ד"ר איזמן אסתר 79-009-03/04 הוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים מחוננים
79-009: הוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים מחוננים
ד"ר אסתי איזמן
סוג הקורס: הרצאה
שנת לימודים:תשע"ד סמסטר: ב' היקף שעות: 1 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט: hl2.biu.ac.il
א. מטרות הקורס:
•· הסטודנטים יחשפו להגדרות השונות ביחס למחוננות, למאפייניהם ולצרכיהם היחודיים.
•· הסטודנטים יפתחו מודעות לצורך לתת מענה הולם לתלמידים ברוכי כישרון במסגרת הקיימת בכתה ההטרוגנית.
•· הסטודנטים ירכשו כלים תיאורטיים ודידקטיים בסיסיים לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון.
•· הסטודנטים יתנסו בניתוח חומרי למידה והתאמתם לאוכלוסיות של תלמידים ברוכי כישרון.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים: הרצאות, דיונים וניתוח חומרי למידה.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים
מס' השיעור |
נושא השיעור |
המלצות לקריאה |
1 |
הגדרת המחוננות והתמורות שחלו בה לאורך השנים, המודל של Renzulli להגדרת מחוננים |
|
2 |
אפיון תלמידים מחוננים ומצטיינים |
|
3 |
מאפיינים אישיותיים של מחוננים, מחוננים ומגדר |
|
4 |
ממחוננות לתת-הישגיות: הקשר בין מחוננות לבין מוטיבציה |
|
5 |
מחוננים לקויי למידה
|
|
6 |
מחוננים והבית- יחסי הגומלין בין הילד, ההורים והאחים |
כצנלסון, ע. (2012). אחים לילדים מחוננים. פסיכואקטואליה, יולי, עמ' 12-15. (2355489) |
7 |
מחקר האורך של Terman
|
|
8 |
תהליכים לאיתור מחוננים בארץ ובעולם |
|
9 |
הוראת מחוננים- מאפייני מורי מחוננים ותהליך הכשרתם |
|
10 |
סוגי מסגרות לטיפוח מחוננים |
דויד, ח. (1997). חינוך תלמידים מחוננים - בכיתות מיוחדות או בכיתות רגילות? דפים, 25, 126-149. (2355667). |
11-12 |
הוראת מחוננים בכתה ההטרוגנית- כיצד? היכרות עם אסטרטגיות להתאמת חומרי למידה לתלמידים ברוכי כישרון |
זיו, א. (1991). מחוננים. ירושלים: כתר. (תכניות מיוחדות לטיפוח מחוננים - פרק 5, עמ' 157-191 - 002355668). מברך, ז. וליברמן, ג. (2004). בשם השוויון בשם המצוינות: האם קידום המצוינות פוגע בשוויון החינוך? השתמעויות לקביעת מדיניות חינוכית. מגמות, מג(1), 195-216. (000580924 |
13 |
מפגש סיכום עם תלמידים מחוננים- צפיה מודרכת |
|
14 |
מפגש סיכום בהשתתפות מחוננים ובני משפחתם |
שימו לב, המפגש יתקיים לכל קבוצות הלימוד יחד. מועד המפגש יפורסם במשך. |
ג. חובות הקורס:
- א. השתתפות פעילה.
- ב. מבחן בסוף הקורס.
מרכיבי הציון הסופי:
% 100 מבחן בסיום הקורס.
ד. ביבליוגרפיה:
ביבליוגרפיה חובה:
1. ברנט, א. (2012). הסיפור של הורות לילד מחונן. פסיכואקטואליה, יולי, 59-63. (2373393)
2. דויד, ח. (1997). חינוך תלמידים מחוננים - בכיתות מיוחדות או בכיתות רגילות? דפים, 25, 126-149. (2355667)
3. כצנלסון, ע. (2012). אחים לילדים מחוננים. פסיכואקטואליה, יולי, עמ' 12-15. (2355489)
4. שני, ע. (2009). אינדיקטורים הנוגעים לאוכלוסיית התלמידים המחוננים במערכת החינוך. נדלה מתוך http://gifted.cet.ac.il/ShowItem.aspx?ItemID=52e31fcc-256e-4074-a6db-cbff1d1a3c1f〈=HEB. (עמ' 22-42 - 002361256)
ביבליוגרפיה רשות:
1. זורמן, ר. (1998). השגים מדעיים בקרב בנות מחוננות בישראל. בתוך ר. זורמן נ. קרונגולד (עורכות), טיפוח בנות מחוננות בתחומי המדעים. ירושלים: מכון סאלד. (000384035) (חינוך E371.95 טפו)
2. פורת, נ. (תשס"ה). דרכים לטיפוח יצירתיות. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 15, 32-49. (000113642) (חינוך - כ"ע)
3. פרידלנדר, א. (2007). שלושה היבטים בעבודה עם מורים של תלמידים מתקדמים. בתוך ה. גל (עורכת), מקצה אל קצה - הוראת מתמטיקה לתלמידי הקצוות: ספר הכינוס השנתי ה-5 למורי מורים למתמטיקה בחינוך היסודי. ירושלים: המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. (הספר לא קיים בבר אילן)
4. זיו, א. (1991). מחוננים. ירושלים: כתר. (000135799) (חינוך 371.95 זיו.)
5. מברך, ז. וליברמן, ג. (2004). בשם השוויון בשם המצוינות: האם קידום המצוינות פוגע בשוויון החינוך? השתמעויות לקביעת מדיניות חינוכית. מגמות, מג(1), 195-216. (000580924)
1. נבו, ב. (1997). אינטליגנציה אנושית. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (פרק 9) (000356084) (חינוך 153.9 נבו.)
6. Campbell, J. R., & Feng, A. X. (2011). Comparing adult productivity of American mathematics, chemistry, and physics Olympians with Terman's Longitudinal Study. Roeper Review, 33(1), 18-25. (002361261)
7. Elijah, K. (2011). Meeting the guidance and counseling needs of gifted students in school settings. Journal of School Counseling, 9 (14). (002361268)
8. Reed, C. (2004). Mathematically gifted in the heterogeneously grouped mathematics classroom: What is a teacher to do? The Journal of Secondary Gifted Education, 15(3), 89-95 (002355527)
9. Renzulli, J. S. (2002). Expanding the conception of giftedness to include co-cognitive traits and to promote social capital. Phi Delta Kappan, 84(1), 33-58. (002355529)
10. Taber, K. S. (2010). Challenging gifted learners: General principles for science educators and exemplification in the context of teaching chemistry. Science Education International, 21(1), 5-30. (002361269)