ד"ר אורנן אתי 79-040-01 יסודות המחקר האיכותי

 

                                                                  

יסודות המחקר האיכותי  

79-040 קבוצות

ד"ר אתי אורנן-מעייני

 

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים: תשע"ד       סמסטר: א                                          היקף שעות:   1 ש"ש

 

א. מטרות הקורס:

מטרות על:

הכרת מושגי היסוד של המחקר המדעי בהדגשת המחקר האיכותי על גישותיו כמובחן מן המחקר הכמותי. ייסקרו שיטות המחקר האיכותי, האמצעים לאיסוף נתונים ודרכי הטיפול בבעיות של תוקף ומהימנות הכלים, דגימה, תוקף המחקר ואתיקה מחקרית.

 

ב. תוכן הקורס:

הצגת פרדיגמות המחקר: כמותיות ואיכותיות השוואה והשלמה.

סקירה כללית של שיטות המחקר, כליו ומושגים מרכזיים בו (מאפיינים, תוקף ומהימנות הכלים, דגימה, טריאנגולציה, תוקף המסקנה, אתיקה).

סוגים שונים של מחקר איכותי: מחקר אתנוגרפי, מחקר תצפיתי, מחקר פעולה, סיפורי חיים-נרטיב.

סקירת כלי המחקר: תצפיות, ראיון ואיסוף מסמכים.

טכניקות ניתוח תוכן.

האתיקה של מחקר חברתי ומחקר איכותי בפרט.

 

ג. מהלך השיעורים:

הקורס מבוסס על הוראה פרונטאלית ודיונים במליאה בשילוב עם עבודה בקבוצות קטנות, קריאת מקורות תיאורטיים ואמפיריים. במהלך הקורס מבצעים הסטודנטים תצפיות ו/או ראיונות,  עורכים ניתוח תוכן של תמלילים, משווים ביניהם ומגישים דוח מחקר.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאת חובה נדרשת

הערות

2-1

מחקר כמותי ומחקר איכותי- מה ביניהם ?

שקדי, א' (2011). המשמעות מאחורי המילים: מתודולוגיות במחקר איכותני- הלכה למעשה. תל אביב: רמות. עמ' 18-109. (001220078) (חינוך 001.42  שקד)

 

3

סקירת הכלים לאיסוף נתונים, מהימנות ותוקף, טריאנגולציה, מקום החוקר במחקר האיכותי

עבודות מ"א - תיזות, שכתבו סטודנטית בהן העריכו תכניות לימודים, בהנחיית ד"ר אתי אורנן בביה"ס לחינוך בר אילן פרק המתודולוגיה

 

שקדי, א' (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תאוריה ויישום. תל-אביב: רמות. עמ' 68-55 (000568786) (חינוך 001.42  שקד, עותק אלקטרוני 001219810)

 

4

המשך: סקירת הכלים לאיסוף נתונים, מהימנות ותוקף, טריאנגולציה, מקום החוקר במחקר האיכותי

שקדי, א' (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תאוריה ויישום. תל-אביב: רמות. עמ' 69-90 (000568786) (חינוך 001.42  שקד, עותק אלקטרוני 001219810)

 

5

תצפית

גמליאל, ט' (2010). קינת נשים בטקסי מות: ניהול רגשות, כנות ומשחק. מגמות, מז(1), 34-60. (01196760)

 

לומסקי-פדר, ע' (2003). מסוכן זיכרון לאומי לקהילת אבל מקומית: טקס יום זכרון בבתי ספר בישראל. מגמות, מ"ב(3), 387-363. (000568109)

בשיעור משולבות דוגמאות מהמחקרים

6

תרגיל תצפית

 

 

7

ראיון

רובין, נ' ופאר, ד' (1999). טקסי פרישה מצה"ל - טקסים רשמיים וטקסים פרטיים. מגמות, מ(1), 130-103. (000595386)

בשיעור משולבות דוגמאות מהמחקרים

8

ניתוח תוכן

עבודות מ"א - תיזות, שכתבו סטודנטית בהן העריכו תכניות לימודים, בהנחיית ד"ר אתי אורנן בביה"ס לחינוך בר אילן פרק המתודולוגיה

 

9

מחקר אתנוגרפי

גמליאל, ט' (2010). קינת נשים בטקסי מות: ניהול רגשות, כנות ומשחק. מגמות, מז(1), 34-60. (01196760)

 

לומסקי-פדר, ע' (2003). מסוכן זיכרון לאומי לקהילת אבל מקומית: טקס יום זכרון בבתי ספר בישראל. מגמות, מ"ב(3), 387-363. (000568109)

