ד"ר אורנן אתי 79-408-01 מתודיקה להוראת הספרות

 

 

מתודיקה להוראת הספרות

ד"ר אתי אורנן

 

סוג הקורס: סדנה

קורס מס' 79-408

 

 

שנת לימודים: תשע"ד                   סמסטר: א+ב                          היקף שעות: 2 ש"ש

 

ד"ר אתי אורנן

ראש המסלול להוראת ספרות

מטרות

 

  • 1. הכרת יסודות הדיסציפלינה ספרות.
  • 2. ניתוח מטרות הוראת הספרות.
  • 3. הכרת תכניות הלימודים בספרות לחטיבות הביניים ולחטיבה העליונה בחינוך הממ"ד ובחינוך המ"מ וניתוחן.
  • 4. התנסות בשיטות הוראה-למידה בספרות.
  • 5. תכנון, פיתוח וכתיבה של יחידת הוראה בספרות לחטיבות הביניים או לחטיבה העליונה.

 

 תוכן הקורס

 

    מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון ,שיעורי עמיתים.

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

שעות

נושא

ביבליוגרפיה

 

2

 

הכרת מושגי היסוד בדיסציפלינה ספרות ובהוראת הספרות

אבן-זוהר, א' (1974). הערך: מדע הספרות. בתוך י' פראוור (עורך),  האנציקלופדיה העברית (כרך כ"ו, עמ' 413-419). ירושלים: חברה להוצאת אנציקלופדיות בע"מ. (0248417, יעץ)

אדר, צ' (1969). ספרות הוראתה. בתוך צ' אדר וי' לוי (עורכים), אנציקלופדיה חינוכית: כרך ב. דרכי החינוך (עמ' 903-948). ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומוסד ביאליק. (00244740, יעץ)

פיינגולד, ב"ע (1991). הוראת הספרות כמבנה דעת. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), מבני הדעת של המקצועות וגישה אחדותית בתכנון לימודים: השתמעויות להכשרת מורים (עמ' 32-41). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, האגף לתכניות לימודים. (435186)

קריאת היצירה: "תפוחים מן המדבר" מאת סביון ליברכט  וניתוחה להוראה (2372284)

 

סרט: "ללכת שבי" (שני קטעים של הוראת ספרות)

 

4

 

הכרת תכניות הלימודים בספרות במגזרים השונים

אורבך, ל' (2002). תזה ואנטיתזה: מבנה הדעת של הספרות ותכניות הלימודים לחטיבת הביניים, תש"ל-תשנ"ב. בתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 265-299). אבן יהודה: רכס ובית ברל. (000567864)

 

זגן, ע' (2007). "מקראות ישראל" ככלי חינוכי מעצב. דור לדור, לא, 227-242. (001135530)

יעוז, ח' (1994). ערכים והשתקפותם בדיסציפלינות ההוראה (ספרות והיסטוריה). עיונים בחינוך, 59/60, 372-367. (307084)

יעוז, ח' ועירם, י' (1987). תמורות בתכניות הלימודים בספרות - עיון משווה. עיונים בחינוך, 46/47, 152-170. (477644)

פויס, י' (1999). הוראת ספרות בין מורשת תרבותית לשיח רב-תרבותי. דפים, 29, 43-28. (435193)

 

12

 

הכרת הז'אנרים בספרות ודרכי הוראתם: סיפורת, שירה ודרמה

פויס, י' (1999). הוראת ספרות בין מורשת תרבותית לשיח רב-תרבותי. דפים, 29, 43-28. (435193)

פיינגולד, ב"ע (1999). הוראת הספרות - מקצוע לקראת "הכחדה"? דפים, 29, 159-152. (435186)

פיינגולד, ב"ע (1991). הוראת הספרות כמבנה דעת. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), מבני הדעת של המקצועות וגישה אחדותית בתכנון לימודים: השתמעויות להכשרת מורים (עמ' 32-41). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, האגף לתכניות לימודים. (435186)

אלאור ת', הלברטל ט', רפופורט ת' (2002). תפוחים מן המדבר: מורות לספרות קוראות דרך תרבות מקומית ומעבר לה. בתוך מ' צלרמאייר ופ' פרי (עורכות), מורות בישראל: מבט פמיניסטי (עמ' 216-239). תל אביב: הקיבוץ המאוחד. (000530283) (חינוך E370.82  מור.)

