ד"ר אלטמן כרמית 77-844-01 התמודדות מערכתית עם שונות תרבותית

                                                       

שם ומספר הקורס:  התמודדות מערכתית עם שונות תרבותית  

  77-844-01

מרצה: דר' כרמית אלטמן

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים:    תשע"ו                  סמסטר:    ב '                      היקף שעות:  2

אתר הקורס באינטרנט:lemida.biu.ac.il

 

מטרות הקורס:

אחת מהמטרות היא לפתח רגישות תרבותית ולהבין את הקשר בין הבדלים על רקע תרבות,  דת, עדה, גזע, מגדר, מעמד, צרכים מיוחדים לשילוב חברתי, בריאות נפשית, הישגים לימודיים. בנוסף, במהלך הקורס נתרגם הבנה ורגישות זו להגדרה והבנה מחודשת של תפקיד היועץ ונשליך הבנה זו לעבודת הייעוץ הלכה למעשה.

 

תוכן הקורס: החברה הישראלית מורכבת מקבוצות שונות בעלות רקע תרבותי שונה בגלל תהליכי הגירה מואצים. מחקרים מראים כי קיימים הבדלים גדולים במדדי הסתגלות, בריאות נפשית, הישגים לימודיים והתפתחות מיטבית בקרב תלמידים על רקע של שייכות לקבוצות תרבות שונות. הדרכים המסורתיות לייעוץ וחינוך מתקשות להתמודד עם פערים אלו ואף חלק מהחוקרים טוענים כי הם תורמים להגברת הפערים הקיימים בין הקבוצות השונות.  על רקע זה התפתחו גישות חדשות לייעוץ שקוראות להגדרה מחודשת של הייעוץ ופתוח תאוריות חדשות בתחום זה.

 

מהלך השיעורים: הרצאות מלוות במצגות ודיונים בקבוצות

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1-2

מבוא

הכרת מושגי יסוד הקשורים לייעוץ רב-תרבותי, שונות תרבותית , זהות תרבותית, והתמודדות עם שונות תרבותית במערכת החינוך

מאוטנר, שגיא  ושמיר (1998) 

2-3

תהליכים של התאמה תרבותית של יחידים וקבוצות במפגש הבין-תרבותי והקשר של עמדות תירבות להסתגלות

Sam & Berry (2006)

4-5

 

מדיניות של מערכת החינוך כלפי שונות תרבותית :כור היתוך מול רב-תרבותיות. אבחנה בין סוגים שונים של רב-תרבותיות השפעה של מדיניות מערכת החינוך כלפי שונות תרבותית על ההתפתחות המיטבית של תלמידים מרקעים תרבותיים מגוונים.

בחירת אוכלוסיה לעבודה סופית

סבר (2004)

יונה (2005)

Sternberg  (2004)

6

שונות על רקע סוציואקונומי וכישורים

VanTassel-Baska (2008)

7-8

מערכות חינוך רגישות תרבות  אינטגרטיביות ומעצימות

 

הגשת עבודה

 

Vedder et al. (2006)

ינון (2005)

מסאלחה (2004)  

Sue et al. (2007)

Vera & Speight (2003)

Liu & Arguello (2006)

9

שלבים בהתפתחות של זהות תרבותית, הקשר בין שלבים בין זהות תרבותית ליחסים בין קבוצות שפור יחסים בין קבוצות והפחתת דעות קדומות במערכת החינוך

Banks (2001)

שבתאי (2001)

טטר (2004)

10-13

 מודעות התייחסות והתמודדות עם רב תרבותיות 

Shohamy (2010)

Armon-Lotem (in press)

אמארה (2006)

בן-פורת (2009)

ולדן (2005)

 

     

חובות הקורס:

 

חובות הקורס: הצגת מאמר בקבוצה ועבודה סופית.

חומר מחייב לעבודה: השיעורים הנלמדים והמאמרים הרלוונטיים.

מרכיבי הציון הסופי:  

נוכחות והשתתפות חובה

משקל הצגת מאמר בכיתה 35%.

משקל מטלת מאמר אישית 15%

משקל העבודה הסופית– 50% מהציון.

הגשת העבודה תעשה בתא ובאתר ב 16.7.16.

