ד"ר אורנן אתי 79-408-01 מתודיקה להוראת הספרות
מתודיקה להוראת הספרות
ד"ר אתי אורנן
סוג הקורס: סדנה
קורס מס' 79-408
שנת לימודים: תשע"ד סמסטר: א+ב היקף שעות: 2 ש"ש
ד"ר אתי אורנן
ראש המסלול להוראת ספרות
מטרות
- 1. הכרת יסודות הדיסציפלינה ספרות.
- 2. ניתוח מטרות הוראת הספרות.
- 3. הכרת תכניות הלימודים בספרות לחטיבות הביניים ולחטיבה העליונה בחינוך הממ"ד ובחינוך המ"מ וניתוחן.
- 4. התנסות בשיטות הוראה-למידה בספרות.
- 5. תכנון, פיתוח וכתיבה של יחידת הוראה בספרות לחטיבות הביניים או לחטיבה העליונה.
תוכן הקורס
מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון ,שיעורי עמיתים.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
שעות |
נושא |
ביבליוגרפיה |
2 |
הכרת מושגי היסוד בדיסציפלינה ספרות ובהוראת הספרות |
אבן-זוהר, א' (1974). הערך: מדע הספרות. בתוך י' פראוור (עורך), האנציקלופדיה העברית (כרך כ"ו, עמ' 413-419). ירושלים: חברה להוצאת אנציקלופדיות בע"מ. (0248417, יעץ) אדר, צ' (1969). ספרות הוראתה. בתוך צ' אדר וי' לוי (עורכים), אנציקלופדיה חינוכית: כרך ב. דרכי החינוך (עמ' 903-948). ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומוסד ביאליק. (00244740, יעץ) פיינגולד, ב"ע (1991). הוראת הספרות כמבנה דעת. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), מבני הדעת של המקצועות וגישה אחדותית בתכנון לימודים: השתמעויות להכשרת מורים (עמ' 32-41). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, האגף לתכניות לימודים. (435186) קריאת היצירה: "תפוחים מן המדבר" מאת סביון ליברכט וניתוחה להוראה (2372284)
סרט: "ללכת שבי" (שני קטעים של הוראת ספרות) |
4 |
הכרת תכניות הלימודים בספרות במגזרים השונים |
אורבך, ל' (2002). תזה ואנטיתזה: מבנה הדעת של הספרות ותכניות הלימודים לחטיבת הביניים, תש"ל-תשנ"ב. בתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 265-299). אבן יהודה: רכס ובית ברל. (000567864)
זגן, ע' (2007). "מקראות ישראל" ככלי חינוכי מעצב. דור לדור, לא, 227-242. (001135530) יעוז, ח' (1994). ערכים והשתקפותם בדיסציפלינות ההוראה (ספרות והיסטוריה). עיונים בחינוך, 59/60, 372-367. (307084) יעוז, ח' ועירם, י' (1987). תמורות בתכניות הלימודים בספרות - עיון משווה. עיונים בחינוך, 46/47, 152-170. (477644) פויס, י' (1999). הוראת ספרות בין מורשת תרבותית לשיח רב-תרבותי. דפים, 29, 43-28. (435193) |
12 |
הכרת הז'אנרים בספרות ודרכי הוראתם: סיפורת, שירה ודרמה |
פויס, י' (1999). הוראת ספרות בין מורשת תרבותית לשיח רב-תרבותי. דפים, 29, 43-28. (435193) פיינגולד, ב"ע (1999). הוראת הספרות - מקצוע לקראת "הכחדה"? דפים, 29, 159-152. (435186) פיינגולד, ב"ע (1991). הוראת הספרות כמבנה דעת. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), מבני הדעת של המקצועות וגישה אחדותית בתכנון לימודים: השתמעויות להכשרת מורים (עמ' 32-41). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, האגף לתכניות לימודים. (435186) אלאור ת', הלברטל ט', רפופורט ת' (2002). תפוחים מן המדבר: מורות לספרות קוראות דרך תרבות מקומית ומעבר לה. בתוך מ' צלרמאייר ופ' פרי (עורכות), מורות בישראל: מבט פמיניסטי (עמ' 216-239). תל אביב: הקיבוץ המאוחד. (000530283) (חינוך E370.82 מור.) שפאן, ש' (1969). ספרות הוראתה - תכנית הלימודים בבית הספר התיכון. בתוך צ' אדר וי' לוי (עורכים), אנציקלופדיה חינוכית: כרך ב. דרכי החינוך (עמ' 911-916). ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומוסד ביאליק. (00244740, יעץ) |
