ד"ר כהן-מלייב מאיה 77-340-01 שילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים
שילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים (77-340-01)
ד"ר מאיה כהן-מלייב
משרד: בניין 905, חדר 007; שעות קבלה: יום ב' 1400-1500; דוא"ל: cohen-malayev.maya@biu.ac.il
סוג הקורס: הרצאה שנת לימודים: תשע"ד סמסטר: א' היקף שעות: 2
אתר הקורס באינטרנט: במערכת ה-moodle בכתובת http://lemida.biu.ac.il/
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
הקורס עוסק בסוגיית שילובם של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה, לאחר שאובחנו ככאלה. מטרת העל של הקורס היא לספק לסטודנטים הזדמנויות להיכרות וללמידה של מושגים מרכזיים של סוגיית השילוב. באופן יותר ממוקד תתי-המטרות של הקורס הן: (א) להקנות ידע בסיסי של הצרכים המיוחדים ואבחונם; (ב) הגברת המודעות לשונות הקיימת בין תלמידים, ולסוגיית שילובם במערכת החינוך ה"רגילה"; (ג) לבחון את סוגיית השילוב מנקודת מבט היסטורית ופילוסופית; ו-(ד) לגייס את הסטודנטים להתמודדות עם הקשיים בהתמודדות המעשית עם סוגיית השילוב בבית הספר.
ב. תוכן הקורס:
- הגדרת "צרכים מיוחדים" של תלמידים.
- סוגי חריגויות בקרב ילדים.
- אוכלוסיית יעד לשילוב ואבחונם - רצוי ומצוי, הלכה למעשה.
- חוק החינוך המיוחד וחוק השילוב.
- הרציונל לשילוב והדילמה המתלווה לרציונל זה - נקודת מבט היסטורית ופילוסופית.
- עמדות ושינוי עמדות ודעות קדומות של מורים ביחס לשילוב.
- דוגמאות לשילוב הלכה למעשה.
מהלך השיעורים:
הקורס כולל הרצאות הכוללות העברת חומר הלימוד בצורה פרונטאלית, אך במקביל יינתן דגש על למידה חווייתית והשתתפות פעילה של הסטודנטים. כל שבוע, הסטודנטים יתבקשו לקרוא חלקים מתוך רשימת הקריאה המצורפת לסילבוס, בהתאם להתקדמות בשיעורים. חומר הקריאה מספק מבוא ומסגרת להבנת הדברים שידונו בהרצאה. יחד עם זאת, ההרצאות יכסו חומר רב ודוגמאות נוספות שאינן כלולות בחומר הקריאה.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
שיעור |
תאריך |
תוכן וחומר קריאה |
הערות |
1 |
15.10.13 |
פתיחה ומבוא לשילוב |
|
2 |
22.10.13 |
סוגי חריגויות אצל ילדים - הגדרת חריגויות ופיגור שכלי |
|
3 |
29.10.13 |
סוגי חריגויות אצל ילדים - המשך (ליקויי למידה) אתר טוב לכל נושא השילוב הינו אתר "מקום מיוחד". באתר זה ניתן למצוא מאגר מידע מלא על כל סוגי הלקויות בכתובת: http://makom-m.cet.ac.il/pages/lib-home.asp
|
|
4 |
5.11.13 |
סוגי חריגויות אצל ילדים - המשך (מגבלות פיזיות ומוטוריות) |
|
5 |
12.11.13 |
סוגי חריגויות אצל ילדים - המשך (מגבלות תקשורת) |
|
6 |
19.11.13 |
חוק החינוך המיוחד מומלץ לעיין בחוק החינוך המיוחד (מצורף באתר הקורס) איגל, כ. ומליחי, ס. (2007). חוק החינוך המיוחד: השתקפות חברתית וערכית של עיצוב המדיניות ויישומה. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 143-154). חיפה: אחווה. (001158123) רותם, . ורייטר, ש. (2011). "חינוך מיוחד צריך להינתן כזכות": ראיון עם שופטת בית-המשפט העליון, בדימוס, דליה דורנר, בעקבות דוח הוועדה הציבורית לבחינת מערכת החינוך המיוחד בישראל. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: מערכות חינוך וחברה (עמ' 25-32). חיפה: אחווה. (001141441) (חינוך E371.9046 שלו.) |
|
7 |
26.11.13 |
הרציונל לשילוב והדילמה המתלווה לרציונל זה - נקודת מבט היסטורית ופילוסופית
רונן, ח. (2007). סוגיות ומחלוקות בנושא השלוב וההכלה במסגרות חנוך פורמליות. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 27-57). חיפה: אחווה. (002355669) רנד, י. (1994). שילובו של השונה - תפיסה חברתית ועשייה חינוכית. דפים, 19, 82-89. (001066269) |
הגשת משימה אישית |
