ד"ר חלמיש ורד 77-831-01 קוגניציה ומטה-קוגניציה של תלמידים
קוגניציה ומטה-קוגניציה של תלמידים
77-831-01
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשע"ז סמסטר: א'+ב' היקף שעות: 2 ש"ש
שם המרצה: ד"ר ורד חלמיש
א. מטרות הקורס:
- הסטודנטים ילמדו על מושגים, תיאוריות, ממצאים, ופרדיגמות חשובות מתחום הקוגניציה והמטה-קוגניציה שיש להם השלכות על האופן שבו כדאי ללמוד וללמד.
- הסטודנטים יפתחו מודעות לפער שיש פעמים רבות בין התפיסות האינטואיטיביות שלנו (כתלמידים וכמורים) לבין המציאות באשר לדרך היעילה ללמוד וללמד.
- הסטודנטים ילמדו כיצד המחקר המדעי מאפשר לגשר על הפער הזה ולהגיע להבנה מדוייקת יותר של המציאות
- הסטודנטים ירכשו ויתרגלו מיומנויות שדרושות לחוקרים ולצרכני מחקר (קריאת מאמרים, חיפוש בספרות, אינטגרציה, חשיבה ביקורתית)
ב. תוכן הקורס:
בקורס נדון בסוגיות שונות מהספרות הקוגניטיבית והמטה קוגניטיבית שיש להן השלכות יישומיות ישירות לתכנון של למידה והוראה.
מהלך השיעורים: הרצאות, דיונים, הדגמות ותרגילי התנסות.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
סמסטר א'
מס' השיעור |
נושא השיעור |
חומר קריאה |
1-2 |
מבוא, מדע הלמידה |
Mayer (2011), pp. 18-19. |
3 |
ייצוג ידע ולמידה |
Mayer (2011), pp. 14-15. |
4 |
קשיים רצויים בלמידה ובהוראה |
Bjork & Bjork (2011)
|
5-6 |
מבחנים כאמצעי למידה |
Pyc. Agarwal, & Roediger (2014) Smith et al. (2009) |
7 |
למידה מטעויות |
Kapur & Bielaczyc (2012) Richalnd, Kornell, & Kao (2009) |
8 |
מיומנויות מחקר: קריאת מאמר אמפירי וחיפוש בספרות |
-- |
9-10 |
ריווח וסירוג צעדי הלמידה |
Carpenter (2014) Taylor & Rohrer (2010) |
11 |
אי-שטף תפיסתי |
Diemand-Yauman, Oppenheimer, & Vaughan (2011) Katzir, Hershko, & Halamish (2013) |
12 |
אסטרטגיות ללמידה יעילה של טקסטים |
McDaniel, Howard, & Einstein (2009) Nestojko, Bui, Kornell, & Bjork (2014) |
13 |
השלמות וסיכום |
|
סמסטר ב'
1-2 |
מבוא למטה קוגניציה |
Dunlosky & Metcalfe (2008), Ch. 1 Dunlosky & Metcalfe (2008), Ch. 3, pp. 37-44 |
3-4 |
למידה בהכוונה עצמית |
Dunlosky & Metcalfe (2008), Ch. 5, pp. 112-115 (theory of self-regulated study) Hartwig & Dunlosky (2012) McCabe (2011) |
5 |
הקשר בין יכולת קוגניטיבית ליכולת מטה קוגניטיבית |
Dunning, Johnson, Ehrlinger, & Kruger (2003) Dunlosky & Metcalfe (2008), Ch. 9 , pp. 206-211 (metacognitive monitoring) |
6 |
התערבויות מטה קוגניטיביות לשיפור למידה |
Koch (2001) |
7 |
התפתחות מטה קוגניטיבית |
Vo et al. (2014) Koriat & Ackerman (2010) |
8-9 |
למידה בעידן הטכנולוגי |
Mayer (2014) Yue, Bjork, & Bjork (2013) Mueller & Oppenheimer (2014) Ackerman & Goldsmith (2011) |
10 |
סגנונות למידה |
Pashler, McDaniel, Rohrer, & Bjork (2008) |
11 |
דפוסי חשיבה על יכולת ואינטליגנציה |
Mueller & Dweck (1998)s |
12 |
ניתוח תוכניות לימודים |
|
13 |
השלמות וסיכום |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין
חובות / דרישות / מטלות: נוכחות חובה בשיעורים והשתתפות פעילה, הגשת תרגילים ועבודות
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):
3 תרגילי יישום קצרים במהלך כל סמסטר (סה"כ 6 תרגילים, הגשה ביחידים): 12%
תרגיל חיפוש מאמר וקריאה במהלך סמסטר א' (בזוגות): 10%
עבודת אמצע בסוף סמסטר א' (בזוגות): 20%
תרגיל חיפוש וקריאה מורחב במהלך סמסטר ב (בזוגות): 18%
עבודה מסכמת בסוף סמסטר ב' (בזוגות): 40%
ד. ביבליוגרפיה:
Ackerman, R., & Goldsmith, M. (2011). Metacognitive regulation of text learning: on screen versus on paper. Journal of Experimental Psychology: Applied, 17, 18-32. (000272066)
Bjork, E. L., & Bjork, R. A. (2011). Making things hard on yourself, but in a good way: Creating desirable difficulties to enhance learning. In M. A. Gernsbacher & J. Pomerantz (Eds.), Psychology and the real world: Essays illustrating fundamental contributions to society (pp. 56-64). New York: Worth. (002419950)
Carpenter, S. K. (2014). Spacing and interleaving of study and practice. In A. Benassi, E. Overson, & C. Hakala (Eds.), Applying the science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum (pp. 78-90). Washington, DC: American Psychological Association Society for the Teaching of Psychology. Retrieved from http://scholars.unh.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1286&context=psych_facpub