|
עבודה בקבוצות קריאת היצירות המשותפות לסקטורים: כללי דתי למגזרים: יהודי, ערבי וניתוחן להוראה
סיפור קצר:
שירה: שירת ימי הביניים
שירה: ביאליק
שירה: המאה העשרים
ספרות שואה
רומן
דרמה |
יעקב שטיינברג /העיוורת ש"י עגנון /מדירה לדירה , פנים אחרות יהודה בורלא/ סובבתהו בכחש אידה פינק/ משחק עם מפתח סביון ליברכט/ כריתה יהודית הנדל/ נמוך, קרוב לרצפה
אברהם בן עזרא/ כי אשמרה שבת ר' שלמה אבן גבירול /כתב סתיו, ראה שמש ר' שמואל הנגיד/ כתיבתך מהודרת, התקבצו, כי הזמן תמים יהודה הלוי - ריה"ל/בכל לבי אמת, ליבי במזרח, ישנה בחיק ילדות
לבדי, לא זכיתי באור מן ההפקר, צנח לו זלזל תרזה יפה, מנהג חדש
כל הכבוד לאבא /פרץ בנאי נוסח/ בן-ציון תומר שירי סוף הדרך/לאה גולדברג אורן/לאה גולדברג לתמונת אימא /לאה גולדברג, שיר נס השיר/ אורי צבי גרינברג שלומי/זלדה וידוי הגדול/ אמנון שמוש, מה נאמר למי/- נעים עריידי
לאה איני/ ניצול אבנר טריינין/ כתונת איש ֿהמחנות דן פגיס/ הוראות לגנבת הגבול אהרון מגד / הסיפור "יד ושם" בן ציון תומר המחזה ילדי הצל
"מישהו לרוץ איתו" מאת דוד גרוסמן
"אנטיגונה" מאת סופוקלס |
4 |
שונות בין לומדים: שיטות הוראה-למידה בדיסציפלינה ספרות אסטרטגיות הוראה-למידה |
קרמר חיון, ל' (1990). שיקולי דעת בהוראה. תל אביב: צ'ריקובר. (000044940) (חינוך 371.1 קרמ) ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (חינוך 371.395E ריץ, 000306240). (פרק ד: תוכניות חינוך במסגרות הטרוגניות בבתי ספר, עמ' 78-94 - 001163550). אורנן, א' (1995). ללמוד ביחד: ספרות לחטיבת הביניים. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המכון לקידום האינטגרציה. (0320737, מכון פדגוגי 207C פרץ(אור)). אורנן-מעייני, א' (2001). תכניות הלימודים במקצוע הספרות לחטיבות הביניים בחינוך הממלכתי והממלכתי - הדתי בשנים 1971-1992 - מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שלישי, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (516026, E375.006 אור) יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה העליונה (כללי ודתי) - לקראת שנות אלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 319-335). תל-אביב: רמות. (567865) סרט: "בין הקירות"(קטעים מהשיעורים) |
|
ניתוח בחינות הבגרות בספרות |
|
6 |
פיתוח מערכי שיעורים בהוראת הספרות במגזרים השונים בהלימה למטרות תכניות הלימודים |
אורנן, א' (1995). ללמוד ביחד: ספרות לחטיבת הביניים. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המכון לקידום האינטגרציה. (0320737, מכון פדגוגי 207C פרץ(אור)).
סדנאות קבוצתיות |
חובות הקורס
- 1. נוכחות בכל השיעורים וקריאה שוטפת של יצירות ספרות ומאמרים.
- 2. הגשת תרגילים: מערך שיעור עצמאי; מערך של יחידת הוראה-למידה (ארבעה שיעורים) בנושא שייבחר על ידי הסטודנט/ ית.
- 3. השתתפות בשלושה ימי עיון (אחד מתוכם בנושא שיקבע לקראת כ"ז בניסן, יום הזיכרון לשואה ולגבורה).
