ד"ר שכטר חן 77-912-01 יחסי עבודה במערכת החינוך

 

                                              

יחסי עבודה במערכת החינוך:01 -77-912

ד"ר חן שכטר

סוג הקורס: קורס מתוקשב

 

 

שנת לימודים:  תשע"ג                      שנתי                           היקף שעות:  60          

 

 

א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

 

יחסי עבודה במערכת החינוך מקבלים חשיבות מרובה לאור המעבר מעידן מודרני-מכניסטי לעידן פוסט-מודרני המדגיש את חשיבות האינטראקציה הבין-אישית במקום העבודה לשם הישרדות בסביבה תחרותית וחסרת ודאות. מטרת הקורס לחשוף את מגוון ההיבטים של יחסי עבודה במערכת החינוך, תוך בחינתם במערכת החינוך הישראלית. דגש מיוחד יושם על אינטגראציה בין ההיבטים השונים של יחסי עבודה במערכת החינוך (מיבנה, כוח, פוליטיקה, תרבות, הנעה) תוך בחינת השינויים העדכניים המתחוללים בשדה החינוך.

 

•·       הקורס מחייב קריאת פריטים ביבליוגראפיים באנגלית

 

מטרות הקורס:

  1. להכיר את מגוון הפרספקטיבות העוסקות ביחסי עבודה בארגוני חינוך.
  2. לנתח פרספקטיבות שונות העוסקות ביחסי עבודה.
  3. לתכלל בין פרספקטיבות שונות כבסיס לשינוי ארגוני.
  4. ליצור פרספקטיבה ארגונית חדשה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ב. תוכן הקורס:

 

    נושא 1: המבנה הארגוני של בית-הספר - בית-הספר כארגון בירוקראטי.

קריאה:

  1. אופלטקה, י' (2008). המבנה הארגוני של בית-הספר. בתוך יסודות מינהל החינוך(עמ'   35-55). חיפה: פרדס.  (001200397) (חינוך 371.2  אופ.)

 

2. Hoy, W.K., & Sweetland, S.R. (2001). Designing better schools: The meaning and measure of enabling school structure. Educational Administration Quarterly, 37, 296-321. (0569457)

  1. אפשרות:

מצגת Power Point   של Wayne Hoy

 

Wayne Hoy home page

Student resources

H&M Power points

Chapter 3: Structure

 

נושא 2: תרבות בית הספר ואקלימו.

קריאה:

  1. אופלטקה, י' (2008). תרבות בית הספר ואקלימו. בתוך יסודות מנהל החינוך (עמ'  59-80). חיפה: פרדס. (001200397) (חינוך 371.2  אופ.)

     

2. Schechter, C. (2001). Is this dialogue falling upon deaf ears? Exploring the deliberative process among school administrators. Journal of School Leadership, 11(6), 468-492. (1199193)

 

3. אפשרות:

מצגת Power Point   של Wayne Hoy

 

Wayne Hoy home page

Student resources

H&M Power points

Chapter 5: Culture and Climate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נושא 3: כוח סמכות ופוליטיקה.

קריאה:

  1. אופלטקה, י' (2008). כוח, סמכות ופוליטיקה בבית הספר. בתוך יסודות מינהל החינוך (עמ' 85-102). חיפה: פרדס. (001200397) (חינוך 371.2  אופ.)

 

2. מורגן, ג' (2010). אינטרסים, קונפליקט ועוצמה: ארגונים כמערכות פוליטיות. בתוך דימויים של ארגון (עמ' 151-200). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (2355310)

 

3. אפשרות:

מצגת Power Point   של Wayne Hoy

Wayne Hoy home page

Student resources

H&M Power points

Chapter 6: Power and Politics         

 

 

נושא 4: הנעת עובדים, שביעות רצון, מחויבות ומחוללות עצמית.

קריאה:

  1. אופלטקה, י' (2008). הנעה, שביעות רצון ומחויבות בעבודה החינוכית. בתוך יסודות מינהל החינוך (עמ' 155-175). חיפה: פרדס. (001200397) (חינוך 371.2  אופ.)

