ד"ר כהן-מלייב מאיה 77-352-01 תהליכי זהות בהתבגרות ובבגרות המתהווה

 

 

תהליכי זהות בהתבגרות ובבגרות המתהווה (77-352-01) 

ד"ר מאיה כהן-מלייב

משרד: בניין 905, חדר 007; שעות קבלה: יום ב' 1400-1500; דוא"ל: cohen-malayev.maya@biu.ac.il

 

סוג הקורס: סמינר      שנת לימודים: תשע"ג       סמסטר: שנתי       היקף שעות: 4

אתר הקורס באינטרנט: במערכת ה-moodle בכתובת http://lemida.biu.ac.il/

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

השאלה "מי אני?" נמצאת במרכז התודעה האישית שלנו. סמינר זה יתמקד בתהליכי פיתוח זהות (בהתבסס על גישתו של אריק אריקסון וגישות שיצאו בעקבותיו) כחלק מתהליכי חיברות (סוציאליזציה) הן בגיל ההתבגרות והן בשלבים מאוחרים יותר בבגרות המתהווה. המטרה המרכזית של הסמינר היא לספק מסגרת לחקירה תיאורטית של תהליכי זהות בשתי תקופות מרכזיות בחיים - בגיל ההתבגרות ובבגרות המתהווה. בהתבסס על מאמרים של חוקרים העוסקים בתיאוריות הללו, אנו נבחן מושגים ותהליכים מרכזיים בהבניית הזהות האישית תוך התמקדות הן בתהליכים אישיים-פסיכולוגיים והן בתהליכים חברתיים (במעגלים שונים: לדוגמא, במשפחה, במסגרות חינוכיות, ובתתי קבוצות במדינת ישראל). דגש נוסף יושם על האינטראקציה בין התהליכים האישיים לתהליכים החברתיים. מטרה נוספת של הסמינר, הינה לספק מסגרת לבחינת תהליכים תיאורטיים אילו גם מבחינה מחקרית. על כן, במהלך חציו השני של הקורס יעשה מעבר מהתיאוריה לבחינת קשרים אילו הלכה למעשה.

 

 

ב. תוכן הקורס:

  1. פסיכולוגיה התפתחותית - מהי התפתחות? ומהם שלבים התפתחותיים?
  2. התבגרות - שלב התפתחותי ומאפייניו.
  3. הבגרות המתהווה (Emerging adulthood) - שלב התפתחותי ומאפייניו.
  4. מהי זהות?
  • א. תיאוריות זהות: אריקסון (Erikson), בלוס (Blos), מרסיה (Marcia), וברזונסקי (Berzonsky).
  • ב. תהליכי אקספלורציה כתהליכים מרכזיים לפיתוח זהות - גרוטבנט (Grotevant)
  • ג. נושאים מרכזיים לפיתוח זהות (לדוגמה: זהות דתית, מינית, וכדומה).
  1. בחינת ההקשר החברתי והשפעתו על תהליכי זהות ואקספלורציה.
  2. עבודת המחקר - הלכה למעשה:
  • א. איך כותבים שאלת מחקר?
  • ב. איך מחפשים מאמרים עדכניים ורלוונטיים לשאלת המחקר?
  • ג. התאמת המחקר לשאלת המחקר - מחקר כמותי למול מחקר איכותני
  • ד. מחקר כמותי - בחירת מדדים, העברת המחקר וניתוחו
  • ה. מחקר איכותני - בניית ראיון, העברתו וניתוחו

 

מהלך השיעורים:

