ד"ר כהן-מלייב מאיה 77-762-02 הנחיית קבוצות
הנחיית קבוצות (77-762-02)
ד"ר מאיה כהן-מלייב
משרד: בניין 905, חדר 007; שעות קבלה: יום ב' 1400-1500; דוא"ל: cohen-malayev.maya@biu.ac.il
סוג הקורס: סדנה שנת לימודים: תשע"ד סמסטר: שנתי היקף שעות: 4
אתר הקורס באינטרנט: במערכת ה-moodle בכתובת http://lemida.biu.ac.il/
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
מטרת הקורס היא לספק לסטודנטים את ידע, אסטרטגיות ומיומנויות להנחיית קבוצות קטנות עם הגורמים השונים במערכת החינוך. לפיכך, מטרת הקורס היא ללמוד בדרך ההתנסות את המאפיינים המבניים, ההתפתחותיים והתהליכים של קבוצות. בקורס נסקור תיאוריות שונות לתהליכים קבוצתיים, ונבחן מיומנויות בסיסיות להנחיית קבוצות.
ב. תוכן הקורס:
- מהי קבוצה?
- תהליכים קבוצתיים - מודלים נבחרים
- תהליכים קבוצתיים - יישום והחוויה בתוך קבוצה
- התפתחות ושלבים בקבוצה
- תפקידים בקבוצה (בדגש על תפקיד המנחה)
- סוגיות וכלים בתכנון ויישום הנחיית קבוצה
- מאפייני הקבוצה כמידיום לעזרה
- משמעות הקבוצה עבור הפרט בכלל ובמערכת החינוכית בפרט
מהלך השיעורים:
בשיעורים הראשונים בסמסטר הראשון יינתן הרקע התיאורטי הראשוני בנושא קבוצות והנחייתם. בהמשך העמקה בתכנים התיאורטיים תעשה על ידי קריאה מעמיקה של מאמרים ותגובה אישית של הסטודנטים עליהם, דיונים קבוצתיים, עבודה וחוויית ההשתתפות בקבוצה. המפגשים ישלבו חשיבה תיאורטית, התייחסות לחומרי הקריאה ודיון חופשי. בהמשך השנה, הסטודנטים יתנסו בהנחיית קבוצה. התנסות זו תשמש מסגרת ללמידה אישית וקבוצתית הן של תהליכים אישיים ותהליכים קבוצתיים בהנחיית קבוצות. לפני כל מפגש הנחייה, ייפגש הסטודנט עם המרצה לשם ליווי הכנת המפגש הקבוצתי. מפגשי ההנחיה יארכו כשעה, ובהמשכם יתנהל דיון אודות היבטים אישיים וקבוצתיים שבאו לידי ביטוי.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
שיעורים 1-2: חווית ההשתתפות בקבוצה (היכרות בין חברי הקבוצה. מהי קבוצה? מאפייני קבוצות).
שיעורים 3-6: חווית ההשתתפות בקבוצה (תוך התמקדות בסוגי קבוצות, התפתחות קבוצה, תפקידים בקבוצה, ותפקיד המנחה בקבוצה).
החל משיעור 7: הנחיית הקבוצה על-ידי הסטודנטים, ועיסוק תיאורטי בנושאים הרלוונטיים לתהליך הקבוצתי.
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין דרישות קדם
חובות / דרישות / מטלות:
הסטודנטים נדרשים, בראש ובראשונה, לחשוב וללמוד. חשיבה ולמידה כוללים קריאת חומרים הרלוונטיים, חשיבה על הנאמר בחומר הקריאה ובהרצאה באופן ביקורתי ובונה, ומילוי המשימות והדרישות של הקורס. אני מתחייבת לספק תמיכה ועזרה בכל הנוגע ללמידה והבנה של החומר הלימודי. אני ממליצה ומעודדת את הסטודנטים לבוא לשעות הקבלה עם כל שאלה שהיא!