בשיעור משולבות דוגמאות מהמחקרים

10

מחקר פעולה

גלובמן, ר' וקולא, ע' (2005). הערכה מרובת פנים במערכת החינוך: תפקודי הערכה משלימים לקידום למידה והוראה  של לומדים, מורים, מוסד ומערכת. תל-אביב: יסוד.  (חלק ד': מחקר עצמי - מחקר פעולה עמ' 245-264 - 1098208)

 

11

נרטיב

טוקאיר, ל' וקורט, ד' (2007). יצירת משמעות בזיכרונות ילדות של ניצולי גטו טרזיינשטט: מחקר נרטיבי. מגמות, מ"ה(2), 300-272. (001146483)

 

ליבליך, ע', זילבר, ת' ותובל-משיח, ר' (1995). מחפשים ומוצאים: הכללה והבחנה בסיפורי חיים. פסיכולוגיה, ה (1), 95-84. (000397862)

בשיעור משולבות דוגמאות מהמחקרים

12

אתיקה של מחקר

עבודות מ"א - תיזות, שכתבו סטודנטית בהן העריכו תכניות לימודים, בהנחיית ד"ר אתי אורנן בביה"ס לחינוך בר אילן פרק המתודולוגיה

 

13

סיכום + חזרה למבחן

 

 

 

ייתכנו שינויים בסדר השיעורים ובפריטי הקריאה שיעודכנו מעת לעת.

 

ג. חובות הקורס:

חובות / דרישות / מטלות:

1. השתתפות פעילה בשיעורים, בקריאה ובדיונים.

2. ניתוח מסמכים, השוואתם והגשת דו"ח מחקר.

3. מבחן מסכם על החומר ועל המאמרים שנלמדו בקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי:

4. בסוף הקורס ייערך מבחן ששקלולו 70% מהציון הסופי. התרגיל ישוקלל כחלק מהציון הסופי בקורס ומשקלו 30% מהציון הסופי. את התרגיל יש להגיש עד השיעור האחרון של הסמסטר. הגשה מאוחרת תביא להורדת 10% מהציון.

 

ד. ביבליוגרפיה:

רשימת קריאה לפי נושאים (קריאת החובה מופיעה בפירוט מהלך השיעורים):

א. המחקר האיכותי - מתודולוגיה ותיאוריה:

1. גלובמן, ר' (2002). יסודות המחקר האיכותי: לקט מקורות לסטודנטים. רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית הספר לחינוך. (000511665) (חינוך 370.72 גלו)

2. צבר בן-יהושע, נ' (1999). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה. תל-אביב: מודן. (000119837) (חינוך 370.72 צבר)

3. צבר בן-יהושע, נ' (עורכת) (2001). מסורות וזרמים במחקר האיכותי. לוד: דביר. (000497611) (חינוך 370.72 מסו.וז)

4. שלסקי, ש' ואלפרט, ב' (2007). דרכים בכתיבת מחקר איכותני: מפירוק המציאות להבנייתה כטקסט. תל-אביב: מכון מופת. (001128442) (חינוך 808.0663 שלס)

5. שקדי, א' (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תאוריה ויישום. תל-אביב: רמות. (000568786) (חינוך 001.42 שקד, עותק אלקטרוני 001219810)

6. שקדי, א' (2011). המשמעות מאחורי המילים: מתודולוגיות במחקר איכותני- הלכה למעשה. תל אביב: רמות. (001220078) (חינוך 001.42 שקד)

ב. מחקר אתנוגראפי

1. גמליאל, ט' (2010). קינת נשים בטקסי מות: ניהול רגשות, כנות ומשחק. מגמות, מז(1), 34-60. (01196760)

2. לומסקי-פדר, ע' (2003). מסוכן זיכרון לאומי לקהילת אבל מקומית: טקס יום זכרון בבתי ספר בישראל. מגמות, מ"ב(3), 387-363. (000568109)

ג. מחקר פעולה

1. גלובמן, ר' וקולא, ע' (2005). הערכה מרובת פנים במערכת החינוך: תפקודי הערכה משלימים לקידום למידה והוראה של לומדים, מורים, מוסד ומערכת. תל-אביב: יסוד. (חלק ד': מחקר עצמי - מחקר פעולה עמ' 245-264 - 1098208)

2. היימן, ר' (2004). מורה-חוקר: שני כובעים לאחד או שני כובעים שהם אחד? מחקר, הוראה והתפתחות מקצועית במחקר פעולה. דפים, 37, 119-96. (000592532)

