ד"ר אלטמן כרמית 77-751-01 תהליכי התפתחות נורמלית ואב-נורמלית - חלק א'

 

                                                          

תהליכי התפתחות נורמלית ואב-נורמלית - חלק א'

ד"ר כרמית אלטמן

77-751-01

סוג הקורס: שיעור

תשע"ג, סמסטר א,  1 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: lemida.biu.ac.il

 

 

מטרת הקורס

מטרת הקורס הנה לעסוק בהבנת תהליכי ההתפתחות הרגשית-חברתית-שפתית, של ילדים עם התפתחות תקינה וילדים עם התפתחות לא-תקינה.

 

תוכן הקורס

הקורס יבחן היבטים מרכזיים בתהליכי התפתחות חברתית-רגשית-שפתית של ילדים עם התפתחות תקינה וילדים עם התפתחות לא-תקינה, תוך בחינה של נקודות המבט השונות המיוצגות בתיאוריות המרכזיות ובמחקר. בנוסף, יעסוק קורס זה בבחינת תרומתם של גורמים מרכזיים המשפיעים על מהלך התפתחותו החברתית-רגשית-שפתית של ילד, כגון איכות האינטראקציה והתקשורת הורה-ילד ויחסי עמיתים. לאורך הקורס יושם דגש על הקישור בין התיאוריה והמחקר לבין יישומם בשדה החינוכי-טיפולי.

 

מהלך השיעורים

       הקורס יעסוק בתחילה בהגדרת נקודת המבט ההתפתחותית וחשיבותה בכדי לבחון את תפקודם של ילדים ומתבגרים בשלבים שונים בהתפתחות. לאחר מכן נעמיק בהבנת התיאוריות המרכזיות על ההתפתחות התקינה, בשילוב התייחסות לתרומת המחקר ההתפתחותי בתחום. לבסוף נתעכב על תהליכים וגורמים מרכזיים התורמים למהלך ההתפתחות הרגשית-חברתית-שפתית של הילד, כגון טמפרמנט, הורות והבנה חברתית. (בסמסטר ב' יינתן קורס משלים הבוחן את ההתפתחות הלא-תקינה על היבטיה השונים).  

 

 

תוכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

 

מספר השיעור

נושא

קריאה נדרשת

1

מבוא להתפתחות תקינה

 

2

אבני דרך בתיאוריות ההתפתחות

 

3

התפתחות רגשית-חברתית- מבוא תיאורטי

סרוף, קופר, ודהארט, 1998

 

4

תיאוריות מרכזיות בתחום ההתפתחות הרגשית-חברתית

Bruner, 1990*

5

תפקיד המשחק בהתפתחות התקינה

לוריא, 2002

הגשת מטלה 1

6

התפתחות ההבנה החברתית והיכולת לאמפתיה

Fonagy & Target, 1997

7

התפתחות ההבנה החברתית והיכולת לאמפתיה

 

8

טמפרמנט: מרכיבים, מאפיינים התנהגותיים, הבדלים בינאישיים וויסות רגשי

Mangelsdorf et al., 2000 

9

טמפרמנט: מרכיבים, מאפיינים התנהגותיים, הבדלים בינאישיים וויסות רגשי

 

10

קונפליקטים ותוקפנות בהתפתחות התקינה 

גולדהירש 1998

הגשת מטלה 2

11

קונפליקטים ותוקפנות בהתפתחות התקינה

רוזנטל, גת וצור, 2008

 

12

התפתחות שפתית

Singleton & Ryan 2004

 

13

התפתחות שפתית

 

14

שיעור מסכם

 

*קריאת רשות

חובות הקורס:

•§         נוכחות בשיעורים.                        

•§         קריאה שוטפת בהתאם לנושאי השיעור.

•§         מטלות.

•§         מבחן מסכם.

 

 

 

מרכיבי הציון הסופי:

       מטלות- 20%

המטלות מתייחסות לסיכום מאמר וחוות דעת בנושא. פרטים ינתנו שבועיים לפני תאריך ההגשה. יש להגיש את העבודות בשיעור (החמישי והעשירי) או בתא מס' 27 בקומה שניה בבניין 905.

       ציון המבחן המסכם-80%.

המבחן יכלול את החומר הנלמד בכיתה ואת קריאת החובה.

 

ניתן לפנות אלי בכל שאלה באימייל: carmit.altman@biu.ac.il

או בשעות הקבלה בימי שני: 11:30-13:30 בתיאום מראש (חדר 308)

בהצלחה רבה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ביבליוגרפיה:                                              

תהליכי התפתחות נורמלית ואב-נורמלית - רשימת קריאת חובה לסמסטר א'

1. גולדהירש, א. (1998). התנהגות תוקפנית וביטויי זעם של ילדים בגן. הד הגן, ס"ב (ד), 433-441. (1199156)

2. לוריא, ל. (2002). המשחק. תל-אביב: למשכל. (המשחק והמתח הכרוך בו - בעקבות ויניקוט, עמ. 88-103 - 1174098)

3. סרוף, א., קופר, ר. ודהארט, ג. (1998). התפתחות הילד: טבעה ומהלכה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (פרק 6 עמ' 290-243) (392162) (חינוך 305.231 סרו)

4. רוזנטל, מ., גת, ל. וצור, ח. (2008). לא נולדים אלימים בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (פרק1, עמ' 27-41 - 1197979).

 

5. Fonagy, P., & Target, M. (1997). Attachment and reflective function: Their role in self organization. Development and Psychopathology, 9, 679-700. (1174204)

6. Mangelsdorf, S. C., McHale, J. L., Diener, M., Goldstein, L. H., & Lehn, L. (2000). Infant attachment: Contributions of infant temperament and maternal characteristics. Infant Behavior and Development, 23, 175-196. (1098028)

7. Singleton, D., & Ryan, L. (2004). Language acquisition: The age factor (2nd ed.). Clevedon: Multilingual Matters Ltd. (pp. 6-30 - 1217704)

 

תהליכי התפתחות נורמלית ואב-נורמלית - רשימת קריאת רשות לסמסטר א'

1. Bruner, J. (1990). Acts of meaning. Cambridge, MA: Harvard University Press. (172671) (חינוך 150 BRU)

2. Greenberg, J. R., & Mitchell, S.A. (1983). Object relations in psychoanalytic theory. Cambridge: Harvard University Press. (040707) (מדעי החברה, פסיכולוגיה 150.195 GRE)

3. Kawakami, K., Kawakami, F., Masaki, T., Kishimoto, T., Minami, T., & Takai-Kawakami, K. (2011). Origins of theory of mind. Infant Behavior and Development, 34, 264-269. (1216683)

4. Perone, S., Madole, K. L., & Oakes, L.M. (2011). Learning how actions function: The role of outcomes in infants' representation of events. Infant Behavior and Development, 34, 351-362. (1216684)