 

2. Schechter, C., & Tschannen-Moran, M. (2006). Teachers' sense of collective efficacy: An international view. The International Journal of Educational Management, 20(6), 480-489. (1199181)

 

3.         אפשרות:

       מצגת Power Point   של Wayne Hoy

 

Wayne Hoy home page

Student resources

H&M Power points

Chapter 4: Motivation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נושא 5: שינויים, תקיעות, זרימה והטלת ספק

קריאה:

  1. אופלטקה, י' (2008). ניהול שינויים בבית הספר. בתוך יסודות מינהל החינוך (עמ'   323-335). חיפה: פרדס. (001200397) (חינוך 371.2  אופ.)

 

2. Schechter, C. (2006). Doubt, doubting and the principal's role: Exploring an emerging perspective for school change. International Journal of Educational Reform, 15(1), 2-12. (1163691)

 

 

 

נושא 6: בית ספר כקהילה מקצועית לומדת ורשתות למידה. האם אפשרי?

קריאה:   

  1. סדן-עוז, ש' (2010). בחינת תפיסותיהם של מפקחים, מנהלים ומורים את מושג הקהילה המקצועית הלומדת. עבודת מחקר לתואר שני, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (1198544) (חינוך371  סדן)

. (חשוב לקרוא את סקירת הספרות והתוצאות).

 

  1. מאמר: שכטר, ח' ו וחביב, א' (בדפוס). רשתות בית ספר - מרעיון למעשה. (2355265)

 

3.  Scribner, J. P., Hager, D. R., & Warne, T. R. (2002). The paradox of professional community: Tales from two high schools. Educational Administration Quarterly, 38(1), 45-76. (1121821)

 

 

נושא 7: למידה וארגון עצמי: בית הספר כמח ארגוני.

קריאה:

 

1. מורגן, ג' (2010). למידה וארגון עצמי: ארגונים כמוחות. בתוך דימויים של ארגון (פרק 4, עמ' 75-114). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.

     הפרק סרוק בספריה - מספר הקובץ הסרוק:  1225360

 

נושא 8: יצירת פרספקטיבה ארגונית חדשה.

קריאה:

  1. מצגות - פרספקטיבות של סטודנטים באתר הקורס.

 

 

 

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

נוכחות בשלושה מפגשים:

•1.       מפגש פתיחת השנה: הסבר הקורס והמטלות.

•2.       מפגש אמצע שנה (לקראת סיום סמסטר א'): לימוד ותכלול הנושאים.

•3.       מפגש סוף שנת הלימודים (לקראת סיום סמסטר ב'): לקראת יצירת פרספקטיבה חדשה.

 

     מטלות: הקורס בנוי ממטלה חודשית (7 מטלות) ומטלת סיכום

1. בכל נושא לימודי (למעט נושא 8), יתבקש הסטודנט:

  • א. שתי תשובות לשתי שאלות של סטודנטים על סמך הקריאה הביבליוגרפית. בכל נושא יש לענות של שאלה של סטודנט אחר. אורך שתי התשובות גם יחד עמוד אחד - אין לחרוג מכך.

•ב.      תגובה לשאלה של המרצה  על-סמך קריאת הפריטים הביבליוגראפיים. עליכם להתבסס בתשובתכם על מאמרי הקריאה.

  • ג. כתיבת שאלה אחת הקשורה לתגובה לשאלת המרצה ובמיוחד לקריאה.

אורך התשובות לסעיפים ב' ו-ג' גם יחד = עמוד 1 (אין לחרוג מכך).

סך הכול 2 עמודים תשובה לשלושת הסעיפים (אין לחרוג מכך). 

            

              הנחיות לכתיבת השאלות (סעיף ג'):

              א. עד 15 מילים לשאלה.

              ב. השאלה חייבת להסתיים בסימן שאלה ולא בקביעה.

