ד"ר אורנן אתי 79-234-05 סדנה לפסיכולוגיה חינוכית

 

                                                         

                                                                

סדנה לפסיכולוגיה חינוכית- 79-234-05

ד"ר אתי אורנן

שנת לימודים:  תשע"ג                 סמסטר: ב                          היקף שעות:  1 ש"ש

א. מטרות הקורס

העמקה של ידע בתחומי הפסיכולוגיה חינוכית

הקניית כלים ודרכי התמודדות בתחומי הפסיכולוגיה החינוכית

העמקת ההיכרות עם התלמיד המתבגר

התנסות בחוויית מורה ותלמיד

ב. תוכן הקורס

 

פסיכולוגיה חינוכית

תחום של הפסיכולוגיה המתמקד בתהליכי ההוראה והלמידה והמתייחס להתנהגותם של תלמידים ומורים. תחום זה חוקר את התהליכים המתרחשים בכיתה, תהליכים אשר משפיעים על התנהגות התלמיד ועל התנהגות המורה.

 

הקורס יתמקד בנושאים שונים הקשורים בפסיכולוגיה חינוכית באמצעות הרצאה, דיון, וניתוח מקרים מהשדה.

מספר השיעור

הנושאים

אופן השיעור

1-6

פסיכולוגיה חינוכית מהי?

תפקיד המורה

שונות בין לומדים

הכיתה כקבוצה חברתית

גיל ההתבגרות

התמודדות עם אלימות

 

הרצאה ודיון

7-11

אקלים כיתה

בעיות משמעת בכיתה

אלימות בכיתה

חרדת בחינות

התלמיד לקוי הלמידה

תלמיד עם קשיי קשב וריכוז

לחץ חברתי

תלמידים במצבי סיכון

ציפיות מורים ודעות קדומות

ללמד כיצד ללמוד

ללמד לחשוב

חשיבה יצירתית

מקרים מחיי הכיתה: גניבה / חרם / העתקות וכדו'

שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים

הכיתה כקבוצה חברתית

הצגת רפרטים בזוגות

12

סיכום

 

 

ג. חובות הקורס         

  • א. נוכחות פעילה וקריאה של ארבעה מקורות חובה
  • ב. עבודת הגשה: בחירת אחד מנושאי הפסיכולוגיה החינוכית הנ"ל, או נושא אחר בתחום, המאושר על ידי המרצה. העבודה תיעשה בזוגות.
  • ג. הצגת רפרט בכיתה בנושא העבודה (בשלשות)

 

מרכיבי הציון הסופי :

עבודת הגשה - 50%; רפרט בכיתה -10%; משוב אישי על הרפרט - 5%; מסמך מסכם רפרטים - 10%; ראיון - 25%.

 

ד. ביבליוגרפיה

המסומן בכוכבית חובה*

 

*בר-אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס. (עמ' 1-20 - 2361588, עמ' 315-344 - 2361587)

הרפז, י' (2000). החינוך במאה העשרים- סיכום. בתוך י' הרפז (עורך), לחץ והתנגדות בחינוך: מאמרים ושיחות (עמ 369-411). תל-אביב: ספריית הפועלים. (1108487)

זיו, א' (1984). התבגרות. גבעתיים: מסדה. (000020556) (חינוך 155.5  זיו.)

זיו, א' (עורך) (1996). הגיל הלא רגיל. תל-אביב: פפירוס. (000334763) (חינוך 155.5  גיל)

*זילברמן, ס' ולוי, ר' (תשנ"ו). תרומות אפשריות של הראייה הארגונית של בית הספר להבנת תופעת האלימות בתוכו. בתוך א' לסט ס' זילברמן (עורכים), סוגיות בפסיכולוגיה של בית-הספר(עמ' 223-249). ירושלים: מאגנס. (002361302)

*יבלון, י"ב (תשס"ג). הגורמים המעכבים והמסייעים בחיפוש עזרה בעקבות אלימות בבית הספר. עבודת מחקר לתואר השלישי, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (עמודים   1-26 - 002361220)

יוסיפון, מ' ושמידע, מ' (2005). לקראת פרדיגמה חינוכית חדשה במערכת החינוך הישראלית בעידן הפוסט-מודרני. תל-אביב: מטח. (001104494) (חינוך E370.1  יוס)

יריב, א' (1996). שיחת משמעת. אבן יהודה: רכס. (000323907) (חינוך E371.5  ירי.)

יריב, א' (1999). שקט בכיתה, בבקשה! מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. אבן יהודה: רכס. (000427675) (חינוך E371.1024  ירי.)

*סמילנסקי, י' (תשמ"ז). שיקול דעת פסיכולוגי בטיפול בבעיות משמעת. בתוך א' לסט (עורך), עבודה פסיכולוגית בבית הספר (עמ' 223-242).ירושלים: מאגנס. (002361303)

*עטיה, מ' ואופלטקה, י' (2007). ניהול המשמעת בבית הספר ובכיתה: הבדלים מגדריים בין מנהלים ומנהלות בבתי ספר יסודיים. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 29, 7-30. (002361227)

פלום, ח' (1995). מתבגרים בישראל: היבטים אישיים, משפחתיים וחברתיים. אבן  יהודה: רכס. (000327512) (חינוך 155.5  מתב)

צינמון, ג' וריץ', י' (2004). עבודה ומשפחה: הכנת מתבגרים לשילוב בין תפקידי החיים. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית הספר בחברה משתנה (עמ' 159-180). תל-אביב: רמות. (000583615)

*קובובי, ד' (תשנ"ב). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידו. תל-אביב: ספרית פועלים. (000140199) (חינוך 371.1  קוב)

ריץ', י' (1996). הכיתה ההטרוגנית: חינוך והוראה. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (000306240) (חינוך E371.395  ריץ')

ריץ, י' ובן-ארי, ר' (1994). שיטות הוראה לכיתה ההטרוגנית. אבן יהודה: רכס. (000237350) (חינוך E371.395  שיט)

*שגיא-שוורץ, א' ג'יני, מ' (2007). מעגלי ביטחון רגשיים-חברתיים בין ילדים למורים במסגרות חינוך. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 67-89). ירושלים: האקדמיה הלאומית למדעים. (001140757)

*שמידע, מ' ורומי, ש' (2007). מהות החינוך הבלתי פורמלי, גישות תאורטיות והגדרות. בתוך ש' רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמ' 11-28). ירושלים: מאגנס.  (1130300)

 

להעשרה, ללמידה עצמית ולהבהרת מושגים בפסיכולוגיה ינוכית רצ"ב הקישור לאתר משרד החינוך:

 

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Shefi/gapim/psychology/