ד"ר אורנן אתי 79-110-06 תורת ההוראה

 

                                                         

 

תורת ההוראה 79-110-06

סוג הקורס: סדנה

המרצה: ד"ר אתי אורנן

 

שנת לימודים: תשע"ג                     סמסטר: ב                           היקף שעות: 2 ש"ש

 

 

 

•א.    מטרות הקורס:

 

  • הכרת מושגי יסוד בחינוך ובהוראה.
  • הכרת שיטות לטיפוח אקלים כיתה לימודי וחינוכי.
  • הצגת הפרופסיה כערך, זכות ושליחות.
  • טיפוח מודעות לחינוך לערכים.
  • הכרת מבנה מערכת החינוך במדינת ישראל ומטרותיה.

 

ב. תוכן הקורס:

 

    מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון,שיעורי עמיתים.

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

שעות

נושא

ביבליוגרפיה

2

מטרות החינוך וההוראה (מושגי יסוד בחינוך ובהוראה תפיסות ההוראה)

הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. 2002. פרק אחד על פי בחירה. ( 000534607) (חינוך  E375.006 ערכ)

 

האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. (000113436) (חינוך  375 אונ) 

יחידה 1: קביעת מטרות בתכנית הלימודים. חובה

יחידה 2: מיון מטרות.

2

תפקיד המורה. מי המורה הטוב ?

קובובי, ד' (1977). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידיו. תל אביב:ספריית פועלים. (000140199) (חינוך 371.1  קוב.)

בן יהודה, ש' ולסט, א' (2007). פרופיל פסיכו-חינוכי של מורות המצליחות בשילוב חברתי של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתותיהן.  דפים, 44, 207-180. (001157353)

 

חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכתה. תל-אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (פרק ד' - 001179020).  חובה

 

כץ, פ' וזילברשטיין, מ' (2002). אירועי הדרכה ואירועי הוראה, פדגוגיה של ספרות מקרים בהכשרת מורים. תל-אביב: מופ"ת. פרק אחד על פי בחירה. ( 000524183) (חינוך  370.711 כץ)

ח"כ קארין  אלחלל והמורה שלה בכיתה ג 8 בפברואר 2013

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4342715,00.html

 

6

התלמיד : שונות בין לומדים. הכיתה ההטרוגנית. סגנונות למידה. ליקויי למידה. דמות הבוגר הרצוי.

ריץ', י' ובן-ארי, ר' (עורכים) (1994). שיטות הוראה לכתה הטרוגנית. אבן יהודה: רכס.  ( 000237350) (חינוך  E371.395 שיט)

 

גרדנר, ה' (1996). אינטליגנציות מרובות: התיאוריה הלכה למעשה. ירושלים: מכון ברנקו וייס. (עמ' 12-36 - 2361304)

 

קניאל, ש' (2009). חינוך לחשיבה. אאוריקה, 27. נדלה מהכתובת  http://www.matar.ac.il/eureka/newspaper27/docs/05.pdf

(001176706)

 

הרפז, י' (1997). לקראת בית-ספר חושב. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן(עמ' 76-85). תל-אביב: רמות. חובה ( 001178641)

 

4

אקלים כיתה. הכיתה כיחידה חברתית. ניהול כיתה. בעיות משמעת.

יריב, א' (1999). שקט בכיתה, בבקשה! מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. אבן יהודה: רכס. פרק אחד לבחירה. ( 000427675) (חינוך  E371.1024  ירי.)

שמעוני, ש', סגל, ש' ושרוני, ו' (תשנ"ו). משמעת בכיתה - היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל אביב: מכון מופ"ת. (חובה: משמעת בבית הספר מן ההיבט המערכתי חברתי, עמ' 42-65; משמעת בבית הספר על פי גישות המתמקדות ביחיד, עמ' 11-33; הגורמים לבעיות משמעת בכיתה, עמ' 69-80. (000308584) (מכון פדגוגי E371.5  שמע.) (יש גם גישה אלקטרונית 001211582)

2

חוק חינוך מלכתי. מטרותיו 1953-2000

תכניות לימודים, הלכה ומעשה.

לם, צ' (1973). ההגיונות הסותרים בהוראה. תל אביב: ספריית פועלים. (חובה: חלק א - הגיונו של בית הספר והגיונותיה של ההוראה   -  000227939)

 

האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. יחידה 1: קביעת מטרות בתכנית הלימודים. (000113436) (חינוך  375 אונ)

 

4

שיטות הוראה-למידה. אסטרטגיות הוראה-למידה.

 

 

 

כהן, א' (1995). שיטות הוראה מפעילות: מדריך ידידותי למורה. קריית ביאליק: אח. פרק אחד לבחירה. ( 000294384) (חינוך  371.3 כהן.)

 

האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. יחידה 8: אסטרטגיות הוראה.   חובה (000113436) (חינוך  375 אונ)

 

 

6

 

יישום שיטות הוראה ולמידה: מערך השיעור. מבנה : פתיחה - גוף - סיכום. סוגי פתיחות שונות. שאילת שאלות ברמות שונות, בדיסציפלינות שונות, בתחומים שונים (הפן הקוגניטיבי, הריגושי והערכי). הטקסונומיות של בלום ושל קרתוול.

לוי, א' ומרום, מ' (2002). הטקסונומיה האפקטיבית ותרומתה לקידום חינוך לערכים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 315-334). תל-אביב: רמות. חובה (000567862)

 

פסטרנק, ר' (עורכת) (1994).  עקרונות מנחים ומשימות לעבודה מעשית בהוראה במסלול לבית הספר העל יסודי. תל-אביב: מכללת לוינסקי. (פרק ד' עמ' 139-119 -  002361215,  פרק ה' עמ' 157-143 -  002361214).

 

 

האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. יחידה 2: מיון מטרות, עמ' 1-34. (000113436) (חינוך  375 אונ)

 

2

שיעורי בית. סוגי שיעורי הבית. סוגי המטלות. אופן בדיקת שיעורי הבית. אסטרטגיות בדיקת שיעורי הבית.

בן-צבי דני, מודלים חלופיים לשיעורי בית: חלק משינוי פני הלמידה וההוראה, 2009 (מצגת : http://portal.macam.ac.il/DbImage.aspx?image=file&id=2291)

 

יריב,  א' (2008). מי צריך שיעורי בית?  הד החינוך, פב(6), 100-103. (001178632 ) חובה

 

 

 

 

 

 

 

 

•ב.     חובות הקורס :

השתתפות פעילה ב- 80% של המפגשים.

•ג.      מרכיבי הציון הסופי בקורס:

 הגשת תלקיט-100%. (פירוט מלא יינתן בקורס)