גב' לוי שמעון שני 77-729-01 עקרונות בהוראה מתקנת בהיבט אישי ומערכתי

 

 

 

 

 

 
אוניברסיטת בר-אילן                                                                              בית הספר לחינוך

עקרונות בהוראה מתקנת בהיבט אישי ומערכתי

Remedial teaching principles of personal and systemic espects

מרצה: שני לוי שמעון

 

סוג הקורס: הרצאה

מס קורס: 77-729-01

 

                                    קורס סמסטריאלי  היקף שעות: 14 (סמסטר ב', שנה ב')             

 

 

מטרת הקורס: הקניית ידע תיאורטי ויישומי להתערבות אישית וכיתתית בזיקה לעקרונות ההוראה המתקנת ולתחומי הדעת השונים בהיבט מערכתי.

 

נושאי הקורס:

שיעורים 1-2: עקרונות בהוראה מתקנת ויישומן ברמה אישית ומערכתית: בכיתה הכוללת תלמידים לקויי למידה.

 

ביבליוגרפיה מומלצת:

לנז, ק' וסקלון, ד' (1998). הוראה נבונה יותר: פיתוח התאמות לימודיות והפחתת מחסומים קוגניטיביים ללמידה של אנשים בעלי לקויות למידה. פרספקטיבה, 26, 71-77. (001218687)

הנסי, נ' (2003). מודל לסטודנטים דיסלקטיים בתיכון: הוראה מתקנת והתאמות בהוראה. פרספקטיבה, 26, 77-83. (001218686)

Vaughn, S., & Fuchs, L. (2003). Redefining learning disabilities as inadequate response to instruction: The promise and the potential problems. Learning Disabilities Research and Practice, 18, 137-146. (001218371)   

 

שיעורים 3-10: שיפור מיומנויות הלמידה בחתך חוצי מקצועות ובזיקה לאפיונים הייחודיים של כל מקצוע והמיומנויות אותן הוא מזמן.

 

 שיעורים 3-4: הגדרת ליבת מקצועות התוכן השונים במערכת והמיומנויות שהם מצריכים

 שיעורים 6-5: הגדרת נק' ההשקה בין ליבת המקצוע לבין לקות הלמידה

 שיעורים 7-10: מיומנויות חוצות מקצועות: (כל מיומנות תודגם בתחומי דעת שונים)

 מיומנות הקריאה והכתיבה בדגש על התחום התחבירי

 מיומנות הסיכום

 מיומנות ההבנה דרך סכמות למידה

 מיומנות כתיבה

 

ביבליוגרפיה מומלצת:

"לגעת מבעד לשריון": שיח בין עולמו הפנימי למעטפת חייו של תלמיד בעל הפרעת קשב וריכוז. (2009).ירושלים: משרד החינוך, גף הפרסומים. (אין בבר אילן).

שריג, ג' (1994). חכמת הלמידה: שיעורים ברכישת דעת מטקסטים. תל-אביב: מסדה. (000224002) (חינוך 372.41  שרי.)

קניאל, ש' (2006). חינוך לחשיבה: חינוך קוגניטיבי לשליטה על התודעה. תל-אביב: רמות. (001108510) (חינוך 370.152 קני.)

מנסט-וויליאמס, ג (2005). הוראת קריאה מתוכננת ומאוזנת לתלמידים לקויי קריאה בכיתות הגבוהות של בית ספר יסודי ובחטיבת הביניים: מחקר השוואתי של שתי גישות (תרגמה שרה רמון). פרספקטיבה, 39, 34-57. (001218685)

D'Amato, R. C., Hobson, F. C., Huang, L. V., & Geil, M. (2005). Ecological neuropsychological: An alternative to the deficit conceptualizing and serving students with learning disabilities. Neuropsychological Review, 15(2), 97-103. (001175140)

Fletcher, J. M., Francis, D. J., Morris, R. D., & Lyon, G. R. (2005). Evidence based assessment of learning disabilities in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescents Psychology, 34(3), 506-522. (2360263)

Newmann, F., King, B., & Yougs, P. (2000). Professional development that addresses school capacity. American Journal of Education, 108, 259-299. (2360278)

Snowling, M. J., & Stackhouse, J. (2006). Dyslexia speech and reading: A practitioner's handbook (2nd ed.). London: Whrtt. (אין בבר אילן)

 

שיעורים 11-14: המבחן ככלי אבחוני - ניתוח איכותי של מבחני התלמידים ע"פ קריטריונים מובנים ובניית התערבות אישית וכיתתית בהתאם לממצאים.

 

לוי שמעון, ש' (2011). "ממבחן לאבחון" - המבחן ככלי איתור והתערבות בידי המורה. הד החינוך, 85(6), 58-60. (2360119)

DeShazo-Barry, T., Lyman, R. D., & Klinger, L. G. (2002). Academic underachievement and attention-deficit/ hyperactivity disorder: The negative impact of symptom severity on school performance. Journal of School Psychology, 40(3), 259-283. (002359683)

 

 

מטלות הקורס:

 בניית תוכנית התערבות אישית ומערכתית - בחירת מיומנות והדגמת שימושה בהוראה אישית וכיתתית בשלושה מקצועות שונים תוך התייחסות לכל העקרונות שנלמדו.

 מבחן מסכם