ד"ר חלמיש ורד 79-074-01 הבסיס הקוגניטיבי ללמידה יעילה. סמסטר ב'

שם ומספר הקורס:  

הבסיס הקוגניטיבי ללמידה יעילה

הכשרת מורים

79-074-01

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים: תשע"ו                     סמסטר: ב'                            היקף שעות:  1 ש"ש

שם המרצה: ד"ר ורד חלמיש

 

א. מטרות הקורס:

 

הסטודנטים יכירו מבנים ותהליכים קוגניטיביים בעלי תפקיד מרכזי בתהליכי למידה, וילמדו על ההשלכות שלהם לתכנון למידה והוראה יעילה במסגרות חינוכיות. 

 

ב. תוכן הקורס:

הפסיכולוגיה הקוגניטיבית עוסקת במכלול התהליכים השכליים המעורבים בפעילויות האדם והמשפיעים על התנהגותו. הקורס יעסוק בנושאים נבחרים מתוך הפסיכולוגיה הקוגניטיבית הרלוונטיים ללמידה ולהוראה. דגש ינתן לאסטרטגיות למידה והוראה שהמחקר מציע שהן יעילות במיוחד אף שבאופן אינטואיטיבי נראה שהן מקשות על הלומד ולכן תלמידים ומורים נוטים לא להשתמש בהן באופן ספונטני.

 

 

    מהלך השיעורים: הרצאות ודיונים בכיתה

 

   תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאת חובה

1

מבוא, מדע הלמידה

 

2

זיכרון אנושי וייצוג ידע

 

3

קשיים רצויים בלמידה ובהוראה

Bjork & Bjork (2011)

4

ריווח וסירוג צעדי הלמידה

ספר הקורס עמודים 131-141

5-6

מבחנים כאמצעי למידה

ספר הקורס עמודים 78-90

7

למידה ממולטימדיה

ספר הקורס עמודים 59-70

8

למידת טקסטים

ספר הקורס עמודים 104-117

9-10

מטה קוגניציה, למידה והוראה

ספר הקורס עמודים 168-152

11

חוסר שטף בעיבוד תפיסתי – זה טוב או רע?

Diemand-Yauman, Oppenheimer, & Vaughan (2011)

12-13

הוראה ולמידה בכיתה – סוגיות נבחרות

Carpenter, Wilford, Kornell, & Mullaney,  (2013) 

Mueller & Oppenheimer (2014)

14

השלמות, סיכום, חזרה לקראת המבחן

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: אין

 

 חובות / דרישות / מטלות: נוכחות בשיעורים, קריאת חומר הקריאה, מבחן סופי על חומר השיעורים וחומר קריאת החובה.

                                             

 מרכיבי הציון הסופי: מבחן מסכם: 100%.

                                                                                     

 

ד. ביבליוגרפיה:

קריאת חובה:

  1. פרקים נבחרים מתוך ספר הקורס, כמפורט בתכנית השיעורים:

 

Benassi, A., Overson, E., & Hakala, C. (2014). Applying the science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum. Washington, DC: American Psychological Association, Division 2. Retrieved from http://psych.wustl.edu/memory/Roddy%20article%20PDF's/Pyc_etal_2014_APA…  

 

  1. מאמרים

Bjork, E. L., & Bjork, R. A. (2011). Making things hard on yourself, but in a good way: Creating desirable difficulties to enhance learning. In M. A. Gernsbacher and J. Pomerantz (Eds.), Psychology and the real world: Essays illustrating fundamental contributions to society (pp. 56-64). New York: Worth. (2419950)

Carpenter, S. K., Wilford, M. M., Kornell, N., & Mullaney, K. M. (2013). Appearances can be deceiving: Instructor fluency increases perceptions of learning without increasing actual learning. Psychonomic Bulletin & Review, 20, 1350-1356. (2423093)

Diemand-Yauman, C., Oppenheimer, D. M., & Vaughan, E. B. (2011). Fortune favors the bold (and the Italicized): Effects of disfluency on educational outcomes. Cognition, 118, 111-115. (2423188)

Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard. Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological Science, 25, 1159-1168. (2423472)

 

קריאת הרחבה:

Bui, D. C., & McDaniel, M. A. (2015). Enhancing learning during lecture note-taking using outlines and illustrative diagrams. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 4, 129-135. (2423142)

Callender, A. A., & McDaniel, M. A. (2009). The limited benefits of rereading educational texts. Contemporary Educational Psychology, 34, 30-41. (2423447)

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14, 4-58. (2423199)

Katzir, T., Hershko, S., & Halamish, V. (2013). The effect of font size on reading comprehension on second and fifth grade children: Bigger is not always better. PloS one, 8. doi:10.1371/journal.pone.0074061 (2423124)

Lindsey, R. V., Shroyer, J. D., Pashler, H., & Mozer, M. C. (2014). Improving students’ long-term knowledge retention through personalized review. Psychological Science, 25, 639-647. (2423451)

Little, J. L., Bjork, E. L., Bjork, R. A., & Angello, G. (2012). Multiple-choice tests exonerated, at least of some charges fostering test-induced learning and avoiding test-induced forgetting. Psychological Science, 23, 1337-1344. (2423467)

Marsh, E. J., Roediger, H. L., Bjork, R. A., & Bjork, E. L. (2007). The memorial consequences of multiple-choice testing. Psychonomic Bulletin & Review, 14, 194-199. (2423466)

Marsh, E. J., & Sink, H. E. (2010). Access to handouts of presentation slides during lecture: Consequences for learning. Applied Cognitive Psychology, 24, 691-706. (2423090)

McDaniel, M. A., Howard, D. C., & Einstein, G. O. (2009). The read-recite-review study strategy: Effective and portable. Psychological Science, 20, 516-522. (2423475)

Nestojko, J. F., Bui, D. C., Kornell, N., & Bjork, E. L. (2014). Expecting to teach enhances learning and organization of knowledge in free recall of text passages. Memory & Cognition, 42(7), 1038-1048. (2423146)

Rohrer, D., Taylor, K., & Sholar, B. (2010). Tests enhance the transfer of learning. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 36, 233-239. (002423645)

Smith, M. K., Wood, W. B., Adams, W. K., Wieman, C., Knight, J. K., Guild, N., & Su, T. T. (2009). Why peer discussion improves student performance on in-class concept questions. Science, 323, 122-124. (2423495)

Taylor, K., & Rohrer, D. (2010). The effects of interleaved practice. Applied Cognitive Psychology, 24, 837-848. (2423129)

Yue, C. L., Bjork, E. L., & Bjork, R. A. (2013). Reducing verbal redundancy in multimedia learning: An undesired desirable difficulty? Journal of Educational Psychology, 105, 266-277. (2423478)

Yue, C. L., Storm, B. C., Kornell, N., & Bjork, E. L. (2014). Highlighting and its relation to distributed study and students’ metacognitive beliefs. Educational Psychology Review, 27, 69-78. (2423195)

Weinstein, Y., McDermott, K. B., & Roediger, H. L., III (2010). A comparison of study strategies for passages: Rereading, answering questions, and generating questions. Journal of Experimental Psychology: Applied, 16, 308-316. (2423121)

 

 

 

 חומר מחייב למבחנים: חומר ההרצאות, חומר קריאת החובה.