ד"ר ינון אביגיל 77-965-01-02 גישות קוגניטיביות בייעוץ

 

    

שם ומספר הקורס:  גישות קוגניטיביות בייעוץ 77-965-01-02

ד"ר אביגיל ינון

סוג הקורס: שעור ותרגיל

שנת לימודים:     תשע"ג                סמסטר:         ב                    היקף שעות:  4

 אתר הקורס באינטרנט:          

 

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות): הסטודנט יכיר מבחר גישות ייעוציות קוגניטיביות-התנהגותיות  וירכוש כלים ליישומן בייעוץ פרטני קצר מועד בבית הספר.

 

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים): הגישות הקוגניטיביות התנהגותיות לייעוץ קצר מועד הפכו לגישות המובילות בכל השרותים הציבוריים בייעוץ וטיפול בארה"ב ובאירופה בגלל היותן מבוססות על מחקר אמפירי המראה את יעילותן ובגלל היותן שיטות קצרות מועד בהן השיפור בא לידי ביטוי תוך זמן קצר יחסית. הגישות הללו מתאימות במיוחד למסגרת של הייעוץ הבית-ספרי. נושאים: הקדמה לגישה הקוגניטיבית התנהגותית: רציונל, הנחות בסיסיות ותוצאות של מחקרים לגבי יעילות השיטה; יעוץ רציונלי- רגשי-התנהגותי על פי אליס R.E.B.T. והיישומים לייעוץ בבית הספר, הגישה של אהרון בק לייעוץ קוגניטיביC.T., היישומים של גרינברג ופדסקי תלמידיו של בק לייעוץ קוגניטיבי התנהגותי, יישומים של גישות יעוציות קוגניטיביות התנהגותיות בקרב ילדים ובני נוער.

    מהלך השיעורים: הרצאה וסדנא, סרטים, הדגמה של ראיונות על פי הגישות השונות על ידי המרצה, בצוע ראיונות על פי השיטות השונות על ידי הסטודנטיות/ים הקלטה והצגה של הראיונות בטלוויזיה במעגל סגור .

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

הקדמה : רציונל ,הנחות בסיסיות של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, ותוצאות של מחקרים

הקדמות בסעיפים 6,7

וסעיפים  8, 10

 

2 -11

הגישה של אלברט אליס לייעוץ R.E.T.

סעיפים:  4,9,11

 

 

12-17

הגישה של בק ותלמידיו גרינברג ופדסקי

סעיף 1,2

 

18-27

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים:

 3,5,6 סעיף

 

 

28

סיכום

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם:קורסי שנה א לתואר שני בייעוץ

 

 חובות / דרישות / מטלות:השתתפות אקטיבית בכל המפגשים , קריאת חובה וסיכומים על הקריאה, 2 ראיונות על פי הגישות השונות שנלמדו.

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי): תנאי הכרחי לציון השתתפות והגשת סיכומי קריאת החובה. הציון יקבע על פי ההשתתפות האקטיבית בשעור (20%) ושני הראיונות (80%).

 

 

ד. ביבליוגרפיה:      ביבליוגרפיה

1. *בק, א' ואמרי, ג' (2009). הפרעות חרדה ובעת: התאוריה והטיפול ההכרני. רמת גן: מכון פסגות. (001204361( (חינוך  616.8522 בק.)

2. *גרינברג, ד' ופדסקי, ק"א (1998). להתמודד עם מצבי רוח: מדריך לעבודה עצמית ע"פ הגישה הקוגניטיבית. תל אביב: גלילה.  (616.89142  גרי)   (435326)

3. דותן, נ' וזאנטקראן, ש' (2011). לשחק באמ"ת: משחק לשינוי החשיבה הרגש וההתנהגות לשיפור ההתמודדות והגברת השליטה העצמית. (אין את הספר בבר אילן)

4. דריידן, ו' (2006). טיפול התנהגותי רציונלי-אמוטיבי. קרית ביאליק: אח. (001108838) (מדעי החברה  616.8914 דרי.)

5. *טייכמן, י' ובר-אל, צ' (2004). הייעוץ הפרטני במסגרת בית הספר. בתוך ר' ארהרד וא'  קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל-אביב: רמות.  (603531)

6. מור, נ', מאיירס, י', מרום, צ' וגלבוע-שכטמן, א' (2011). טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים. תל אביב: דיונון. (הקדמות העורכים פרקים 1-4, פרק 5- 002362616, פרק 6 - 2363579, 8-9, 11, פרק 12 - 2363581, 14, 19) (001212122) (חינוך 616.89142  טפו)

7. מרום, צ', גלבוע-שכטמן, א', מור, נ' ומאיירס, י' (2011). טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים. תל אביב: דיונון. (הקדמות העורכות,  פרקים 14, 17) (001212125) (חינוך 616.8914  טפו.)

 

8. Butler, A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M., & Beck, A. T. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Clinical Psychology Review, 26, 17-31.  (001118445)

9.  Ellis, A., & Dryden, W. (2007). The practice of rational emotive behavior therapy (2nd ed.). New York: Springer. (001149055( (חינוך 616.89142 ELI ) pp.1-133

10. Tolin, D. F. (2010). Is cognitive behavior therapy more effective than other therapies? A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 710-720. (2363432)

11. Wallen, S. R., Digiuseppe, R., & Wessler, B. (1992). A practitioners' guide to rational emotive therapy (2nd ed.). New York: Oxford University Press. (616.8914 WALפסיכולוגיה )  (285524)