ד"ר איזמן אסתי 77-489-01 כלים מתקדמים בחינוך המיוחד

 

                                           

 

 

כלים מתקדמים בחינוך המיוחד: 77-489-01

 ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך

 

סוג הקורס: תרגיל

שנת לימודים: תשע"ג                     סמסטר: ב'                            היקף שעות: 1

 אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il                          

 

א. מטרות הקורס:

1. הסטודנט ירכוש ידע מתודי אודות כלים בדידקטיקה הקיימים לעזרת המורה בחינוך המיוחד, תוך התמקדות בכלים לפיתוח מכוונות עצמית ובכלים להערכה חלופית.

2. הסטודנט יפתח יכולת ליישם את הידע התיאורטי שנצבר, במצבי למידה מגוונים המותאמים לחינוך המיוחד.

3. הסטודנטים יעלו נושאים לדיון מתוך ההתנסות בעבודה מעשית ויקבלו משוב מן המרצה ומן הסטודנטים בכתה.

 

ב. תוכן הקורס:

 

מהלך השיעורים:

הרצאות בליווי מצגות, תרגול התכנים הנלמדים בכתה, דיון בנושאים העולים מתוך ההתנסות בהכשרה המעשית.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה מומלצת

1

מעגל השותפות תל"א/תח"י - תל"כ/תל"גן

התמקדות בבניית תל"כ/תל"גן

 

2

פיתוח מכוונות עצמית בלמידה באמצעות

תת"ח- תקשורת תומכת וחליפית

 

3-4

פיתוח מכוונות עצמית בלמידה באמצעות

שימוש בכרטיסיות ניווט + התנסות

בירנבוים, מ' (2004).

5

הערכה חלופית בחינוך המיוחד: מבוא

 

 

6-7

הערכה חלופית: שילוב המשחק החינוכי בתהליכי הוראה-למידה-הערכה

תובל, ח' (2003)

Vygotsky, L., S. (1933, 2002).

8

פיתוח מכוונות עצמית באמצעות משחק- התמקדות בבקרה עצמית

Singer, J. L. (2006).

9

שילוב עקרונות הלמידה המתווכת במשחקים דידקטיים בחינוך המיוחד- התנסות ותרגול

Isman, E. B., & Tzuriel, D. (2008)

10-12

ההערכה החלופית בחינוך המיוחד: התמקדות בתלקיט, מחוונים ורפלקציה

גלובמן, ר' (2005).

13

הצגת עבודות הסיכום ועריכת משוב עמיתים

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

דרישות קדם:

77-400: מבוא לילד המיוחד

77-408: דידקטיקה כללתי

77-409: דידקטיקה בכתה ההטרוגנית

77-414: עבודה מעשית שלב א'

77-457: כלים בסיסיים בחינוך המיוחד

77-453: עבודה מעשית שלב ב' (צמוד)

 

חובות / דרישות / מטלות:

נוכחות והשתתפות פעילה

הגשת תרגיל מסכם

 

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):

תרגיל מסכם- 100%

נוכחות והשתתפות עשויות להעלות או להוריד או הציון.

 

ד. ביבליוגרפיה:

בירנבוים, מ' (2004). הכוונה עצמית בלמידה והרציונל לטיפוחה. בתוך מ' בירנבוים, צ' יועד, ש' כ"ץ וה' קימרון (עורכים), בהבניה מתמדת: סביבה לפיתוח מקצועי של מורים בנושא תרבות הל"ה המטפחת הכוונה עצמית בלמידה. ירושלים: משרד החינוך. (1119977) (בחינוך בקטלוג)

 

גלובמן, ר' (2005). הערכה מרובת פנים: תפקודי הערכה משלימים לקידום למידה והוראה של לומדים ומורים. חולון: יסוד. (001068117) (חינוך E371.27 גלו)

זילברשטיין, מ' (1998). הוראה רפלקטיבית - הבהרה קונצפטואלית לתוכניות הכשרה והשתלמות מורים. בתוך מ' זילברשטיין מ' בן-פרץ וש' זיו (עורכים), רפלקציה בהוראה - ציר מרכזי בהתפתחות מורה (עמ' 15-42). תל-אביב: מכון מופ"ת. (000509472)

מצר, ד' (2006). הערכה בחינוך- תיאוריה ומעשה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (001117524) (חינוך 379.158  הער)

נוסונוביץ, ר' ודודי, ו' (2000). הערכה- אפשר גם אחרת. ירושלים: המרכז להוראת המדעים, אוניברסיטה העברית י-ם. (000460927) (מכון פדגוגי 570.712  נוס)

פוירשטיין, ר', פוירשטיין, ר' וקוזולין, א' (2001). הכשרת המורה להוראה ותיווך: לקראת גישה דואלית בחינוך. פותחים שערים בהכשרת מורים - כנס וירטואלי (ניתן למצוא במרפ"ד). (001163253)

תובל, ח' (2003). לומדים לשחק ומשחקים כדי ללמד. הד הגן, סז (ד), 20-31. (1120526)

Idol, L. (2006). Toward inclusion of special education students in general education: A program evaluation of eight schools. Remedial and Special Education, 27 (2), 77-94. (1173607)

Isman, E. B., & Tzuriel, D. (2008). The mediated learning experience (MLE) in a three generational perspective. British Journal of Developmental Psychology, 26, 545-560. (1173612)

Singer, J. L. (2006). Learning to play and learning through play. In D. Singer, R. M. Golinkoff & K. Hirsh-Pasek (Eds.), Play = Learning: How play motivates and enhances children's cognitive and social-emotional growth (pp.428-450). New York: Oxford University Press. (1124552) 

Vygotsky, L., S. (1933, 2002). Play and its role in the mental development of the child. In Psychology and Marxism internet archive.  Retrieved June 5, 2009, from http://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1933/play.htm (001121973)