 

ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

 

אמארה, מ' (2006). החיוניות של השפה הערבית בישראל מנקודת השקפה סוציולינגוויסטית. הירחון האלקטרוני של עדאלה, 29. נדלה מ http://adalah.org/newsletter/heb/oct06/ar2.pdf (2361500)

בן-פורת, א' (2009). להיות רוסי בישראל – תהליכי עיצוב זהות והגדרה עצמית בקרב מתבגרים מברית המועצות לשעבר בישראל. אלפיים, 34, 159-181. (2362264)

גורלניק, א' (1995). מבחן גורלניק לסינון שפה. אבן יהודה: מתן. (אין בבר אילן)

ולדן, צ' (2005). מדיניות לשונית. עברית באמהרית? אמהרית ועברית כמכלול? – הצעת מדיניות לשונית בהוראה לעולים מאתיופיה. הד האולפן החדש, 87, 3-17. (2361502)

טטר, מ' (2004). ייעוץ בקהילות חינוכיות קולטות עלייה. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל-אביב: רמות. (001099157)

טננבאום, מ' (2002). יחסי משפחה ושימור שפת אם בקרב ילדי מהגרים. הד האולפן החדש, 85, 39-48.(2361504)

יונה, י' (2005). בזכות ההבדל: הפרוייקט הרב תרבותי בישראל. ירושלים: מכון ואן ליר. (פרק שלישי, עמ' 55-121, על מדיניות חינוך ותרבות - 001108865)

ינון, א' (2005). השלכותיה של תוכנית רב תרבותית הכוללת את העמקת החנוך היהודי והמורשת התרבותית של העדות השונות, על תפקודם הלמודי וההשגי של תלמידים שהוריהם יוצאי צפון אפריקה. בתוך מ' אורפלי וא' חזן (עורכים), התחדשות ומסורת:  יצירה, הנהגה ותהליכי תרבות ביהדות צפון אפריקה. ירושלים: מוסד ביאליק. (001121948)

מאוטנר, מ', שגיא, א' ושמיר, ר' (1998). הרהורים על רב-תרבותיות בישראל. בתוך מ' מאוטנר, א' שגיא ור' שמיר (עורכים), רב תרבותיות במדינה דמוקרטית ויהודית (עמ' 67-76). תל-אביב: רמות. (001099247)

מסאלחה, ש' (2004). ייעוץ פרטני בחברה רב-תרבותית. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל-אביב: רמות. (000603480)

סבר, ר' (2004). מדיניות קליטת העליה במערכת החינוך. מגמות, מג(1), 145-169. (001103648)

שבתאי, מ' (2001). לחיות עם זהות מאוימת: חווית החיים עם שוני בצבע עור בקרב צעירים יוצאי אתיופיה בישראל. מגמות, מ"א(2-1) , 97-112. (000567385)

 

עוד קריאה:

אבו-סעד, א' (2007). חינוך רב-תרבותי והמיעוט הערבי הפלסטיני בישראל: סוגיית החינוך הערבי-בדואי בנגב. בתוך פ' פרי (עורכת), חינוך בחברה רבת תרבויות (עמ' 142-125). תל אביב: כרמל. (001153088)

אונגר, ל' וסבר, ר' (2012). אני מחנכת אותם! אמהות עולות מאתיופיה וגן הילדים הישראלי. סוגיות חברתיות בישראל, 14, 147-118. (002418999)

בן פרץ מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובאליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (עמ' 36-28). הספר אלקטרוני ויש אליו גישה דרך הקישור http://ebook.olivesoftware.com/Olive/OTB/Mofet/?href=MOF/2011/01/25

ברלב, מ' (עורכת). (תשס"א). חינוך לתרבות בחברה רב תרבותית. ירושלים: האוניברסיטה העברית, בית הספר לחינוך. (000483641) (חינוך E370.117 חנו.)

