ד"ר שמיר עדינה 77-491-01 השתנות שכלית ותהליכים הנעתיים בלמידה

 

    

שם ומספר הקורס:  השתנות שכלית ותהליכים הנעתיים בלמידה

 77-491-01

ד"ר עדינה שמיר

סוג הקורס: סמינריון

שנת לימודים:  תשע"ג                    סמסטר:        א+ב                     היקף שעות

           

 

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

הסמינריון יעסוק בעיון ובחקר השתנות קוגניטיבית (כולל תהליכים מטהקוגניטיביים) תוך התייחסות לאספקטים הנעתיים ורגשיים של לומדים, בכלל ושל לומדים בעלי צרכים מיוחדים, בפרט.

במהלך הסמינריון יכירו הסטודנטים כלי אבחון שיטות ודרכי התערבות למימוש פוטנציאל הלמידה בתיווך מבוגר ועמית.  הסטודנטים ילמדו עקרונות לכתיבת עבודה מדעית ויקבלו הדרכה לכתיבת העבודה הסמינריונית אותה יגישו בסיום השנה.

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

נושאים:

-תיאוריית כושר ההשתנות הקוגניטיבי מבני והתנסות בלמידה מתווכת

-התנסות בלמידה מתווכת כגורם האחראי ישירות להבדלים אינדיבידואלים בהתפתחות קוגניטיבית.

-האבחון הדינמי כמדד לפוטנציאל הלמידה

-מטהקוגניציה, בקרה עצמית ותהליכי ויסות

-טיפוח חשיבה בסביבה אוריינית מתוקשבת

-כלי אבחון דינמיים וסטטיים- היבטים מחקריים, היכרות ודרכי העברה אינטראקטיביות לאוכלוסיות שונות

-יישום עקרונות לקידום כשרים קוגנטיבים ומטהקוגנטיבים  בתוכניות התערבות

-היבטים מחקריים של התנסות בהתערבויות לקידום השתנות שיכלית ותהליכים מטהקוגנטיביים בלמידה באמצעות מבוגר ובסיוע עמית

-מבנה עבודה ומחקר מדעי

-שלב ההיערכות: גיבוש שאלת מחקר, חיפוש ביבליוגרפי, סקירת ספרות וכללי הכתיבה המדעית

-הרציונל ומתודולוגיה: השערות ושאלות המחקר, בחירת המדגם, מכשירי מדידה, אסוף ארגון וניתוח הנתונים

-אופן ההצגה והדיון בממצאים

 

    מהלך השיעורים: חלק מהשיעורים יועברו במליאה וחלק בקבוצות על פי נושאי הסמנריון.

 

   

סמסטר  א'

 

סמסטר א יוקדש להצגת מספר נושאים תיאורטיים הרלבנטיים לנושאי הסמינריון. במהלך הסמסטר יגבשו הסטודנטים שאלת מחקר ויבנו את הרקע התיאורטי לעבודתם.

 

סמסטר ב'

 

ליווי ביצוע המחקר וכתיבת העבודה הסמינריונית

-הצגת מאמרים ורפרטים על ידי הסטודנטים

-הנחיות קבוצתיות ואישיות

 

ג. חובות הקורס:

 

 -נוכחות חובה

-השתתפות אקטיבית

-הצגת  מאמר מעודכן בנושא העבודה בפני הכתה

-הצגת רפרט של העבודה הסמינריונית

 

 

 מרכיבי הציון הסופי:  (ציון מספרי / ציון עובר):

 

 

ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

    

     ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים:

 

 

בייט מרום, ר' (עורכת) (1990). שיטות מחקר במדעי החברה: יחידות 1-8. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.   (046986) (חינוך 300.72  אונ).

