ד"ר אלטמן כרמית 77-743-01 מבנה המוח ולקויות למידה
שם ומספר הקורס:
מבנה המוח ולקויות למידה 77-743-01
סוג הקורס: שיעור
מרצה: ד"ר כרמית אלטמן
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: ב' היקף שעות: 2 ש"ש
מטרות הקורס:
הקורס מתמקד בהיבטים קליניים ומעשיים חדשניים של תיאוריות ואמצעי טיפול נוירו-התפתחותיים בלקויות למידה.
תוכן הקורס:
בקורס יחשפו הסטודנטים למחקרים בתחום מדעי המוח ולקויות למידה וילמדו כיצד הטכנולוגיות והמדע תורמים להבנה, אבחון וטיפול מעמיק וטוב יותר באוכלוסיות מיוחדות.
מהלך השיעורים:
ההתייחסות ללקות הלמידה הינה בכל הרמות: החל מהבסיס המוחי וכלה באופן בו היא באה לידי ביטוי בלמידה בפרט ובחיי היום יום בכלל. בנוסף, יוצגו כלים להערכה ואבחון של תהליכים קוגניטיביים אשר בבסיס לקויות הלמידה לצורך ביסוס הידע התיאורטי והפרקטי באשר לתהליכים הללו.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
1 |
מבוא הגדרת לקות למידה |
Kavale et al. (2009) |
2-5 |
מודל נוירו התפתחותי הבסיס הנוירו-אנטומי להבנת לקויות למידה |
מרגלית, טור-כספא (1998) *הניק (2008) אטקינסון, ל', אטקינסון צ', סמית, א', בם, ג', והילגרד, ר', (1994) קרלסון (2002) D'Amato et al. (2005)
|
6-7 |
עיבוד מידע וזיכרון (אישור מאמר) |
אטקינסון (1995) בר-אל, (1996). Nee et al (2008). |
8-9 |
אוטיזם (הצגת מאמר בקבוצה) |
ינקו ומיק (2003) מנור, בנימיני (2004). צחור (2008) שולמן (2002) שקד וירמיה (1998)
|
10-11 |
דיסקלקוליה
|
|
12-13 |
דיסלקציה וטכניקות של הדמייה מוחית |
Nicolson & Fawcett, (2008) |
חובות הקורס:
משקל הצגת מאמר 20% (המאמר יופיע כשבועיים לפני באתר).
משקל העבודה הסופית- 80% מהציון. דרישות מדוייקות יימסרו בתחילת אפריל. יש להגיש את העבודה באימייל ובתא עד 1.7.2013.
ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
אטקינסון, ל', אטקינסון, צ', סמית, א' ובם, ג' (1994). מבוא לפסיכולוגיה (מהדורה עשירית). תל-אביב: לדור. (כרך ראשון, עמ' 43-57 - 1223162).
אטקינסון, ל', אטקינסון, צ', סמית, א', בם, ג' והילגרד, ר' (1995). מבוא לפסיכולוגיה (מהדורה עשירית). תל-אביב: לדור. (כרך שני, הבחנות בנושא הזיכרון - עמ' 299-329 - 1223161).
בר-אל, צ' (1996). פסיכולוגיה חינוכית. אבן יהודה: רכס. (תיאוריית עיבוד מידע - עמ' 51-67 - 1223108).
הניק, א' (2008). מחקרי מוח בחינוך. בתוך פ"ש קליין וי"ב יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (ע"מ 31-37). ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית. (1223086)
ינקו, ד' ומיק, א' (2003). תקשורת תומכת וחלופית אצל אוכלוסיה עם אוטיזם: נקודות המפגש בין פילוסופיה למציאות. ד"ש, 25, 63-74. (1223111)
מנור בנימיני, א' (2004). שיתוף פעולה בין צוותים רב מקצועיים ובין הורים בבתי ספר לחינוך מיוחד. סחי"ש, כרך 19 (2), 35-51. (1222973)
מרגלית, מ' וטור-כספא, ח' (1998) ליקויי למידה: מודל נוירו-התפתחותי רב-ממדי. פסיכולוגיה, ז (1), 64-76. (000567256)
צחור, ד' (2008). עקב בצד אגודל: אוטיזם, גישות טיפוליות. מגזין הרופאים בישראל, 20, 34-41. (1224030)
קרלסון, נ' (2008). פיזיולוגיה של ההתנהגות. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (אלקסיה טהורה, לקראת הבנת הקריאה לקראת הבנת הכתיבה סוגים של דיסלקציה התפתחותית - כרך ב' עמ' 580-593 - 1223683).
