ד"ר אורנן אתי 79-106-04 מחקר פעולה

 

 

 

  מחקר פעולה  04 - 79-106

ד"ר אתי אורנן          

                                                         NATORNAN@NETVISION.NET.IL

סוג הקורס: סדנה   

שנת לימודים:  תשע"ד                   סמסטר:  א      היקף שעות:  1

•א.    מטרות הקורס

מטרת הקורס היא  הנגשת הסטודנטים למחקר פעולה הן בהיבט התיאורטי והן בהיבט הפרקטי- יישומי. הקורס יעסוק בהכרת תיאוריות וגישות שונות בנושא, המשגה של מושגי יסוד במחקר הפעולה, בשיטות ובטכניקות מחקריות והתנסות בפרויקט מחקרי .

 כל זאת ילמד תוך כדי בחינה ביקורתית של הנושא. בקורס תודגש חשיבותו של מחקר הפעולה במערכת החינוך ככלי להתפתחות מקצועית של מורים.

 

ב. תוכן הקורס

1. היבטים היסטוריים ופילוסופיים של מחקר פעולה.

2. מושגים מרכזיים במחקר פעולה

3. כלים לאיסוף נתונים במחקר פעולה: תצפית, ראיון, שאלון, מסמכים.

4. איתור בעיה בשדה

5. חיפוש מידע על הבעיה במקורות מידע תיאורטיים ומחקריים

6. תכנון מחקר פעולה על כל שלביו

7. תצפיות ממוקדות על הבעיה הנבחרת. ניתוח הממצאים, דיון, מסקנות והצעות להתערבות ושינוי.

8. כתיבת פרויקט מחקרי והצגתו בכיתה

 

מהלך השיעורים: הרצאות, דיונים, עבודה בקבוצות ועבודה יחידנית.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה

 הערות

1

מבוא והיסטוריה של מחקר איכותי בכלל ומחקר פעולה בפרט

שקדי, א' (2011). המשמעות מאחורי המילים: מתודולוגיות במחקר איכותני- הלכה למעשה. תל אביב: רמות. (חלק ראשון: מאפייני המתודולוגיה האיכותנית, עמ' 18-109). (001220078) (חינוך 001.42  שקד)

בכל שיעור נלמד שלב אחד של תכנון המחקר, ביצועו וכתיבת דו"ח מחקר

2

מושגים מרכזיים במחקר פעולה

צלרמאיר, מ' (2001). מחקר פעולה בחינוך: היסטוריה, מאפיינים, ביקורת. בתוך נ' צבר-בן יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 307-432). לוד: דביר. (001101352)

 

גלובמן, ר' וקולא, ע' (2005). הערכה מרובת פנים במערכת החינוך. תל אביב: יסוד.  (חלק ד: מחקר עצמי-מחקר פעולה, עמ' 245-264 - 001071394).

 

הכהן ר' וזמרן, א' (1999). מחקר פעולה: מורים חוקרים את עבודתם. תל אביב: מכון מופ"ת. (000422593) (חינוך E370.711  הכה)

 

3-4

סקירת כלים לאיסוף נתונים במחקר פעולה: ראיון, תצפית, שאלון, מסמכים.

 

צבר-בן יהושע, נ' (1999). המחקר האיכותי בהוראה ולמידה. גבעתיים: מסדה. (פרק ג: איסוף הנתונים וכלי המחקר, עמ' 49-79 - 001218184).

 

5-6

התנסות בשימוש  כלים לניתוח נתונים: ניתוח תוכן איכותני וניתוח תוכן כמותי,

מהימנות ותוקף, מקום החוקר במחקר פעולה.

גלובמן ר' וקולא ע' (2005). הערכה מרובת פנים במערכת החינוך. תל אביב: יסוד.  (חלק ד: מחקר עצמי-מחקר פעולה, עמ' 245-264 - 001071394).

 

 

7-8

בניית קבוצות מחקר:

בחירת הנושא, פיתוח השאלות לראיון או תצפית.

 

איתור בעיה בשדה, ניתוח הבעיה ופירוקה לצורך מיקוד. הגדרת הבעיה וניסוחה.

 

 

בכל שיעור נלמד שלב אחד של תכנון המחקר, ביצועו וכתיבת דו"ח מחקר

9

חיפוש מידע על הבעיה במקורות תיאורטיים ומחקריים

 

 

10

 

 

 

11-12

תכנון מחקר פעולה:

תצפיות ממוקדות על הבעיה הנבחרת. הצעות להתערבות ולשינוי.

 

 

 

13-14

הצגת הפרויקט המחקרי בכיתה. ניתוח של הליך המחקר, מהימנותו ושמירה על האתיקה המחקרית.

פרזנטציות

10% מהציון בקורס

 

 

ג. חובות הקורס

1. נוכחות פעילה בקורס: בכל שיעור נלמד שלב אחד של תכנון המחקר, ביצועו וכתיבת דו"ח מחקר.

2. קריאה שוטפת של מקורות

3. תכנון, ביצוע של פרויקט מחקרי בשדה, כתיבת דו"ח מחקר והצגתו בכיתה.

 

דרישות קדם: קורס בתואר ראשון מבוא למחקר איכותי

 

מרכיבי הציון הסופי: תכנון, ביצוע של פרויקט מחקרי בשדה, כתיבת דו"ח מחקר: 90%,

הצגתו בכיתה 10%

 

ד. ביבליוגרפיה

 

גלובמן, ר' וקולא, ע' (2005). הערכה מרובת פנים במערכת החינוך. תל אביב: יסוד.  (חלק ד: מחקר עצמי-מחקר פעולה, עמ' 245-264 - 001071394).

הכהן, ר' וזמרן, א' (1999). מחקר פעולה: מורים חוקרים את עבודתם. תל אביב: מכון מופ"ת. (000422593) (חינוך E370.711  הכה)

צבר-בן יהושע, נ' (1999). המחקר האיכותי בהוראה ולמידה. גבעתיים: מסדה. (פרק ג: איסוף הנתונים וכלי המחקר, עמ' 49-79 - 001218184).

צלרמאיר, מ' (2001). מחקר פעולה בחינוך: היסטוריה, מאפיינים, ביקורת. בתוך נ' צבר-בן יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 307-432). לוד: דביר. (001101352)

*שקדי, א' (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני- תיאוריה ויישום. תל אביב: רמות. (פרק 12: הדו"ח המסכם של המחקר, עמ' 201-226 - 002361684).

שקדי, א' (2011). המשמעות מאחורי המילים: מתודולוגיות במחקר איכותני- הלכה למעשה. תל אביב: רמות. (חלק ראשון: מאפייני המתודולוגיה האיכותנית, עמ' 18-109). (001220078)(חינוך 001.42  שקד)