ד"ר הולצר אלי 77-105-02 נושאים נבחרים בפילוסופיה של החינוך - סמסטר ב'
נושאים נבחרים בפילוסופיה של החינוך 77-105-02
פרופ' אלי הולצר, סוג הקורס: שיעור
שנת הלימודים תשע"ו סמסטר ב' היקף שעות: 2 ש"ש
שעת קבלה: יום ב' 10:00, בנין חינוך, חדר 102 (בתיאום מראש)
- מטרות הקורס
- ללמוד יסודות פילוסופיים הנמצאים בתשתית העשייה החינוכית.
- ללמוד לתהות, לחשוב ולבחון את אמנות העשייה החינוכית שלך ושל אחרים ובזיקה להקשרים תרבותיים.
- ללמוד לעשות את הנ"ל באמצעות עיון דיאלוגי עם רעיונות שנוסחו בטקסטים של העבר הרחוק והקרוב.
ב. תוכן הקורס
בקורס זה נתמקד בענף של הפילוסופיה החינוכית הנורמטיבית ונבקש ללמוד גישות שונות ומתחרות הקיימות בנידון. רשימת הנושאים מופיעה בטבלה שלהלן. "חומר" הקורס מורכב מהטקסטים שתקראו בהכנה לשיעורים, הטקסטים שיידונו במהלך השיעורים וכן ההרחבות הרעיוניות שיידונו במהלכם. בעת חיבור העבודה, תתבקשו גם לנסח את מחשבותיכם בזיקה למה שנלמד במהלך הקורס.
תכנית הוראה מפורטת (לו"ז משוער. נתון לשינויים)
* כל הפריטים נגישים כקבצים סרוקים בקטלוג הממוחשב של האונ'. ניתן לאתר אותם תחת "אלי הולצר (תדפיסים").
תאריך |
נושא השיעור |
קריאת הכנה/חובה להביא העתק לשיעור |
29.2 |
מבוא ומיפוי |
מק'קורט ; אפלטון כרך א', ע' 333-334 |
7.3 |
מבוא ומיפוי של הפיל' של החינוך; הפילוסופיה העתיקה |
אפלטון כרך א' 414-416, 428-441 כרך ב', ע' 421-428. |
14.3 |
הפילוסופיה העתיקה |
כנ"ל |
21.3 |
הפילוסופיה העתיקה |
כנ"ל |
28.3 |
לא יתקיים שיעור |
|
4.4 |
הפילוסופיה של העת החדשה |
רוסו |
11.4 |
|
רוסו |
2.5 |
הגישה הביקורתית |
פריירה (פריטים 19, 18) |
9.5 |
הגישה הקלאסית |
שטראוס ובלום |
16.5 |
הגישה הקיומית |
בובר |
23.5 |
|
בובר |
30.5 |
טכנולוגיה, תרבות הצריכה וקשב |
אפלטון כרך ג', 418-421; ברדבורי (לסיים לקרוא את הספר עד תאריך זה); ;Zimmerman, et al. Carr Nicholas; שוחט; נוסבאום; בילטון; אלכסנדר; |
6.6 |
טכנולוגיה, תרבות הצריכה וקשב |
כנ"ל |
20.6 |
החינוך היהודי סיכום והכנה לעבודת סיום הקורס |
השל או לוינס [מיקוד טרם נקבע] |
ג. חובות הקורס
דרישות: הצטיידות בחומר הקריאה הרלוונטי לשיעור; נגישות לסילבוס הקורס (בכל שיעור); התנהלות בהתאם לנורמות הקהילה הלומדת של קורס זה.
מטלות:
א. קריאת הכנה לשיעורים בהתאם לקצב התקדמות הקורס.