בן-רפאל, א' (2008). ישראל: מפלורליזם לרב-תרבותיות. סוגיות חברתיות בישראל, 6, 120-94. (002418987)

בקר, ע' ורום, א' (2007). שימור שפת אם אצל ילדים: עמדות של מחנכות בגיל הרך ושל הורים-עולים מבריה"מ. הד הגן, 71(3), 35-28. נדלה מהכתובת http://www.gilrach.co.il/2011/02/%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A8-%D7%A9%D7%A4%D7%AA-%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%A6%D7%9C-%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%97%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%AA (2424532)

גולן-עגנון, ד' (עורכת). (2005). אי שוויון בחינוך. תל אביב: בבל. (001072039) (חינוך E379.26 אי)

גלדי-ויצמן, ב' (2009). חינוך לרב תרבותיות במדינת ישראל - מציאות או חזון? עט השדה, 3, 16-11. (002418971)

זילברברג, ח' (2002). בונה וסמובר - רב-תרבותיות בגן שלנו. הד הגן, 67(2), 79-76. נדלה מהכתובת http://www.itu.org.il/Index.asp?ArticleID=1419&CategoryID=527&Page=1 (2424536)

טננבאום, מ' (2002). יחסי משפחה ושימור שפת אם בקרב ילדי מהגרים. הד האולפן החדש, 85, 48-39. (002361504)

יוגב, א' (2001). גישות לחינוך ערכי בחברה פלורליסטית. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחינוך בחברה הישראלית (עמ' 380-355). ירושלים: משרד החינוך. (001067892)

יונה, י' ושנהב, י' (2005). רב תרבותיות מהי? על הפוליטיקה של השונות בישראל. תל אביב: הוצאת דקל. (001098073) (חינוך E306.446 יונ)

יער, א' ושביט, ז' (עורכים). (2003). מגמות בחברה הישראלית. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (כרך ב' פרקים 8 ו 9 – יש עותק אלקטרוני -  001172386).

מיקלזון, ס' (2001). גישות לרב-תרבותיות בעולם. גדיש, ז', 233-227. (002419311)

נחתומי, א' (עורך). (2003). רב-תרבותיות במבחן הישראליות. ירושלים: מאגנס. (000569818) (פילוסופיה E306 רב-תרב)

סמוחה, ס' (2007). רב-תרבותיות בחברה הישראלית. בתוך י' יובל, י' צבן וד' שחם (עורכים), זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני: מבט אנציקלופדי (כרך רביעי, עמ' 228-221). ירושלים: כתר. (2424534)

עזר, ח' (2004). רב תרבותיות בחברה ובבית הספר: היבטים חינוכיים ואורייניים. תל אביב: הוצאת האוניברסיטה הפתוחה. (001105414) (חינוך E370.117 עזר.)

צור, ב', סגל, מ' ורום, א' (2012). והילד אומר: רכישת שפה ותקשורת בילדות. תל אביב: מכון מופ"ת. (דו-לשוניות ורב-לשוניות: רכישת יותר משפה אחת בילדות - פרק 9 - 2424449).

פרי, פ' (2007). חינוך בחברה רבת תרבויות. ירושלים: כרמל. (001131467) (חינוך E370.117 חנו)

קריץ, מ' (2012). אקדמיה מקוונת מובילה שינוי במוסדות חינוך: שילוב טכנולוגיות בלמידה בהקשר של רב תרבותיות. גדיש, י"ג, 90-81.  (002418994)

ריינגולד, ר' (2005). מודלים קוריקולריים של חינוך רב-תרבותי פלורליסטי – ארבעה חקרי מקרה מן האקדמיה בארה"ב. דפים, 40, 131-108. (001167820)

 

Altman, C., Burstein-Feldman, Z., Yitzhaki, D., Armon-Lotem, Sh., & Walters, J. (2014). Family language policies, reported language use and proficiency in Russian-Hebrew bilingual children in Israel. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 35(3), 216-234.  (002390183)

Armon-Lotem, S., Altman, C., Burstein, Z., & Walters, J. (2013). Immigrant speech - Sociolinguistic aspects of the language of immigrant Hebrew speaking children. In G. Khan (Ed.), Encyclopedia of Hebrew Language and Linguistics. Leiden: Brill. (2361929)

Armon-Lotem, S., Joffe, S., Oz-Abutbul, H., Altman, C., Walters, J. (2014). Ethno-linguistic identity, language exposure and language acquisition in bilingual preschool children from English and Russian- speaking backgrounds. In T. Gruter & J. Paradis (Eds.), Input and experience in bilingual development. Amsterdam: John Benjamins. (אין את הספר בבר אילן)