פוירשטיין, ר' ופוירשטיין, ש' (תשנ"ג). התנסות בלמידה מתווכת: סקירה תיאורטית. בשדה חמד, לו (א-ב), 7-50.  (000250824)

צבר, נ' (1990). המחקר האיכותי בהוראה ולמידה. תל-אביב: מסדה. (119837) (חינוך 370.72  צבר)

צוריאל, ד' (1998). השתנות שיכלית: איבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית הפועלים.  (381297) (חינוך 370.1523  צור)

צוריאל, ד' (עורך) (1999). התנסות בלמידה מתווכת. קרית-ביאליק: אח. (000398607) (חינוך 370.1523 התנ)

צוריאל, ד' וקניאל, ש' (1993). אבחון דינמי של יכולת הלמידה: היבטים תיאורטיים ומחקרים והשלכות טיפוליות ומחקריות. מגמות, לה, 273-287.  (570468)

קליין, פ"ש (1985). ילד חכם יותר. רמת -גן: הוצאת אוניברסיטת בר-אילן. (000028899) (חינוך 155.4  קלי)

קניאל, ש' (1997). כתיבת עבודות מחקר בחינוך הגבוה. תל-אביב: דקל.  (326603) (חינוך 378.242  קני)

שרן,  ש' והרץ לזרוביץ, ר' (1983). מורים ותלמידים בתהליך שינוי- חקר הלמידה השיתופית בקבוצות קטנות. תל-אביב: רמות.  (97500) (חינוך E371.25  שרן)

שחר, ח' ושרן, ש' (1991). למידה שיתופית בקבוצות קטנות והישגים לימודיים של תלמידים בכיתות רב עדתיות. מגמות, ל"ד (2), 211-229.   (000391980)

שמיר, ע' (1996). איבחון דינמי של חשיבה סידרתית באמצעות מחשב. עבודת מחקר לתואר שני. רמת-גן:  אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך. (317660) (חינוך 155.423  שמי)

שמיר, ע' (1999). השפעת הוראה לתיווך-עמית באמצעות מחשב על סגנון הוראה תיווכי ועל כושר השתנות קוגניטיבי בקרב מלמדים ולומדים. עבודת מחקר לתואר שלישי. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן,  בית-הספר לחינוך.  (471031) (חינוך E370.1523  שמי)

Feuerstein, R., Rand, Y., & Hoffman M. B. (1979). The dynamic assessment of retarded performers: The learning potential assessment device, theory, instruments and technique. Baltimore: University Park Press.  (232020) (חינוך 371.96 FEU)

Feuerstein, R., Rand, Y., Hoffman, M. B., & Miller, R. (1980). Instrumental enrichment. Baltimore: University Park press. (238137) ( 371.92 חינוך FEU)

Feuerstein, R., Klein, P. S., & Tennenbaum, A. (Eds.) (1991). Mediated learning experience. London: Freund.   (000171156) ( 153.15 חינוך MED)

Kramarski, B., & Gutman, M. (2006). How can self-regulated learning be supported in mathematical e-learning environments? Journal of Computer Assisted Learning, 22, 24-33. (1138035)

King, A. (1997). Ask to think-tell why: A model of transactive peer tutoring for scaffolding higher level complex learning. Educational psychologist, 32 (4), 221-235. (575143)

Klein, P.S. (1988). Children's feelings toward computers: A phenomenological view of some developmental aspects. Early Childhood Education International, 20 (1), 54-57.  (0575506)

Klein, P.S. (1996). Early intervention, cross-cultural experiences with a mediational approach. New York: Garland. ( 306546) ( 305.231 חינוך KLE)

Klein, P.S., Weider, S., & Greenspan, S.I. (1987). A theoretical overview and empirical study of mediated learning experience: Prediction of preschool performance from mother- infant interaction patterns. Infant Mental Health Journal, 8, 110-129.  (503707)

Klein, P.S., & Nir Gal, O. (1992). Effects of computerized mediation of analogical thinking in kindergartens. Journal of Computer Assisted Learning, 8, 244-254.  (000595453)

Lockl, K., & Schneider, W. (2006). Precursors of metamemory in young children: The role of theory of mind and metacognition vocabulary. Metacognition and Learning, 1, 15-31. (001158164)

