ד"ר אילוז שירה 79-006-01 אינטליגנציה רגשית

 

                                                            אינטליגנציה רגשית 79-006-01

ד"ר שירה אילוז shira.eluz@biu.ac.il

סוג הקורס: הרצאה

שנת לימודים:      תשע"ג                סמסטר:    ב            היקף שעות:  1 ש"ש

 

  • א. מטרות הקורס:
  • 1. להכיר את מרכיבי האינטליגנציה הרגשית.
  • 2. הכרת דרכים לטיפוח אינטליגנציה רגשית.
  • 3. להכיר כיצד מתמודדת מערכת החינוך עם אינטליגנציה רגשית של
    תלמידים.

 

 

 

  • ב. תוכן הקורס:

מי מנהל את חיינו אנחנו או הרגשות שלנו? מהו אותו שילוב מיוחד בין המודעות, השכל וההתנהלות בחיינו? כיצד ניתן לפתח אינטליגנציה רגשית? פיתוח מודעות עצמית, חיזוק הזהות והדימוי העצמי, הכרה במורכבותה של האישיות (בניגוד לתפיסות סטריאוטיפיות), מודל לשיפור ולפיתוח עצמי, שינוי כמנוף לגדילה. עבודה מודעת עם דפוסים מגבילים ותבניות התנהגות מעכבות. כיצד מתמודדת מערכת החינוך עם אינטליגנציה רגשית של תלמידים? תכניות לימודיות ותכניות חינוכיות, סיכומי המחקר בנושא זה.

 

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

הערות

1-2

אינטליגנציה: הגדרות, התפתחות המושג

מלווה בהתנסויות בכיתה

2

סקירה ספרותית על אינטליגנציה רגשית

3-5

על רגשות-מהם? כיצד הם פועלים? מהי השפעתם על החשיבה?

6-10

פיתוח כישורים הנכללים באינטליגנציה רגשית

11-13

טיפוח אינטליגנציה רגשית במערכת החינוך

 

 

ג. חובות הקורס:

  • 1. השתתפות פעילה.
  • 2. קריאת הרשימה הביבליוגרפית

 

 

 מרכיבי הציון הסופי: % 100  בחינה בסיום הקורס

 

  • ג. ביבליוגרפיה:

קריאת חובה

‫ברירלי, מ' (2006). אינטליגנציה רגשית בכיתה: אסטרטגיות למידה יצירתיות לגילאי 18-11. קריית ביאליק: אח. (001112166) (חינוך 370.153  ברי)

שלושה מאמרים מתוך הספר של ברירלי

הופר, א' (2006). אינטליגנציה רגשית ומבנה הלמידה. בתוך מ' ברירלי (עורך), אינטליגנציה רגשית בכיתה: אסטרטגיות למידה יצירתיות לגילאי 18-11. קריית ביאליק: אח. (2366583)

לומברדי, ו' (2006). ביקורת עצמית הרגלים, גישות, אמונות ורגשות ביחס להצלחה. בתוך מ' ברירלי (עורך), אינטליגנציה רגשית בכיתה: אסטרטגיות למידה יצירתיות לגילאי 18-11. קריית ביאליק: אח. (2366585)

תורבר, מ' (2006). רגשות ולמידה. בתוך מ' ברירלי (עורך), אינטליגנציה רגשית בכיתה: אסטרטגיות למידה יצירתיות לגילאי 18-11. קריית ביאליק: אח. (2366584)

גרדנר, ה' (1996). אינטליגנציות מרובות: התיאוריה הלכה למעשה. ירושלים: מכון ברנקו וייס. (000316121) (חינוך 153.9  גרד)

זיידנר, מ', מאתיוס, ג' ורוברטס, ר"ד (2012). אינטליגנציה רגשית: מתאוריה למעשה. עפולה: המכללה האקדמית עמק יזרעאל. (אינטליגנציה רגשית בבית הספר, עמ' 269-298 - 2359678).

טל, ק' (2005). אינטליגנציה רגשית, תיאוריה ויישום. תל אביב: מופ"ת. (חלק שני, פרק ה', עמ' 111-154, בתוך 002358108)

Corcoran, R. P., & Tormey, R. (2012). How emotionally intelligent are pre-service teachers? Teaching and Teacher Education, 28, 750-759. (2366469)

קריאת רשות

גולמן, ד' (1997).  אינטליגנציה רגשית. תל-אביב: מטר. (000351749) (חינוך 152.4  גול.)

זיידנר, מ' מאתיוס, ג' ורוברטס, ר"ד (2012). אינטליגנציה רגשית: מתאוריה למעשה. עפולה: המכללה האקדמית עמק יזרעאל. (001233020) (מידענות 152.4  זיד)

שפירו, ל"א (1999).  אינטליגנציה רגשית לילדים: מדריך להורים איך לגדל ילד עם אינטליגנציה גבוהה. תל אביב: לדורי. (000415581) (מכון פדגוגי - באיתור)

 

Petrides, K. V., & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: A psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15, 425-448. (2358271)

Zins, J. E., Payton, J. W., Weissberg, R. P., & O'brien, M. U. (2007). Social and emotional learning for successful school performance. In G. Matthews, M. Zeidner & R. D. Roberts (Eds.), The science of emotional intelligence: Knowns and unknowns (pp. 376-395). New York: Oxford University Press. (אין בבר אילן)