ד"ר כהן נאוה 79-404-01 הוראת המקרא

שם הקורס: הוראת המקרא

מספר קורס: 79-404

שם המרצה: ד"ר נאוה כהן

סוג הקורס: שיעור + סדנא

שנת לימודים: תשע"ה

סמסטר:  א+ב

היקף שעות: 2 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: אתר של הפקולטה לחינוך - בית הספר להכשרת מורים

א. מטרות הקורס:

הקניית מיומנויות הוראה ושיטות מתודולוגיות להוראת המקרא. הקניית כלים לבנית מערכי שיעור בתנ"ך; טיפוח ופיתוח של מורים מקצועיים יצירתיים וערכיים.

ב. תוכן הקורס:

הקורס יעסוק בעקרונות מרכזיים בהוראה עם דגשים על המתודולוגיה הייחודית בהוראת המקרא. הקורס יהיה בנוי על לימוד עקרונות, הדגמה ותרגול. התרגול יהיה מלווה בניתוח קבוצתי של יישום העקרונות הנלמדים.

ג. מהלך השיעורים:

שיעור 1:מבוא

שיעור 2:אתגרי הוראת המקרא

  1. קשיים בהוראת המקרא
  2. גישות וכיוונים בהוראת המקרא

שיעור 3:חזון יעדים ומטרות

שיעור 4:התכנון השנתי

  1. תוכנית הלימודים
  2. פעילויות
  3. מיומנויות

שיעור 5:מבואות וצירי זמן לספרים

שיעור 6:הכנת שיעור

  1. לימוד ראשוני של הנושא
  2. אסטרטגיה ומטרות
  3. לימוד מעמיק
  4. סיעור מוחות (נושאים, תכנים, הקשרים, דרך העברה)
  5. שרטוט מבנה השיעור וקווי המתאר (ריכוז ואלימנציה, סינון ודירוג, סידור)
  6. גוף השיעור: הרחבת המבנה וקווי המתאר (קביעה מה מתאים לכל שלב + פיתוח טיעונים)
  7. קרס פתיחה
  8. סיכום וקריאה לפעולה

שיעור 7:היכרות עם ספרים ואתרים המסיעים ללימוד המקרא

שיעור 8:דרכים לקריאת פרק בתנ"ך

  1. קריאה פעילה ויצירתית
  2. לשון המקרא
  3. טעמי המקרא

שיעור 9:הוראת הסיפור המקראי

  1. עקרונות בסיסים ומונחי יסוד
  2. ספרות עזר
  3. הדגמה  

שיעור 10:הוראת השירה המקראית

  1. עקרונות בסיסים ומונחי יסוד
  2. ספרות עזר
  3. הדגמה  

שיעור 11:הוראת ספרות החכמה

  1. עקרונות בסיסים ומונחי יסוד
  2. ספרות עזר
  3. הדגמה  

שיעור 12:הוראת החוק וההלכה

  1. עקרונות בסיסים ומונחי יסוד
  2. ספרות עזר
  3. הדגמה  

שיעור 13:דרכי הערכה בהוראת המקרא

  1. דרכי הכנת התלמיד לקראת הלימוד
  2. הכנת מבחנים ודרכי בדיקתם

שיעור 14:תחומי ידע הנושקים למקרא: גאוגרפיה, ארכיאולוגיה אומנות

  1. השימוש במפה ובסיור בהוראת המקרא/ זיהוי מקומות מהתנ"ך.
  2. ממצאים ארכאולוגיים ושילובם בהוראת תנ"ך
  3. אומנות כפרשנות וכמדרש למקרא

שיעור 15:שילוב אמצעים בלתי פורמליים בהוראה

שיעור 16:נושאים מורכבים בהוראת תנ"ך

  1. מוסר וכיבוש
  2. חטאי צדיקים
  3. מעמד האשה
  4. פולמוס "תנ"ך בגובה העיניים"

שיעור 17:סיכום

 

ד. הרצאות אורח אופציונליות:

1.  "מלמדים עם מקראנט" במפגש נכיר את פוטניצאל סביבות העבודה השונות של מקראנט למורה ולתלמיד תוך התנסות ולמידה של יחידה מקראית

2. האוריינות החדשה ומאפיינה

  1. פרספקטיבה היסטורית על האוריינות והשפעתן של מהפכות העבר עליה.
  2. מהי האוריינות החדשה ומהן המיומנויות המשמעותיות לתלמידי המאה ה- 21.