Diemand-Yauman, C., Oppenheimer, D. M., & Vaughan, E. B. (2011). Fortune favors the bold: Effects of disfluency on educational outcomes. Cognition, 118, 111-115. (000140978)
Dunlosky, J., & Metcalfe, J. (2008). Metacognition. Los Angeles, CA: Sage. [Selected chapters, see course program]. (002419521) (חינוך 153 DUN)
Dunning, D., Johnson, K., Ehrlinger, J., & Kruger, J. (2003). Why people fail to recognize their own incompetence. Current Directions in Psychological Science, 12, 83-87. (001184292)
Hartwig, M. K., & Dunlosky, J. (2012). Study strategies of college students: Are self-testing and scheduling related to achievement? Psychonomic Bulletin and Review, 19, 126-134. (000225202)
Kapur, M., & Bielaczyc, K. (2012). Designing for productive failure. Journal of the Learning Sciences, 21, 45-83. (001212755)
Katzir, T., Hershko, S., & Halamish, V. (2013). The effect of font size on reading comprehension on second and fifth grade children: Bigger is not always better. PloS One, 8, e74061. (001203857)
Koriat, A., & Ackerman, R. (2010). Choice latency as a cue for children’s subjective confidence in the correctness of their answers. Developmental Science, 13, 441-453. (001181774)
Mayer, R. E. (2011). Applying the science of learning. Boston, MA: Pearson/Allyn & Bacon. [Selected chapters, see course program]. (אין בבר אילן)
Mayer, R. A. (2014). Designing multimedia instruction. In A. Benassi, E. Overson, & C. Hakala (Eds.), Applying the science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum (pp. 78-90). Washington, DC: American Psychological Association Society for the Teaching of Psychology. Retrieved from http://scholars.unh.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1286&context=psych_facpub
McCabe, J. (2011). Metacognitive awareness of learning strategies in undergraduates. Memory & Cognition, 39, 462-476. (000125896)
McDaniel, M. A., Howard, D. C., & Einstein, G. O. (2009). The read-recite-review study strategy: Effective and portable. Psychological Science, 20, 516-522. (001188717)
Mueller, C. M., & Dweck, C. S. (1998). Praise for intelligence can undermine children's motivation and performance. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 33-52. (000118869)
Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological Science, 25, 1159-1168. (001188717)
Nestojko, J. F., Bui, D. C., Kornell, N., & Bjork, E. L. (2014). Expecting to teach enhances learning and organization of knowledge in free recall of text passages. Memory & Cognition, 42 , 1038-1048. (000125896)
Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., & Bjork, R. (2009). Learning styles: Concepts and evidence. Psychological Science in the Public Interest, 3, 105-119. (000466421)
Pyc, M. A., Agarwal, P. K., & Roediger, H. L. (2014). Test-enhanced learning. In A. Benassi, E. Overson, & C. Hakala (Eds.), Applying the science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum (pp. 78-90). Washington, DC: American Psychological Association Society for the Teaching of Psychology. Retrieved from http://scholars.unh.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1286&context=psych_facpub
Richland, L. E., Kornell, N., & Kao, L. S. (2009). The pretesting effect: Do unsuccessful retrieval attempts enhance learning? Journal of Experimental Psychology: Applied, 15, 243-257. (000272066)
Smith, M. K., Wood, W. B., Adams, W. K., Wieman, C., Knight, J. K., Guild, N., & Su, T. T. (2009). Why peer discussion improves student performance on in-class concept questions. Science, 323, 122-124. (000135020)
Taylor, K., & Rohrer, D. (2010). The effects of interleaved practice. Applied Cognitive Psychology, 24, 837-848. (000325638)
Vo, V. A., Li, R., Kornell, N., Pouget, A., & Cantlon, J. F. (2014). Young children bet on their numerical skills: Metacognition in the numerical domain. Psychological Science, 25, 1712-1721. (001188717)
Yue, C. L., Bjork, E. L., & Bjork, R. A. (2013). Reducing verbal redundancy in multimedia learning: An undesired desirable difficulty? Journal of Educational Psychology, 105, 266-277. (000117511)