Mevarech, Z.R. (1991). Learning with computers in small groups: Cognitive and affective outcomes. Journal of Educational Computing Research, 7 (2), 233-243.  (569158)

Shamir, A., & Korat, O. (2006). How to select CD-Rom storybooks for young children: The teacher role. The Reading Teacher, 59 (6) 532-543. (1117912)

Shamir, A. (2009). Processes and outcomes of joint activity with e-books for promoting kindergarteners' emergent literacy. Educational Media International, 46 (1), 81-96.  (001219394)

Shamir, A., Korat, O., & Shlafer, I. (2011). The effect of activity with e-book on vocabulary and story comprehension: A comparison between kindergarteners at risk for LD and typically developing kindergarteners. European Journal of Special Needs Education, 26(3), 311-323.  (001219211)

Shamir, A., & Margalit, M. (Eds.) (2011). Technology and students with special educational needs: New opportunities and future directions. London: Routledge. (001219531) (חינוך 371.90246 TEC)

Shamir, A., & Lazerovitz, T. (2007). A peer mediation intervention for scaffolding self-regulated learning among children with learning disabilities. European Journal of Special Needs Education, 22, 255-273. (001124621)

Shamir, A., Mevarech, R. Z., & Gida, C. (2009). The assessment of meta-cognition in different contexts: Individualized vs. peer-assisted learning. Metacognition and Learning, 4(1), 47-61. (001180775)

Shamir, A., & Silvern, S. (2005). Effects of peer mediation with young children on autonomous behavior. Journal of Cognitive Education and Psychology, 5(2) 199-215. (1117667)

Shamir, A. & Tzuriel, D. (2004). Children's mediational teaching style as a function of intervention for cross-age peer mediation. Social Psychology International, 25 (1), 59-78. (000583711)

Shamir, A. & Tzuriel, D. & Rosen, M (2006). Peer mediation: The effects of program intervention, math level, and verbal ability on mediation style and improvement in math problem solving. School Psychology International, 27 (2), 209-231. (001117663)

Shamir, A., & Van der Aalsvoort, G. (2004). Children's mediational teaching style and cognitive modifiability: A comparison between first and third graders in Holland and Israel. Educational Practice and Theory, 26 (2), 59-75.  (596207)

Topping, K., & Ehly, S. (1998). Introduction to peer-assisted learning. In K.  Topping & S. Ehly (Eds.), Peer-assisted learning (pp. 1-23). Mahwah, NJ: Erlbaum.   (596212)

Tudge, R. H. (1996). The cognitive consequences of collaborative problem solving with and without feedback. Child Development, 67, 2892-2909.   (569139)

Tzuriel, D. (1995). The children's seriational thinking modifiability (CSTM) test - manual. Ramat Gan: Bar Ilan University, School of Education.

Tzuriel, D. (2002). Dynamic assessment of young children. New York: Plenum Press. (494254)

Tzuriel, D., & Shamir, A. (2002). The effect of mediation in a computer-assisted dynamic assessment of seriational thinking. Journal of Computer Assisted Learning, 18, 21-32. (0595452)

Verba, M. (1998). Tutoring interactions between young children how symmetry can modify asymmetrical interactions. International Journal of Behavioral Development, 22 (1), 195- 216.  (537119)

Veenman, M. V. J., Van Hout-Wolters, B. H. A. M., & Afflerbach, P. (2006).  Metacognition and learning: Conceptual and methodological considerations. Metacognition and Learning, 1, 3-14. (001160292)

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological process.  Cambridge, MA: Harvard University press.  (10975) (חינוך 155.413 VYG).

Whitebread, D., Bingham, S., Grau, V., Pasternak, D.P., & Sangster, C. (2007). Development of metacognition and self-regulated learning in young children: Role of collaborative and peer-assisted learning. Journal of Cognitive Education and Psychology, 3, 433-455.  (001174250)