ד"ר שמיר עדינה 77-778-01 קוגניציה, מטה-קוגניציה ותיווך עמיתים

 

                                        

שם ומספר הקורס:  קוגניציה, מטה-קוגניציה ותיווך עמיתים

בקרב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים 77-778-01

ד"ר עדינה שמיר

סוג הקורס: סמנריון

שנת לימודים:        תשע"ג              סמסטר:        א+ב                       

           

 

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

הסמינריון יעסוק בעיון ובחקר מודלים לקידום יכולות קוגניטיביות ומטה-קוגניטיביות של לומדים באמצעות תיווך מבוגר ובלמידת עמיתים. במהלך הסמינריון יכירו הסטודנטים כלי אבחון שיטות ודרכי התערבות למימוש פוטנציאל הלמידה. הסטודנטים ילמדו עקרונות לכתיבת עבודה מדעית בכלל ויקבלו הדרכה לכתיבת העבודה הסמינריונית אותה יגישו בסיום השנה.

 

 

ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

נושאים:

 

סמסטר א

סמסטר א יוקדש להצגת מספר נושאים  תיאורטיים הרלבנטיים לנושאי הסמינריון. כמו כן, נדון בדרישות השונות הקשורות לכתיבה מדעית. במהלך הסמסטר יגבשו הסטודנטים שאלת מחקר ויבנו את הרקע התיאורטי לעבודתם.

 

סמסטר ב:

 ליווי ביצוע המחקר וכתיבת העבודה הסמינריונית

-הצגת מאמרים ורפרטים על ידי הסטודנטים

-הנחיות קבוצתיות ואישיות

 

    מהלך השיעורים: (שיטות ההוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים)

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)

 

  • - תיאוריות וממצאי מחקר המתייחסים להתפתחות קוגניטיבית, מטה-קוגניטיבית
  • - ותיאוריית המיינד ( Theory of Mind של הילד).
  • - כלי איבחון והערכה של יכולות קוגניטיביות, מטה- קוגניטיביות ומצבים
  • - מנטאליים של לומדים.
  • - מודלים ודרכי התערבות למימוש פוטנציאל הלמידה.
  • - מודלים לקידום יכולות קוגניטיביות ומטה-קוגניטיביות באמצעות למידת
  • - עמיתים.
  • - שימוש בטכנולוגיה לקידום קוגנטיבי ומטקוגנטיבי
  • - קריאה ביקורתית של מאמרים עדכניים ודיון בסוגיות שונות של קריאת טקסט
  • - מדעי בהתאם לנושאי הסמינריון.
  • - עקרונות לכתיבת עבודה מדעית.
  • - מבנה עבודה ומחקר מדעי
  • - שלב ההיערכות: גיבוש שאלת מחקר, חיפוש ביבליוגרפי, סקירת ספרות וכללי הכתיבה המדעית
  • - הרציונל ומתודולוגיה: השערות ושאלות המחקר, בחירת המדגם, מכשירי מדידה, אסוף ארגון וניתוח הנתונים
  • - אופן ההצגה והדיון בממצאים

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

  • - -נוכחות חובה
  • - -השתתפות אקטיבית
  • - -הצגת מאמרים עדכניים בנושא העבודה בפני הכתה
  • - -הצגת רפרט של העבודה הסמינריונית

 מרכיבי הציון הסופי (על פי הציון בעבודה הסמינריונית):

 

 

ד. ביבליוגרפיה: (רשות בהתאם לנושא העבודה הסמנריונית)

    

     ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים:

 

 חומר מחייב למבחנים:

 

 

האוניברסיטה הפתוחה (1990). שיטות מחקר במדעי החברה: יחידות 1-8. תל-אביב: המחבר.             (046986) (חינוך 300.72 אונ)

צבר, נ' (1990). המחקר האיכותי בהוראה ולמידה. גבעתיים: מסדה. (000119837) (חינוך 370.72  צבר)

צוריאל, ד' וקניאל, ש' (1993). אבחון דינמי של יכולת הלמידה: היבטים תאורטיים ומחקרים והשלכות טיפוליות ומחקריות. מגמות, ל"ה, 273-287. (000570468)

צוריאל, ד' (1998). השתנות שיכלית: איבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל-אביב: ספרית הפועלים.         (000381297) (חינוך 370.1523  צור)

