ד"ר שוחט צילי סמסטר א' 77-768-01 חינוך וטיפול בגיל הרך
חינוך וטיפול בגיל הרך 77-768-01
ד"ר צילי שוחט
סמסטר א' תשע"ג
ספר התפתחות בסיסי (text book) המלווה את הקורס:
Berk, L. E. (2009). Child development. Boston: Pearson Education Inc. (1179093) (חינוך 305.231 BER)
התפתחותן של מסגרות חינוך וטיפול בתינוקות ופעוטות
פלוטניק, ר. ואשל, מ. (2007). ספר הגן. תל-אביב: חידקל. (1141902) (חינוך E307.776 פלו)
Clarke-Stewart, A., & Allhusen, V. D. (2005). What we know about childcare. Massachusetts: Harvard University Press. (ch. 1 - 1182232)
התצפית כבסיס לעשייה חינוכית טיפולית
Beaty, J.J. (2006). Observing development of the young child (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall. (ch. 1 - 001116920)
הערכת איכות אינטראקציה מבוגר-ילד באמצעות מודל ה-MISC
קריאת חובה:
קליין, פ. ש. וסובלמן-רוזנטל, ו. (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגילות לגיל-הרך. אבן-יהודה: רכס (עמ' 30-56 - 1217263)
העשרה:
קליין, פ' (2008). איכות התהליך החינוכי: אינטראקציה בין ילדים למבוגרים. בתוך פ"ש קליין וי' יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 91-113). ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (001179030)
תהליכי פרידה והסתגלות למעון
קריאת חובה:
קליין, פ., רוזנפלד-קרפט, ר. ושוחט, צ. (2008). פרידות קטנות. אבן יהודה: רכס. (עמ' 13-104) (001167787) (חינוך 155.44 קלי)
Berk, L.E. (2006). Child development (7th ed.). Boston: Pearson Education Inc. (pp. 419-428 - 1107689)
העשרה:
Klein, P.S., Kraft, R., & Shohet, C. (2010). Behaviour patterns in daily mother-child separations: Possible opportunities for stress reduction. Early Child Development and Care Journal, 180(3), 387-396. (באתר הקורס)
עקרונות בעשייה תואמת התפתחות לגיל-הרך
סטנדרטים להפעלת מסגרות חינוכיות לפעוטות (2009). דו"ח ועדה מייעצת בראשותה של פרופ' רוזנטל. משרד התעשייה המסחר והתעסוקה. אגף מעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך. (עותק של המסמך באתר הקורס)
Copple, C., & Bredekamp, S. (Eds.) (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington, DC: National Association for Education of Young Children. (עמ' 1-107) (000357696) (חינוך 372.21 DEV)
התפתחות חברתית בשלוש השנים הראשונות לחיים
קריאת חובה:
קליין, פ' וגבעון, ד' (2001). מה שרואים מכאן לא רואים משם: תינוקות ופעוטות במעונות יום בישראל. אבן יהודה: רכס * (עמ' 139-144 - 001107656).
רוזנטל, מ', גת, ל' וצור, ח' (2008). לא נולדים אלימים: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים קטנים. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (עמ' 198-226 - 1179024).
Shonkoff, J.P., & A. Phillips, D.A. (Eds.) (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early child development. Washington, DC: National Academy Press. (עמ' 163-181) (1107479)
העשרה:
בקר, ע' (2009). עם מי שיחקת בגן היום? עולמם החברתי של ילדים בגיל-הרך. תל-אביב: מכון מופ"ת. (001168534) (חינוך 372.218 בקר)
Legendrea, A., & Munchenbach, D. (2011). Two-to-three-year-old children's interactions with peers in child-care centres: Effects of spatial distance to caregivers. Infant Behavior and Development, 34, 111-125.** (1216651)
Williams, S.T., & Mategeorge, A.M., & Ontai, L.L. (2010). Caregiver involvement in infant peer interactions: Scaffolding in a social context. Early Childhood Research Quarterly, 25, 251-266. ** (1197161)
הבדלים אינדבידואליים בין פעוטות
קריאת חובה:
רוזנטל, מ', גת, ל' וצור, ח' (2008). לא נולדים אלימים: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים קטנים. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (פרק 4 - 1179025).
Lieberman, A. (1993). The emotional life of the toddler. New York: Free Press. (ch. 4 - 01107637)*
העשרה:
Crockenberg, S.C., & Leerkes E.M. (2005). Infant temperament moderates associations between childcare type and quantity and externalizing and internalizing behaviors at 2½ years. Infant Behavior & Development, 28, 20-35.** (1197192)
De Schipper, J. C., Tavecchio, L. W. C., Van IJzendoorn, M. H., & Van Zeijl, J. (2004). Goodness-of-fit in center day care: Relations of temperament, stability, and quality of care with the child's adjustment. Early Childhood Research Quarterly, 19, 257-272.** (1217948)
מאפייני המשחק
Burghrdt, G. M. (2011). Defining and recognizing play. In A. D. Pellegrini (Ed.), The Oxford handbook of the development of play (pp. 9-18). New York: Oxford University Press. (1234799)
Moyles, J. R. (1993). Just playing? The role and status of play in early childhood education. Oxford: Alden Press. (chapter 1, p. 3-17 - 2354989)
המשחק הדרמטי בגיל הרך
קריאת חובה:
Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1999). Play and early childhood development (2nd ed.). New York: Longman. * (ch. 7 - 001125814)
Bergen, D., Reid, R., & Torelli, L. (2001). Educating and caring for very young children: The infant/toddler curriculum. New York: Teachers College Press. (001095331) (חינוך 372.19 BER)
העשרה:
בקר, ע' (2009). עם מי שיחקת בגן היום? עולמם החברתי של ילדים בגיל-הרך. תל-אביב: מכון מופ"ת. (001168534) (חינוך 372.218 בקר)
Morrissey, A., & Margaret B. P. (2009). Mother and toddler activity in the zone of proximal development for pretend play as a predictor of higher child IQ. Gifted Child Quarterly, 53 (2), 106-120.** (001216652)
Noll, L. M., & Gibbharding, C. (2003). The relationship of mother-child interaction and the child's development of symbolic play. Infant mental health journal, 24 (6), 557-570.** (1216653)
Zosuls, K. M., Ruble, D. N., Tamis-LeMonda C. S., Shrout, P. E., Bornstein, M. H., & Greulich, F. K. (2009). The acquisition of gender labels in infancy: implications for gender-typed play. Developmental Psychology, 45 (3), 688-701. (1216654)
אתרי אינטרנט
http://www.development-infants-toddlers.org/ האתר של מרכז בייקר
http://www.kidin.co.il/home_heb.htm
http://www.horim.com/HomePage.asp
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum (להיכנס לפורום חינוך לגיל הרך, למאמרים)
http://www.orianit.org/fmorim/
http://www.gov.il/FirstGov/TopNav/Situations/SSituationsInLife/SKindergarten/SKTillage3/SKTDayCare/ אתר משרד התמ"ת
** מאמר זה מיועד לפרזנטציה בכיתה