בסמסטר הראשון, יינתן הרקע התיאורטי הראשוני על הנושא על ידי הרצאות קצרות. בהמשך העמקה בתכנים התיאורטיים תעשה על ידי קריאה מעמיקה של מאמרים ותגובה אישית של הסטודנטים עליהם, דיונים קבוצתיים ומדי פעם עבודה קבוצתית. בסמסטר השני נעבור מהתיאוריה לעבודה הלכה למעשה. כאשר בחלקו הראשון של סמסטר ב' תינתן הדרכה קבוצתית ואישית על המעבר ליישום (לדוגמא, הדרכה למציאת מאמרים רלוונטיים, שלבי הפעולה וכיוצא בזה). בחלקו השני של סמסטר ב' כל המשתתפים יציגו בפני הקבוצה את שאלתם המחקרית וממצאיהם. בפרזנטציות הללו אין הסטודנטים מתבקשים להציג תוצר סופי, אלא להציג את תהליך עבודתם עד כה וכן שאלות היכולות לעזור להם בכתיבת עבודת הסמינר המסכמת.

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

 

רשימת תכנים ולוח זמנים - סמסטר א'

שיעור

תאריך

תוכן וחומר קריאה

משימות הגשה

1

22.10.12

פתיחה - מבוא לסמינר ולנושא הזהות, גיל ההתבגרות והבגרות המתהווה

פסיכולוגיה התפתחותית - מהי התפתחות? ומהם שלבים התפתחותיים?

 

2

29.10.12

התבגרות - שלב התפתחותי ומאפייניו

חומר קריאה: פלום (1995) - פרק 1

 

3

5.11.12

הבגרות המתהווה - שלב התפתחותי ומאפייניו

חומר קריאה: Arnett (2004) - Ch. 1

 

4

12.11.12

זהות - מהי? (Erikson, Marcia, and Berzonsky)

חומר קריאה: פלום (1995), עמ' 123-145; Kroger (1996), Ch. 2

 

5

19.11.12

אקספסלורציה כתהליך מרכזי לפיתוח זהות (Grotevant)

חומר קריאה: שיפוני (2004); Grotevant (1987)

 

6

26.11.12

בחינת ההקשר החברתי להשפעתו על תהליכי זהות וחקירה

חומר קריאה: Grotevant & Cooper (1985)

 

7

3.12.12

נושאים מרכזיים לפיתוח זהות (זהות דתית) / סרט "מרכבה ירוקה"

חומר קריאה: כהן-מלייב (2008), פרק ג' (עמ' 28-42)

 

8

10.12.12

איך כותבים שאלת מחקר?

 

9

17.12.12

נושאים מרכזיים לפיתוח זהות (תהליך הבניית הזהות כתהליך כולל)

חומר קריאה: Schachter (2004)

הגשת הצעה לשאלת מחקר

10

24.12.12

איך מחפשים מאמרים הקשורים לשאלת המחקר?

 

11

31.12.12

פגישות אישיות - אין שיעור (אולם יהיו פגישות אישיות עם כל הסטודנטים אשר יתואמו מראש.)

 

12

7.1.13

פגישות אישיות - אין שיעור (אולם יהיו פגישות אישיות עם כל הסטודנטים אשר יתואמו מראש.)

 

13

14.1.13

פגישות אישיות - אין שיעור (אולם יהיו פגישות אישיות עם כל הסטודנטים אשר יתואמו מראש.)

 

תקופת בחינות

15.2.13

הגשת מבוא תיאורטי (סקירת ספרות)

 

*** הן חומר הקריאה והן מועדי הפרזנטציות יכולים להשתנות בהתבסס על מספר הסטודנטים הרשומים לקורס ונושאים התיאורטיים המעניינים אותם.

 

רשימת תכנים ולוח זמנים - סמסטר ב'

שיעור

תאריך

תוכן וחומר קריאה

משימות הגשה

1

4.3.13

עבודת מחקר: הלכה ומעשה (הדרכה על דרישות הסמינר)

שלבי מחקר, כתיבה אקדמית, דרישות מחקריות (היקף מחקר), ובניית לוח זמנים אישי.

 

2

11.3.13

מחקר איכותני - איך בונים ראיון?

לחומר קריאה רלוונטי לנושא ראו רשימת קריאה בנושא שיטות מחקר ופסיכולוגיה ניסויית.

 

3

18.3.13

מחקר כמותי - איך בוחרים/בונים שאלונים?

