פרופ' דוד צוריאל 77-818-01 פרקטיקום באבחון דינמי

 

       

שם ומספר הקורס:  77-818-01

פרקטיקום באבחון  דינמי

פרופ' דוד צוריאל

סוג הקורס: פרקטיקום

שנת לימודים:  תשע"ג                   סמסטר:  א-ב                           היקף שעות: 2

 אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

•·       הבנת מטרות ותהליכי אבחון

•·        הבנת תיאוריות ומושגי יסוד של אבחון סטטי ואבחון דינמי

•·       הבנת הקשר בין תהליכי חשיבה להתנהגות גלויה

  • הבנת הקשר בין גורמים קוגניטיביים לגורמים רגשיים ומוטיבציוניים

•·       רכישת מיומנות בכתיבת דו"ח פסיכולוגי-חינוכי

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

  • קריאה בקורתית של מקורות
  • דיון בבעיות יסוד
  • התנסות באיבחון אישי
  • כתיבת דו"ח פסיכולוגי-חינוכי

    מהלך השיעורים:

  • שיעורים פרונטליים
  • תצפיות באיבחון
  • מרצים אורחים
  • סרטי הדגמה

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

בקורת על אבחון סטטי

1+2+3

 

2

מאפייני האבחון הדינמי-1

1+2+3+12

 

3

תצפית באיבחון דינמי ודיון כתתי-1

 

 

4

מאפייני האבחון הדינמי-2

1+2+3+12

 

5

תיאוריות--ויגוצקי

1+3

 

6

תיאוריות-פוירשטיין-1

1+3

 

7

תיאוריות-פוירשטיין-2

1+3

 

8

תצפית באיבחון דינמי ודיון כתתי-2

 

 

9

CATM-Children's  Analogical Thinking Modifiability

1+3+9

 

10

CITM-Children's Inferential Cognitive Modifiability

1+3

 

11

CMB-Cognitive Modifiability Battery: Assessment and Intervention

9+11

 

12

CSTM-- Children's Seriational Thinking Modifiability

1+3

 

13

The Seria-Think Instrument

6

 

14

CCPAM-Children's Conceptual and Perceptual Analogical Modifiability

1+3+13

 

15

פונקציות קוגניטיביות לקויות

1

 

16

מבחן הצורה המורכבת

1

 

17

גורמים רגשיים ומוטיבציוניים

1+2

 

18

Video-The Mind of a Child

 

 

19

טכניקות תיווך באבחון ובטיפול

1+2

 

20

ניבוי השגים אקדמיים

1+2

 

21

תצפית באיבחון דינמי ודיון כתתי-3

 

 

22

הבטים שפתיים באיבחון דינמי

1+2

 

23

איבחון דינמי במחקר התפתחותי

1+3

 

24

איבחון דינמי במחקר חינוכי

10

 

25

בקורת על אבחון דינאמי

5

 

26

כתיבת דו"ח פסיכולוגי-חינוכי-1

2

 

27

כתיבת דו"ח פסיכולוגי-חינוכי-2

2

 

28

מודל אינטגרטיבי של אבחון דינאמי

1+2+3

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם:

 

 חובות / דרישות / מטלות: אבחון דינמי של 2 ילדים וכתיבת דו"ח פסיכולוגי-חינוכי

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

•·        מבחן סופי (80%)

•·       כתיבת דו"ח פסיכולוגי-חינוכי (20%)

 

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

    

צוריאל, ד. (1998). השתנות שכלית: אבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית פועלים. (0381297) (חינוך 370.1523 צור)

 

Haywood, H. C., & Lidz, C. S. (2007). Dynamic assessment in practice: Clinical and educational applications. New York: Cambridge University Press. (אין בבר אילן )

Haywood, H. C., & Tzuriel, D. (2002). Applications and challenges in dynamic assessment.  Peabody Journal of Education, 77, 38-61. (01121843)

Karpov, Y., & Tzuriel, D. (2008). Dynamic assessment: Progress, problems, and prospects. Journal of Cognitive Education and Psychology, 8, 228-237. (1199506)

Tzuriel, D. (1992). The dynamic assessment approach: A reply to Frisby and Braden. The Journal of special Education, 26, 302-324. (1121583)

Tzuriel, D. (2000a). The Seria-Think instrument: A novel measure for assessment and intervention in seriational-computational domain. School Psychology International, 20, 173-190. (1167046)

Tzuriel, D. (2000b). The Cognitive Modifiability Battery: Assessment and intervention. In C.S. Lidz & J. Elliott (Eds.), Dynamic assessment: Prevailing models and applications (pp. 375-406). New York: Elsevier Science. (471301)

Tzuriel, D. (2001a). Dynamic assessment is not dynamic testing. Issues in Education, 7, 237-249. (1130365)

Tzuriel, D. (2001b). Dynamic assessment of young children. New York: Kluwer Academic/Plenum Press. (0494254) (חינוך 155.41393 TZU)

Tzuriel, D. (2007). Transfer effects of teaching conceptual versus perceptual analogies. Journal of Cognitive Education and Psychology, 6, 194-217. (0527281)

Tzuriel, D., & George, T. (2009). Improvement of analogical reasoning and academic achievements by the Analogical Reasoning Program (ARP). Educational and Child Psychology, 29, 71-93. (1189890)

Tzuriel, D., & Haywood, H. C. (1992). The development of interactive dynamic approaches to assessment of learning potential. In H. C. Haywood & D. Tzuriel (Eds.), Interactive assessment. New York: Springer-Verlag. (1121492)