פרופ' באומינגר-צביאלי נירית 77-829-01 התפתחות רגשית -חברתית של ילדים רגילים וילדים עם צרכים מיוחדים

 

אוניברסיטת בר-אילן

ביה"ס לחינוך

 

ב"ה, תש"ע

אוקטובר, 2012

 

התפתחות רגשית -חברתית של ילדים רגילים וילדים עם צרכים מיוחדים

 

פרופ'  נירית באומינגר-צביאלי

 

 

מטרות ויעדים: הבנת תהליכים מרכזיים בהתפתחות חברתית-ריגשית של ילדים עם התפתחות תקינה תשמש כמודל להבנת תהליכים אלה אצל ילדים עם צרכים מיוחדים

 

מבנה הקורס-- סמסטר א'--התמקדות בנושאים מרכזיים בהתפתחות רגשית

 

1. התפתחות תקינה והתפתחות של ילדים עם צרכים מיוחדים--מאפיינים מרכזיים

2. רגשות בשנה הראשונה: הפקה, הבנה ויכולת לתקשר באמצעות רגשות--ילדים רגילים וילדים עם צרכים מיוחדים

3. תאוריית "ההתקשרות" --"Attachment" ומשמעותה לגבי ילדים עם בעיות בתקשורת

וילדים עם הפרעות התנהגות

4. התפתחות של רגשות פרו-חברתיים

5. התפתחות ההבנה של מצבים מנטליים אצל ילדים (Theory of mind)

6. התפתחות של רגשות מורכבים

7. נושאים מרכזיים בהתפתחות רגשית בגיל בית הספר ובגיל ההתבגרות

חובות הקורס

  • תרגיל: (25%) כל סטודנט יבחר להתמקד בנושא אחד מכלל הנושאים בקורס ויכתוב עליהם עבודה קצרה (2 עמודים). עבודה קצרה זו חייבת להתבסס על מאמר אחד לפחות מתוך רשימת המאמרים המוצעת לנושא הנבחר, אולם עליה להרחיב מעבר לחומר הביבליוגרפי באחד משלושת הכיוונים הבאים:

(1) כתיבת ביקורת, העלאת בעיות, תהיות, חסרונות ויתרונות של החומר המוצע במאמר; או;

(2) ניסוח הצעה למחקר אמפירי ; או;

(3) לנסח מטרה לתצפית על ילדים הרלוונטית לנושא הנבחר, לצפות בילד, ולכתוב דווח תצפית.

* אופן הרחבת המאמר נתון לבחירתו החופשית של הסטודנט.

 !!! על העבודות הללו לנתח, לבקר, ליישם או לערוך אינטגרציה של החומר הנקרא!!!!--- ואין מטרתן סיכום המאמר.

כמו כן על כל סטודנט להכין דף של ראשי פרקים של המאמר אותו הוא קרא לכל תלמידי הקורס.

  • מבחן  (75%)
  • קריאת החומר הבבליוגראפי, השתתפות פעילה בדיונים ונוכחות חובה

 

לימודים נעימים

פרופ' נירית באומינגר

 

ב"ה, תשע"ג

התפתחות  רגשית וחברתית של ילדים רגילים וילדים עם צרכים מיוחדים

 

פרופ' נירית באומינגר

 

סמסטר א: תוכנית

4.11:     שעור מבוא: התפתחות תקינה והתפתחות של ילדים עם צרכים מיוחדים--מאפיינים מרכזיים

11.11: רגשות בשנה הראשונה: הפקה, הבנה ויכולת לתקשר באמצעות רגשות--ילדים עם התפתחות תקינה

18.11: רגשות בשנה הראשונה: ילדים עם צרכים מיוחדים

25.11: תיאוריית ההתקשרות - Attachment: ילדים עם התפתחות תקינה

2.12:    תיאוריית ההתקשרות - Attachment: ילדים עם התפתחות תקינה המשך

9.12 אין שעור חופשת חנוכה

16.12: Attachment: ילדים עם צרכים מיוחדים

23.12 אין שעור

30.12: התפתחות של רגשות פרו-חברתיים ילדים עם התפתחות תקינה וילדים עם צרכים                                  מיוחדים

 6.1:     התפתחות ההבנה של מצבים מנטליים אצל ילדים (Theory of mind)

13.1 :   התפתחות של רגשות מורכבים

20.1:    התפתחות רגשית מאוחרת: גיל בית הספר וסיכום הקורס

 

ב"ה, תשע"ג

 

 

רשימת קריאה-- לקורס התפתחות רגשית-חברתית של ילדים עם התפתחות תקינה וילדים עם לקויות

סמסטר א'

 

קריאת חובה

 

 

Harris, P. L. (1996). Understanding emotions. In M. Lewis & J. M. Haviland (Eds.), Handbook of emotions (pp. 237-246). New York: Guilford Press. (000553247)

 

Lesson on Attachment in typical development: 2.12

 

                                         

Solomon, J., & George, C. (2008). The measurement of attachment security and related constructs in infancy and early childhood. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory research and clinical applications (2nd ed., pp. 383-416). New York: Guilford. (001179170)

.

