ד"ר הולצר אלי 77-002-02 יסודות בפסיכולוגיה חינוכית - סמסטר ב'

 

בס"ד    

יסודות בפסיכולוגיה חינוכית – 77-002-02

פרופ' אלי הולצר, סוג הקורס: שיעור

שנת הלימודים תשע"ו   סמסטר ב'    היקף שעות: 2 ש"ש      

 שעת קבלה: יום ב' 10:00, בנין חינוך, חדר 102  (בתיאום מראש)      

 

א. מטרת הקורס

בקורס זה תלמדו להכיר מושגים ועקרונות בסיסיים של הפסיכולוגיה החינוכית, הן מתוך תיאוריות פסיכולוגיות שונות והן באמצעות דוגמאות מעשיות.

 

ב. תוכן הקורס ומהלכו

הקורס יתבסס על ספרה של ד"ר ציפי בר-אל, פסיכולוגיה חינוכית, הוצאת רכס 1996. ספר מכסה את מרבית הנושאים הרלוונטים לקורס זה, מבחינה תיאורטית ומעשית כאחד. רשימת הנושאים מופיעה בטבלת השיעורים בהמשך.

במהלך השיעורים נבהיר, נרחיב, נדון ולעיתים נוסיף על הדברים שבספר. אבקש מכם להתכונן לקראת כל שיעור באמצעות קריאה רצינית של הפרקים הרלוונטיים. אני ממליץ לכם לסכם את עיקרי הדברים מדי שבוע. בשיעור לא נדון על כל המרכיבים של הפרקים שקראתם אלא נתמקד במבחר נושאים. כמו כן, לעיתים נערוך תרגילים במהלך השיעור שמטרתן להעמיק בנושאים הנלמדים. בסיום הקורס תיבחנו על הספר "פסיכולוגיה חינוכית" וכן על הדברים שיידונו בשיעורים. בבחינה תתבקשו לגלות הבנה יסודית במושגים ובתיאוריות שנלמדו ולהיות מסוגלים לתת ביטוי לרלוונטיות החינוכית של הדברים באמצעות דוגמאות.

קיימים עותקים בודדים בלבד של הספר בספרייה לחינוך. ניתן לרכוש את הספר בחנויות ספרי לימוד. עשו שימוש בגוגל במילות חיפוש "רכס פרוייקטים חינוכיים" כדי לאתר חנויות ספרים רלוונטיים באזור מגוריכם. בכל מקרה, אני מציע כי תבדקו מראש שהספר נמצא בחנות. מספר דוגמאות של חנויות: מיסטר הייד בגבעתיים, Bookshop ברמת גן, בית ספרים ברמת גן, דורון ספרים, לוטוס ושמגר, שלושתם בתל-אביב. אפשרות נוספת היא להתארגן לקניה מרוכזת. במקרה זה, סוכן ההוצאה לאור יגיע לאוניברסיטה וגם יזכה אתכם בהנחה. אפשר אם כן להתארגן וליצור קשר עם רמי: 050-8292927.

***

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (נתון לשינויים!)

(פרקי הקריאה מתוך ד"ר ציפי בר-אל, פסיכולוגיה חינוכית, הוצאת רכס 1996)

תאריך

קריאה לקראת השיעור

הנושאים

28.2

פרקים 1-2

מבוא; למידה והוראה

6.3

פרקים 3-4

תיאוריות למידה: ההתניה האופרנטית; הלמידה החברתית

13.3

פרקים 5-6

תיאוריות למידה:

הגישה הקוגניטיבית; הגישה ההומניסטית.

20.3

פרקים 7, 9

תיאוריות התפתחותיות:

התיאוריה של אריקסון; התיאוריה של פיאז'ה

27.3

לא יתקיים שיעור

 

3.4

פרקים 8, 10, 11

תיאוריות התפתחותיות:

אינטליגנציה ומדידתה; עיבוד מידע; התפתחות חברתית ומוסרית.

10.4

פרקים 12-13

תיאוריות הנעה:

הגישה ההתנהגותית.

תיאוריות מניעים

1.5

פרקים 14-15

תיאוריות הנעה:

הגישה הקוגניטיבית-חברתית.

הכיתה: אקלים כיתה.

8.5

פרקים 16-17

הכיתה: ציפיות. נורמות.

15.5

פרקים 18-19

הכיתה: לכידות. תקשורת.

22.5

פרקים 20-21

הכיתה: מנהיגות. פעולות גומלין

29.5

פרק 22

שונות בין תלמידים

19.6

פרק 23

המורה כאדם ואיש מקצוע

 

 

ג. חובות הקורס ומרכיבי הציון הסופי

בחינה 100%

ציון עובר: 60

 

ד. ביבליוגרפיה, חומר חובה

ד"ר ציפי בר-אל (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס (000317043) (חינוך 370.15 בר-אל)

וכן החומר שיילמד במהלך השיעורים.

 

ביבליוגרפיה משלימה (רשות)

  1. האוניברסיטה הפתוחה (1982). פסיכולוגיה בחינוך . תל אביב: המחבר. (000143620) (חינוך 000143620)
  2. זיו, א' וזיו, נ' (2001). פסיכולוגיה בחינוך. תל אביב: יחדיו. (000490770) (חינוך 370.15 זיו.)
  3. מוס, א"ר (1985). תיאוריות על גיל ההתבגרות.  תל אביב: ספרית הפועלים. (000086508) (חינוך 155.5 מוס)
  4. הילגרד, א' ואטקינסון, ר"ק (1992). מבוא לפסיכולוגיה (2 כר'). תל אביב: אוצר המורה. (000020211) (חינוך 150 היל)
  5. מאסן, פ"ה, קונג'ר, ג"ג וקאגאן, ג'  (1989). התפתחות הילד ואישיותו (מהדורה רביעית). תל אביב: לדורי. (000018249) (חינוך  155.4 מוס)

Biehler, R. F., & Snowman, J. (1993). Psychology applied to teaching (7th ed.). Boston, MA: Houghton  Mifflin. (000228420) (חינוך 370.15 BIE)

בברכת למידה פורה ומהנה,

אלי הולצר