אבקש כי במהלך קריאת ההכנה, תקפידו לערוך קריאה איטית. הקריאה המכינה את הדיון בכיתה אינה נועדה לאיסוף מידע בלבד אלא נועדה לערב אתכם בצורה מושכלת וזהירה ברעיונותיו של הטקסט. אני מציע כי במהלך ובעקבות הקריאה תרשמו הערות, שאלות, תהיות ו/או תגובות לדברים וכי תביאו את אלה לשיעור. אלה גם ישמשו אתכם בכתיבת עבודת הבית בסוף הקורס. ייתכן ובמהלך השיעור אבקשכם לשתף את כל הנוכחים במקצתן.
ב. עבודת בית שתתקיים במסגרת טווח זמן מוגדר.
ההערכה של העבודה תיעשה, בין היתר, על פי הקריטריונים הבאים:
* הבנה ראויה של מורכבות הנושא הנידון.
* שימוש נכון ונבון במושגים, הבחנות וטיעונים שנידונו במהלך הקורס.
* ביטוי לחשיבה עצמאית, שימוש בנימוקים ותהיות לענין.
* התייחסות מפורשת לרעיונות שעלו במהלך השיעורים ושאינם מופיעים בחומר הקריאה של הקורס.
* כתיבה בהירה ומסודרת: מטרות ברורות, מבנה מתאים. האם העבודה תהיה מובנת לסטודנט שלא נטל חלק בקורס זה?
ג. מרכיבי הציון הסופי: עבודה 100% ציון עובר: 60
ד. ביבליוגרפיה
1. אלוני נמרוד (עורך), כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון מופת, 2005. (001068376) (חינוך 370.1 כל.)
2. אלכסנדר נטע, תוכנית ההתנתקות- להיגמל מהטכנולוגיה ולהישאר בחיים, הארץ 22.2.13 נדלה מ http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1934446
3. אפלטון, כתבי אפלטון, שוקן, תל-אביב, תשי"ז, כרך א', עמ' 333-334; 414-416, 428-441 - 002390307; כרך ב', עמ' 421-428 - 002390308; כרך ג', עמ' 92, 418-421 - 002360923.
4. ארנדט חנה, המשבר בחינוך, תכלת 30, תשס"ח, עמ' 94-113. (002363377)
5. בובר מרדכי, 'על המעשה החינוכי', בתוך בסוד שיח: על האדם ועמידתו נוכח ההוויה, ירושלים: ביאליק תשי"ט, עמ' 237-261. (000348796)
6. בילטון ניק, 'מדוע החליט סטיב ג'ובס לגדל את הילדים שלו בלי אייפון ואייפד?', ניו-יורק טיימס/ הארץ 15.9.2014. (2390276)
7. בלום אלן, דלדולה של הרוח באמריקה, תל אביב: עם עובד, 1994, (עמ' 17-45 – 002390345).
8. ברדבורי ריי, פרנהייט 451, תרגום של נועה מנהיים, כנרת-זמורת ביתן, תשע"ג (001168688) (ספריה מרכזית – מדף פתוח 818.5 ברד)
9. דיואי ג'ון, הילד ותכנית הלימודים: בית הספר והחברה תירגם חיים ברוור, תל אביב : אוצר המורה, תש"ך. (000172238) (חינוך 370.1 דיו.)
10. השל אברהם יהושע, 'אישיותו של המורה היא היא הטקסט שהתלמידים לומדים', דרוד בונדי (עורך) אלוהים מאמין באדם, ירושלים: דביר, 2011, עמ' 230-252. (002390346)
11. לוינס עמנואל, 'המשמעות והמובן', הומניזם של האדם האחר, ירושלים: ביאליק, 2010, עמ' 36-53. (002390359).
12. לוינס עמנואל, 'הומניזם ואנ-ארכיה', הומניזם של האדם האחר, ירושלים: ביאליק, 2010, עמ' 88-109. (002390360).
13. לוינס עמנואל, 'חסר זהות', הומניזם של האדם האחר, ירושלים: ביאליק, 2010, עמ' 113-132. (002390361).
