ד"ר אסיף צמח 79-790-01 פילוסופיה של המדע וההוראה

שם ומספר הקורס:  

פילוסופיה של המדע  וההוראה

79-790-01

מרצה" ד"ר צמח אסיף

סוג הקורס: הרצאה

שנת לימודים:  תשע"ו               סמסטר:    א'                       היקף שעות:   סמסטריאלי

 אתר הקורס באינטרנט:           http://www.biu.ac.il/soc/se/

 

א. מטרות הקורס:

 

הקורס מיועד להקנות למחנכים ולמורים היכרות רחבה במידת האפשר עם שאלות הנוגעות למבנה ולהתפתחות של הידע המדעי. זאת מתוך הבנה שבעולם בו אנו חיים יש למדע ולטכנולוגיה מקום מרכזי, ולכן יש ערך רב לכך שפרחי הוראה מכל הדיסציפלינות ידונו במדע מזווית ראייה פילוסופית תוך דגש על ההקשרים החברתיים, הפוליטיים והאתיים. בנוסף נעסוק בקורס בהיבטים פילוסופיים של ידע, למידה, הוראה וחינוך במובנם הרחב (ולא רק בתחום של הוראת המדעים).

 

ב. תוכן הקורס:

נקודת המוצא של הקורס רואה במדע כלי לבירור האמת בתחומי תוכן שונים ומגוונים, מתוך הכרה ברורה בחמקמקותו של היעד שהציבה לעצמה. כחלק ממהלך החתירה לחיפוש הבלתי נגמר אחר האמת, נתמקד במספר דגשים:

1.            הסטודנטים יבינו מהם מאפייניו של המדע המודרני (למשל: האם היסטוריה יכולה להחשב מדע?), באיזה אופן הוא מתקדם, ומהן מגבלותיו.

2.            הקורס יפגיש את הסטודנטים עם פילוסופים והוגים שפעלו במהלך המאה העשרים והשפיעו הן על תפיסתנו את המדע והן על הבנתנו את תהליך הלמידה ואת אופן החשיבה האנושית.

3.            בקורס יידונו סוגיות בהן נוצר מפגש בין פעילות מדעית לבין עמדות מוסריות ותפיסות חברתיות, כמו למשל: ייעוץ גנטי, ניסויים בבעליחיים והיחס לסביבה.

4. הסטודנטים ייחשפו למגוון השקפות פילוסופיות-חינוכיות ויגבשו עמדה אישית בשאלות המרכזיות בתחום זה.

 

    מהלך השיעורים:

במסגרת הקורס, בנוסף למתודת ההרצאה הפרונטאלית, יוקדשו חלק מהמפגשים ללמידה מקוונת באמצעות אתר הקורס באוניברסיטה. תתבצע קריאה של קטעי טקסטים רלוונטיים, צפיה במספר קטעי וידאו קצרים ובמצגות המחשה. כל מפגש מקוון ילווה במטלת כתיבה שתועלה לאתר בזמנים המתאימים לקצב הלמידה.

תאריכי המפגשים להלן:

19.10

02.11

30.11

21.12

11.01

18.01

 

נוכחותכם חובה וחשובה!

 

    תכנית הוראה מפורטת לפי נושאים:

 

פילוסופיה של המדע

1. פרנסיס בייקון – מבשר האמפיריציזם

2. קרל המפל: אישוש והסבר מדעי

3. קרל פופר: תוקפן של תיאוריות מדעיות

4. תומס קון: המבנה של מהפכות מדעיות                                         

5. מדע ואתיקה: גנטיקה של האדם וטכנולוגיות רבייה

 

תפיסות פילוסופיות על למידה, הוראה וחינוך

6. הגישה הקונסטרוקטיביסטית

7. יהודה אלקנה,מנחם פיש: פיתוח גישה מחקרית אצל הלומדים

8. חינוך לערכים – ויכוח תיאורטי וקשיים יישומיים

9. מגדר ושיוויון בין המינים

 

ג. חובות הקורס:

     דרישות קדם:

אין

 

 חובות / דרישות / מטלות:

 

1. נוכחות מלאה חובה בכל המפגשים

2. קריאת חומר ומילוי המטלות הנלוות במועדן

4. הגשת עבודת סיכום (פרטים מלאים בנפרד)

 

 מרכיבי הציון הסופי:

 

נוכחות: 15%, מטלות על הרצף: 15%, עבודת סוף סמסטר: 70%

 

ד. ביבליוגרפיה:

קריאת חובה

 

סמבורסקי, ש' (1982). פראנסיס בייקון. בתוך המחשבה הפיסיקאלית בהתהוותה: מן הפילוסופיה הקדם-סוקראטית עד הפיסיקה של הקוואנטים, אנתולוגיה (עמ' 210-214). ירושלים: מוסד ביאליק. (2423880)

וולוולסקי, י"ב (1997). הוראת אבולוציה בישיבה תיכונית. נדלה מהכתובת http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/horaat-2.htm (מאמר זה הופיע במקור בשפה האנגלית: Ten Da’at, A Journal of Jewish Education, 10(1), 1997 (001215052)

טל, א' (2006). הסביבה בישראל: משאבי טבע, משברים, מאבקים ומדיניות - מראשית הציונות ועד המאה ה-21. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. (פרק ב'). (עותק אלקטרוני – 001212017)

קון, ת"ס (2005). המבנה של מהפיכות מדעיות. תל אביב: ידיעות אחרונות. (המקור באנגלית מ-1962) (פרק ב' – 001139373).

 

קריאת רשות  

אלקנה, י' (1972). המדע, הפילוסופיה של המדע והוראת המדע. מגמות, יח, 298-279. (001199926)

אגרסט, ב' (2005). בריאת העולם, אבולוציה, מדע ויהדות. עלון למורי הביולוגיה, 173, 59-51. (002397744)

המפל, ק"ג (1979). פילוסופיה של מדע הטבע. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (המקור באנגלית מ-1966). (000112236) (פילוסופיה 501 המפ.)

לאטור, ב' (2005). מעולם לא היינו מודרנים: מסה באנתרופולוגיה סימטרית - מבחר פרקים. תיאוריה וביקורת, 26, 73-43. (2423054)

סינגר, פ' (2009). מוסר הלכה למעשה. ירושלים: מאגנס. (המקור באנגלית מ-1993). (001175105) (פילוסופיה, מדף פתוח, 170 סינ.)

פוסטמן, נ' (1998). קץ החינוך: הגדרה חדשה למטרות בית הספר. תל אביב: ספרית פועלים. (000389054) (חינוך 370.973 פוס) (עותק אלקטרוני – 002412759)

Hashiloni-Dolev, Y. (2007). A life (un)worthy of living: Reproductive genetics in Israel and Germany. Dordrecht: Springer-Kluwer. (001137543 ) (חינוך A411.797 HAS)

Latour, B. (1983). Give me a laboratory and I will raise the world. In K. D. Knorr-Cetina & M. Mulkay (Eds.), Science observed. London: Sage. (אין בבר אילן)

Maddox, B. (2003). Rosalind Franklin: The dark lady of DNA. London: HarperCollins. (אין בבר אילן)

Semel, S. F. (2010). Foundations of education: The essential texts. New York: Routledge. (אין בבר אילן)

Winch, C., & Gingell, J. (1999). Key concepts in the philosophy of education. London: Routledge. (000412164 ) (פילוסופיה 370.1 WIN)