דרישות הקורס שיתוארו להלן כוללות הן משימות אישיות והן עבודה מסכמת. שימו לב כי כל משימות הקורס צריכות להיות מודפסות ולענות על דרישות של כתיבה אקדמית. כמו כן, שימו לב כי המשימות צריכות להיות מוגשות בזמן! משימות שיתקבלו באיחור יאבדו ציון. דרישות הקורס הינם:
- משימות אישיות (30%): לאורך הקורס תתבקשו מידי פעם להגיש משימות אישיות בנות כחצי עמוד שיתייחסו בין אם לחומר הקריאה או בעקבות ו/או הכנה לקראת דיון כיתתי. משימה אישית כוללת מספר שורות עד עמוד בהם הסטודנט מתבקש להעלות נקודות ו/או שאלות שהוא או היא חשבו עליהן בעת קריאת המאמר (ו/או בעקבות דיון כיתתי וחוויות אישיות) ומצאו אותן כרלוונטיות לדיון בקורס. דפי התגובה צריכים להיות מוגשים באתר האינטרנט במועד ההגשה המצוין על המטלה.
- עבודה מסכמת - הנחיית מפגש קבוצתי וניתוחו (70%): הכנת תוכנית להנחיית קבוצה, הנחיית הקבוצה, תמלול פרוטוקול קבוצתי וניתוח תיאורטי של התהליכים הקבוצתיים. פרטים מלאים על עבודה זו תקבלו בהמשך.
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר): ציון מספרי על פי המרכיבים המתוארים לעיל.
ד. ביבליוגרפיה:
ביון, ו.ר. (1992). התנסויות בקבוצות: ומאמרים נוספים. תל אביב: דביר. (000185803) (חינוך 302.3 ביו.)
בנימין, א. (1978). התנהגות בקבוצות קטנות. תל אביב: ספריית פועלים. (000113917) (חינוך 616.8915 בני.)
בנסון, ג.פ. (1992). יצירתיות בעבודה עם קבוצות. קריית ביאליק: אח. (000197802) (חינוך 361.323 בנס)
דובוסט, ש. ונייט, מ. (2002). מדריך למנחי קבוצות: פעילויות קבוצתיות להתפתחות אישית. קריית ביאליק: אח. (000514101) (פסיכולוגיה, מדעי החברה 361.4 דוב.)
זיו, י. ובהרב, י. (2001). מסע קבוצתי: המדריך למנחי קבוצות. תל אביב: גל. (000523662) (חינוך 361.4 זיו.)
יאלום, א. ולשץ', מ. (2006). טיפול קבוצתי: תיאוריה ומעשה. ירושלים: מאגנס. (001123859) (חינוך 616.89152 ילו)
להמן, א. וגונט, ר. (2000). פסיכולוגיה חברתית: הקבוצה הקטנה, יחסים בין קבוצות. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000301064) (חינוך 302 אונ)
לונג, ס. (1995). תהליכים ומבנה של קבוצות קטנות. קריית ביאליק: אח. (000274052) (פסיכולוגיה 302.3 לונ)
קסן, ל. (1994). סיווג ותכנון עבודה בקבוצות במסגרת התערבות ישרה בעבודה סוציאלית. חברה ורווחה, טו, 43-61. (001139885)
רוזמן, מ. קליינמן-זלצמן, נ. ופרנקל, ר. (1990). זהות אישית: עבודה קבוצתית עם מתבגרים. תל אביב: רמות. (000106615) (חינוך 155.5 רוז)
רוזנוסר, נ. (עורכת) (1997). הנחיית קבוצות: מקראה. ירושלים: מרכז ציפורי. (000339990) (חינוך 302.3 הנח)
שכטמן, צ. (2010). ייעוץ וטיפול קבוצתי בילדים ומתבגרים: תיאוריה, מחקר וטיפול. עפולה: הוצאת ספרים אקדמית יזרעאל. (001188083) (חינוך 001188083)
Brown, R. (Ed.) (1988). Group processes: Dynamics within and between groups. Oxford: Blackwell. (000167327 ) (פסיכולוגיה 302.3 BRO)
Corey, M. S., & Corey, G. (2002). Groups: Process and practice. Pacific Grove: Brooks/Cole. (000333489) (מדעי החברה 616.89152 COR)
Furr, S. R., & Barret, B. (2000). Teaching group counseling skills: Problems and solutions. Counselor Education and Supervision, 40, 94-105. (001139793)
Gans, J. F., & Counselman, E. F. (2000). Silence in group psychotherapy: A powerful communication. International Journal of Group Psychotherapy, 50, 71-86. (001175484)
Steen, S., & Kaffenberger, C. J. (2007). Integrating academic interventions into small group counseling in elementary school. Professional School Counseling, 10, 516-519. (001139797)
Yalom, I. D. (1970). The theory and practice of group psychotherapy. New York: Basic Books. (000080235 ) (חינוך 616.8915 YAL)