8 |
3.12.13 |
דוגמאות לשילוב - הלכה למעשה (צפייה בסרט: "לחנך את פיטר") לייזר, י. (1995). הקשיים בדרך לשילוב הילד החריג בכיתה הרגילה. הד החינוך, ס"ט(9), 14-16. (001066290) אבישר, ג. (2007). מתכנית הלימודים אל ההוראה בכיתה משלבת: סוגיות בתכנון לימודים. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 197-223). חיפה: אחווה. (001196515)
|
שימו לב במאמר של אבישר יש להתמקד בקריאה בעמודים 206-218 - סוגיות קוריקולריות במציאות של שילוב. |
9 |
10.12.13 |
השילוב - הלכה למעשה: היבטים מרכזיים לשילוב הלכה למעשה בורסוק, ו. (2007). הערכת צרכים ומדידת הישגים של לומדים עם מוגבלויות בכיתה המשלבת. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 225-275). חיפה: אחווה. (001141441) (חינוך E371.9046 שלו.) חצרוני, א. (2007). טכנולוגיות סיוע לילדים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים במסגרות החינוך. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 321-355). חיפה: אחווה. (001163073) |
שימו לב במאמר של בורסוק יש להתמקד בקריאה בעמודים 245-271. |
10 |
17.12.13 |
עמדות ושינוי עמדות ודעות קדומות של מורים ביחס לשילוב טלמור, ר. (2007). עמדות מורים באשר לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות לימוד רגילות. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך (עמ' 157-195). חיפה: אחווה. (001177940) |
הגשת משימה קבוצתית |
11 |
24.12.13 |
תפקידי היועצים החינוכיים והתערבויות ייעוציות לקידום השילוב אלמוג, א. ולייזר, י. (2011). תפקידי היועצים החינוכיים והתערבויות ייעוציות לקידום השילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים בבית הספר הרגיל. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: מערכות חינוך וחברה (עמ' 147-180). חיפה: אחווה. (002355113) |
הגשת משימה קבוצתית |
12 |
31.12.13 |
מקום ותפקיד ההורים בשילוב ילדיהם בחינוך הרגיל לבאן, א. והיימן, ט. (2011). הורים לילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל: תפיסתם את יישום הישלוב ומעורכבותם בתהליך החינוכי. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: מערכות חינוך וחברה (עמ' 245-268). חיפה: אחווה. (002355022) |
הגשת משימה קבוצתית |
13 |
7.1.14 |
השתלבות סטודנטים ליקויי למידה בחינוך הגבוה דהן, א., מלצר, י. ופינקלשטיין, ג. (2011). תמורות בהשתלבות של סטודנטים עם ליקויי למידה בחינוך הגבוה בישראל. בתוך ש. רייטר, י. לייזר וג. אבישר (עורכים), שילובים: מערכות חינוך וחברה (עמ' 315-344). חיפה: אחווה. (002355026) |
הגשת משימה קבוצתית |
14 |
14.1.14 |
סיכום קורס וחזרה למבחן |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין דרישות קדם לקורס זה.
חובות / דרישות / מטלות:
הסטודנטים נדרשים, בראש ובראשונה, לחשוב וללמוד. חשיבה ולמידה כוללים קריאת חומרים הרלוונטיים, חשיבה על הנאמר בחומר הקריאה ובהרצאה באופן ביקורתי ובונה, ומילוי המשימות והדרישות של הקורס. אני מתחייבת לספק תמיכה ועזרה בכל הנוגע ללמידה והבנה של החומר הלימודי. אני מליצה ומעודדת את הסטודנטים לבוא לשעות הקבלה עם כל שאלה שהיא!
דרישות הקורס שיתוארו להלן כוללות משימה אישית, עבודה קבוצתית והצגתה בכיתה, וכן מבחן מסכם. שימו לב כי המשימה האישית והעבודה הקבוצתית צריכות להיות מודפסות ולענות על דרישות של כתיבה אקדמית. כמו כן, שימו לב כי המשימות צריכות להיות מוגשות בזמן! משימות שיתקבלו באיחור יאבדו ציון. דרישות הקורס הינם:
- משימה אישית (5%): במהלך הקורס תתבקשו להגיש משימת הגשה אישית בה תתבקשו להגיב באופן ביקורתי לסוגיה או תיאור מקרה בתחום השילוב. פרטים מלאים על משימה זו תקבלו בהמשך.
