ד"ר אורנן אתי 79-309-01 אקלים חינוכי בכיתה

 

 

                                 אקלים חינוכי בכיתה

סוג הקורס: קורס

קורס מס' 79-309-01

ד"ר אתי אורנן

 

שנת לימודים: תשע"ג                     סמסטר: ב                           היקף שעות: 1 ש"ש

 

 

 

יום שני 12:00-14:00

 

 

 

 

מטרות

  • הכרת מושגי היסוד בפסיכולוגיה חברתית
  • טיפוח המודעות לגורמים לאלימות בכיתה ולסוגיה
  • ניתוח בעיות משמעת בבית הספר ובכיתה
  • הכרת מושגי יסוד בתכניות לימודים בלתי פורמאליות
  • ניתוח תכניות לימודים לטיפוח אקלים חינוכי
  • התנסות בניהול דילמות חינוכיות ובפתרונן

 

 

 

 

ב. תוכן הקורס:

 

    מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון ,שיעורי עמיתים.

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

שעות

נושא

ביבליוגרפיה

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

הכרת מושגי היסוד  בפסיכולוגיה חברתית

בכלל ואקלים כתה בפרט בעידן הפוסט מודרני

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיפוח המודעות לגורמים לאלימות בכיתה ולסוגיה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ניתוח  בעיות משמעת בבית הספר ובכיתה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הכרת מושגי יסוד בתכניות לימודים בלתי פורמאליות

 

ניתוח  תכניות לימודים לטיפוח אקלים חינוכי

 

באב"ד, א' (תשמ"ז). הפסיכולוגיה החברתית של הכיתה. בתוך א' לסט (עורך), עבודה פסיכולוגית בבית הספר (עמ' 264-291). ירושלים: מאגנס. (2361586)

 

בר-אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס. (000317043) (חינוך 370.15  בר-אל)

 

הרפז, י' (2000). החינוך במאה העשרים- סיכום. בתוך י' הרפז (עורך), לחץ והתנגדות בחינוך: מאמרים ושיחות (עמ 369-411). תל-אביב: ספריית הפועלים. (1108487)

יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2005). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט-מודרני. תל-אביב: מטח. (001104494) (חינוך E370.1  יוס)

סרט " לסניור באהבה" -חלקים נבחרים ממנו

 

זילברמן, ס' ולוי, ר' (תשנ"ו). תרומות אפשריות של הראייה הארגונית של בית הספר להבנת תופעת האלימות בתוכו. בתוך א' לסט ס' זילברמן (עורכים), סוגיות בפסיכולוגיה של בית-הספר(עמ' 223-249). ירושלים: מאגנס. (2361302)

יבלון, י"ב (תשס"ג). הגורמים המעכבים והמסייעים בחיפוש עזרה בעקבות אלימות בבית הספר. עבודת מחקר לתואר השלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (עמודים   1-26 - 2361220)

 

שגיא-שוורץ, א' ג'יני, מ' (2007). מעגלי ביטחון רגשיים-חברתיים בין ילדים למורים במסגרות חינוך. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 67-89). ירושלים: האקדמיה הלאומית למדעים. (001140757)

סרט" בין הקירות" -חלקים נבחרים ממנו

סמילנסקי, י' (תשמ"ז). שיקול דעת פסיכולוגי בטיפול בבעיות משמעת. בתוך א' לסט (עורך), עבודה פסיכולוגית בבית הספר (עמ' 223-242).ירושלים: מאגנס. (2361303)

 

עטיה, מ' ואופלטקה, י' (2007). ניהול המשמעת בבית הספר ובכיתה: הבדלים מגדריים בין מנהלים ומנהלות בבתי ספר יסודיים. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 29, 7-30. (2361227)

 

פרידמן, י' (1995). אקלים בית- הספר ואקלים הכיתה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (000284684) (חינוך 371.2  פרי)

 

שמידע, מ' ורומי, ש' (2007). מהות החינוך הבלתי פורמלי, גישות תאורטיות והגדרות. בתוך ש' רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ' 11-28). ירושלים: מאגנס.  (1130300)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (פרק ד: תוכניות חינוך במסגרות הטרוגניות בבתי הספר, עמ' 78-94 - 001163550)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חובות הסטודנטים

  • נוכחות בכל השיעורים וקריאה שוטפת של  מקורות.

 

  • בחינה על החומר בקורס ועל מבחר מקורות מן  הביבליוגרפיה  המומלצת.

 

 

 

 

ביבליוגרפיה

המסומן בכוכבית חובה*

 

*באב"ד, א' (תשמ"ז). הפסיכולוגיה החברתית של הכיתה. בתוך א' לסט (עורך), עבודה פסיכולוגית בבית הספר (עמ' 264-291). ירושלים: מאגנס. (2361586)

בר-אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס. (000317043) (חינוך 370.15  בר-אל)

הרפז, י' (2000). החינוך במאה העשרים- סיכום. בתוך י' הרפז (עורך), לחץ והתנגדות בחינוך: מאמרים ושיחות (עמ 369-411). תל-אביב: ספריית הפועלים. (1108487)

זילברמן, ס' ולוי, ר' (תשנ"ו). תרומות אפשריות של הראייה הארגונית של בית הספר להבנת תופעת האלימות בתוכו. בתוך א' לסט ס' זילברמן (עורכים), סוגיות בפסיכולוגיה של בית-הספר(עמ' 223-249). ירושלים: מאגנס. (2361302)

*יבלון, י"ב (תשס"ג). הגורמים המעכבים והמסייעים בחיפוש עזרה בעקבות אלימות בבית הספר. עבודת מחקר לתואר השלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (עמודים   1-26 - 2361220)

*סמילנסקי, י' (תשמ"ז). שיקול דעת פסיכולוגי בטיפול בבעיות משמעת. בתוך א' לסט (עורך), עבודה פסיכולוגית בבית הספר (עמ' 223-242).ירושלים: מאגנס. (2361303)

יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2005). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט-מודרני. תל-אביב: מטח. (001104494) (חינוך E370.1  יוס)

*עטיה, מ' ואופלטקה, י' (2007). ניהול המשמעת בבית הספר ובכיתה: הבדלים מגדריים בין מנהלים ומנהלות בבתי ספר יסודיים. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 29, 7-30. (2361227)

פרידמן, י' (1995). אקלים בית- הספר ואקלים הכיתה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (000284684) (חינוך 371.2  פרי)

*שגיא-שוורץ, א' ג'יני, מ' (2007). מעגלי ביטחון רגשיים-חברתיים בין ילדים למורים במסגרות חינוך. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 67-89). ירושלים: האקדמיה הלאומית למדעים. (001140757)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000306240) (חינוך E371.395  ריץ')

*שמידע, מ' ורומי, ש' (2007). מהות החינוך הבלתי פורמלי, גישות תאורטיות והגדרות. בתוך ש' רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ' 11-28). ירושלים: מאגנס.  (1130300)