לחומר קריאה רלוונטי לנושא ראו רשימת קריאה בנושא שיטות מחקר ופסיכולוגיה ניסויית.

עבודת המחקר בפועל (עבודה בקבוצות: מחקר כמותי - הדרכה על ניתוח וקריאת פלטי SPSS; ומחקר איכותני - ניתוח ראיון לדוגמא).

 

 

25.3.13

חופשת פסח (אין שיעור)

 

 

1.4.13

חופשת פסח (אין שיעור)

 

4

8.4.13

פגישות אישיות - אין שיעור (אולם יהיו פגישות אישיות עם כל הסטודנטים אשר יתואמו מראש.)

פגישות אישיות!

 

15.4.13

יום הזיכרון (אין שיעור)

 

5

22.4.13

פגישות אישיות - אין שיעור (אולם יהיו פגישות אישיות עם כל הסטודנטים אשר יתואמו מראש.)

פגישות אישיות!

6

29.4.13

פגישות אישיות - אין שיעור (אולם יהיו פגישות אישיות עם כל הסטודנטים אשר יתואמו מראש.)

פגישות אישיות!

7

6.5.13

פגישות אישיות - אין שיעור (אולם יהיו פגישות אישיות עם כל הסטודנטים אשר יתואמו מראש.)

פגישות אישיות!

8

13.5.13

הצגת הפרויקטים:

1. __________; 2. ___________; 3. ____________

הצגת הסמינר

9

20.5.13

הצגת הפרויקטים:

1. __________; 2. ___________; 3. ____________

הצגת הסמינר

10

27.5.13

הצגת הפרויקטים:

1. __________; 2. ___________; 3. ____________

הצגת הסמינר

11

3.6.13

הצגת הפרויקטים:

1. __________; 2. ___________; 3. ____________

הצגת הסמינר

12

10.6.13

הצגת הפרויקטים:

1. __________; 2. ___________; 3. ____________

הצגת הסמינר

13

17.6.13

סיכום השנה - פעילות קבוצתית

 

*** הן חומר הקריאה והן מועדי הפרזנטציות יכולים להשתנות בהתבסס על מספר הסטודנטים הרשומים לקורס ונושאים התיאורטיים המעניינים אותם.

 

 

ג. חובות הקורס:

 

    דרישות קדם: קורסי יסוד בשיטות מחקר וסטטיסטיקה

 

חובות / דרישות / מטלות:

הדרישות כפי שיתוארו להלן כוללות משימות עליהן ניתן ציון וכאלה עליהן לא ניתן ציון. העבודות בקורס מסתמכות אחת על השנייה באופן המאפשר לסטודנטים ללמוד מטעויות ולפתח בהדרגה את המיומנויות. על כל העבודות להיות מודפסות ולענות על דרישות של כתיבה אקדמית כפי שיפורטו בהנחיות לכתיבת עבודות. שימו לב כי על העבודות להיות מוגשות בזמן! עבודות שיתקבלו באיחור יאבדו ציון. 

