ד"ר אורנן אתי 79-110-06 תורת ההוראה
תורת ההוראה 79-110-06
סוג הקורס: סדנה
המרצה: ד"ר אתי אורנן
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: ב היקף שעות: 2 ש"ש
•א. מטרות הקורס:
- הכרת מושגי יסוד בחינוך ובהוראה.
- הכרת שיטות לטיפוח אקלים כיתה לימודי וחינוכי.
- הצגת הפרופסיה כערך, זכות ושליחות.
- טיפוח מודעות לחינוך לערכים.
- הכרת מבנה מערכת החינוך במדינת ישראל ומטרותיה.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים: הרצאות, עבודה בקבוצות, דיון,שיעורי עמיתים.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
שעות |
נושא |
ביבליוגרפיה |
2 |
מטרות החינוך וההוראה (מושגי יסוד בחינוך ובהוראה תפיסות ההוראה) |
הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל. אבן יהודה: רכס. 2002. פרק אחד על פי בחירה. ( 000534607) (חינוך E375.006 ערכ)
האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. (000113436) (חינוך 375 אונ) יחידה 1: קביעת מטרות בתכנית הלימודים. חובה יחידה 2: מיון מטרות. |
2 |
תפקיד המורה. מי המורה הטוב ? |
קובובי, ד' (1977). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידיו. תל אביב:ספריית פועלים. (000140199) (חינוך 371.1 קוב.) בן יהודה, ש' ולסט, א' (2007). פרופיל פסיכו-חינוכי של מורות המצליחות בשילוב חברתי של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתותיהן. דפים, 44, 207-180. (001157353)
חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכתה. תל-אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (פרק ד' - 001179020). חובה
כץ, פ' וזילברשטיין, מ' (2002). אירועי הדרכה ואירועי הוראה, פדגוגיה של ספרות מקרים בהכשרת מורים. תל-אביב: מופ"ת. פרק אחד על פי בחירה. ( 000524183) (חינוך 370.711 כץ) ח"כ קארין אלחלל והמורה שלה בכיתה ג 8 בפברואר 2013 http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4342715,00.html
|
6 |
התלמיד : שונות בין לומדים. הכיתה ההטרוגנית. סגנונות למידה. ליקויי למידה. דמות הבוגר הרצוי. |
ריץ', י' ובן-ארי, ר' (עורכים) (1994). שיטות הוראה לכתה הטרוגנית. אבן יהודה: רכס. ( 000237350) (חינוך E371.395 שיט)
גרדנר, ה' (1996). אינטליגנציות מרובות: התיאוריה הלכה למעשה. ירושלים: מכון ברנקו וייס. (עמ' 12-36 - 2361304)
קניאל, ש' (2009). חינוך לחשיבה. אאוריקה, 27. נדלה מהכתובת http://www.matar.ac.il/eureka/newspaper27/docs/05.pdf (001176706)
הרפז, י' (1997). לקראת בית-ספר חושב. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן(עמ' 76-85). תל-אביב: רמות. חובה ( 001178641)
|
4 |
אקלים כיתה. הכיתה כיחידה חברתית. ניהול כיתה. בעיות משמעת. |
יריב, א' (1999). שקט בכיתה, בבקשה! מדריך לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. אבן יהודה: רכס. פרק אחד לבחירה. ( 000427675) (חינוך E371.1024 ירי.) שמעוני, ש', סגל, ש' ושרוני, ו' (תשנ"ו). משמעת בכיתה - היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל אביב: מכון מופ"ת. (חובה: משמעת בבית הספר מן ההיבט המערכתי חברתי, עמ' 42-65; משמעת בבית הספר על פי גישות המתמקדות ביחיד, עמ' 11-33; הגורמים לבעיות משמעת בכיתה, עמ' 69-80. (000308584) (מכון פדגוגי E371.5 שמע.) (יש גם גישה אלקטרונית 001211582) |
2 |
חוק חינוך מלכתי. מטרותיו 1953-2000 תכניות לימודים, הלכה ומעשה. |
לם, צ' (1973). ההגיונות הסותרים בהוראה. תל אביב: ספריית פועלים. (חובה: חלק א - הגיונו של בית הספר והגיונותיה של ההוראה - 000227939)
האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. יחידה 1: קביעת מטרות בתכנית הלימודים. (000113436) (חינוך 375 אונ)
|
4 |
שיטות הוראה-למידה. אסטרטגיות הוראה-למידה.
|
כהן, א' (1995). שיטות הוראה מפעילות: מדריך ידידותי למורה. קריית ביאליק: אח. פרק אחד לבחירה. ( 000294384) (חינוך 371.3 כהן.)
האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. יחידה 8: אסטרטגיות הוראה. חובה (000113436) (חינוך 375 אונ)
|
6
|
יישום שיטות הוראה ולמידה: מערך השיעור. מבנה : פתיחה - גוף - סיכום. סוגי פתיחות שונות. שאילת שאלות ברמות שונות, בדיסציפלינות שונות, בתחומים שונים (הפן הקוגניטיבי, הריגושי והערכי). הטקסונומיות של בלום ושל קרתוול. |
לוי, א' ומרום, מ' (2002). הטקסונומיה האפקטיבית ותרומתה לקידום חינוך לערכים. בתוך נ' מסלובטי וי' עירם (עורכים), חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים (עמ' 315-334). תל-אביב: רמות. חובה (000567862)
פסטרנק, ר' (עורכת) (1994). עקרונות מנחים ומשימות לעבודה מעשית בהוראה במסלול לבית הספר העל יסודי. תל-אביב: מכללת לוינסקי. (פרק ד' עמ' 139-119 - 002361215, פרק ה' עמ' 157-143 - 002361214).
האוניברסיטה הפתוחה (תשל"ח). תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים. תל-אביב: המחבר. יחידה 2: מיון מטרות, עמ' 1-34. (000113436) (חינוך 375 אונ)
|
2 |
שיעורי בית. סוגי שיעורי הבית. סוגי המטלות. אופן בדיקת שיעורי הבית. אסטרטגיות בדיקת שיעורי הבית. |
בן-צבי דני, מודלים חלופיים לשיעורי בית: חלק משינוי פני הלמידה וההוראה, 2009 (מצגת : http://portal.macam.ac.il/DbImage.aspx?image=file&id=2291)
יריב, א' (2008). מי צריך שיעורי בית? הד החינוך, פב(6), 100-103. (001178632 ) חובה
|
•ב. חובות הקורס :
השתתפות פעילה ב- 80% של המפגשים.
•ג. מרכיבי הציון הסופי בקורס:
הגשת תלקיט-100%. (פירוט מלא יינתן בקורס)