פרופ' צוריאל דוד 77-892-01 שיטות באבחון דינמי
שם ומספר הקורס: 77-892 סמינריון: שיטות באבחון דינמי
סוג הקורס: סמינריון (קבוצה 01)
שנת לימודים: תשע"ז סמסטר: א-ב היקף שעות: 2
אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il
א. מטרות הקורס (מטרות על ):
- הבנת תיאוריות ושאלות יסוד של האבחון הדינמי
- הבנת תיאוריות ומושגי יסוד של אבחון דינמי לעומת אבחון סטטי
- הבנת הקשר בין תהליכי חשיבה להתנהגות גלויה
- הבנת הקשר בין גורמים קוגניטיביים לגורמים רגשיים ומוטיבציוניים
- הבנת בעיות במתודולוגיה המחקרית
- הבנת תהליכי עיבוד הנתונים ושיטות סטטיסטיות
- כתיבה מדעית של מחקר פסיכולוגי-חינוכי
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
- קריאה ביקורתית של מקורות בנושא המחקר
- בניית בעיית המחקר
- כתיבת הצעת מחקר (הקדמה, מטרות, רקע תאורטי ומחקרי, השערות, מערך מחקרי ושיטות ניתוח נתונים)
- אסוף נתונים בהתאם להצעת המחקר וקידוד הנתונים
- ניתוח הנתונים בהתאמה להשערות ושימוש בשיטות סטטיסטיות תואמות
- כתיבה מדעית של העבודה
מהלך השיעורים:
- שיעורים פרונטליים
- דיון קבוצתי
- תצפיות והדגמות של אבחון דינמי
- מרצים אורחים בנושאים הקשורים לאבחון הדינמי
חובות הקורס:
- השתתפות בשיעורים
- הגשת הצעת מחקר
- אסוף נתונים
- ניתוח נתונים בשיטת SPSS
- הגשת עבודה סופית
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
1 |
בקורת על אבחון סטטי ומאפייני האבחון הדינמי |
1+4 |
2 |
סוללת LPAD של פוירשטיין |
1+7 |
3 |
תיאוריות ויגוצקי |
1+7 |
4 |
תיאוריות פוירשטיין |
1+7+8 |
5 |
מבחן זכרון עבודה לילדים CWM |
5+6 |
6 |
מבחן זכרון עבודה מרחבי לילדים CSWM |
5+6 |
7 |
The Seria-Think Instrument-Revised |
10 |
8 |
תצפית בהתערבות דינמית ודיון כתתי |
|
9 |
תצפית בהתערבות דינמית ודיון כתתי |
|
10 |
מערכי מחקר ניסויים וקורלטיביים-1 |
מצגת |
11 |
מערכי מחקר ניסויים וקורלטיביים-2 |
מצגת |
12 |
בנית הצעת מחקר-1 |
9 |
13 |
בנית הצעת מחקר-2 |
9 |
14 |
משתנים במחקר: בלתי תלויים, תלויים, מתווכים, מפוקחים, מספיקים, הכרחיים |
|
15 |
קידוד נתונים |
מצגת |
16 |
שיטות סטטיסטיות לניתוח נתונים |
מצגת |
17 |
גורמים רגשיים ומוטיבציוניים |
מצגת |
18 |
Video—The Mind of a Child |
|
19 |
פונקציות קוגניטיביות לקויות |
1 |
20 |
פונקציות קוגניטיביות לקויות |
1 |
21 |
|
|
22 |
כתיבה מדעית |
2+3+מצגת |
23 |
כתיבה מדעית |
2+3+מצגת |
24 |
כתיבה מדעית |
2+3+מצגת |
25 |
הצגת תוצאות מחקר ודיון |
|
26 |
הצגת תוצאות מחקר ודיון |
|
27 |
הצגת תוצאות מחקר ודיון |
|
28 |
הצגת תוצאות מחקר ודיון |
|
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
1. צוריאל, ד' (1998) השתנות שכלית: אבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל אביב: ספרית פועלים. (000381297) (חינוך 370.1523 צור)
2. קניאל, ש' (1997). כתיבת עבודות מחקר בחנוך הגבוה. תל אביב: דקל. (000326603) (חינוך 378.242 קני.)
3. American Psychological Association (2010). Publication manual (6th ed.). Washington, DC: Author. (001191174) (חינוך 808.02 PUB )
4. Haywood, H. C., & Lidz, C. S. (2007). Dynamic assessment in practice: Clinical and educational applications. New York: Cambridge University Press. (אין בבר אילן)
5. Baddeley, A. (2012). Working memory: Theories, models, and controversies. Annual Review of Psychology, 63, 1-29. (000129975)
6. Soderqvist, S., & Nutley, S. B. (2015). Working memory: Training is associated with long term attainments in math and reading. Frontiers in Psychology, 6. doi:10.3389/fpsyg.2015.01711 (002430863)
7. Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic/Plenum. (000494254)
8. Tzuriel, D. (2000). Dynamic assessment of young children: Educational and intervention perspectives. Educational Psychology Review, 12, 385-435. (000445111)
9. Tzuriel, D. & Egozi, G. (2010). Gender differences in spatial ability of young children: The effects of training and processing strategies. Child Development, 81, 1417-1430. (000140509)
10. Tzuriel, D. (2000). The Seria-Think instrument: Development of a dynamic test for young children. School Psychology International, 21, 177-194. ( 001103870)