ד"ר רזניק דוד 77-105-01/02 נושאים נבחרים בפילוסופיה של החינוך

 

                                                   

נושאים נבחרים בפילוסופיה של החינוך

77-105-01/02

ד"ר דוד רזניק

     סוג הקורס: הרצאה, סמסטריאלי, שעתיים         שנת לימודים: תשע"ד         

 שעת קבלה: יום ב' 14:00, חדר 408         טל' 531-8153         

  כתובת אימייל הבלעדית: drbiu1@gmail.com                     

  

•א.     מטרות הקורס  

 

  • 1. להבין את חלקה של הפילוסופיה של החינוך בשיח החינוכי בן זמננו
  • 2. להכיר את האסכולות הפילוסופיות העומדות מאחורי (ובמרכז) המעשה החינוכי של היום.
  • 3. ניתוח פילוסופי לקראת הבנה (והצדקה) של נושאים מרכזיים בחינוך בימינו, כגון הוראה, סמכות, ענישה, ואינדוקטרינציה.

 

ב. תוכן הקורס:

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1-2

מבוא

 

* מתיוס, ג. (2003).  פילוסופיה וילדים. תל אביב: ספרית עליית גג, ידיעות אחרונות, ספרי חמד (פרק א - 1196805; פרק ב - 1196803; פרק ג - 1196800)

http://www.philosophy4life.org*/   לעיין בכל האתר ולקרוא בעיון  את החלון "מי אנחנו"

*"כשל לוגי" באתר ויקיפדיה

3-4

גישות ספקולטיביות - המהותי

* דיקנס, צ' (1970). ימים קשים. תל אביב: עם עובד. (פרקים א-ג, עמ' 5-16 - 572149)

דף סיכום 1120672

5-6

גישות ספקולטיביות - המתקדם

* דיואי, ג' (1960). דמוקרטיה וחינוך. ירושלים: מוסד ביאליק. (פרק ד' "חינוך בחינת גידול" - 1121813) פרק ד' בלבד; 4 פרקים - 000594553)

* קויפמן, י' (1939). נפש ורוח בחינוך. בתוך ח"י רות (עורכת), על החינוך התיכוני העברי בארץ ישראל. ירושלים: מס. (291258) (*לתרגיל בשעור 1107630#)

http://www.youtube.com/watch?v=h11u3vtcpaY

*נודינגס, נ' (2012). פילוסופיה של החינוך. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (הפילוסופיה ומחשבת החינוך של ג'והן דיואי - 2356292)

 

7-8

גישת המודלים

* פרידמן, י' (1994). בית הספר כמשל.  הד החינוך, 68(9), 16-17.  (250842)

* ענבר, ד' (1997). הכלא החינוכי החופשי: מטאפורות ודימויים. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן. תל אביב: רמות. (465441).

Scheffler, I. (1960). Language of education. Springfield, Ill: Thomas. (Chap. 3  - "Educational Metaphors") (000393434) (חינוך 370.1 SCHE)

  בי"ס כבי"חרושת (במיוחד דקות 6:30-7:30)

http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U"

 

9

הגישה האנאליטית - מבוא           

* לם, צ' (1983). זרמים חדשים בחינוך. תל אביב: יחדיו. (עמ' 233-244 - 1117730)

 *נודינגס, נ' (2012). פילוסופיה של החינוך. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (הגישה האנאליטית -  2363193)

*‫ שפלר, י' (2011). שאלה של חינוך. ירושלים: קרן מנדל. (סיסמאות בחינוך - 2361591)

Scheffler, I. (1960). Language of education. Springfield, Ill: Thomas. (000393434) (חינוך 370.1 SCHE)

 

10

הגישה האנאליטית - ידע + הוראה

אבינון, י' (1978). על היסודות הפילוסופיים של החינוך. תל-אביב: דקל. (פרק ח' - 578398).

" Scheffler, I. (1960). Language of education. Springfield, Ill: Thomas. (Chap. 4 - "Teaching") (000393434) (חינוך 370.1 SCHE)

* שפלר, י' (1980). תנאי הידיעה. ירושלים: בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית ושל משרד החינוך והתרבות, על-ידי הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית. (מבוא + פרק א'. - בתוך 578399)

 

11

סמכות וענישה    

*קליפ פרסומת קרלו: 1159279#

" ברויר, מ' (1979). סמכות המחנך וחרות החניך. בתוך מ' ברויר (עורך), לקט פרקי חינוך. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המחלקה להכשרת מורים. (578402)

שרמר, ע' (2004). האמון כחלופה לסמכות המתערערת של המורים. הגות בחינוך היהודי, ה-ו, 259-282. (2373585)

 

12

 

אינדוקטרינציה

אבינון, י' (1978). על היסודות הפילוסופיים של החינוך. תל אביב: דקל. פרקים ו'-ז' (000216995) (370.1 אבי)

* רוזנק, מ' (תשס"ג). צריך עיון. ירושלים: מגנס. (החינוך היהודי והמאבק באינדוקטרינציה - 1105745)

13

אוטונומיה אישית כיעד חינוכי

 

*רוזנק, מ' (תשס"ג). צריך עיון. ירושלים: מגנס. (פרק ה - התיתכן אוטונומיה כמטרה חינוכית בבי"ס דתי? 576414)

  Hand, M. (2006). Against autonomy as an educational aim. Oxford Review of Education, 32(4), 535-550. (2372893)

 

 

 

14

סיכום בעזרת "סיור בשטח"

*הסרט "ללכת שבי אחריו"  #33  (מר"פד קומה ג')

 

 

ג. חובות הקורס:

 

 חובות / דרישות / מטלות: קריאה שבועית לפי נושאים.

קריאת החובה מסומנת ב-*. המרצה שומר לעצמו את הזכות להוסיף לקריאת החובה.

*לצפות בהקדם האפשרי את הסרט   "ללכת שבי אחריו  "  #33          במר"פד קומה ג', חדר 312

 

מרכיבי הציון הסופי: מבחן 100%, ציון מספרי. ציון עובר: 60. חומר סגור.

 

ד. ביבליוגרפיה: ר"ל