ביבליוגרפיה
אבן-זוהר, א' (1974). הערך: מדע הספרות. בתוך י' פראוור (עורך), האנציקלופדיה העברית (כרך כ"ו, עמ' 413-419). ירושלים: חברה להוצאת אנציקלופדיות בע"מ. (0248417) (חינוך- יעץ)
אדר, צ' (1969). ספרות הוראתה. בתוך צ' אדר וי' לוי (עורכים), אנציקלופדיה חינוכית: כרך ב. דרכי החינוך (עמ' 903-948). ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומוסד ביאליק. (00244740) (חינוך - יעץ)
אורבך, ל' (2002). תזה ואנטיתזה: מבנה הדעת של הספרות ותכניות הלימודים לחטיבת הביניים, תש"ל-תשנ"ב. בתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 265-299). אבן יהודה: רכס ובית ברל. (000567864)
אורנן, א' (1995). ללמוד ביחד: ספרות לחטיבת הביניים. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המכון לקידום האינטגרציה. (0320737) (מכון פדגוגי 207C פרץ(אור)).
אורנן-מעייני, א' (2001). תכניות הלימודים במקצוע הספרות לחטיבות הביניים בחינוך הממלכתי והממלכתי - הדתי בשנים 1971-1992 - מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (516026) (חינוך E375.006 אור)
אלאור, ת', הלברטל, ט' ורפופורט, ת' (2002). תפוחים מן המדבר: מורות לספרות קוראות דרך תרבות מקומית ומעבר לה. בתוך צ' מיכל ופ' פרי (עורכות), מורות בישראל: מבט פמיניסטי (עמ' 216-239). תל אביב: הקיבוץ המאוחד. (000530283) (חינוךE370.82 מור.)
גולדשמיד, ט' (2013). "אני טקסט פוליטי": הוראה קונסטרוקטיביסטית של הספרות ככלי לפיתוח תודעה פוליטית. בתוך ל' ציפי (עורכת), ללמוד, להבין, לדעת: מסע בנתיבי ההוראה הקונסטרוקטיביסטית (עמ' 340-379). תל אביב: מכון מופ"ת והוצאת הקיבוץ המאוחד. (002366238) (חינוך 370.152 ללמ)
דה-מלאך, נ' (2008). לא על היופי לבדו: על הוראה ביקורתית של ספרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, סדרת מגדרים. (001149494) (מכון פדגוגי 807 דה-מלא)
הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. (534607) (חינוך E375.006 ערכ)
הולצמן, א' (תשס"ב). חמישים שנות סיפורת ישראלית: דינמיקה אסתטית והקשרים חברתיים. בתוך י' ברטל (עורך), העגלה המלאה: מאה ועשרים שנות תרבות בישראל (עמ' 149-157). ירושלים: מאגנס. (1116924)
זגן, ע' (2007). "מקראות ישראל" ככלי חינוכי מעצב. דור לדור, לא, 227-242. (001135530)
יעוז, ח' (1994). ערכים והשתקפותם בדיסציפלינות ההוראה (ספרות והיסטוריה). עיונים בחינוך, 59/60, 372-367. (307084)
יעוז, ח' (2002). תפיסות ערכיות והשתקפותן בתוכניות הלימודים להוראת הספרות בחטיבה העליונה (כללי ודתי) - לקראת שנות אלפיים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 319-335). תל-אביב: רמות. (567865)
יעוז, ח' ועירם, י' (1987). תמורות בתכניות הלימודים בספרות - עיון משווה. עיונים בחינוך, 46/47, 152-170. (477644)
פויס, י' (1999). הוראת ספרות בין מורשת תרבותית לשיח רב-תרבותי. דפים, 29, 43-28. (435193)
פיינגולד, ב"ע (1991). הוראת הספרות כמבנה דעת. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), מבני הדעת של המקצועות וגישה אחדותית בתכנון לימודים: השתמעויות להכשרת מורים (עמ' 32-41). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, האגף לתכניות לימודים. (000594560)
פיינגולד, ב"ע (1999). הוראת הספרות - מקצוע לקראת "הכחדה"? דפים, 29, 159-152. (000435186)
שטיימן, י' (2006). טקסטים לילדים כסוכנים אידיאולוגיים. דפים, 42, 44-61. (1116498)
שטרן, א' (1974). בירור מעמדה של הספרות היפה בבית הספר הדתי. בתוך נ' דגני (עורך), חינוך לערכים (עמ' 56-79). ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (594558)
שמיר, ל' (2006). בין אמהות לחיפצון- עיון בספרות נשים בראי החינוך. דפים, 42, 88-111. (1116495)
שפאן, ש' (1969). ספרות הוראתה - תכנית הלימודים בבית הספר התיכון. בתוך צ' אדר וי' לוי (עורכים), אנציקלופדיה חינוכית: כרך ב. דרכי החינוך(עמ' 911-916). ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומוסד ביאליק. (00244740) (חינוך - יעץ).