3. צלרמאיר, מ' (2001). מחקר פעולה בחינוך: היסטוריה, מאפיינים, ביקורת. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 342-307). לוד: דביר. (001101352)

ד. מחקר תצפיתי:

4. סובלמן-רוזנטל, ו', פלדשטיין-חיון, ל' וקורט, ד' (2002). שילוב ילדים עם תסמונת דאון בגני ילדים רגילים מן ההיבט של אינטראקציה תיווכית והתנהגות חברתית. בתוך ו' סובלמן-רוזנטל ופ' קליין (עורכות), חלון של הזדמנויות לקידום תינוקות וילדים עם תסמונת דאון (עמ' 191-173). אבן יהודה: רכס. (000567294)

5. סוקר, ז' (2001). אתנוגרפיה פרשנית - משחק ולמידה: באמת רוצים ילדים ללמוד באמצעות המשחק. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 440-407). לוד: דביר. (001201688)

ה. ראיונות

6. רובין, נ' ופאר, ד' (1999). טקסי פרישה מצה"ל - טקסים רשמיים וטקסים פרטיים. מגמות, מ(1), 130-103. (000595386)

ו. ניתוח תוכן:

7. אלאור, ת' (1992). תינוקות שנשבו: תפיסת החילוניות בקהילה החרדית. מגמות, לד(1), 121-104. (000391937)

8. להב, ע' ולמיש, ד' (2003). "רומנטי, רגיש ובעל חוש הומור" דימוי גברים בפרסומת הישראלית. מגמות, מ"ב(4), 691-671. (000592517)

9. לצר, י' וגילת-גולן, ג' (2003). מאפייני חיפוש עזרה בקרב סובלים מהפרעות אכילה הפונים לער"ן. מגמות, מ"ב(3), 527-514. (000592514)

ז. נרטיב:

10. טוקאיר, ל' וקורט, ד' (2007). יצירת משמעות בזיכרונות ילדות של ניצולי גטו טרזיינשטט: מחקר נרטיבי. מגמות, מ"ה(2), 300-272. (001146483)

11. ליבליך, ע', זילבר, ת' ותובל-משיח, ר' (1995). מחפשים ומוצאים: הכללה והבחנה בסיפורי חיים. פסיכולוגיה, ה (1), 95-84. (000397862)

ח. אתיקה במחקר:

12. דושניק, ל' וצבר בן-יהושע, נ' (2001). אתיקה של המחקר האיכותי. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 368-343). לוד: דביר. (001217322)

 

עבודות מ"א - תיזות, שכתבו סטודנטית בהן העריכו תכניות לימודים, בהנחיית ד"ר אתי אורנן בביה"ס לחינוך בר אילן

1. אלטר-שמש, ליאת (2011). תכניות לימודים של החינוך המיוחד בישראל 1959-2007: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001211287) (חינוך E371.9 אלט.)

2. חלפין, אילת (2011). הפעלתה של תכנית הלימודים חינוך לשוני: עברית-שפה, ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי-דתי (תשס"ג) בכיתות ג'-ו. בדיקת ההלימה בין התכנית הכתובה לבין יישומה בכיתה: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001223609) (חינוך E372.6 חלפ.)

3. מילכיקר, תמר (2008). סטריאוטיפים מגדריים בתכניות הלימודים בספרות לחינוך העל-יסודי הדתי והכללי בשנים 1957-2008: מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001163800) (חינוך E807.12 מיל)

4. מלר, מיכל (תשס"ה). תכניות הוראה-למידה להוראת הסיפור הקצר בכיתה ההטרוגנית בחטיבת הביניים-מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001066138) (חינוך C207.12 מלר)

5. סורקין, אינה (תשס"ח). תכניות הלימודים החדשות להוראת המתמטיקה בכיתה א': מחקר משווה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001167591) (חינוך 372.7 סור.)

6. קשוע-מנסור, חאולה (2010). מאפייני תכנית הלימודים החדשה עברית כשפה שנייה בבתי הספר הערביים לשלוש חטיבות הגיל: ג'-י"ב בשנת 2006: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001192133) (חינוך B407 קשו)

7. רבקינד, אפרת (2011). תכנית הלימודים במתמטיקה לחט"ב, תשס"ט, בדיקת ההלימה בין הסילבוס לבין ספרי הלימוד במתמטיקה לכיתה ז: חקר מקרה. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001221087) (חינוך 510.7 רבק)