צוריאל, ד' (עורך) (1999). התנסות בלמידה מתווכת. קרית-ביאליק: אח. (000398607) (חינוך 370.1523 התנ)

קליין, פ"ש (1985). ילד חכם יותר. רמת -גן: אוניברסיטת בר -אילן. (000028899) (חינוך 155.4  קלי)

קניאל, ש' (1997). כתיבת עבודות מחקר בחינוך הגבוה. תל-אביב: דקל. (000326603) (חינוך 378.242 קני)

שחר, ח' ושרן, ש' (1991). למידה שיתופית בקבוצות קטנות והישגים לימודיים של תלמידים בכיתות רב עדתיות. מגמות, ל"ד (2), 211-229. (000391980)

שמיר, ע' (1996). איבחון דינמי של חשיבה סידרתית באמצעות מחשב. עבודת מחקר לתואר שני. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך. (000317660) (חינוך 155.423  שמי)

שמיר, ע' (1999). השפעת הוראה לתיווך-עמית באמצעות מחשב על סגנון הוראה תיווכי ועל כושר השתנות קוגניטיבי בקרב מלמדים ולומדים. עבודת מחקר לתואר שלישי. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך. (471031) (חינוך, לא להשאלה, E370.1523 שמי)

 

Desoete, A., & Roeyers, H. (2002). Off-line metacognition - A domain-specific retardation in young children with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 25(2), 123-139. (001097809)

Eden, S., Shamir, A., & Fershtman, M. (2011). The effect of using laptops on the spelling skills of students with learning disabilities. Educational Media International, 48, 249-259. (001234253)

Elbaum, B., Vaughn, S., Hughes, M., & Moody, S.W. (1999). Grouping practices and reading outcomes for students with disabilities. Exceptional Children, 65 (3), 399-415. (1105626)

Feuerstein, R., Rand, Y., & Hoffman, M.B. (1979). The dynamic assessment of retarded performers: The learning potential assessment device, theory, instruments and technique. Baltimore: University Park Press. (000232020) (חינוך 371.96 FEU)

Feuerstein, R., Rand, Y., Hoffman, M.B., & Miller, R. (1980). Instrumental enrichment. Baltimore: University Park press. (000238137) (חינוך 371.92 FEU)

Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, 34, 906-911. (001106909)

Flavell, J.H. (2000). Development of children's knowledge about the mental world. International Journal of Behavioral Development, 24, 15-23. (1137802)

Fuchs, D., & Fuchs, L.S. (2000). Peer-assisted learning strategies: An evidence-based practice to promote reading achievement. Learning Disabilities Research and Practice, 15, 85-91. (001105642)

Fuchs, L.S., Fuchs, D., Hamlet, C., & Karns, K. (1998). High achieving students' interaction and performance on complex mathematical tasks as a function of homogeneous and heterogeneous pairing. American Educational Research Journal, 35, 227-267. (1138069)

King, A. (1997). Ask to think tell why: A model of transactive peer tutoring for scaffolding higher level complex learning. Educational Psychologist, 32 (4), 221-235. (000575143)

Klein, P.S. (1988). Children's feelings toward computers: A phenomenological view of some developmental aspects. International Journal of Early Childhood, 20 (1), 54-57. (000575506)

Klein, P.S. (1996). Early intervention: Cross-cultural experiences with a mediational approach. New York: Garland. (000306546) (חינוך 305.231 KLE)

Klein, P.S., & Nir Gal, O. (1992). Effects of computerized mediation of analogical thinking in kindergartens. Journal of Computer Assisted Learning, 8, 244-254. (000595453)

Klein, P.S., Weider, S., & Greenspan, S.I. (1987). A theoretical overview and empirical study of mediated learning experience: Prediction of preschool performance from mother- infant interaction patterns. Infant Mental Health Journal, 8, 110-129. (0503707)

Lockl, K., & Schneider, W. (2006). Precursors of metamemory in young children: The role of theory of mind and metacognition vocabulary. Metacogntion and Learning, 1, 15-31. (001158164)

Mevarech, Z.R. (1991). Learning with computers in small groups: Cognitive and affective outcomes. Journal of Educational Computing Research, 7, (2), 233-243. (000569158)

Neuman, S. B. (2008). The case for multimedia presentation in learning: A theory of synergy. In A. G. Bus & S. B. Neuman (Eds.), Multimedia and literacy development: Improving achievement for young learners (pp. 44-56). New York: Taylor & Francis Group. (2355431)