 

קריאה לתרגיל (הנחיות בכיתה)

 

Emotions in The first year--Atypical 18.11

Wishart, J. C., Cebula, K. R., Willis, D. S., & Pitcairn, T. K. (2007). Understanding of facial expressions of emotion by children with intellectual disabilities of differing aetiology.  Journal of Intellectual Disability Research, 51, 551-563. (1156747)

Rump, K. M., Giovannelli, J. L., Minshew, N. J., & Strauss, M. S. (2009). The development of emotion recognition in individuals with autism. Child Development, 80, 1434-1447. (001178676)

Knieps, L. J., Walden, T., & Baxter, A. (1994). Affective expressions of toddlers with and without Down Syndrome in a social referencing context. American Journal of Mental Retardation, 99 (3), 301-312. (000553180)

Attachment--Atypical-16.12

 

ASD

Bauminger, N., Solomon, M., & Rogers, S. (2010). Predicting friendship quality in autism spectrum disorders and typical development. Journal of Autism and Developmental Disorder, 40, 751-761. (1216532)

Koren-Karie, N., Oppenheim, D., Dolev, S., & Yirmiya, N. (2009). Mothers of securely attached children with autism spectrum disorder are more sensitive than mothers of insecurely attached children. Journal of Child Psychology and Psychiatry. (1216533)

Rutgers, A., Bakermans-Kranenburg, M., van IJzendoorn, M., & van Berckelaer-Onnes, I. (2004). Autism and attachment: A meta-analytic review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 1123-1134. (000594321)

 

CD

Spletz, M., Greenberg, M. T., & Deklen, M. (1990). Attachment in preschoolers with disruptive behavior: A comparison of clinic-referred and nonproblem children.  Development and Psychopathology, 2, 31-46. (000553172)

LD

Al-Yagon, M., & Mikulincer, M. (2004). Socioemotional and academic adjustment among children with learning disorders: The mediational role of attachment-based factors. Journal of Special Education, 38, 111-123. (001102882)

Bauminger, N., & Kimhi, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315-332. (001167519)

 

Pro-Social Emotions -- Atypical 30.12

Sigman, M., Kasari, C., Kwon, J., & Yirmiya, N. (1990). Responses to the negative emotion of others by autistic, mentally retarded, and normal children. Child Development, 63, 796-807. (0553252)

Scambler, D. J., Hepburn, S., Rutherford, M. D., Wehner, E. A., & Rogers, S. J. (2007). Emotional responsivity in children with autism, children with other developmental disabilities, and children with typical development. Journal of Autism and Developmental Disorder, 37, 553-563. (001156804)

Naber, F. A. B., Swinkels, S. H. N., Buitelaar, J. K., Dietz, C., van Daalen, E., Bakermans-Kranenburg, M. J. et al. (2007). Joint attention and attachment in toddlers with autism. Journal of Abnormal Child Psychology, 35, 899-911. (1216534)

Theory of Mind Atypical   6.1

Happe, F. G. E. (1994). An advanced test of theory of mind: Understanding of story characters thoughts and feelings by able autistic, mentally handicaaped, and normal children and adults. Journal of Autism and Developmental Disorders, 24, 129-152. (000553179)

Porter, M. A., Coltheart, M., & Langdon, R. (2008). Theory of mind in Williams Syndrome assessed using a nonverbal task. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38, 806-814. (001156748)

Schick, B., de Villiers, P., de Villiers, J., & Hoffmeister, R. (2007). Language and theory of mind: A study of deaf children. Child Development, 78, 376-396. (001150789)

Complex Emotions 13.1

Capps, L., Yirmiya, N., & Sigman, M. (1992). Understanding of simple and complex emotions in non retarded children with autism. Journal of Psychology and Psychiatry, 33, 1169-1182. (001151200)

Bauminger, N., Schorr-Edelsztein, H., & Morash, J. (2005). Social information processing and emotional understanding in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38 (1), 45-61. (000603574)

Losh, M., & Capps, L. (2006). Understanding of emotional experience in autism: Insights from the personal accounts of high-functioning children with autism. Developmental Psychology, 42, 809-818. (2355648)

Hillier, A., & Allinson, L. (2002). Understanding embarrassment among those with autism: Breaking down the complex emotion of embarrassment among those with autism. Journal of Learning Disabilities, 38, 45-61. (1216535)

Tracy, J., Robins, R. W., Schriber, R. A., & Solomon, M. (2011). Is emotion recognition impaired in individuals with autism spectrum disorders? Journal of Autism and Developmental Disorders, 41, 102-109. (1216536)

Emotion Development in School years 201.

Barbaro, J., & Dissanayake, C. (2007). A comparative study of the use and understanding of self-presentational display rules in children with high functioning autism and Asperger's disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1235-1246. (001156745)

Dyck, M. J., Farrugia, C., Shochet, I. M., & Holmes-Brown, M. (2004). Emotion recognition/understanding ability in hearing or vision-impaired children: Do sounds, sights, or words make the difference. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 789-800. (000594329)

Hosie, J. A., Russel, P. A., Gray, C. D., Scott, C., Hunter, N., Banks, J. S., & Macaulay, M. C. (2000). Knowledge of display rules in prelingually deaf and hearing children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41, 389-398. (000553173)

Heerey, E. A., Capps, L., Keltner, D., & Kring, A. M. (2005). Understanding teasing: Lessons from children with Autism. Journal of Abnormal Child Psychology, 33, 55-68. (1216518)

Rieffe, C., Terwogt, M. M., & Kotronopoulou, K. (2007). Awareness of single and multiple emotions in high-functioning children with autism. Journal of Autism Developmental Disorder, 37, 455-465. (001156809)