ד"ר רזניק דוד 77-105-01/02 נושאים נבחרים בפילוסופיה של החינוך
נושאים נבחרים בפילוסופיה של החינוך
77-105-01/02
ד"ר דוד רזניק
סוג הקורס: הרצאה, סמסטריאלי, שעתיים שנת לימודים: תשע"ד
שעת קבלה: יום ב' 14:00, חדר 408 טל' 531-8153
כתובת אימייל הבלעדית: drbiu1@gmail.com
•א. מטרות הקורס
- 1. להבין את חלקה של הפילוסופיה של החינוך בשיח החינוכי בן זמננו
- 2. להכיר את האסכולות הפילוסופיות העומדות מאחורי (ובמרכז) המעשה החינוכי של היום.
- 3. ניתוח פילוסופי לקראת הבנה (והצדקה) של נושאים מרכזיים בחינוך בימינו, כגון הוראה, סמכות, ענישה, ואינדוקטרינציה.
ב. תוכן הקורס:
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
1-2 |
מבוא
|
* מתיוס, ג. (2003). פילוסופיה וילדים. תל אביב: ספרית עליית גג, ידיעות אחרונות, ספרי חמד (פרק א - 1196805; פרק ב - 1196803; פרק ג - 1196800) http://www.philosophy4life.org*/ לעיין בכל האתר ולקרוא בעיון את החלון "מי אנחנו" *"כשל לוגי" באתר ויקיפדיה |
3-4 |
גישות ספקולטיביות - המהותי |
* דיקנס, צ' (1970). ימים קשים. תל אביב: עם עובד. (פרקים א-ג, עמ' 5-16 - 572149) דף סיכום 1120672 |
5-6 |
גישות ספקולטיביות - המתקדם |
* דיואי, ג' (1960). דמוקרטיה וחינוך. ירושלים: מוסד ביאליק. (פרק ד' "חינוך בחינת גידול" - 1121813) פרק ד' בלבד; 4 פרקים - 000594553) * קויפמן, י' (1939). נפש ורוח בחינוך. בתוך ח"י רות (עורכת), על החינוך התיכוני העברי בארץ ישראל. ירושלים: מס. (291258) (*לתרגיל בשעור 1107630#) http://www.youtube.com/watch?v=h11u3vtcpaY *נודינגס, נ' (2012). פילוסופיה של החינוך. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (הפילוסופיה ומחשבת החינוך של ג'והן דיואי - 2356292)
|
7-8 |
גישת המודלים |
* פרידמן, י' (1994). בית הספר כמשל. הד החינוך, 68(9), 16-17. (250842) * ענבר, ד' (1997). הכלא החינוכי החופשי: מטאפורות ודימויים. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן. תל אביב: רמות. (465441). Scheffler, I. (1960). Language of education. Springfield, Ill: Thomas. (Chap. 3 - "Educational Metaphors") (000393434) (חינוך 370.1 SCHE) בי"ס כבי"חרושת (במיוחד דקות 6:30-7:30) http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U"
|
9 |
הגישה האנאליטית - מבוא |
* לם, צ' (1983). זרמים חדשים בחינוך. תל אביב: יחדיו. (עמ' 233-244 - 1117730) *נודינגס, נ' (2012). פילוסופיה של החינוך. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (הגישה האנאליטית - 2363193) * שפלר, י' (2011). שאלה של חינוך. ירושלים: קרן מנדל. (סיסמאות בחינוך - 2361591) Scheffler, I. (1960). Language of education. Springfield, Ill: Thomas. (000393434) (חינוך 370.1 SCHE)
|
10 |
הגישה האנאליטית - ידע + הוראה |
אבינון, י' (1978). על היסודות הפילוסופיים של החינוך. תל-אביב: דקל. (פרק ח' - 578398). " Scheffler, I. (1960). Language of education. Springfield, Ill: Thomas. (Chap. 4 - "Teaching") (000393434) (חינוך 370.1 SCHE) * שפלר, י' (1980). תנאי הידיעה. ירושלים: בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית ושל משרד החינוך והתרבות, על-ידי הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית. (מבוא +
|
11 |
סמכות וענישה |
*קליפ פרסומת קרלו: 1159279# " ברויר, מ' (1979). סמכות המחנך וחרות החניך. בתוך מ' ברויר (עורך), לקט פרקי חינוך. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המחלקה להכשרת מורים. (578402) שרמר, ע' (2004). האמון כחלופה לסמכות המתערערת של המורים. הגות בחינוך היהודי, ה-ו, 259-282. (2373585)
|
12
|
אינדוקטרינציה |
אבינון, י' (1978). על היסודות הפילוסופיים של החינוך. תל אביב: דקל. פרקים ו'-ז' (000216995) (370.1 אבי) * רוזנק, מ' (תשס"ג). צריך עיון. ירושלים: מגנס. (החינוך היהודי והמאבק באינדוקטרינציה - 1105745) |
13 |
אוטונומיה אישית כיעד חינוכי
|
*רוזנק, מ' (תשס"ג). צריך עיון. ירושלים: מגנס. (פרק ה - התיתכן אוטונומיה כמטרה חינוכית בבי"ס דתי? 576414) Hand, M. (2006). Against autonomy as an educational aim. Oxford Review of Education, 32(4), 535-550. (2372893) |
|
|
|
14 |
סיכום בעזרת "סיור בשטח" |
*הסרט "ללכת שבי אחריו" #33 (מר"פד קומה ג') |
ג. חובות הקורס:
חובות / דרישות / מטלות: קריאה שבועית לפי נושאים.
קריאת החובה מסומנת ב-*. המרצה שומר לעצמו את הזכות להוסיף לקריאת החובה.
*לצפות בהקדם האפשרי את הסרט "ללכת שבי אחריו " #33 במר"פד קומה ג', חדר 312
מרכיבי הציון הסופי: מבחן 100%, ציון מספרי. ציון עובר: 60. חומר סגור.
ד. ביבליוגרפיה: ר"ל