ד"ר איזמן אסתר 77-488-01 שילוב הילד החריג במסגרות הרגילות
שילוב הילד החריג במסגרות הרגילות 77-488-01
ד"ר אסתי איזמן
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשע"ו סמסטר: ב' היקף שעות: 1
אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il
א. מטרות הקורס:
- הסטודנטים ירכשו ידע אודות רעיון שילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים כפי שהוא בא לידי ביטוי בספרות החינוך ובמסגרות החינוך בארץ ובעולם.
- הסטודנטים יבינו את הקשיים הכרוכים בתהליך השילוב של הילד עם הצרכים המיוחדים בחינוך הרגיל.
- הסטודנטים ייחשפו לעקרונות ולדרכי ההתמודדות יעילים לשילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים בחינוך הרגיל.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים:
הרצאות בליווי מצגות, סרטונים, התנסויות, סדנאות סימולציה ופרזנטציות קבוצתיות
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה מומלצת |
1-2 |
שילוב- מבוא ומסגרת מושגית: השפעת תנועות, זרמים פילוסופיים ותהליכים היסטוריים בעולם על התפתחות תפיסת רעיון השילוב ומיסודו |
|
3-4 |
חוק חינוך מיוחד התשס"ג 2002: שילוב ילד בעל צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל (פרק ד'1), תוכנית השילוב וקריטריונים לקביעת מסגרת לימודית |
|
5 |
עמדות מורים ביחס לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכתות רגילות |
טלמור, שרון וקיים (2010) |
6 |
עבודת הצוות הבין מקצועי- יחסי גומלין בין גורמים המשתתפים בתהליכי השילוב |
מנור-בנימיני (2007) |
7 |
מהלכים התורמים להצלחת השילוב- ברמת ביה"ס, ברמת המורה והכתה וברמת התלמיד- ניתוח בעקבות מטלת צפיה |
|
8-9 |
עקרונות מנחים לניהול כתה ולשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים- תוך התייחסות לכל לקות בנפרד |
לייזר (2007) |
10-12 |
סדנאות סימולציה
|
|
13 |
פרזנטציות סטודנטים וסיכום
|
|
ג. חובות הקורס:
חובות / דרישות / מטלות:
נוכחות והשתתפות פעילה
השתתפות בפרזנטציה קבוצתית
השתתפות פעילה בסדנאות הסימולציה
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):
פרזנטציה קבוצתית- 20%
מבחן מסכם- 80%
נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים ובסדנאות עשויות להעלות או להוריד או הציון ב-עד 10 נק'.
ד. ביבליוגרפיה:
אבישר, ג. (2010). הכלה ונגישות: על תכנון לימודים ותוכניות לימודים לתלמידים עם מוגבלויות. תל אביב: מכון מופת. (עמ' 89-104, 163-195). http://ildigital.olivesoftware.com/Olive/ODE/Mofet/default.aspx?href=MOF/2011/01/04
בורסוק, ו' (2007). הערכת צרכים ומדידת הישגים של לומדים עם מוגבלויות בכתה המשלבת. בתוך ש' רייטר, י' לייזר וג' אבישר (עורכים), שילובים: כרך א. לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 225-276). חיפה: אחווה. (001141441) (חינוך E371.9046 שלו)
הס, א' (2011). ראיה שונה בשילוב: זיהוי וטיפוח פוטנציאל הצמיחה של תלמידים עם לקויות ראיה המשולבים בחינוך הרגיל. בתוך ש' רייטר, י' לייזר וג' אבישר (עורכים), שילובים: כרך ב. לומדים עם מוגבלויות במערכת החינוך (עמ' 87-107). חיפה: אחווה. (001218093)
ויזל, א' (2007). שילוב או שוליות: סוגיות בשילוב חרשים וכבדי שמיעה. בתוך ש' רייטר, י' לייזר וג' אבישר (עורכים), שילובים: כרך א. לומדים עם מוגבלויות במערכת החינוך (עמ' 357-396). חיפה: אחווה. (001218095)
טלמור, ר' (2007). עמדות מורים כלפי שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות. בתוך ש' רייטר, י' לייזר וג' אבישר (עורכות), שילובים: כרך א. לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 157-196). חיפה: אחווה. (001177940)
טלמור, ר', שרון, א' וקיים, א' (2010). עמדות מורים כלפי שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים לעומת עמדותיהם כלפי תלמידים רגילים: המחקר האיכותני. סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב, 25, 5-21. (002362164)
לבאן, א' והיימן, ט' (2011). הורים לילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל: תפיסתם את יישום השילוב ומעורבותם בתהליך החינוכי. בתוך ש' רייטר, י' לייזר וג' אבישר (עורכים) שילובים: כרך ב. מערכות חינוך וחברה (עמ' 245-268). חיפה: אחווה. (002355022)
לייזר, י' (2007). דרכי ניהול הסביבה הלימודית ופתרון בעיות משמעת בכתה המשלבת- אתגר למורים ולצוות המקצועי. בתוך ש' רייטר, י' לייזר וג' אבישר (עורכים), שילובים: כרך א. לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 277-320). חיפה: אחווה. (001141441) (חינוך E371.9046 שלו)
מנור-בנימיני, א' (2007). מודל לעבודת צוותים רב-מקצועיים בנושא השילוב. בתוך ש' רייטר, י' לייזר וג' אבישר (עורכים), שילובים: כרך א. לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 399-432). חיפה: אחווה. (001141441) (חינוך E371.9046 שלו)
משרד החינוך (2014). 1.2-42: יישום חוק החינוך המיוחד: ועדת שילוב מוסדית, ועדת השמה ביושבה כערר על ועדת שילוב, ועדת השמה וועדת ערר. חוזר מנכ''ל תשעד/5(א). נדלה מ- http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/Mankal/EtsMedorim/1/1-2/HoraotKeva/K-2014-5-1-1-2-42.htm
נאון, ד', מילשטיין א', מרום, מ' (2012). שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר יסודיים: מעקב אחר יישום "פרק השילוב" בחוק חינוך מיוחד- דוח מחקר. מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל, המרכז לחקר מוגבלויות ותעסוקת אוכלוסיות מיוחדות, ירושלים. (001214444) (חינוך E371.9 נאו) (גישה אלקטרונית 001232541)
קליין, פ"ש וסובלמן-רוזנטל, ו' (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת חינוך רגילות לגיל הרך. אבן יהודה: רכס. (עמ' 162-175 – 002356009)
תמנע, ע' (2007(. הכיתה כמיכל: שילוב בין-מקצועי, מפגשי מטפל-מחנכת-תלמידים במסגרת כיתתית. נדלה מ- . http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1419
Kimhi, Y., & Bauminger-Zvielly, N. (2013). Cognitive strengths and weaknesses. In N. Bauminger-Zvielly (Ed.), Social and academic abilities in high-functioning autism spectrum disorders (pp. 110-130). New York: Guilford. (002373135)
Eldar, E., Talmor, R., & Wolf-Zukerman, T. (2009). Successes and difficulties in the individual inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the eyes of their coordinators. International Journal of Inclusive Education, 1-18. (001197472)