ד"ר איזמן אסתי 79-009-04 הוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים - מחוננים - סמסטר ב'
79-009-04: הוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים מחוננים
ד"ר אסתי איזמן, ד"ר טובה מיכלסקי
סוג הקורס: הרצאה
שנת לימודים:תשע"ג סמסטר: ב' היקף שעות: 1 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט: hl2.biu.ac.il
א. מטרות הקורס:
- הסטודנטים יחשפו להגדרות השונות ביחס למחוננות, למאפייניהם ולצרכיהם היחודיים.
- הסטודנטים יפתחו מודעות לצורך לתת מענה הולם לתלמידים ברוכי כישרון במסגרת הקיימת בכתה ההטרוגנית.
- הסטודנטים ירכשו כלים תיאורטיים ודידקטיים בסיסיים לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון.
- הסטודנטים יתנסו בניתוח חומרי למידה והתאמתם לאוכלוסיות של תלמידים ברוכי כישרון.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים: הרצאות, דיונים וניתוח חומרי למידה.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים
מס' השיעור |
נושא השיעור |
המלצות לקריאה |
1 |
אפיון תלמידים מחוננים ומצטיינים |
|
2 |
הגדרת המחוננות והתמורות שחלו בה לאורך השנים, המודל של Renzulli להגדרת מחוננים |
|
3 |
מאפיינים אישיותיים של מחוננים, מחוננים ומגדר |
|
4 |
ממחוננות לתת-הישגיות: הקשר בין מחוננות לבין מוטיבציה |
|
5 |
מחוננים לקויי למידה
|
|
6 |
מחוננים והבית- יחסי הגומלין בין הילד, ההורים והאחים |
כצנלסון, ע. (2012). אחים לילדים מחוננים. פסיכו-אקטואליה: רבעון הסתדרות הפסיכולוגים בישראל. יולי, עמ' 12-15. |
7 |
מחקר האורך של Terman
|
|
8 |
תהליכים לאיתור מחוננים בארץ ובעולם |
|
9 |
הוראת מחוננים- מאפייני מורי מחוננים ותהליך הכשרתם |
|
10 |
סוגי מסגרות לטיפוח מחוננים |
דויד, ח. (1997). חינוך תלמידים מחוננים - בכיתות מיוחדות או בכיתות רגילות? דפים, 25, 126-149. |
11-12 |
הוראת מחוננים בכתה ההטרוגנית- כיצד? היכרות עם אסטרטגיות להתאמת חומרי למידה לתלמידים ברוכי כישרון |
זיו, א., (1991). תכניות מיוחדות לטיפוח מחוננים. מחוננים. ירושלים: הוצאת כתר, פרק 5, עמ' 157-191. מברך ז. ליברמן ג., (2004). בשם השוויון בשם המצוינות: מגמות, 1, 195-216. |
13 |
מפגש סיכום עם תלמידים מחוננים- צפיה מודרכת |
|
14 |
מפגש סיכום בהשתתפות מחוננים ובני משפחתם |
שימו לב, המפגש יתקיים באחד מימי א' בין השעות 14:00-15:30 לקראת סוף שנה"ל יחד עם הקבוצה המקבילה. תאריך סופי יעודכן בהמשך. |
ג. חובות הקורס:
- א. השתתפות פעילה.
- ב. מבחן בסוף הקורס.
מרכיבי הציון הסופי:
% 100 מבחן בסיום הקורס.
ד. ביבליוגרפיה:
ביבליוגרפיה חובה:
1. דויד, ח. (1997). חינוך תלמידים מחוננים - בכיתות מיוחדות או בכיתות רגילות? דפים, 25, 126-149. (002355667)
2. כצנלסון, ע. (2012). אחים לילדים מחוננים. פסיכואקטואליה- רבעון הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, יולי, 12-15. (002355489)
3. מברך, ז. ליברמן, ג. (2004). בשם השוויון בשם המצוינות: האם קידום המצוינות פוגע בשוויון החינוך? השתמעויות לקביעת מדיניות חינוכית. מגמות, מג(1), 195-216. (000580924)
4. שני, ע. (2009). אינדיקטורים הנוגעים לאוכלוסיית התלמידים המחוננים במערכת החינוך. נדלה מ- http://www.academy.ac.il/data/projects/34/gifted-heb.pdf (2361256)
ביבליוגרפיה רשות:
5. זורמן, ר. (1998). השגים מדעיים בקרב בנות מחוננות בישראל. בתוך ר. זורמן ונ. קרונגולד (עורכות), טיפוח בנות מחוננות בתחומי המדעים. ירושלים: מכון סאלד. (000384035) (חינוך E371.95 טפו.)
6. פורת, נ. (2000). דרכים לטיפוח יצירתיות. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 15, 32-49. (חינוך, מדף כ"ע)
7. פרידלנדר, א. (2007). שלושה היבטים בעבודה עם מורים של תלמידים מתקדמים. בתוך ה. גל (עורכת), מקצה אל קצה - הוראת מתמטיקה לתלמידי הקצוות: ספר הכינוס השנתי ה-5 למורי מורים למתמטיקה בחינוך היסודי. ירושלים: המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. (אין בבר אילן)
8. זיו, א. (1991). מחוננים. ירושלים: כתר. (000135799) (חינוך 371.95 זיו)
9. נבו, ב. (1997). אינטליגנציה אנושית. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (פרק 9). (000356084) (חינוך 153.9 נבו.)
10. Campbell, J. R., & Feng, A. X. (2011). Comparing adult productivity of American mathematics, chemistry, and physics olympians with Terman's longitudinal study. Roeper Review, 33(1), 18-25. (2361261)
11. Elijah, K. (2011). Meeting the guidance and counseling needs of gifted students in school settings. Journal of School Counseling, 9(14). Retrieved from http://jsc.montana.edu/articles/v9n14.pdf (2361268)
12. Reed, C. (2004). Mathematically gifted in the heterogeneously grouped mathematics classroom: What is a teacher to do? The Journal of Secondary Gifted Education, 15(3), 89-95. (002355527)
13. Renzulli, J. S. (2002). Expanding the conception of giftedness to include co-cognitive traits and to promote social capital. Phi Delta Kappan, 84(1), 33-58. (002355529)
14. Taber, K. S. (2010). Challenging gifted learners: General principles for science educators and exemplification in the context of teaching chemistry. Science Education International, 21(1), 5-30. (2361269)