ד"ר איזמן אסתי 79-009-04 הוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים - מחוננים - סמסטר ב'

 

79-009-04: הוראה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים  מחוננים

ד"ר אסתי איזמן, ד"ר טובה מיכלסקי

 

סוג הקורס: הרצאה

שנת לימודים:תשע"ג                      סמסטר:    ב'            היקף שעות:  1 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:  hl2.biu.ac.il          

 

 

א. מטרות הקורס:

  • הסטודנטים יחשפו להגדרות השונות ביחס למחוננות, למאפייניהם ולצרכיהם היחודיים.
  • הסטודנטים יפתחו מודעות לצורך לתת מענה הולם לתלמידים ברוכי כישרון במסגרת הקיימת בכתה ההטרוגנית.
  • הסטודנטים ירכשו כלים תיאורטיים ודידקטיים בסיסיים לטיפוח תלמידים ברוכי כישרון.
  • הסטודנטים יתנסו בניתוח חומרי למידה והתאמתם לאוכלוסיות של תלמידים ברוכי כישרון.

 

ב. תוכן הקורס:

    מהלך השיעורים: הרצאות, דיונים וניתוח חומרי למידה.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים

מס' השיעור

נושא השיעור

המלצות לקריאה

1

אפיון תלמידים מחוננים ומצטיינים

 

2

הגדרת המחוננות והתמורות שחלו בה לאורך השנים,

המודל של Renzulli להגדרת מחוננים

 

3

מאפיינים אישיותיים של מחוננים, מחוננים ומגדר

 

4

ממחוננות לתת-הישגיות: הקשר בין מחוננות לבין מוטיבציה

 

5

מחוננים לקויי למידה

 

 

6

מחוננים והבית- יחסי הגומלין בין הילד, ההורים והאחים

כצנלסון, ע. (2012). אחים לילדים מחוננים. פסיכו-אקטואליה: רבעון הסתדרות הפסיכולוגים בישראל. יולי, עמ' 12-15.

7

מחקר האורך של Terman

 

 

8

תהליכים לאיתור מחוננים בארץ ובעולם

 

9

הוראת מחוננים- מאפייני מורי מחוננים ותהליך הכשרתם

 

10

סוגי מסגרות לטיפוח מחוננים

דויד, ח. (1997). חינוך תלמידים מחוננים - בכיתות מיוחדות או בכיתות רגילות? דפים, 25, 126-149.

11-12

הוראת מחוננים בכתה ההטרוגנית- כיצד? היכרות עם אסטרטגיות להתאמת חומרי למידה לתלמידים ברוכי כישרון

זיו, א., (1991). תכניות מיוחדות לטיפוח מחוננים. מחוננים. ירושלים: הוצאת כתר, פרק 5, עמ' 157-191.

מברך ז. ליברמן ג., (2004). בשם השוויון בשם המצוינות: מגמות, 1, 195-216.

13

מפגש סיכום עם תלמידים מחוננים- צפיה מודרכת

 

14

מפגש סיכום בהשתתפות מחוננים ובני משפחתם

שימו לב, המפגש יתקיים באחד מימי א' בין השעות 14:00-15:30 לקראת סוף שנה"ל יחד עם הקבוצה המקבילה. תאריך סופי יעודכן בהמשך.

 

 

ג. חובות הקורס:

 

  • א. השתתפות פעילה.
  • ב. מבחן בסוף הקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי:

% 100  מבחן בסיום הקורס.

 

ד. ביבליוגרפיה:

    

ביבליוגרפיה חובה:

1. דויד, ח. (1997). חינוך תלמידים מחוננים - בכיתות מיוחדות או בכיתות רגילות? דפים, 25, 126-149. (002355667)

2. כצנלסון, ע. (2012). אחים לילדים מחוננים. פסיכואקטואליה- רבעון הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, יולי, 12-15. (002355489)

3. מברך, ז. ליברמן, ג. (2004). בשם השוויון בשם המצוינות: האם קידום המצוינות פוגע בשוויון החינוך? השתמעויות לקביעת מדיניות חינוכית. מגמות, מג(1), 195-216. (000580924)

4. שני, ע. (2009). אינדיקטורים הנוגעים לאוכלוסיית התלמידים המחוננים במערכת החינוך. נדלה מ- http://www.academy.ac.il/data/projects/34/gifted-heb.pdf (2361256)

ביבליוגרפיה רשות:

5. זורמן, ר. (1998). השגים מדעיים בקרב בנות מחוננות בישראל. בתוך ר. זורמן ונ. קרונגולד (עורכות), טיפוח בנות מחוננות בתחומי המדעים. ירושלים: מכון סאלד. (000384035) (חינוך E371.95 טפו.)

6. פורת, נ. (2000). דרכים לטיפוח יצירתיות. הלכה למעשה בתכנון לימודים, 15, 32-49. (חינוך, מדף כ"ע)

7. פרידלנדר, א. (2007). שלושה היבטים בעבודה עם מורים של תלמידים מתקדמים. בתוך ה. גל (עורכת), מקצה אל קצה - הוראת מתמטיקה לתלמידי הקצוות: ספר הכינוס השנתי ה-5 למורי מורים למתמטיקה בחינוך היסודי. ירושלים: המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. (אין בבר אילן)

8. זיו, א. (1991). מחוננים. ירושלים: כתר. (000135799) (חינוך 371.95 זיו)

9. נבו, ב. (1997). אינטליגנציה אנושית. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (פרק 9). (000356084) (חינוך 153.9 נבו.)

10. Campbell, J. R., & Feng, A. X. (2011). Comparing adult productivity of American mathematics, chemistry, and physics olympians with Terman's longitudinal study. Roeper Review, 33(1), 18-25. (2361261)

11. Elijah, K. (2011). Meeting the guidance and counseling needs of gifted students in school settings. Journal of School Counseling, 9(14). Retrieved from http://jsc.montana.edu/articles/v9n14.pdf (2361268)

12. Reed, C. (2004). Mathematically gifted in the heterogeneously grouped mathematics classroom: What is a teacher to do? The Journal of Secondary Gifted Education, 15(3), 89-95. (002355527)

13. Renzulli, J. S. (2002). Expanding the conception of giftedness to include co-cognitive traits and to promote social capital. Phi Delta Kappan, 84(1), 33-58. (002355529)

14. Taber, K. S. (2010). Challenging gifted learners: General principles for science educators and exemplification in the context of teaching chemistry. Science Education International, 21(1), 5-30. (2361269)