ד"ר אורנן אתי 77-836-01 בעיות מתקדמות בהערכת תכניות לימודים

                                                             

 

בעיות מתקדמות בהערכת תכניות לימודים  77-836-01

 

סוג הקורס:  סדנה

שנת לימודים:   תשע"ד                   סמסטר: א'                           היקף שעות: 1

ד"ר אתי אורנן

                                                        natornan@netvision.net.il

 

א. מטרות הקורס

  הכרת התחום של תכניות לימודים כתחום מרכזי בחינוך,  חקירת בעיות, גישות ופרדיגמות להערכה.

 

ב. הנושאים

  • 1. "תכניות לימודים": מקומם של התכנון, הביקורת וההערכה שלהן
  • 2. הגדרות שונות של "תכניות לימודים" לפי חוקרים מרכזיים בתחום
  • 3. המושג "צורך": צרכי הדעת, החברה והלומד, כמקורות למטרות חינוכיות
  • 4. מודלים של תכניות לימודים, ובדיקת הקשר בן תכנון להערכה
  • 5. מודלים של תכניות לימודים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים: בעלי רמות קוגניטיביות נמוכות לדרגותיהן השונות
  • 6. גישות להערכה מעצבת ומסכמת של תכניות לימודים
  • 7. שיטות איכותניות ושיטות כמותיות להערכת תכניות לימודים.
  • 8. הפרדיגמות והתפיסות החינוכיות העומדות בבסיס שיטות שונות
  • 9. התפקידים של בעלי עניין שונים בפיתוח והערכה תכניות לימודים.
  • 10. ניתוח וביקורת של תכניות לימודים קיימות.

 

 

    מהלך השיעורים: הרצאות ועבודה קבוצתית

 

   תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

14.10.2013

מה היא תכנית לימודים?

 סקירה היסטורית של תחום תכניות לימודים

שרמר עודד (1993). - 000561778

אלפרט ברכה (2002). - 000603210

Tyler, R. (1949) - 000150858

 

21.10.2014

מודלים של פיתוח תכניות לימודים:

המודל הקלסי של טיילר

 

 

28.10.2013

מודלים של תכנון לימודים

 

הילדה טבה (1977) - 001234730.

 

4.11.2013

מודלים מרכזיים להערכת תכנ"ל

 

 

11.11.2013

מודלים מרכזיים להערכת תכנ"ל

צבר-בן יהושע נעמה (1988). עמ' 11-42

 

18.11.2013

שלבי הערכת  תכנית לימודים-פרקטיקה

 

 

25.11.2013

כתיבת דו"ח הערכה-כיצד?

אורנן-מעייני אתי (2001) - 00516026

חלפין אילת (2011) - 01223609

קשוע-מנסור חאולה (2010) - 01192133

ריבקינד אפרת (2011) - 01221087

 

2.12.2013

פגישות אישיות

(חנוכה)

ליבמן, צ' (2013). פרק אחד על פי בחירת הסטודנט. - 2366238

 

 

9.12.2013

2 פרדיגמות לתכניות לימודים ולהערכה

 

 

16.12.2013

תרגיל בהערכת תכנ"ל

 

 

23.12.2013

הערכה כמחקר; תכניות לימודים בתחום אקדמי בוגר

בן-פרץ מרים (2001) - 00561864

 

30.12.2013

פרזנטציות

 

 

6.1.2014

13.1.2014

פרזנטציות

פרזנטציות

 

 

 

ג. חובות הקורס:

  • 1. נוכחות בשיעורים והשתתפות פעילה בהם. קריאת כל החומר הנדרש.

•2.     הערכה ביקורתית של תכנית לימודים, וכתיבת עבודה.                                                                                                           

     מרכיבי הציון הסופי: פרזנטציה 10%, עבודה 90%

 

ד. ביבליוגרפיה

אבישר, ג' ובאב, צ' (2010). תהליכים ומגמות בתכנון לימודים בישראל לתלמידים עם מוגבלויות. הלכה ומעשה בתכנון לימודים, 21 ,141-167.

אורנן-מעייני, א' (2001). תכניות הלימודים במקצוע הספרות לחטיבות הביניים בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי בשנים 1992-1971 - מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (000516026) (חינוך E375.006  ארנ).  פרק ב' - מתודולוגיה, עמ' 94-123 (2373610)

אלטר-שמש, ל' (2011). תכניות לימודים של החינוך המיוחד בישראל 1959-2007: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001211287) (חינוך E371.9  אלט)

אלפרט, ב' (2002). מושגים ורעיונות בתכניות לימודים כטקסטים מובילים. מתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ'   9-29). אבן יהודה: רכס. (000603210)

בן-פרץ, מ' (2001). מגמות חדשות בתכנון לימודים: בעיות ודילמות. עיונים בחינוך, 5(1), 59-67. (000561864)

בן-פרץ, מ' (2011). עיצוב מדיניות חינוכית: גישה הוליסטית כמענה לשינויים גלובליים. תל אביב: מכון מופ"ת. (001219618) (חינוך 379  בן-פרץ)

גור זיו, ח' (2013). פדגוגיה ביקורתית-פמיניסטית וחינוך לתרבות של שלום. תל אביב: מופ"ת כליל. (אין בבר אילן)

דול, ו' (1993). השקפה פוסט-מודרנית על החינוך. תל-אביב: ספרית פועלים. (000428909) (חינוך 375.01  דול)

