ד"ר אילוז שירה תורת ההוראה (79-111-02) וסדנא לאימוני הוראה (79-110-02)

                                           קורס: תורת ההוראה (79-111-02)

 וסדנא לאימוני הוראה (79-110-02)  ניתנים ברצף

סוג הקורס: שיעור וסדנא

שנת לימודים: תשע"ו                     סמסטר: ב                            היקף שעות: 2 ש"ש 

 אתר הקורס באינטרנט: lemida.biu.ac.il         

 

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

מהלך השיעורים: הקורס בנוי מ- 14 מפגשים בני 4 ש' כל אחד. בכל מפגש מוקדשות שעתיים להרצאה ב"תורת ההוראה" ושעתיים ל"סדנה לאימוני הוראה". בשיעורי הסדנה יתנסו הסטודנטים (3-4 מדי שיעור) בהוראת עמיתים  לסירוגין כל אחד בתחום הדעת שלו, תוך הפקת משוב עצמי ומשוב עמיתים.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

הערות

1

מבוא, הצגת הסילבוס ומבנה הקורס

מוטיבציה ללמידה:

שיעור לדוגמה ותרגול משוב

השיעורים ילוו בסדנאות ובהתנסויות  פעילות

2-3

מטרות החינוך- מטרות על ומטרות אופרטיביות

 

4

מטרות בתחום ההבנה: הטקסונומיה של הידע

5

תכנית הלימודים ואתר המפמ"ר: היכרות וניתוח

6-7

מבנה השיעור

כיצד כותבים דוח תצפית

8-9

שיטות הוראה ולמידה: יתרונות וחסרונות

למידה/ הוראה קונסטרוקטיביסטית

חלוקה לתחומי דעת ונושאי חקר, דיון והצגה לפני עמיתים

10

השאלה: שאילת שאלות כפרקטיקת הוראה -  סוגים שונים, רמות שונות

 

11-13

חשיבה אינטרדיסציפלינרית: שיתופי פעולה בביה"ס, עבודה בקבוצות

14

סיכום

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 לא ניתן ללמוד תורת ההוראה ללא סדנה ולהיפך. הקורס חובה לתלמידי תעודת הוראה

דרישות קדם:                                                                                                                                            

אין.

חובות / דרישות / מטלות**:                                                                          

נוכחות, מטלות משיעור לשיעור, מבחן, מערך שיעור, הוראת עמיתים, דו"ח צפיה

                                                                                                                                                                       

מרכיבי הציון הסופי:

ציון עובר בשני הקורסים: 66                                                                             

תורת ההוראה

נוכחות פעילה בקורס כתנאי לגשת לבחינה, מטלות בקבוצות משיעור לשיעור, יותר מ- 3 חיסורים במשך הקורס לא ניתן לגשת למבחן.

מבחן (100%) 

ניתוח סיטואציות עפ"י הנלמד בקורס (כולל בסדנה) + חומר קריאת חובה כמפורט ברשימה הביבליוגרפית המצ"ב

סדנה לאימוני הוראה

  • הגשת מערך שיעור מפורט לאישור מראש עד יום ד' לפני השיעור (30%),
  • הוראת עמיתים כולל הערכה עצמית (40%),
  • הגשת דו"ח סיור לימודי -צפייה חיצונית בשיעור (30%). הדו"ח צ"ל מודפס וכתוב עפ"י הפורמט הדרוש הנלמד בקורס, מפורט ברמת התכנים והתובנות,  יוגש בשיעור האחרון של הסמסטר.

 

חומר מחייב למבחנים:

דן, ר', & ונר, ג' (2001). מיזוג חשיבה בלמידה: מבואות ומערכי שיעורים לדוגמה (חוברות 1-3). ירושלים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (000528022) (מכון פדגוגי 370.152 מז)

האגף לתכניות לימודים, המזכירות הפדגוגית (תשס"ט). אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה: מסמך מנחה למתכנני תכניות לימודים ולמפתחי חומרי למידה. ירושלים: משרד החינוך. נדלה מהכתובת http://meyda.education.gov.il/files/Tochniyot_Limudim/Portal/Estrategyo… (001178525) (חינוך 375.001 אסט.)

הרפז, י' (2010). הוראה ולמידה: אנליזה של יחסים. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 21, 233-264. (001200618)

זוהר, ע' (1996). ללמוד לחשוב וללמוד לחשוב. ירושלים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (עמ' 24-50 - יש גישה אלקטרונית - 002368639)

זהר-ארן, ע' (2003). ידע פדגוגי של מורים בהוראת מיומנויות חשיבה גבוהות. מגמות, 42(1), 3-28. (001199423)

חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכתה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (למידה- תאוריות, מודלים וממדים, עמ' 44-66)

קניאל, ש' (2006). ספר האסטרטגיות ללמידה: ללמוד איך ללמוד. תל אביב: מט"ח. (ניהול זמן: עמ' 77-80, אסטרטגיות להבנת הנקרא: עמ' 124-136 - 002369634)

שחר, נ' (2006). השאלה הנכונה: איך לשאול כל שישיבו ואיך להשיב כך שיבינו. חולון: יסוד. (שער ראשון, עמ' 15-35)

Hammerness, K., Darling-Hammond, L., & Shulman, L .S. (2002). Toward expert thinking: How curriculum case writing prompts the development of theory-based professional knowledge in student teachers. Teaching Education, 13(2), 220-243. (2424573)

 

קריאת רשות

 כץ, פ' וזילברשטיין, מ' (2002). אירועי הדרכה ואירועי הוראה, פדגוגיה של ספרות מקרים בהכשרת מורים. תל-אביב: מכון מופת. (524183) (חינוך 370.711  כץ).

לביא, צ' (2000). הייתכן חינוך בעידן הפוסטמודרניזם? תל-אביב: ספריית פועלים. (פרק ג': "מה בין הוראה לחינוך?" - 1067828)

Abrami, P. C., Bernard, R. M., Borokhovski, E., Waddington, D. I., Wade, C. A., & Persson, T. (2015). Strategies for teaching students to think critically a meta-analysis. Review of Educational Research, 85(2), 275-314.  (2424566)

 

OECD. (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OECD. (Teaching practices, teachers’ beliefs and attitudes, 87-136 - 2424569)