Armon-Lotem, S., Gagarina, N., Altman, C., Burstein-Feldman, Z., Gordishevsky, G., Gupol, O., & Walters, J. (2008). Language acquisition as a window to social integration among Russian language minority children in Israel. Israel Studies in Language and Society, 1, 155-177. (002377835)

Banks, J. A. (2001). Cultural diversity and education: Foundations, curriculum and teaching (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon. (Ch. 7 – בתוך 000577512, Ch. 16 – 000577515)

Banks, J. A., & McGee-Banks, C. A. (2004). Handbook of research on multicultural education (2nd ed.). San Francisco, CA: Wiley. (Ch. 32, pp. 682-698 – 001145702; Ch. 38, pp. 782-794 - 001131289; Ch. 40, pp. 813-825 - 001131295; Ch. 41, pp.828-840 - 001131296).

Berry, J. W. (2006). Contexts of acculturation. In D. L. Sam & J. W. Berry (Eds.), The Cambridge handbook of acculturation psychology. Cambridge: Cambridge University Press.  (001125764)

Gagarina, N., Armon-Lotem, Sh., Altman, C., Burstein-Feldman, Z., Klassert, A., Topaj, N., Golcher, F., & Walters, J. (2014). Age, input quantity and their effect on linguistic performance in the home and societal language among Russian-German and Russian-Hebrew preschool children. In R. K. Silbereisen, P. F. Titzmann, & Y. Shavit (Ed.), The challenges of Diaspora migration: Interdisciplinary perspectives on Israel and Germany. Burlington, VT: Ashgate. (אין את הספר בבר אילן)

Liu, W. M., & Arguello, J. (2006). Social class and classism in counseling. Counseling and Human Development, 39(3), 1-12.

Sam, D. L., & Berry, J. W. (Eds.) (2006) The Cambridge handbook of acculturation psychology. Cambridge: Cambridge University Press. (Ch. 2, Sam: Acculturation conceptual background and core components - 001125760; Ch. 4, Berry: Stress perspectives on acculturation - 001125766; Ch. 6, Ethnic identity and acculturation – 001125776; Ch. 25, Velder and Horenczyk: Acculturation and the schools – 001125563; Ch. 28, Immigration and resilience – 001125561; Ch. 29, Intercultural relations in plural societies – 001125558; Ch. 30, Intercultural training – 001125554; Ch. 31, Conclusions – 001125551).

Shohamy, E. (2010). Cases of language policy resistance in Israel’s centralized educational system. In K. Menken & O. Garcia (Eds.), Negotiating language policies in schools: Educators as policy makers (pp. 182-197). New York: Routledge. (001222799)

Stavans, A., Olshtain, E., & Goldzweig, G. (2009). Parental perceptions of children’s literacy and bilingualism: The case of Ethiopian immigrants in Israel. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 30(2), 111-126. (2361498)

Sue, D. W.,  Capodilupo, C. M., Torino, G. C., Bucceri, J. M., Holder A. M. B., Nadal, K. L., & Esquilin,  M. (2007). Racial microaggressions in everyday life: Implications for clinical practice. American Psychologist, 62(4), 271-286. (001144332)

Sterenberg, R. J. (2004). Culture and intelligence. American Psychologist, 59(5), 325-338. (001124565)

VanTassel-Baska, J. (2008). Disadvantaged learners with talent. Counseling and Human Development, 41(4), 1-12. (1223242)

Vera, E. M., & Speight, S. L. (2003). Multicultural competence, social justice, and counseling psychology: Expanding our roles. The Counseling Psychologist, 31(3), 253-272. (000580368)

Vedder, P., Horencyzk, K., & Nickmans, G. (2006). Ethno-culturally diverse education settings: Problems, challenges and solutions. Educational Research Review, 1(2), 157-168. (001124563)

Walters, J., Armon-Lotem, S., Altman, C., Topaj, N., & Gagarina, N. (2014).  Language proficiency and social identity in Russian-Hebrew and Russian-German preschool children. In R. K. Silbereisen, P. F. Titzmann, & Y. Shavit (Eds.), The challenges of Diaspora migration: Interdisciplinary perspectives on Israel and Germany. Burlington, VT: Ashgate. (אין את הספר בבר אילן)