 גורי-רוזנבליט, ש' (1996). תוכניות לימודים כתחום אקדמי: שינוי דגשים בתיאוריה ובמעשי בשנות השמונים והתשעים. בתוך ש' גורי-רוזנבליט (עורכת), תכנון, פיתוח ויישום תוכניות לימודים - מקראה. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (000392379)

הילדה, ט' (1977). תפקודי המסגרת הקונספטואלית בעיצוב תכנית לימודים (תרגום עמי שמיר). בתוך ד' חן וש' גורי-רוזנבליט (עורכים), תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים- מהדורה ניסיונית (עמ' 109-118). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (001234730)

ליבמן, צ' (2013). ללמוד, להבין, לדעת: מסע בנתיבי ההוראה הקונסטרוקטיביסטית. תל אביב: מכון מופ"ת והקיבוץ המאוחד. פרק אחד על פי בחירת הסטודנט. (002366238) (חינוך 370.152  ללמ)

מאק-דונלד, ד' (1983). תכנון לימודים - חזונות ודימויים. בתוך צ' לם (עורך), זרמים חדשים בחינוך (עמ' 174-152). תל-אביב: יחדיו. (000392385)

פרידמן, י' (2010). הערכת תכניות חברתיות וחינוכיות: ממודל הקופסה השחורה להערכה דינאמית מבוססת תיאוריה. בתוך מ' לוין-רוזליס ור' סויה (עורכות), סוגיות בהערכה בישראל (עמ' 13-71). באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון בנגב. (001194574)

צבר-בן יהושע, נ' (1988). תכנית לימודים בגלגוליה. תל אביב: יחדיו. (000087141) (חינוך E375  צבר)

צבר-בן יהושע, נ' ולירון, ד' (1998). סוגיות המחכות להכרעה - תכנון לימודים על סוף האלף השלישי. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבניה חברתית (עמ' 164-137). תל אביב: רמות. (000561718)

רונן, ח' (2005). פיגור שכלי: עיון, דרכי עבודה והוראה. חולון: ראמים. (001069733) (חינוך 362.3  רונ.)

רייטר, ש' (1997). מודל להכנת תכנית חינוך מקיפה מילדות לבגרות לבעלי פיגור שכלי. בתוך א' רימרמן, א' דובדבני, מ' חובב וא' רמות (עורכים), נכות התפתחותית ופיגור שכלי בישראל (עמ' 231-250). ירושלים: מאגנס. (000363228) (חינוך E362.3  נכו)

 

שרמר, ע' (1993). תכנית לימודים - עיון מושגי. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 8, 1-20. (000561778)

 

Court, D. (2005). Curriculum in search of a soul. Educational Practice and Theory 27(2), 81-86. (001117363)

Dillon, J. T. (2009). The questions of curriculum. Journal of Curriculum Studies, 41(3), 343-359. (001190147)

Eisner, E. (1991). The enlightened eye. New York: MacMillan. (Chapter 4 - 000561813; Chapter 5 - 000393897).

Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K. A. (1979). The domains of curriculum and their study. In J. I. Goodlad, M. P. Ammons, E. A. Buchanan, G. A. Griffin, H. W. Hill, A. Iwansk et al. (Eds.), Curriculum inquiry: The study of curriculum practice (pp. 43-76). New York: McGraw Hill. (000466703)

Iram, Y., & Scmida, M. (1998). The educational system of Israel. Wesport, Conn: Greenwood. (pp. 111-145 - 000561769).

Pinar, W. F., Reynold, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (1996). Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: P. Land. (pp. 1-63 - 000561763).

Tyler, R. (1949) Basic principles of curriculum and instruction. Chicago, Ill: University of Chicago Press. (000150858) (חינוך 375 TYL)

 

עבודות מ"א - תיזות, שכתבו סטודנטית בהן העריכו תכניות לימודים, בהנחיית ד"ר אתי אורנן בביה"ס לחינוך בר אילן

אלטר-שמש, ליאת (2011). תכניות לימודים של החינוך המיוחד בישראל          1959-2007: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001211287) (חינוך E371.9  אלט.)

 

חלפין, אילת (2011). הפעלתה של תכנית הלימודים חינוך לשוני: עברית-שפה, ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי-דתי (תשס"ג) בכיתות ג'-ו. בדיקת ההלימה בין התכנית הכתובה לבין יישומה בכיתה: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001223609) (חינוך E372.6  חלפ.)

מילכיקר, תמר (2008). סטריאוטיפים מגדריים בתכניות הלימודים בספרות לחינוך העל-יסודי הדתי והכללי בשנים 1957-2008: מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001163800) (חינוך E807.12  מיל)

מלר, מיכל (תשס"ה). תכניות הוראה-למידה להוראת הסיפור הקצר בכיתה ההטרוגנית בחטיבת הביניים-מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001066138) (חינוך C207.12  מלר)

סורקין, אינה (תשס"ח). תכניות הלימודים החדשות להוראת המתמטיקה בכיתה א': מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001167591) (חינוך 372.7  סור.)

קשוע-מנסור, חאולה (2010). מאפייני תכנית הלימודים החדשה עברית כשפה שנייה בבתי הספר הערביים לשלוש חטיבות הגיל: ג'-י"ב בשנת 2006: חקר מקרה

רבקינד, אפרת (2011). תכנית הלימודים במתמטיקה לחט"ב, תשס"ט, בדיקת ההלימה בין הסילבוס לבין ספרי הלימוד במתמטיקה לכיתה ז: חקר מקרה.  עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001221087) (חינוך 510.7  רבק)