גב' לוי שמעון שני 77-729-01 עקרונות בהוראה מתקנת בהיבט אישי ומערכתי
אוניברסיטת בר-אילן בית הספר לחינוך
עקרונות בהוראה מתקנת בהיבט אישי ומערכתי
Remedial teaching principles of personal and systemic espects
מרצה: שני לוי שמעון
סוג הקורס: הרצאה
מס קורס: 77-729-01
קורס סמסטריאלי היקף שעות: 14 (סמסטר ב', שנה ב')
מטרת הקורס: הקניית ידע תיאורטי ויישומי להתערבות אישית וכיתתית בזיקה לעקרונות ההוראה המתקנת ולתחומי הדעת השונים בהיבט מערכתי.
נושאי הקורס:
שיעורים 1-2: עקרונות בהוראה מתקנת ויישומן ברמה אישית ומערכתית: בכיתה הכוללת תלמידים לקויי למידה.
ביבליוגרפיה מומלצת:
לנז, ק' וסקלון, ד' (1998). הוראה נבונה יותר: פיתוח התאמות לימודיות והפחתת מחסומים קוגניטיביים ללמידה של אנשים בעלי לקויות למידה. פרספקטיבה, 26, 71-77. (001218687)
הנסי, נ' (2003). מודל לסטודנטים דיסלקטיים בתיכון: הוראה מתקנת והתאמות בהוראה. פרספקטיבה, 26, 77-83. (001218686)
Vaughn, S., & Fuchs, L. (2003). Redefining learning disabilities as inadequate response to instruction: The promise and the potential problems. Learning Disabilities Research and Practice, 18, 137-146. (001218371)
שיעורים 3-10: שיפור מיומנויות הלמידה בחתך חוצי מקצועות ובזיקה לאפיונים הייחודיים של כל מקצוע והמיומנויות אותן הוא מזמן.
שיעורים 3-4: הגדרת ליבת מקצועות התוכן השונים במערכת והמיומנויות שהם מצריכים
שיעורים 6-5: הגדרת נק' ההשקה בין ליבת המקצוע לבין לקות הלמידה
שיעורים 7-10: מיומנויות חוצות מקצועות: (כל מיומנות תודגם בתחומי דעת שונים)
מיומנות הקריאה והכתיבה בדגש על התחום התחבירי
מיומנות הסיכום
מיומנות ההבנה דרך סכמות למידה
מיומנות כתיבה
ביבליוגרפיה מומלצת:
"לגעת מבעד לשריון": שיח בין עולמו הפנימי למעטפת חייו של תלמיד בעל הפרעת קשב וריכוז. (2009).ירושלים: משרד החינוך, גף הפרסומים. (אין בבר אילן).
שריג, ג' (1994). חכמת הלמידה: שיעורים ברכישת דעת מטקסטים. תל-אביב: מסדה. (000224002) (חינוך 372.41 שרי.)
קניאל, ש' (2006). חינוך לחשיבה: חינוך קוגניטיבי לשליטה על התודעה. תל-אביב: רמות. (001108510) (חינוך 370.152 קני.)
מנסט-וויליאמס, ג (2005). הוראת קריאה מתוכננת ומאוזנת לתלמידים לקויי קריאה בכיתות הגבוהות של בית ספר יסודי ובחטיבת הביניים: מחקר השוואתי של שתי גישות (תרגמה שרה רמון). פרספקטיבה, 39, 34-57. (001218685)
D'Amato, R. C., Hobson, F. C., Huang, L. V., & Geil, M. (2005). Ecological neuropsychological: An alternative to the deficit conceptualizing and serving students with learning disabilities. Neuropsychological Review, 15(2), 97-103. (001175140)
Fletcher, J. M., Francis, D. J., Morris, R. D., & Lyon, G. R. (2005). Evidence based assessment of learning disabilities in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescents Psychology, 34(3), 506-522. (2360263)
Newmann, F., King, B., & Yougs, P. (2000). Professional development that addresses school capacity. American Journal of Education, 108, 259-299. (2360278)
Snowling, M. J., & Stackhouse, J. (2006). Dyslexia speech and reading: A practitioner's handbook (2nd ed.). London: Whrtt. (אין בבר אילן)
שיעורים 11-14: המבחן ככלי אבחוני - ניתוח איכותי של מבחני התלמידים ע"פ קריטריונים מובנים ובניית התערבות אישית וכיתתית בהתאם לממצאים.
לוי שמעון, ש' (2011). "ממבחן לאבחון" - המבחן ככלי איתור והתערבות בידי המורה. הד החינוך, 85(6), 58-60. (2360119)
DeShazo-Barry, T., Lyman, R. D., & Klinger, L. G. (2002). Academic underachievement and attention-deficit/ hyperactivity disorder: The negative impact of symptom severity on school performance. Journal of School Psychology, 40(3), 259-283. (002359683)
מטלות הקורס:
בניית תוכנית התערבות אישית ומערכתית - בחירת מיומנות והדגמת שימושה בהוראה אישית וכיתתית בשלושה מקצועות שונים תוך התייחסות לכל העקרונות שנלמדו.
מבחן מסכם