411-01 הילד עם האוטיזם
הילד עם האוטיזם
77-411-01
סוג הקורס: סדנא
ד"ר ענת קסירר
שנת לימודים: תשע"ח סמסטר: א היקף שעות: 2 ש"ש
תיאור כללי של מטרות הקורס
הכשרה עיונית ומעשית לעבודה עם תלמידים על הספקטרום האוטיסטי. הכרת המאפיינים, מגוון שיטות ודרכי התערבות וטיפול המקובלות בעבודה עם התלמידים בספקטרום.
הקורס יתמקד הנושאים הבאים:
- אוטיזם –אטיולוגיה והגדרות
- התפתחות רגשית חברתית תקינה \ התפתחות רגשית חברתית באוטיזם
- מאפיינים קוגניטיביים
- גורמים ואבחון
- התמודדות הורים לילד בספקטרום
- שיטות טיפול
- דרכי התערבות ותהליכי למידה בקרב תלמידים עם אוטיזם
במהלך הקורס הסטודנטים יתבקשו להציג מקרים ולנתח אותם על פי מאפיינים שילמדו ולהציע שיטות טיפול.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
1-2 |
אוטיזם – אטיולוגיה ומאפיינים |
DSM-V |
3 |
התפתחות רגשית חברתית תקינה |
בהתאם לביבליוגרפיה |
4 |
התפתחות רגשית חברתית באוטיזם |
בהתאם לביבליוגרפיה |
5-6 |
מאפיינים קוגניטיביים ToM, קוהרנטיות מרכזית, תפקודים ניהוליים |
בהתאם לביבליוגרפיה |
7 |
גורמים ואבחון |
|
8 |
התמודדות הורים עם ילד בספקטרום |
|
9 |
שיטות טיפול TEACCH, ABA |
בהתאם לביבליוגרפיה |
10 |
שיטות טיפול Greenspan, CBT |
בהתאם לביבליוגרפיה |
11-13 |
בניית תוכנית אישית לתלמידים עם אוטיזם פרופיל לימודי ,חברתי ודרכי עבודה בכיתה |
בהתאם לביבליוגרפיה |
14 |
סיכום |
|
דרכי הוראה-למידה
הוראה פרונטאלית
סרטים
למידה פעילה בקבוצות דיונים וניתוחי מקרה
שימוש במצגות ובאתרי אינטרנט
חובות הסטודנטים ושקלול ציון
חובת נוכחות
הגשת תרגיל. מהווה 10% מהציון
מרכיבי הציון הסופי
הגשת תרגיל 10%; ציון במבחן 90%
ביבליוגרפיה
אטווד, ט. (2006). תסמונת אספרגר: מדריך להורים ולאנשי מקצוע. קרית ביאליק: אח. (001108696) (חינוך616.858832 אטו)
באומינגר, נ., אגם, ג. וקמחי, י. (2007). שלוב חנוכי וחברתי אצל ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך. (עמ' 497-461). חיפה: אחוה. ( 001167824)
גמליאל, י. וירמיה, נ. (2008). מדדים לאיתור ואבחון הפרעות ברצף האוטיזם בשנים הראשונות לחיים. פסיכו-אקטואליה, יולי, 52-42. (000556773)
יודפת, ע. (2011). אבחון יתר של אוטיזם בישראל: גורמים ומשמעויות. פסיכו אקטואליה, יולי, 51-48. (000556773)
כשר, א. ומלכסון, ש. (2003). אוטיזם ופרגמאטיקה של השפה. ד"ש: דיבור שפה שמיעה, 25, 126-109. (001103124)
לוינגר, ס. (2010). תיקשורת: טיפול בילדים עם בעיות תקשורת בגילאי בית הספר היסודי. קרית ביאליק: אח. (001192429) (חינוך 618.9285 תקש)
מישורי, ע. (2011). סגנונות התמודדות כדרך ביטוי לאתגר ההורות לבוגרים עם אוטיזם. שבילי מחקר, 17, 94-85. (595252)
צחור, ד. (2008). עקב בצד אגודל: גישות טיפוליות לאוטיזם. מגזין הרופאים בישראל, 20, 39-34. (001224030)
פרית', א. (1997). אוטיזם: פשר החידה. תל אביב: ספרית הפועלים. (000337785) (חינוך 618.928982 פרי.או )
צחור, ד. (2009). האם יש יותר אוטיסטים והאם אוטיזם היא מחלה נוירולוגית? נוירולוגיה, 11, 58-52. (002373364)
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-V (5th ed.). Washington, DC: Author. (002366043) (חינוך 616.89 DIA )
Bauminger, Z. N. (2013). Social and academic abilities in children with high-functioning autism spectrum disorders. New York: Guilford. Chapters 1-2. (002363397) (חינוך 371.94 BAU-ZVI s)
Bauminger, N., & Kasari, C. (2000). Loneliness and friendship in high functioning children with autism. Child Development, 71, 447-456. (000140509)
Happe, F., & Frith, U. (2006). The weak coherence account: Detail-focused cognitive style in autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 5-25. (000154960)
Happe, F. (1993). Communicative competence and theory of mind in autism: A test of relevance theory. Cognition, 48, 101-119. (000140978)
Hill, E. L. (2004). Executive dysfunction in autism. TRENDS in Cognitive Sciences, 8(1), 26-32. (000582144)
Scheern, A. M., de Rosnay, M., Koot, H. M., & Begeer, S. (2013). Rethinking theory of mind in high-functioning autism spectrum disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 628-635. (000154989)
Walton, K. M., & Ingersoll, B. R. (2013). Improving social skills in adolescents and adults with autism and severe to profound intellectual disability: A review of the literature. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(3), 594-615. (000154960)