14. לוינס עמנואל, 'פיתוי הפיתוי', תשע קריאות תלמודיות, ירושלים: שוקן, עמ' 35-63. (002390358)
15. לוינס עמנואל, חירות קשה, תל אביב: רסלינג, 2007, 'למען הומניזם עברי', עמ' 353-356 - 002390350; 'אנטי-הומניזם וחינוך', עמ' 357-368 - 002390349; 'הרהורים על החינוך היהודי', עמ' 345-348 - 002390347
16. מק'קורט פרנק, המורה, מטר: 2007, ע' 24-26 (קובץ אישי) (2390268)
17. נוסבאום מרתה, 'טיפוח האנושיות במציאות גלובלית ורב-תרבותית', נמרוד אלוני (עורך) כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, 2005, ע' 499-501. (002390343)
18. פריירה פאולו, 'פדגוגיה של מדוכאים: הומניזציה במציאות של דיכוי חברתי', נמרוד אלוני (עורך) כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, 2005, ע' 472-475. (1120696)
19. פריירה פאולו, 'הדיאלוג בפעולת השחרור', נמרוד אלוני (עורך) כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, 2005, ע' 476-478. (1120693)
20. קולודי קרלו, פינוקיו, פרקים א-ג (קובץ אישי) (2390270)
21. רוסו ז'ן זאק, אמיל או על החינוך, ירושלים: מאגנס, תש"ע, (פתח דבר: ע' 105-108, ספר א': ע' 111-121, 168-169, ספר ב': ע' 174-182, 196-197, 219-226, 237-238, 371-374, 498-500 – 002390314) וכן רוסו, ז.ז. (2005) הכול טוב כפי שיצא מידי הבורא, הכל מתנוון בידי האדם. בתוך נמרוד אלוני (עורך), כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, 2005, ע' 185 (002390311).
22. שוחט יהודה, 'מכורים: הילדים בסמארטפון יותר מ-4 שעות ביום', ynet 23.9.2014. (2390273)
23. שטראוס ליאו, מהו חינוך ליברלי? תכלת 18, 2004, 110-117. (002358327)
24. Carr Nicholas, The Shallows: What the Internet is Doing to our Brains. New York: Norton and Company, 2011, (pp. 4-9 - 002390344.(
25. Zimmerman, et al., Associations between Content Types of Early Media Exposure and Subsequent Attentional Problems, Pediatrics, 120, November 2007; 986-992. (2390363)
ה. קריאה משלימה
* על פילוסופיה של החינוך:
מקסין גרין, 'עשייה פילוסופית ובניית עולם: על מהותה וייעודה של הפילוסופיה החינוכית', נמרוד אלוני (עורך), כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון מופת, 2005, ע' 88-90.
דניאל אוקונור, 'על פילוסופיה וחינוך: ניתוח משמעיות ומטרות של החינוך', נמרוד אלוני (עורך), כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון מופת, 2005, ע' 91-93.
ריצ'רד פיטרס, 'על פילוסופיה וחינוך: קריטריונים לעשייה חינוכית', נמרוד אלוני (עורך) כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון מופת, 2005, ע' 94-97.
* על עידן המידע והטכנולוגיה:
פוסטמן ניל, 'משפטו של תמוז', טכנופולין - כניעתה של התרבות לטכנולוגיה, תל אביב: ספרית פועלים, 2003, ע' 7-20. (000575863) (חינוך 303.483 פוס)
סלומון גבריאל, לא על המחשב לבדו, טכנולוגיה וחינוך בעידן המדע, חיפה: זמורה ביתן ואוניברסיטת חיפה, 2000, ע' 15-31. (000471041) (חינוך 371.33 סלו(
גבריאל סולומון ותמר אלמוג, כישורים אינטלקטואליים הנדרשים לתפקוד מוצלח במאה ה-21', נמרוד אלוני (עורך) כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון מופת, 2005, ע' 271-274.
פוסטמן, נ. (2005) החינוך זקוק לחזון ולא למכונה. בתוך נמרוד אלוני (עורך) כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון מופת, 2005, ע' 470-472
הררי יובל, עלייתה של האמונה החדשה ב"דת המידע", הארץ 23.2.13 נדלה מהכתובת http://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/1.1934116