שולמן, ק' (2002). כלים ודרכים לאבחון PDD ואוטיזם בגיל הרך מאוד. בתוך ס' לוינגר ופ' קליין (עורכות), הכושר לקשר: הערכה וטיפול בילדים עם בעיות תקשורת - גישות חדשניות (עמ' 9-20). קרית ביאליק: אח. (001139325)
שקד, מ' וירמיה, נ' (1999). תיאוריית ה-mind והתפתחות חברתית. פסיכולוגיה ז (1), 77-92. (000553178)
D'Amato, R. C., Crepeau-Hobson, F., Huang, L. V., & Geil, M. (2005). Ecological neuropsychology: An alternative to the deficit model for conceptualizing and serving students with learning disabilities Neuropsychology Review, 15 (2), 97-103. (001175140)
Kavele, K. A., Spaulding, L. S., & Beam, A. P. (2009). A time to define: Making the specific learning disability definition prescribe specific learning disability. Learning Disability Quarterly, 32 (1), 39-48. (1224028)
Nee, D. E., Berman, M. G., Moore, K. S., & Jonides, J. (2008). Neuroscientific evidence about the distinction between short and long-term memory. Current Directions in Psychological Science, 17 (2), 102-106. (1222941)
ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים מומלצים:
Textbooks
Coren, S., Ward, M. L., & Enns, T. J. (1999). Sensation and perception (5th ed.). Fort Worth: Harcourt. (000454488) (פסיכולוגיה 152.1 COR)
Kandel, R. E., Schwartz, H. J., & Jessell, M. T. (2000). Principles of neural science (4th ed.). New York: McGraw-Hill Medical. (000463996) (מדעי החי 611.8 PRI)
Breznitz, Z. (Ed.) (2006). Fluency in reading: Synchronization of processes. Mahwah: Erlbuam. (001165608) (משאב אלקטרוני)
Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (2008). Dyslexia, learning, and the brain. Cambridge, Mass: MIT. (001163091) (חינוך 616.8553 NIC)
Willems, G., Whitmore, K., & Hart, H. (Eds.) (1999). A neurodevelopmental approach to specific learning disorders. London: Mac Keith. (000406126) (פסיכולוגיה 616.8588 NEU)
Articles
Ansari, D. (2007).Does the parietal cortex distinguish between "10," "Ten," and Ten dots? Neuron, 53, 165-167. (1177054)
Breznitz, Z., & Meyler, A. (2003). Speed of lower-level auditory and visual processing as a basic factor in dyslexia: Electrophysiological evidence. Brain and Language, 85, 166-184. (001177052)
Butterworth, B. (2005). Developmental dyscalculia. In J. I. D. Campbell (Ed.), The handbook of mathematical cognition (pp. 455-468). New York: Psychology Press. (2361207)
Carlson N. R. (2007). Physiology of behavior (9th ed.).Boston: Allyn and Bacon. (pp. 150-167 - 2361209)
Cohen Kadosh, R., Cohen Kadosh, K., Schuhmann, T., Kaas, A., Goebel, R., Henik, A. et al. (2007). Virtual dyscalculia induced by parietal-lobe TMS impairs automatic magnitude processing. Current Biology, 17, 689-693. (2360870)
Hubbard, E. M., Diester, I., Cantlon, J. F., Ansari, D., Van Opstal, F., & Troiani, V. (2008). The evolution of numerical cognition: From number neurons to linguistic quantifiers. Journal of Neuroscience, 28 (46), 11819-11824. (001177055)
Kucian, K., Loenneker, T., Dietrich, T., Dosch, M., Martin, E., and von Aster, M. (2006). Impaired neural networks for approximate calculation in dyscalculic children: a functional MRI study. Behavioral and Brain Functions, 2(31). doi:10.1186/1744-9081-2-31 (2360872)
van Eimeren, L., Niogi, S. N., McCandliss, B. D., Holloway, I. D., & Ansari, D. (2008). White matter microstructures underlying mathematical abilities in children. NeuroReport, 19 (11), 1117-1121. (1222938)
Von Aster, M. G., & Shalev, R. S. (2007). Number development and developmental dyscalculia. Developmental Medicine and Child Neurology, 49, 868-873. (2360873)