3. יחידה ב: תנ"ך בעידן הדיגיטלי

  1. זיהוי האתגרים וההזדמנויות להוראת תנ"ך תוך שימוש מיטבי בטכנולוגיה.

4. קריאה דרמטית בתנך בשגרת ההוראה

 

סיורים לימודיים בתיכונים ואצל מורים מגוונים.

ה. חובות הקורס:

דרישה מקדימה: בוגרי שנה א' של המסלול להכשרת מורים בתנ"ך

1. נוכחות עקבית מלאה ופעילה בשיעורים

2.  השתתפות בהרצאות אורח ובסיורים לימודיים

3. ביצוע מטלות תרגול שיינתנו במהלך הקורס:

  1. הצגת חזון יעדים ומטרות
  2. תכנון שנתי
  3. מבוא וצירי זמן
  4. הסיפור המקראי
  5. השירה המקראית
  6. ספרות החכמה
  7. החוק וההלכה

4. הצגת מטלות תרגול בפני הכיתה 

5. קריאת מאמרים על פי הפניה במהלך הלימוד

6. עבודת סיכום הכוללת מערך שיעור מפורט, תוך יישום המתודות הנלמדות

7. יש להביא לשיעור תנ"ך

ו. מרכיבי הציון הסופי:

הציון הסופי מבוסס על המרכיבים הבאים:

נוכחות והשתתפות בשיעורים       30%

תרגילים ועבודות בית                   50%

תלקיט מטלות                              20%

 

ה. ביבליוגרפיה לפי יחידות הלימוד:

שיעור 1:מבוא

שיעור 2:אתגרי הוראת המקרא

מ' ארנד, "אמונה וביקורת בהוראת המקרא", דעות מח (תש"ם), עמ' 187-184. (2396706)

מ' גרינברג, על המקרא ועל היהדות: קובץ כתבים, תל אביב (1986), עמ' 274-262. (בתוך 000226085)

א' שביד, "הוראת מקרא כתורה בביה"ס הממלכתי", בתוך: א' סימון (עורך), המקרא ואנחנו, תל אביב (1979), עמ' 208-192. (2396703)

H. Angel, “Learning Faith from the Text, or Text from Faith: The Challenges of Teaching (and Learning) the Avraham Narratives and Commentary”, in: J. Saks and S. Handelman (eds.), Wisdom from All My Teachers: Challenges and Initiatives in Contemporary Torah Education, Jerusalem (2003), pp. 192-212. (000566855) (אנגלית 296.079 WIS)

N. Helfgot, "Between Heaven and Earth: Curricula, Pedagogical Choices, Methodologies and Values in the Study and Teaching of 'Tanakh' – Where They Can and Should Lead Us", in: M. D. Stern (ed.), Yirat Shamayim: The Awe, Reverence, and Fear of God, New York (2008), pp. 81-134. (001177861) (מדף פתוח A411.7 YIR )

שיעור 3:חזון יעדים ומטרות

צ' אדר, הערכים החינוכיים של התנ"ך, תל אביב (1964). (000285723) (חינוך T107 אדר.)

