ד"ר אילוז שירה תורת ההוראה (79-111-02) וסדנא לאימוני הוראה (79-110-02)
קורס: תורת ההוראה (79-111-02)
וסדנא לאימוני הוראה (79-110-02) ניתנים ברצף
סוג הקורס: שיעור וסדנא
שנת לימודים: תשע"ו סמסטר: ב היקף שעות: 2 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט: lemida.biu.ac.il
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
מהלך השיעורים: הקורס בנוי מ- 14 מפגשים בני 4 ש' כל אחד. בכל מפגש מוקדשות שעתיים להרצאה ב"תורת ההוראה" ושעתיים ל"סדנה לאימוני הוראה". בשיעורי הסדנה יתנסו הסטודנטים (3-4 מדי שיעור) בהוראת עמיתים לסירוגין כל אחד בתחום הדעת שלו, תוך הפקת משוב עצמי ומשוב עמיתים.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
הערות |
1 |
מבוא, הצגת הסילבוס ומבנה הקורס מוטיבציה ללמידה: שיעור לדוגמה ותרגול משוב |
השיעורים ילוו בסדנאות ובהתנסויות פעילות |
2-3 |
מטרות החינוך- מטרות על ומטרות אופרטיביות
|
|
4 |
מטרות בתחום ההבנה: הטקסונומיה של הידע |
|
5 |
תכנית הלימודים ואתר המפמ"ר: היכרות וניתוח |
|
6-7 |
מבנה השיעור כיצד כותבים דוח תצפית |
|
8-9 |
שיטות הוראה ולמידה: יתרונות וחסרונות למידה/ הוראה קונסטרוקטיביסטית חלוקה לתחומי דעת ונושאי חקר, דיון והצגה לפני עמיתים |
|
10 |
השאלה: שאילת שאלות כפרקטיקת הוראה - סוגים שונים, רמות שונות
|
|
11-13 |
חשיבה אינטרדיסציפלינרית: שיתופי פעולה בביה"ס, עבודה בקבוצות |
|
14 |
סיכום |
ג. חובות הקורס:
לא ניתן ללמוד תורת ההוראה ללא סדנה ולהיפך. הקורס חובה לתלמידי תעודת הוראה
דרישות קדם:
אין.
חובות / דרישות / מטלות**:
נוכחות, מטלות משיעור לשיעור, מבחן, מערך שיעור, הוראת עמיתים, דו"ח צפיה
מרכיבי הציון הסופי:
ציון עובר בשני הקורסים: 66
תורת ההוראה:
נוכחות פעילה בקורס כתנאי לגשת לבחינה, מטלות בקבוצות משיעור לשיעור, יותר מ- 3 חיסורים במשך הקורס לא ניתן לגשת למבחן.
מבחן (100%)
ניתוח סיטואציות עפ"י הנלמד בקורס (כולל בסדנה) + חומר קריאת חובה כמפורט ברשימה הביבליוגרפית המצ"ב
סדנה לאימוני הוראה:
- הגשת מערך שיעור מפורט לאישור מראש עד יום ד' לפני השיעור (30%),
- הוראת עמיתים כולל הערכה עצמית (40%),
- הגשת דו"ח סיור לימודי -צפייה חיצונית בשיעור (30%). הדו"ח צ"ל מודפס וכתוב עפ"י הפורמט הדרוש הנלמד בקורס, מפורט ברמת התכנים והתובנות, יוגש בשיעור האחרון של הסמסטר.
חומר מחייב למבחנים:
דן, ר', & ונר, ג' (2001). מיזוג חשיבה בלמידה: מבואות ומערכי שיעורים לדוגמה (חוברות 1-3). ירושלים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (000528022) (מכון פדגוגי 370.152 מז)
האגף לתכניות לימודים, המזכירות הפדגוגית (תשס"ט). אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה: מסמך מנחה למתכנני תכניות לימודים ולמפתחי חומרי למידה. ירושלים: משרד החינוך. נדלה מהכתובת http://meyda.education.gov.il/files/Tochniyot_Limudim/Portal/Estrategyo… (001178525) (חינוך 375.001 אסט.)
הרפז, י' (2010). הוראה ולמידה: אנליזה של יחסים. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 21, 233-264. (001200618)
זוהר, ע' (1996). ללמוד לחשוב וללמוד לחשוב. ירושלים: מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. (עמ' 24-50 - יש גישה אלקטרונית - 002368639)
זהר-ארן, ע' (2003). ידע פדגוגי של מורים בהוראת מיומנויות חשיבה גבוהות. מגמות, 42(1), 3-28. (001199423)
חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכתה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (למידה- תאוריות, מודלים וממדים, עמ' 44-66)
קניאל, ש' (2006). ספר האסטרטגיות ללמידה: ללמוד איך ללמוד. תל אביב: מט"ח. (ניהול זמן: עמ' 77-80, אסטרטגיות להבנת הנקרא: עמ' 124-136 - 002369634)
שחר, נ' (2006). השאלה הנכונה: איך לשאול כל שישיבו ואיך להשיב כך שיבינו. חולון: יסוד. (שער ראשון, עמ' 15-35)
Hammerness, K., Darling-Hammond, L., & Shulman, L .S. (2002). Toward expert thinking: How curriculum case writing prompts the development of theory-based professional knowledge in student teachers. Teaching Education, 13(2), 220-243. (2424573)
קריאת רשות
כץ, פ' וזילברשטיין, מ' (2002). אירועי הדרכה ואירועי הוראה, פדגוגיה של ספרות מקרים בהכשרת מורים. תל-אביב: מכון מופת. (524183) (חינוך 370.711 כץ).
לביא, צ' (2000). הייתכן חינוך בעידן הפוסטמודרניזם? תל-אביב: ספריית פועלים. (פרק ג': "מה בין הוראה לחינוך?" - 1067828)
Abrami, P. C., Bernard, R. M., Borokhovski, E., Waddington, D. I., Wade, C. A., & Persson, T. (2015). Strategies for teaching students to think critically a meta-analysis. Review of Educational Research, 85(2), 275-314. (2424566)
OECD. (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OECD. (Teaching practices, teachers’ beliefs and attitudes, 87-136 - 2424569)