  1. השתתפות פעילה (10%): השתתפות כוללת הופעה לפגישות, השתתפות פעילה בפעילויות, תרומה בונה לדיונים, וכן הגעה לשיעור לאחר קריאת חומר הקריאה כך שהסטודנטים מוכנים לדיון מעמיק. השתתפות פעילה כוללת גם הגעה לפגישות האישיות עימי בזמן לאחר שעשו הכנה לקראת הפגישות. סטודנטים הנאלצים להחמיץ יותר משלוש פגישות במהלך הקורס מתבקשים לשוחח איתי.
  2. הצעה לשאלת מחקר (ללא ציון, תאריך הגשה: 17.12.2012): לקראת אמצע סמסטר א' תתבקשו להציג שאלת מחקר ראשונית וכן רעיונות ראשוניים המשלבים בין שאלת המחקר לאחת מהגישות התיאורטיות אותם למדנו. הנכם מתבקשים להציג את הרעיונות בכתב (עד עמוד אחד). רעיונות אלה, עליהם תקבלו משוב בכתב, יהוו בסיס לעבודה המסכמת. לכן, רצוי שרעיונות אלו יהיו ממוקדים בנושא בו יש לכם עניין להמשיך ולחוקרו במהלך סמסטר ב'. אי הגשת ההצעה בזמן תגרור הורדת ציון.
  3. הגשת המבוא התאורטי - סקירת ספרות (ללא ציון, תאריך הגשה: 15.2.2013): לאחר שבסמסטר א' תתחילו לגבש את שאלת המחקר, תתבקשו להתחיל את תהליך כתיבת עבודת הסמינר. הנכם מתבקשים לערוך סקירה ספרותית ולבנות טיוטה ראשונה למבוא התאורטי של עבודת הסמינר. מבוא זה צריך לכלול פסקת פתיחה המציגה את נושא העבודה, סקירה ספרותית בנושא, ולבסוף שאלת מחקר, השערות מחקר ואופן בחינת ההשערות. המבוא צריך להיות באורך של כחמישה עמודים ולהיות כתוב בהתאם לכללי כתיבה אקדמית ומראי מקום. אי הגשת הסקירה הספרותית בזמן תגרור הורדת ציון.
  4. הצגת הפרויקט (10%, בין התאריכים: 13.5.2013-10.6.2013): תתבקשו לעשות פרזנטציה המציגה את שאלת המחקר שלכם, תהליך עבודתכם וכן שאלות שהתעוררו במהלך עבודתכם כך שהקבוצה תוכל לעזור לכם בתהליך החשיבה. אין צורך להציג תוצר גמור אלא יש להציג את תהליך העבודה והחשיבה שהתלוותה אליה. הפרזנטציה מהווה מקום לקבלת משוב מהקבוצה כך שתוכלו להמשיך ולפתח את הרעיון לקראת כתיבת העבודה המסכמת. 
  5. עבודה מסכמת (80%): תתבקשו לכתוב עבודה מסכמת בת כ- 15 עמודים המבוססת על ההצעה אותה הצגתם. על העבודה לענות על הקריטריונים של כתיבת עבודת מחקר אקדמית ועל כן חייבת לכלול את החלקים הבאים: עמוד שער הכולל שם מקורי לעבודה, תמצית, מבוא, שיטה, תוצאות, דיון ומקורות (ביבליוגרפיה). שיטת המחקר בעבודה זו יכולה להיות כמותית או איכותנית; כך שתוכלו להעביר מספר שאלונים הבוחנים את שאלת המחקר, לעשות תצפיות בנוגע לשאלת המחקר, או לראיין נבדקים באשר לשאלת המחקר (תיאור מקרה).

 

 

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר): ציון מספרי על פי המרכיבים המתוארים לעיל.

 

 

ד. ביבליוגרפיה:

 

ספרי הלימוד (textbooks):

Schwartz, S.J., Luyckx, K., & Vignoles, V.L. (Eds.). (2011). Handbook of identity theory and research. New York, NY: Springer. (001213640) (חינוך 155.2 HAN)

See especially the following chapters:

         Ch. 1 - Introduction: Toward an Integrative View of Identity

         Ch. 2 - The Identity Statuses: Origins, Meanings, and Interpretations

         Ch. 3 - A Social-Cognitive Perspective on Identity Construction

         Ch. 4 - Processes of Personal Identity Formation and Evaliation

         Ch. 5 - Narrative Identity

         Ch. 9 - Group Identities: The Social Identity Perspective

         Ch. 19 - Moral Identity

         Ch. 21 - Spiritual Identity: Individual Perspectives

         Ch. 22 - Spiritual Identity: Contextual Perspectives

         Ch. 23 - Family Processes and Identity

         Ch. 29 - Occupational Identity

         Ch. 33 - Ethnic Identity

         Ch. 35 - Bicultural Identity Integration

 

 

רשימת קריאה:

    