א' צפרוני, "הדגשת המרכיבים הרלוונטיים והמשמעותיים לעולמו של התלמיד בהוראת התנ"ך, כנדבך להעמקת זהות היהודית", עיונים בחינוך בחברה בטכנולוגיה ובמדע 5, (1985), עמ' 7-3. (2395362)

י' אמית, "רקויאם ללימודי מקרא? לימודי התנ"ך בבתי הספר הכלליים בארץ לנוכח  המלצות ועדת שנהר", יהדות חופשית 5 (1995), עמ' 4-3. (000261283) (מדף כ"ע בספריה המרכזית X 5492)

י' עמית, עליתה ונפילתה של אימפרית המקרא בחינוך הישראלי: תוכנית הלימודים תשס"ג (2003) - מבט לאחור מבט לפנים, אבן יהודה (2010). (001205547) (מכון פדגוגי T107 אמי.)

מ' גרינברג, "הרהורים על תפקידי המורה למקרא והכרתו", הגות במקרא א (תשלד), עמ' 119-128. (000224694)

א' אשמן וי' כהן, "גישה אלטרנטיבית להוראת המקרא", על הפרק 20 (2004), עמ'        247-226. (2396362)

ח' בן נתן, המקרא ואני דרך אחרת להוראת מקרא, תל אביב (1968). (000105617) (מכון פדגוגי – לא להשאלה T107 בן-נתן)

י' גודלשמידט, "אמונה והשקפת עולם בהוראת החומש", על המקרא ועל הוראתו ו, (תשנ"ט), עמ' 52-39. (2396358)

מ' גרינברג, הסגולה והכח, תל אביב (1985), עמ' 65-49. (2396363)

ר' ירחי, "פולמוס סביב אופן הטיפול בטקסט תנ"כי", דפים 39 (2005), עמ' 146-110. (2395360)

א' שקדי, "השפעת האידיאולוגיה האישית של מורים על דרכי הוראת המקרא", הלכה למעשה בתכנון  לימודים 20 (2009), עמ' 81-53. (1175637)

שיעור 4:התכנון השנתי בהוראת המקרא

א' שקדי, "מתכנית לימודים להוראה בכיתה: המקרה של הוראת התנ"ך", עיונים בחינוך היהודי 11 (2005), עמ' 303-275. (2396364)

מ' זילברשטיין ונ' צבר בן-יהושע, "כיצד להפוך את "תכנית הלימודים" לכלי המארגן את החשיבה הדידקטית של המורה?", הלכה למעשה בתכנון לימודים 6 (תשמ"ט), 89-76. (2396867)

מ' גרינברג, "חקר המקרא והמציאות הארצישראלית", בתוך: א' סימון (עורך) המקרא ואנחנו, תל אביב (תשלט), עמ' 85-70.  (2395337)

י' ירושלמי, "תכנון הוראת התנ"ך בבית הספר היסודי על פי תכנית הלימודים במקרא", על המקרא ועל הוראתו ז (תשס"א), 18-5. (2396359)

ש' גורי, תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים: כרך 1. קביעת מטרות בתכניות לימודים, תל אביב (1978), עמ' 63-1. (000113436) (חינוך 375 אונ)

שיעור 5:מבואות וצירי זמן לספרים

שיעור 6:הכנת שיעור

י' מלמד, "קווים לבניית מערך שיעור", מים מדליו תש"ן, עמ' 118-110. (2396360)

נ' ליבוביץ, "כיצד לקרוא פרק בתנ"ך", הגות במקרא ד (תשמ"ד), עמ' 162-150. (265560)

נ' ליבוביץ', "להוראת תנ"ך בכתות גבוהות", הגות במקרא א (תשל"ד), עמ' 138-129. (000086899) (מדף פתוח בספריה המרכזית T108 הגו.)

שיעור 7:דרכים לקריאת פרק בתנ"ך

מ' ארנד, "העיון הלשוני בהוראת התנ"ך", פרשנות המקרא והוראתו (תשס"ו), עמ'     157-152. (2395338)

מ' ארנד, "א-ב בטעמי המקרא ובמשמעותם הפרשנית", יסודות בהוראת המקרא, רמת גן (תשמ"ח), עמ' 113-93. (2396372)

שיעור 8:הוראת הסיפור המקראי

א' בודנר, הוראת הסיפור המקראי בבית הספר היסודי ובחטיבות הביניים, תל אביב (1994). (000297398) (מכון פדגוגי T188 בוד.)