- עבודה קבוצתית והצגתה בכיתה (25%): לקראת סוף הקורס תתבקשו להגיש ולהציג בכיתה עבודה בקבוצות קטנות המתבססת על ההתמודדות של שילוב ילד בעל צרכים מיוחדים בכיתה ממספר נקודות מבט (לדוגמא: מנקודת מבטו של הילד/סטודנט, מנקודת מבטה של המורה/מנהלת, מנקודת מבטה של היועצת, ומנקודת מבטם של ההורים). פרטים מלאים על עבודה זו תקבלו בהמשך.
- בחינה מסכמת (70%)
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר): ציון מספרי על פי המרכיבים המתוארים לעיל.
ד. ביבליוגרפיה:
ספרי הלימוד (textbooks):
רייטר, ש' ולייזר, י' ואבישר, ג' (עורכים) (2007). שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכת החינוך. חיפה: אחוה. (001141441) (חינוך E371.9046 שלו.)
רייטר, ש' ולייזר, י' ואבישר, ג' (עורכים) (2011). שילובים: מערכות חינוך וחברה. חיפה: אחוה. (001141441) (חינוך E371.9046 שלו.)
** מאמרים נבחרים מתוך מקראות הלימוד על פי המצוין בתוכנית ההוראה המפורטת לעיל.
רשימת קריאה (חובה):
לייזר, י. (1995). הקשיים בדרך לשילוב הילד החריג בכיתה הרגילה. הד החינוך, ס"ט(9), 14-16. (001066290)
רנד, י. (1994). שילובו של השונה - תפיסה חברתית ועשייה חינוכית. דפים, 19, 82-89. (001066269)
רשימת קריאה מומלצת בנושא השילוב:
Almog, O., & Shechtman, Z. (2007). Teachers' democratic and efficacy beliefs and styles of coping with behavioral problems of pupils with special needs. European Journal of Special Needs Education, 22, 115-129. (001197481)
Avissar, G., Reiter, S., & Leyser, Y. (2003). Principals' views and practices regarding inclusion: The case of Israeli elementary school principals. European Journal of Special Needs Education, 18, 355-369. (001197351)
Clark, M. A., & Breman, J. C. (2009). School counselor inclusion: A collaborative model to provide academic and social-emotional support in the classroom setting. Journal of Counseling & Development, 87, 6-11. (2373094)
Eldar, E., Talmor, R., & Wolf-Zukerman, T. (2009). Successes and difficulties in the individual inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the eyes of their coordinators. International Journal of Inclusive Education, 1-18. (001197472)
Hart, J. E., & Whalon, K. J. (2008). Promote academic engagement and communication of students with Autism Spectrum Disorder in inclusive settings. Intervention in School and Clinic, 44, 116-120. (001197473)
Heiman, T. (2001). Inclusive schooling: Middle school teachers' perceptions. School Psychology International, 22, 451-462. (001197485)
Horrocks, J. l., White, G., & Roberts, L. (2008). Principals' attitudes regarding inclusion of children with Autism in Pennsylvania public schools. Journal of Autism and Developmental Disorder, 38, 1462-1473. (001197478)
Humphrey, N. (2008). Including pupils with Autistic Spectrum Disorders in mainstream schools. Support for Learning, 23, 41-47. (001197499)
Hunt, P., Soto, G., Maier, J., Liboiron, N., & Bae, S. (2004). Collaborative teaming to support preschoolers with severe disabilities who are placed in general education early childhood programs. Topics in Early Childhood Special Education, 24, 123-142. (001197492)
Johnson, D. (2006). Listening to the views of those involved in the inclusion of pupils with Down's syndrome into mainstream schools. Support for Learning, 21, 24-29. (001197555)
Jordan, R. (2008). Autistic spectrum disorders: A challenge and a model for inclusion in education. British Journal of Special Education, 35, 11-14. (001197475)
Kasari, C., Freeman, S. F. N., Bauminger, N., & Alkin, M. C. (1999). Parental perspectives on inclusion: Effects of Autism and Down Syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorder, 29, 297-305. (001197496)
Kluth, P., & Chandler-Olcott, K. (2009). Why everyone benefits from including students with Autism in literacy classrooms. The Reading Teacher, 62, 548-557. (001197479)
Talmor, R., Reiter, S., & Feigin, N. (2005). Factors relating to regular education teacher burnout in inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 20, 215-229. (001197498)
Timor, T., & Burton, N. (2006). School culture and climate in the context of inclusion of students with learning disabilities in mainstream secondary schools in Tel-Aviv, Israel. International Journal of Inclusive Education, 10, 495-510. (001197494)
Yianni-Coudurier, C., Darrou, C., Lenoir, P., Verrecchia, B., Assouline, B., Ledesert, B., ... Baghdadli, A. (2008). What clinical characteristics of children with autism influence their inclusion in regular classrooms? Journal of Intellectual Disability Research, 52, 855-863. (001197480)