              ג. יש להימנע משאלות בהן התשובה האפשרית היא כן, לא, נכון, לא נכון וכדומה.   

                 כלומר מטרת השאלה "לפתח" חשיבה בהקשר הניהולי.

  • לוח הזמנים להגשת המטלות מופיע בהמשך

 

2. מטלת סיכום: יצירת פרספקטיבה חדשה:

על כל סטודנט ליצור-לפתח פרספקטיבה ארגונית חדשה לעבודת בית-הספר. באפשרותכם להשתמש בכל דימוי או מטאפורה (נא ראו דוגמאות מצורפות בנושא 8).

 

מרכיבי ההגשה:

א. שם הפרספקטיבה החדשה ומשמעותה.

ב. מאפייני הפרספקטיבה לעבודת הארגון.

ג. מהם היתרונות והחסרונות של פרספקטיבה זו לעבודת הארגון.

ד. מהו תפקידו של המנהל על-פי פרספקטיבה זו?

ה. קשרו את הפרספקטיבה החדשה למספר פרספקטיבות שנלמדו (לא מחייב לכולם, רק לאלה שאתם מוצאים התאמה או לחלופין אי-התאמה).

       אורך כל העבודה 3 עמודים (אין לחרוג מהיקף זה).

הציון בקורס:

כל מטלת כתיבה (7 מטלות) מהווה 8% מהציון.

סה"כ = 7* 8 = 56%

מטלת הסיום - יצירת פרספקטיבה חדשה 44%

 

הנחיות לכתיבה בכל המטלות:

  1. כתב דיויד
  2. גודל 12
  3. רווח שורה

 

הנחיות כלליות:

אין אפשרות "להעלות" תשובה באיחור.

אין אפשרות לתיקון מטלה.

אין אפשרות לתיקון עבודה סופית.

כל המטלות יועלו לאתר הקורס.

המטלה המסכמת (יצירת פרספקטיבה חדשה) תועלה לאתר הקורס וגם תוגש כתדפיס לתא מרצים מספר 119 (קומה 2 בבניין חינוך 905).

 

מטלות וזמני הגשה

מפגש פתיחה

יש לקרוא את הסילבוס ומטלות הקורס בקפידה

29.10.12

16.00

נושא ראשון

מטלה 1 (תגובה לשאלה שלי + שאלה = עמוד אחד)

26.11.12.

נושא שני

מטלה 2 (תגובה לשתי שאלות סטודנטים + תגובה לשאלה שלי + כתיבת שאלה = 2 עמודים)

17.12.12

נושא שלישי

מטלה 3 - כנ"ל

7.1.13

מפגש אמצע

 

7.1.13

נושא רביעי

מטלה 4 - כנ"ל

4.3.13

נושא חמישי

מטלה 5 - כנ"ל

8.4.13

נושא שישי

מטלה 6 - כנ"ל

29.4.13

נושא שביעי

מטלה 7 - כנ"ל

20.5.13

מפגש מסכם

 

3.6.13

מטלה סופית (8)

יצירת פרספקטיבה חדשה - 3 עמודים

8.7.13

 

ד. ביבליוגרפיה:

    

ספרים נוספים לקריאת המשך

Morgan, G. (1997). Images of organization. Beverly Hills, CA: Sage. (338396) (מדעי החברה 658.4 MOR)

Bolman, L., & Deal, T. (2003). Reframing organizations: Artistry, choice and leadership. San-Francisco, CA: Josey-Bass. (0348154) (פסיכולוגיה 658.4063 BOL) (בבר אילן מהדורה שניה)

Hoy, W.K., Tarter, C.J., & Kottkamp, R. (1991). Open schools/healthy schools:  Measuring organizational climate. Beverly Hills, CA: Sage. (אין בבר אילן)

Hoy, W.K., & Miskel, C.G. (2005). Educational administration: Theory, research and practice (7th Edition). New York: McGraw Hill. (11830) (חינוך 371.2 HOY) (בבר אילן מהדורה שניה)