א' סימון, "הדמויות המשניות בסיפור המקראי", קריאה ספרותית במקרא: סיפורי נביאים, ירושלים (תשנ"ז), עמ' 324-317. (146092)

שיעור 9:הוראת השירה המקראית

ר' רביב, "להוראת מזמורי תהלים", שמעתין 144 (תשס"א), עמ' 80-72. (2395359)

י"מ רוזנברג, "אמצעים ספרותיים בשירה המקראית", על המקרא ועל הוראתו א (תשנ"ג), עמ' 76-48. (2396705)

שיעור 10:הוראת ספרות החכמה

שיעור 11:הוראת החוק וההלכה

ע' פריש, "על דרך נוספת בהוראת החוק המקראי – עיון בהיבט הערכי של החוק", במכללה 17-16 (2005), עמ' 208-195. (2395363)

י' מאורי, ר"צ אהרנסון וש' גולדשמידט, "על הוראת החומר ההלכתי בתורה בביה"ס הממ"ד", על המקרא ועל הוראתו א' (תשנ"ג), עמ' 17-1. (2396357)

ר' רביב, "הוראות החלק ההלכתי שבתורה", טללי אורות יב (תשס"ו), עמ' 132-116. (2396373)

שיעור 12:דרכי הערכה בהוראת המקרא

שיעור 13:תחומי ידע הנושקים למקרא: גאוגרפיה, ארכיאולוגיה אומנות

י' אליצור, "תפיסת ההסטוריה במקרא", בתוך: י' כהן (עורך), חברה והיסטוריה: הכינוס השנתי למחשבת היהדות, ירושלים (תש"מ), עמ' 340-331. (2395331)

א' גרוסמן, "השימוש ברקע ההיסטורי בהוראת נביאים ראשונים", מעיינות יא (תשמ"ו), 300-290. (000116797) (כ"ע ביהדות בספריה המרכזית)

ט' הורוביץ, ט' פריד, ז' ביגמן וצ' ווקר, "התנסות בלימוד בין-תחומי של סוגיות מקראיות – תרומה להוראת המקרא", שאנן: שנתון המכללה הדתית לחינוך יג (2008), עמ'       198-167. (2396361)

שיעור 14:שילוב אמצעים בלתי פורמליים בהוראה

שיעור 15:נושאים מורכבים בהוראת המקרא

צ' אדר, "חינוך מוסרי בהוראת התנ"ך", בתוך ד' נבו (עורך), המעשה החינוכי, תל אביב (תשל"ח), עמ' 34-23. (2395334)

א' סימון, אדם בצלם: חינוך הומניסטי ולימוד המקרא, תל אביב (1991). (000155361) (מדף פתוח (בספריה המרכזית) T182 סימ)

נ' דה-מלאך וי' דור, "על הוראה ביקורתית של סיפורים מן המקרא: מקרה המבחן של 'לא השאירו כל נשמה' בספר יהושע", דפים 47 (תשס"ט), עמ' 61­-92. (2395365)

E. Holzer, “Allowing the Biblical Text to Do Its Pedagogical Work: Connecting Interpretative Activity and Moral Education”, Journal of Moral Education 36 (2007), pp. 497-514. (2396212)

E. Holzer, "Educational Aspects of Hermeneutical Activity in Text Study", in: J. Cohen and E. Holzer (eds.), Modes of Educational Translation, Jerusalem (2008), pp. 205-239. (2396374)

J. J. Schacter, “On the Morality of the Patriarchs: Must Biblical Heroes Be Perfect?”, in: Z. Grumet (ed.), Jewish Education in Transition: Proceedings of the First International Conference on Jewish Education, Teaneck and Ramat-Gan (2007). (001131363) (מדף פתוח בספריה המרכזית A07 JEW)