שפאן, ש' (1969). ספרות הוראתה - תכנית הלימודים בבית הספר התיכון. בתוך צ' אדר וי' לוי (עורכים), אנציקלופדיה חינוכית: כרך ב. דרכי החינוך (עמ' 911-916). ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומוסד ביאליק. (00244740, יעץ)

 

עבודה בקבוצות

קריאת היצירות המשותפות לסקטורים: כללי דתי

למגזרים: יהודי, ערבי

וניתוחן להוראה

 

סיפור קצר:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שירה: שירת ימי הביניים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שירה: ביאליק

 

 

 

שירה: המאה העשרים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ספרות שואה

 

 

 

 

 

 

 

רומן

 

דרמה

 

 

 

 

יעקב שטיינברג /העיוורת

ש"י עגנון /מדירה לדירה , פנים אחרות

יהודה בורלא/ סובבתהו בכחש

אידה פינק/ משחק עם מפתח

 סביון ליברכט/ כריתה

 יהודית הנדל/ נמוך, קרוב לרצפה

 

אברהם בן עזרא/ כי אשמרה שבת

ר' שלמה אבן גבירול /כתב סתיו, ראה שמש

ר' שמואל הנגיד/ כתיבתך מהודרת, התקבצו, כי הזמן תמים

יהודה הלוי - ריה"ל/בכל לבי אמת, ליבי במזרח, ישנה בחיק ילדות

 

 

לבדי, לא זכיתי באור מן ההפקר, צנח לו זלזל

תרזה יפה, מנהג חדש

 

 

כל הכבוד לאבא /פרץ בנאי

נוסח/ בן-ציון תומר

שירי סוף הדרך/לאה גולדברג

אורן/לאה גולדברג

לתמונת אימא /לאה גולדברג,

שיר נס השיר/ אורי צבי גרינברג

שלומי/זלדה

וידוי הגדול/ אמנון שמוש,

מה נאמר למי/- נעים עריידי

 

לאה איני/ ניצול

אבנר טריינין/ כתונת איש ֿהמחנות

דן פגיס/ הוראות לגנבת הגבול

אהרון מגד / הסיפור "יד ושם"

בן ציון תומר המחזה ילדי הצל

 

"מישהו לרוץ איתו" מאת דוד גרוסמן

 

"אנטיגונה" מאת סופוקלס

 

4

 

שונות בין לומדים:

שיטות הוראה-למידה בדיסציפלינה ספרות

אסטרטגיות הוראה-למידה

 

קרמר חיון, ל' (1990). שיקולי דעת בהוראה. תל אביב:  צ'ריקובר. (000044940) (חינוך 371.1  קרמ)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (חינוך 371.395E ריץ, 000306240). (פרק ד: תוכניות חינוך במסגרות הטרוגניות בבתי ספר, עמ' 78-94 - 001163550).

אורנן, א' (1995). ללמוד ביחד: ספרות לחטיבת הביניים. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המכון לקידום האינטגרציה. (0320737, מכון פדגוגי 207C פרץ(אור)).

אורנן-מעייני, א' (2001). תכניות הלימודים במקצוע הספרות לחטיבות הביניים בחינוך הממלכתי והממלכתי - הדתי בשנים 1971-1992 - מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שלישי, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (516026, E375.006 אור)

יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה  העליונה (כללי ודתי) - לקראת שנות אלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 319-335). תל-אביב: רמות. (567865)

סרט: "בין הקירות"(קטעים מהשיעורים)

 

ניתוח בחינות הבגרות בספרות

 

 

6

 

פיתוח מערכי שיעורים בהוראת הספרות במגזרים השונים בהלימה למטרות תכניות הלימודים

אורנן, א' (1995). ללמוד ביחד: ספרות לחטיבת הביניים. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המכון לקידום האינטגרציה. (0320737, מכון פדגוגי 207C פרץ(אור)).

 

סדנאות קבוצתיות

 


 

חובות הקורס

 

  • 1. נוכחות בכל השיעורים וקריאה שוטפת של יצירות ספרות ומאמרים.

 

  • 2. הגשת תרגילים: מערך שיעור עצמאי; מערך של יחידת הוראה-למידה (ארבעה שיעורים) בנושא שייבחר על ידי הסטודנט/ ית.

 

  • 3. השתתפות בשלושה ימי עיון (אחד מתוכם בנושא שיקבע לקראת כ"ז בניסן, יום הזיכרון לשואה ולגבורה).