כהן-מלייב, מ. (2008). אקספלורציה וזהות דתית - המתח בין דת לדתיות: בחינת תהליך ההפנמה של ערכים יהודיים דתיים בקונטקסט אורתודוקסי-מודרני. עבודת גמר לקבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע. (001192175)   (חינוך D015  כהן)

טור-כספא שמעוני, מ., פרג, ד. ומיקולינסר, מ. (2004). היבטים פסיכולוגיים של גיבוש זהות ותרומתם להבנת מושג הזהות היהודית. רמת גן: מרכז רפפורט לחקר ההתבוללות ולחיזוק החיוניות היהודית. (000592330) (מדף פתוח D015  טור., מדעי החברה 933.015 טור.)

סרי, נ. (2008). הקשר בין תרבות המשפחה לבין חקירת זהות ויציבות אישית בקרב צעירים בשנות הבגרות המתהווה. עבודת גמר לקבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (גישה אלקטרונית - 001203351) (001174628) (חינוך 155.65  סרי)

פישרמן, ש. (1992). זהות האני וזהות דתית של מתבגרים בחינוך הדתי בישראל. בתוך מ. בר-לב (עורך), חינוך דתי ונוער דתי: דילמות ומתחים (עמ' 63-78). תל-אביב: מסדה. (001177265)

פלום, ח. (עורך) (1995). מתבגרים בישראל: היבטים אישיים, משפחתיים וחברתיים. אבן יהודה: רכס. (000327512) (חינוך 155.5 מתב)

שיפוני, ל. (2004). תפיסת מונח האקספלורציה בספרות. בתוך תהליכי אקספלורציה בתקופה של "לקראת בגרות" והקשר בינם לבין דפוס היחסים של הפרט עם דמויות משמעותיות להתפתחותו. עבודת גמר לקבלת תואר "מוסמך", אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע. (עמ'  2-10 - 2355906).

 

Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. New York: Oxford University Press. (ch. 10 - 001117857, ch. 7 - 001117856, ch. 6 - 001117854, ch. 5 - 001117851, ch. 4 - 001117850, ch. 3- 001117849, ch. 1-2 - 001145703)

Berzonsky, M. D. (1989). Identity style: Conceptualization and measurement. Journal of Adolescent Research, 4, 268-282. (001175382)

Côté, J. E., (1996). Identity: A multidimensional approach. In G. R. Adams, R. Montemayor & T. P. Gullotta, (Eds.), Psychosocial development during adolescence (pp. 130-180). London: Sage. (הספר לא נמצא בבר אילן)

Cohen-Malayev, M., Assor, A., & Kaplan, A. (2009). Religious exploration in a modern world: The case of Modern-Orthodox Jews in Israel. Identity: An International Journal of Theory and Research, 9, 233-251. (002355877)

Erikson, E. H. (1963). Childhood and society (2nd ed.). New York:  Norton. (000082918) (חינוך 155.4 ERI)

Erikson, E. H. (1968). Identity, youth, and crisis. New York:  Norton. (000171484) (חינוך 155.2 ERI)

Grotevant, H. D. (1987). Toward a process model of identity formation. Journal of Adolescent Research, 2, 203-222. (001175379)

Grotevant, H. D., & Cooper, C. R. (1985). Patterns of interaction in family relationships and the development of identity exploration in adolescence. Child Development, 56, 415-428. (001175684)

Kroger, J. (1996). Identity in adolescence: The balance between self and other. London: Routledge. (000339603 ) (חברה 155.5 KRO)

Marcia, J. E. (2002). Identity and psychosocial development in adulthood. Identity: An International Journal of Theory and Research, 2, 7-27. (אין לבר אילן גישה למאמר)

Schachter, E. P. (2002). Identity constraints: The perceived structural requirements of a ‘good' identity. Human Development, 45, 416-433. (001175482)

Schachter, E. P. (2004). Identity configurations: A new perspective on identity formation in contemporary society. Journal of Personality, 72, 167-199. (001175483)