Shamir, A., & & Baruch, D. (2012). Educational e-books: A support for vocabulary and early math of children at risk for learning disabilities. Educational Media International, 49(1), 33-47. (2355511)

Shamir, A., & Lazerovitz, T. (2007). A peer mediation intervention for scaffolding self-regulated learning among children with learning disabilities. European Journal of Special Needs Education, 22, 255-273. (001124621)

Shamir, A., & Korat, O. (2007). Developing an educational e-book for fostering kindergarten children's emergent literacy. Computers in the Schools, 24, 125- 143.   (1138488)

Shamir, A., Korat, O., & Shlafer, I. (2011). The effect of activity with e-book on vocabulary and story comprehension: A comparison between kindergarteners at risk for LD and typically developing kindergarteners. European Journal of Special Needs Education, 26(3), 311-323.  (001219211)

Shamir, A., & Margalit, M. (2011). Technology and students with special educational needs: new opportunities and future directions. London: Routledge. (001219531) (חינוך 371.90246 TEC)

Shamir, A., & Silvern, S. (2005). Effects of peer mediation with young children on autonomous behavior. Journal of Cognitive Education and Psychology, 4, 199-215. (001117667)

Shamir, A., & Tzuriel, D. (2002). Peer mediation: A novel model for development of mediation skills and cognitive modifiability of young children. In D. Aalsvoort, W. Resing & W. Ruijssenaars (Eds.), Learning potential assessment and cognitive training: Actual research perspectives in theory building and methodology (pp. 365-383). New York: JAI Press/Elsevier. (0595451)

Shamir, A., & Tzuriel, D. (2004). Children‘s mediational teaching style as a function of intervention for cross-age peer-mediation. School Psychology International, 25 (1), 59-78. (000583711)

Shamir, A., Tzuriel, D., & Rosen, M. (2006). Peer mediation: The effects of program intervention, math level, and verbal ability on mediation style and improvement in math problem solving.  School Psychology International, 27, 209-231. (001117663)

Shamir, A., & Van der Aalsvoort, G. (2004). Children's mediational teaching style and cognitive modifiability: A comparison between first and third graders in Holland and Israel. Educational Practice and Theory, 26 (2), 59-75. (000596207)

Shamir, A., Mevarech, R.Z., & Gida, C. (2009). The assessment of meta-cognition in different contexts: Individualized vs. peer assisted learning. Metacognition and Learning, 4(1), 47-61. (001180775)

Swanson, H.L., Harris, K.R., & Graham, S. (Eds.) (2003). Handbook of learning disabilities.  New York: Guilford. (001066273) (חינוך 371.926 HAN)

Topping, K., & Ehly, S. (1998). Introduction to peer-assisted learning. In K. Topping & S. Ehly (Eds.), Peer-assisted learning (pp. 1-23). Mahwah, NJ: Erlbaum. (00596212)

Tudge, R.H. (1996). The cognitive consequences of collaborative problem solving with and without feedback. Child Development, 67, 2892-2909.  (000569139)

Tzuriel, D. (2002). Dynamic assessment of young children. New York: Plenum Press. (494254) (חינוך 155.41393 TZU)

Tzuriel, D., & Shamir, A. (2002). The effect of mediation in a Computer-assisted dynamic assessment of seriational thinking. Journal of Computer Assisted Learning, 18, 21-32. (000595452)

Whitebread, D., Anderson, H., Coltman, P., Page, C., Pasternak, D.P., & Mehta, S. (2005). Developing independent learning in the early years. Education 3-13, 33 (1), 40-50. (1138048)

Veenman, M. V. J., Van Hout-Wolters, B. H. A. M., & Afflerbach, P. (2006). Metacognition and learning: Conceptual and methodological considerations. Metacognition and Learning, 1, 3-14. (001160292)

Veenman, M. V. J. (2007). The assessment and instruction of self-regulation in computer-based environments: A discussion. Metacognition and Learning, 2, 177-183. (001174198)

Verba, M. (1998). Tutoring interactions between young children how symmetry can modify asymmetrical interactions. International Journal of Behavioral Development, 22 (1), 195-216. (537119)

Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological process. Cambridge, MA: Harvard University Press.) 000010975) (חינוך 155.413 VYG)