 

ביבליוגרפיה

אבן-זוהר, א' (1974). הערך: מדע הספרות. בתוך י' פראוור (עורך),  האנציקלופדיה העברית (כרך כ"ו, עמ' 413-419). ירושלים: חברה להוצאת אנציקלופדיות בע"מ. (0248417) (חינוך- יעץ)

אדר, צ' (1969). ספרות הוראתה. בתוך צ' אדר וי' לוי (עורכים), אנציקלופדיה חינוכית: כרך ב. דרכי החינוך (עמ' 903-948). ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומוסד ביאליק. (00244740) (חינוך - יעץ)

אורבך, ל' (2002). תזה ואנטיתזה: מבנה הדעת של הספרות ותכניות הלימודים לחטיבת הביניים, תש"ל-תשנ"ב. בתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 265-299). אבן יהודה: רכס ובית ברל. (000567864)

אורנן, א' (1995). ללמוד ביחד: ספרות לחטיבת הביניים. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המכון לקידום האינטגרציה. (0320737) (מכון פדגוגי 207C פרץ(אור)).

אורנן-מעייני, א' (2001). תכניות הלימודים במקצוע הספרות לחטיבות הביניים בחינוך הממלכתי והממלכתי - הדתי בשנים 1971-1992 - מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (516026) (חינוך E375.006 אור)

אלאור, ת', הלברטל, ט' ורפופורט, ת' (2002). תפוחים מן המדבר: מורות לספרות קוראות דרך תרבות מקומית ומעבר לה. בתוך צ' מיכל ופ' פרי (עורכות), מורות בישראל: מבט פמיניסטי (עמ' 216-239). תל אביב: הקיבוץ המאוחד. (000530283) (חינוךE370.82  מור.)

גולדשמיד, ט' (2013). "אני טקסט פוליטי": הוראה קונסטרוקטיביסטית של הספרות ככלי לפיתוח תודעה פוליטית. בתוך ל' ציפי (עורכת), ללמוד, להבין, לדעת: מסע בנתיבי ההוראה הקונסטרוקטיביסטית (עמ' 340-379). תל אביב: מכון מופ"ת והוצאת הקיבוץ המאוחד. (002366238) (חינוך 370.152  ללמ)

דה-מלאך, נ' (2008). לא על היופי לבדו: על הוראה ביקורתית של ספרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, סדרת מגדרים. (001149494) (מכון פדגוגי 807  דה-מלא)

הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (534607) (חינוך E375.006  ערכ)

הולצמן, א' (תשס"ב). חמישים שנות סיפורת ישראלית: דינמיקה אסתטית והקשרים חברתיים. בתוך י' ברטל (עורך), העגלה המלאה: מאה ועשרים שנות תרבות בישראל (עמ' 149-157). ירושלים: מאגנס. (1116924)

זגן, ע' (2007). "מקראות ישראל" ככלי חינוכי מעצב. דור לדור, לא, 227-242. (001135530)

יעוז, ח' (1994). ערכים והשתקפותם בדיסציפלינות ההוראה (ספרות והיסטוריה). עיונים בחינוך, 59/60, 372-367. (307084)

יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה  העליונה (כללי ודתי) - לקראת שנות אלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 319-335). תל-אביב: רמות. (567865)

יעוז, ח' ועירם, י' (1987). תמורות בתכניות הלימודים בספרות - עיון משווה. עיונים בחינוך, 46/47, 152-170. (477644)

פויס, י' (1999). הוראת ספרות בין מורשת תרבותית לשיח רב-תרבותי. דפים, 29, 43-28. (435193)

פיינגולד, ב"ע (1991). הוראת הספרות כמבנה דעת. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), מבני הדעת של המקצועות וגישה אחדותית בתכנון לימודים: השתמעויות להכשרת מורים (עמ' 32-41). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, האגף לתכניות לימודים. (000594560)

פיינגולד, ב"ע (1999). הוראת הספרות - מקצוע לקראת "הכחדה"? דפים, 29, 159-152. (000435186)

שטיימן, י' (2006). טקסטים לילדים כסוכנים אידיאולוגיים.  דפים, 42, 44-61. (1116498)

שטרן, א' (1974). בירור מעמדה של הספרות היפה בבית הספר הדתי. בתוך נ' דגני (עורך), חינוך לערכים (עמ' 56-79). ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (594558)

שמיר, ל' (2006). בין אמהות לחיפצון- עיון בספרות נשים בראי החינוך. דפים, 42, 88-111. (1116495)

שפאן, ש' (1969). ספרות הוראתה - תכנית הלימודים בבית הספר התיכון. בתוך צ' אדר וי' לוי (עורכים), אנציקלופדיה חינוכית: כרך ב. דרכי החינוך(עמ' 911-916). ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומוסד ביאליק. (00244740) (חינוך - יעץ).